Tram Ktmmsl-Yper-Veums-Se Panna Processie te Veurne 3 De Tentoonstellingstreifi Le Train Exposition op Zondag 31 Juli 1932 Voordracht over Toerisme Un Terrible Accident Sedert i5 Juni en voor de eerste maal in België doorreist een Tentoonstellingstrein gansch het Land. Hij bezoekt 63 steden op een afstand van 2 ooo km. Die gezegde trein heeft een lengte van 35o meter en is samengesteld uit 20 groote wagens bijzonder ingericht voor een handels foor. Een groot getal fabrikanten hebben in deze foor een s'tand gehuurd waarin ze hun beste en -laatste produkten tentoon stellen. Op een doel treffende wijze komen zoo een zestigtal fabrikanten naar Yper Vrijdag 12 Augusti. waar de trein zichtbaar is van 9 uur 's mor gens tot g uur 's avonds, gewone ingang der statie. Wij twijfelen er niet aan of de bevolking van Yper zal met veel belangstelling een be zoek aan dezen trein brengen, zoodoende meer de Belgische produkten leeren kennen nu vooral in deze tijden van crisis en werk loosheid. Een luxe catalogus zal vei kocht worden ten voordeele der werklooze bedienden, der Oorlogsinvaliden en der weezen van Spoor wegbedienden. Qu'est-ce en réalité ce train dont on cause tant, dont tous les journaux donnent des rap ports et des éloges. Nous sommes allés aux informations, et nous avons appris par Monsieur Pattyn de Thielt, un des organisateurs et directeurs, qu'il arrive a Ypres, Veodredi 12 Aoüt, (quai aux marchandises) et est visible de g heures du matin a 9 heures du soir. C'est un train comme nous n'en avons jamais vu en Belgique. Imposant, entièrement peint" en rouge ci'une longueur de 35o m II attire entièrement les regards. II se compose de 20 wagons reliés les uns aux autres par le système a soufflets, de sorte que pour le visiter en entier il ne faut ni descendre, ni remonter d'une voiture a u~e autie. Ces wagons ont été changésenpetits salons, subdivisés en stands loués par un grand nombre de fabricants. Nous nous trouverons done devant une foire aux échantillons qui vient a nous et qui ne nous oblige plus d'aller la visiter souvent bien loin dans l'une ou I'autre ville. Les fabri cants ont done eu une excellente idéé d'en faire ainsi et nous souhaitóns qu'ils puissent réaliser leur but Vendre plus, produire plus, surtout "en ces temps de crise et de chömage Les efforts du Comité d'organisation, pour roettre pareille randonnée sur pied, sont done couronnés d'un plein succès, car nous appre- nons que dans les villes oü le train a stationr.é les visites sont trés nombreuses et qu'a cer tains moments c'est la foule. Disons pour terminer que le catalogue de luxe est édité au profit du fonds de secours aux Employés Chómeurs, au profit des Grands Invalides de Guerre, et au profit de l'CEuvre de Secours aux Orphelins des Cheminots. r Ter gelegenheid der zal een half rechtstreeksche pleziertreir. inge richt worden tusschen Kemmel, Yper en De Panne aan halve prijs voor heen- en terug kaarten. Prijzen Heen en Terug Kemmel dorp V 6.35 u. fr. i3.qo Kemmel Vierstraat 6 42 12.5o Voormezeele 6.5o 1 i.5o Yper Statie A 7.10 Yper Statie V 7.30 10.5o Elverdinghe 7.45 9.00 Woe sten 7.5o 8.5o Oost-Vleteren 8.00 7.00 aansluiting uit Poperinghe om 8 u. en Merckem om 7.48 u. Hoogstaede linde 8.14. 6.5o Loo Statie 8.22 Veurne Statie 9.00 De Panne Dorp 9 25 N. B. Alleen stilstand aan de hierboven- gemelde statiën voor den terugkeer uit De Panne naar Veurne neemt mende regelmatige electrische treinen met dezelfde reiskaart. 's Avonds vertrekt de pleziertrein uit Veur ne stelplaats, om 18 u. 40. Donderdag laatst had in de raadszaal van 't stadhuis de vlaamsche voordracht plaais over toerisme door den deer Goemans, Bestuur der van den beigisch LuxemDurgschen dienst voor Toerisme. Dit als aanvulling der Fran- scfie voordracht onlangs gegeven door Colonel Pulincx. Wij zullen eerstkomend deze btlangrijke voordracht van den zeer sympaihitken spre ker in 't lang en 't breed mededeelen, omdat ze voor onze stad een nieuwe baan belicht van welvaart, van inkomsten en roem. Jammer genoeg, dat buiten eenige leden van den ge meenteraad en der Handelskamer, zoo wei mg Yperhngen aanwtzig waren en vooral belanghebbenden. Nochtans men is zoo rap gereed om moord en brand te schreeuwen over de zorgeloosheid der overheid voor den plaatselijken handel te doen bloeien of om vreemdelingenverkeer hooger op te drijven, en men vergeet maar al te gemakkelijk dat men zelf dient de handen uit de mouwen te steken, of ten minste daar tegenwoordig te zijn waar zijn eigen belangen besproken worden. Het is een dwaling te beweren dat enkel hotelhouders leven van toerisme. De heer Goemans zegde het zoo schoon «Zoo 5o °/0 verteer van het buitenlandsch toerisme naar hotelhouders gaan, dan worden de andere 5o opgeslorpt door plaatselijke handelaars en winkeliers, want de toerist verschaft zich allerhande zaken buiten het hotel, reist zelden alleen en zoo hij een pijpenwinkel binnen treedt, dan vliegt zijn vrouw een modenmaga- zijn binnen, terwijl de kinderen hun zakgeld verteeren aan herinneringen. De toerist vergelijkt onze prijzen met deze van zijn land, draagt olzs producten mee en doet dikwijls veel bestellingen. Frankrijk haalde gedurende de 5 laatste jaren 12 milliard uit het toerisme Spreker stelde ons de Ardennen voor en wat men daar gedaan heelt om den toerist aan te lokken, te doen blijven en te doen wederkeeren. Men biedt er de natuurlijke rijkdommen aangenaam aan door welverzorgde wegen en wandelpaden, allerwe^e rustbanken, wegwij zers en aanduidingen om volledig in te licht ;n. Wanneer we nu Yper en omliggende verge lijken met de Ardennen, dan zien we dat we merkelijk ten achter zijn om ons toeristisch kapitaal uit te baten. Waarom is het ons zoo moeilijk om een samenwerking te bekomen tusschen gemeen tebesturen, handelskamer, en andere lokale inrichtingen ter bevordering van het vreemde lingenverkeer Geld heeft geen reuk zegt men en stoffelijke welvaart kan, buiten alle politiek om, gemakkelijk bewerkstelligd wor den wij moeten kost wat kost, door samen werking, andere wegen op. Yper is een der grootste steden ter wereld door de gedachtenis van den oorlog. Welke mooie gelegenheid om toeristen aan te lokken! Maar de toerist vindt graag iets terug van dat gruwelijk verleden. Helaas, in de herstel lingskoorts heeft men schier alles doen ver dwijnen wat ons aan den oorlog herinnert en zoo een bron ontnomen om propaganda ts maken; zelfs de lokale bevolking weet weinig of niets meer van plaatselijke historische voorvallen langs onze wegen herinnert geen enkel opschrift of aanduiding een glorievol feit. In dien zin kan veel gedaan worden. Toeristen moeten alle gemak voor eet- en slaapgelegenheid hebben en dat aan voordee lige prijzen Men zegt dat sommigen hier ter stede woekerprijzen vroegen. Zao dit waar is dan hebben die dwazen hun eigen ruiten inge slagen en meer nadeel in den vreemde toege bracht dan al de propaganda der bonden goeds kan teweeg brengen. Wanneer een toerist in 't seizoen van zijn pelgrimstocht rond Yper in stad wederkeert dan vindt hij hier 's avonds geen de minste gelegenheid om zich te vermaken hij kan ge rust om 7 uur te bed gaan. Daarom verkiest hij zijn verblijf te vestigen in een ODzer bad steden en komt per autocar eens door Yper gevlogen. Daar moet ook verandering in komen wil men den toerist bij zich houden, want vermaak is verteer en verteer is inkomsten en de toerist zal des te meer genegen zijn te blij ven, zoo hij in Yper die oude gulle gastvrij heid en oude vlaamsche gemoedelijkheid vindt in plaats van koud winstbejag en koele geld- uitbuiting. Wat hier ook te kort is, is wel en voorna melijk een degelijk ingericht inlichtingsbureel óm den toerist schriftelijk en mondelings ken nis te geven met stadsmerkwaardigheden, hotels, auto vei voer, spoorwegverkeer, enz. Is dit nu zoo moeilijk om in te richten en is de geschikte persoon onvindbaar Z >o men het doel beoogt, moet men de middels aan wenden. Weet wel dat in dezen cris:stijd onder de landen en steden een strijd aangebonden is op leven en dood om de toeristen van elkaar attehiden. Wie bezocht wil worden moet zich laten kennen. Waarom geen toetreding en een af- deeling gezocht bij den Dietschen bond,, afdeeling van den Belgisch Luxemburgschen dienst, om den toerist inlich'ingsbiljetten, brochuren en gi isen ter hand te stellen. Yper en omliggende telt 3oo.ooo Engelsche en ioo.ooo Duitsche graven. Dus 400.000 families die niet alleen de keikhoven maar ook de plaatsen willen bezichtigen waar vader of broeder of zoon gestreden hebnen. Geef zulk toeristisch kapitaal in handen van Antwerpen, Brussel of een ander stad en wel dra zou daar een oorlogsmusea verrijzen» met overgroote kaarten, waar de Dui sche en Engelsche stellingen met de nummers c'er regimenten op aangebracht zijn, met dioram- ma's, garagen, enz,. Waar is dat hier te vin den Waarom jaarlijks geen Yperdag inge richt om alle gesneuvelden te herdenken Er zijn nog zooveel waaroms Men wil alieen voortploeteren, men aarzelt een bliekje uit te werpen om een snoek te van genen nochtans, een machtige organisatie staat gereed om "bij te springen, namelijk de Bel gisch - Luxemburgsche dienst mits een toe lage. Oostende, Brugge, Gent, Antwerpen, Brus sel, Luik, Spa geven ieder 25.000 fr. andere steden en inrichtingen 25.00 fr. en hebben daardoor een lid in den technischen raad van dien dienst. Waarom aarzelt Yper om toe te treden De stem van zijn afgevaardigd lid in den raad zou er met vracht klinken de meik- waardigheden van stad en omliggende, haar foto's, brochuren, aanplakbrieven, filmen, enz. zouden in gansch Europa gekend of ver zonden worden en zoo zou Yper een centrum worden voor binnenlandsch en buiterlandsch verkeer. De heer Goemans deed nog gansch de wer king kennen van den Belgisch-Luxemburg schen dienst voor toerisme gedurende 't ver- loopen jaar, en drukte de hoop uit weldra Yper te mogen tellen als lid van den tech nischen raad. Dit wenschen we ook uit den grond van or.s hart en we beamen volledig de opmer king van den heer Vermeulen, die den heer Burgemeester vroeg om een deel der i5 000 frank inkomsten van vreemdelingentaks te gebruiken om de toetreding te betalen. Webeamen ook de bemerking van den heer Gits die het artistiek karakter van Yper ver dedigde zoo de oude steenen verdwenen zijn, toch spreken de nieuwe van vroeger groot heid en roepen 't verleden voor den geest. De heer Burgemeester" dankte in naam der aanwezigen den verdienstelijken spreker en beloofde hem zijn wensch aan het gemeente bestuur voor te leggen.- Nous a\ons appris trop taid pour pouvoir le relater dans notre dernier numéro le terri ble accident survenu a M. René Reubrez, de Lille, un ami dévoué de notre ville, le grand organisat^ur de toutes les excursions fran- qaises a Ypres. II rentrait le 14 Juillet dernier en auto de Paris a Lille la nuit, quand, prés de Camphin, son chauffeur, ébloui par les phares d'une automobile, ne put voir qu'en eet endroit la route faisait une forte courbe, en sorte que, continuant en ligne droite, l'auto s'enlisa dans un tas de sable en bordure du trottoir, fit un tète-a queue, et s'abatiit contre un arbre. La portière, a laquelle M. Reubrez s'était cramponné, fut arrachée. M. Reubrez eüt le bras écrasé entre la voiture et l'ar'ore. Le chauffeur, indemne, put remettre la voiture en marche, et roula au plus viie vers l'höpital de Seclin, cü la victime fut admise d'urgence. Le lendemain, le bras dut être amputé. Nous apprenons que l'état de M. Reubrez est aujourd'hui aussi satisfaisant que possible. Ses nombreux amis d'Ypres torment des voeux pour son prompt rétablissement.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1932 | | pagina 3