Tram Ktmmsl-Yper-Veums-Se Panna
Processie te Veurne
3
De Tentoonstellingstreifi
Le Train Exposition
op Zondag 31 Juli 1932
Voordracht over Toerisme
Un Terrible Accident
Sedert i5 Juni en voor de eerste maal in
België doorreist een Tentoonstellingstrein
gansch het Land. Hij bezoekt 63 steden op
een afstand van 2 ooo km.
Die gezegde trein heeft een lengte van 35o
meter en is samengesteld uit 20 groote
wagens bijzonder ingericht voor een handels
foor.
Een groot getal fabrikanten hebben in deze
foor een s'tand gehuurd waarin ze hun beste
en -laatste produkten tentoon stellen. Op een
doel treffende wijze komen zoo een zestigtal
fabrikanten naar Yper Vrijdag 12 Augusti.
waar de trein zichtbaar is van 9 uur 's mor
gens tot g uur 's avonds, gewone ingang der
statie.
Wij twijfelen er niet aan of de bevolking
van Yper zal met veel belangstelling een be
zoek aan dezen trein brengen, zoodoende
meer de Belgische produkten leeren kennen
nu vooral in deze tijden van crisis en werk
loosheid.
Een luxe catalogus zal vei kocht worden
ten voordeele der werklooze bedienden, der
Oorlogsinvaliden en der weezen van Spoor
wegbedienden.
Qu'est-ce en réalité ce train dont on cause
tant, dont tous les journaux donnent des rap
ports et des éloges.
Nous sommes allés aux informations, et
nous avons appris par Monsieur Pattyn de
Thielt, un des organisateurs et directeurs,
qu'il arrive a Ypres, Veodredi 12 Aoüt,
(quai aux marchandises) et est visible de
g heures du matin a 9 heures du soir.
C'est un train comme nous n'en avons jamais
vu en Belgique. Imposant, entièrement peint"
en rouge ci'une longueur de 35o m II attire
entièrement les regards. II se compose de
20 wagons reliés les uns aux autres par le
système a soufflets, de sorte que pour le
visiter en entier il ne faut ni descendre, ni
remonter d'une voiture a u~e autie.
Ces wagons ont été changésenpetits salons,
subdivisés en stands loués par un grand
nombre de fabricants.
Nous nous trouverons done devant une
foire aux échantillons qui vient a nous et qui
ne nous oblige plus d'aller la visiter souvent
bien loin dans l'une ou I'autre ville. Les fabri
cants ont done eu une excellente idéé d'en
faire ainsi et nous souhaitóns qu'ils puissent
réaliser leur but Vendre plus, produire
plus, surtout "en ces temps de crise et de
chömage
Les efforts du Comité d'organisation, pour
roettre pareille randonnée sur pied, sont done
couronnés d'un plein succès, car nous appre-
nons que dans les villes oü le train a stationr.é
les visites sont trés nombreuses et qu'a cer
tains moments c'est la foule.
Disons pour terminer que le catalogue de
luxe est édité au profit du fonds de secours
aux Employés Chómeurs, au profit des Grands
Invalides de Guerre, et au profit de l'CEuvre
de Secours aux Orphelins des Cheminots.
r
Ter gelegenheid der
zal een half rechtstreeksche pleziertreir. inge
richt worden tusschen Kemmel, Yper en De
Panne aan halve prijs voor heen- en terug
kaarten.
Prijzen Heen en Terug
Kemmel dorp
V 6.35 u. fr.
i3.qo
Kemmel Vierstraat
6 42
12.5o
Voormezeele
6.5o
1 i.5o
Yper Statie
A 7.10
Yper Statie
V 7.30
10.5o
Elverdinghe
7.45
9.00
Woe sten
7.5o
8.5o
Oost-Vleteren
8.00
7.00
aansluiting uit Poperinghe om 8 u.
en Merckem om
7.48 u.
Hoogstaede linde
8.14.
6.5o
Loo Statie
8.22
Veurne Statie
9.00
De Panne Dorp
9 25
N. B. Alleen stilstand aan de hierboven-
gemelde statiën voor den terugkeer uit De
Panne naar Veurne neemt mende regelmatige
electrische treinen met dezelfde reiskaart.
's Avonds vertrekt de pleziertrein uit Veur
ne stelplaats, om 18 u. 40.
Donderdag laatst had in de raadszaal van
't stadhuis de vlaamsche voordracht plaais
over toerisme door den deer Goemans, Bestuur
der van den beigisch LuxemDurgschen dienst
voor Toerisme. Dit als aanvulling der Fran-
scfie voordracht onlangs gegeven door Colonel
Pulincx.
Wij zullen eerstkomend deze btlangrijke
voordracht van den zeer sympaihitken spre
ker in 't lang en 't breed mededeelen, omdat ze
voor onze stad een nieuwe baan belicht van
welvaart, van inkomsten en roem. Jammer
genoeg, dat buiten eenige leden van den ge
meenteraad en der Handelskamer, zoo wei
mg Yperhngen aanwtzig waren en vooral
belanghebbenden.
Nochtans men is zoo rap gereed om moord
en brand te schreeuwen over de zorgeloosheid
der overheid voor den plaatselijken handel
te doen bloeien of om vreemdelingenverkeer
hooger op te drijven, en men vergeet maar al
te gemakkelijk dat men zelf dient de handen
uit de mouwen te steken, of ten minste daar
tegenwoordig te zijn waar zijn eigen belangen
besproken worden.
Het is een dwaling te beweren dat enkel
hotelhouders leven van toerisme. De heer
Goemans zegde het zoo schoon «Zoo 5o °/0
verteer van het buitenlandsch toerisme naar
hotelhouders gaan, dan worden de andere
5o opgeslorpt door plaatselijke handelaars
en winkeliers, want de toerist verschaft zich
allerhande zaken buiten het hotel, reist zelden
alleen en zoo hij een pijpenwinkel binnen
treedt, dan vliegt zijn vrouw een modenmaga-
zijn binnen, terwijl de kinderen hun zakgeld
verteeren aan herinneringen.
De toerist vergelijkt onze prijzen met deze
van zijn land, draagt olzs producten mee en
doet dikwijls veel bestellingen. Frankrijk
haalde gedurende de 5 laatste jaren 12 milliard
uit het toerisme
Spreker stelde ons de Ardennen voor en
wat men daar gedaan heelt om den toerist
aan te lokken, te doen blijven en te doen
wederkeeren.
Men biedt er de natuurlijke rijkdommen
aangenaam aan door welverzorgde wegen en
wandelpaden, allerwe^e rustbanken, wegwij
zers en aanduidingen om volledig in te licht ;n.
Wanneer we nu Yper en omliggende verge
lijken met de Ardennen, dan zien we dat we
merkelijk ten achter zijn om ons toeristisch
kapitaal uit te baten.
Waarom is het ons zoo moeilijk om een
samenwerking te bekomen tusschen gemeen
tebesturen, handelskamer, en andere lokale
inrichtingen ter bevordering van het vreemde
lingenverkeer Geld heeft geen reuk zegt
men en stoffelijke welvaart kan, buiten alle
politiek om, gemakkelijk bewerkstelligd wor
den wij moeten kost wat kost, door samen
werking, andere wegen op.
Yper is een der grootste steden ter wereld
door de gedachtenis van den oorlog. Welke
mooie gelegenheid om toeristen aan te lokken!
Maar de toerist vindt graag iets terug van
dat gruwelijk verleden. Helaas, in de herstel
lingskoorts heeft men schier alles doen ver
dwijnen wat ons aan den oorlog herinnert en
zoo een bron ontnomen om propaganda ts
maken; zelfs de lokale bevolking weet weinig
of niets meer van plaatselijke historische
voorvallen langs onze wegen herinnert geen
enkel opschrift of aanduiding een glorievol
feit. In dien zin kan veel gedaan worden.
Toeristen moeten alle gemak voor eet- en
slaapgelegenheid hebben en dat aan voordee
lige prijzen Men zegt dat sommigen hier ter
stede woekerprijzen vroegen. Zao dit waar is
dan hebben die dwazen hun eigen ruiten inge
slagen en meer nadeel in den vreemde toege
bracht dan al de propaganda der bonden goeds
kan teweeg brengen.
Wanneer een toerist in 't seizoen van zijn
pelgrimstocht rond Yper in stad wederkeert
dan vindt hij hier 's avonds geen de minste
gelegenheid om zich te vermaken hij kan ge
rust om 7 uur te bed gaan. Daarom verkiest
hij zijn verblijf te vestigen in een ODzer bad
steden en komt per autocar eens door Yper
gevlogen. Daar moet ook verandering in komen
wil men den toerist bij zich houden, want
vermaak is verteer en verteer is inkomsten en
de toerist zal des te meer genegen zijn te blij
ven, zoo hij in Yper die oude gulle gastvrij
heid en oude vlaamsche gemoedelijkheid vindt
in plaats van koud winstbejag en koele geld-
uitbuiting.
Wat hier ook te kort is, is wel en voorna
melijk een degelijk ingericht inlichtingsbureel
óm den toerist schriftelijk en mondelings ken
nis te geven met stadsmerkwaardigheden,
hotels, auto vei voer, spoorwegverkeer, enz.
Is dit nu zoo moeilijk om in te richten en is
de geschikte persoon onvindbaar Z >o men
het doel beoogt, moet men de middels aan
wenden.
Weet wel dat in dezen cris:stijd onder de
landen en steden een strijd aangebonden is
op leven en dood om de toeristen van elkaar
attehiden.
Wie bezocht wil worden moet zich laten
kennen. Waarom geen toetreding en een af-
deeling gezocht bij den Dietschen bond,,
afdeeling van den Belgisch Luxemburgschen
dienst, om den toerist inlich'ingsbiljetten,
brochuren en gi isen ter hand te stellen.
Yper en omliggende telt 3oo.ooo Engelsche
en ioo.ooo Duitsche graven. Dus 400.000
families die niet alleen de keikhoven maar
ook de plaatsen willen bezichtigen waar vader
of broeder of zoon gestreden hebnen.
Geef zulk toeristisch kapitaal in handen van
Antwerpen, Brussel of een ander stad en wel
dra zou daar een oorlogsmusea verrijzen»
met overgroote kaarten, waar de Dui sche en
Engelsche stellingen met de nummers c'er
regimenten op aangebracht zijn, met dioram-
ma's, garagen, enz,. Waar is dat hier te vin
den Waarom jaarlijks geen Yperdag inge
richt om alle gesneuvelden te herdenken
Er zijn nog zooveel waaroms
Men wil alieen voortploeteren, men aarzelt
een bliekje uit te werpen om een snoek te van
genen nochtans, een machtige organisatie staat
gereed om "bij te springen, namelijk de Bel
gisch - Luxemburgsche dienst mits een toe
lage.
Oostende, Brugge, Gent, Antwerpen, Brus
sel, Luik, Spa geven ieder 25.000 fr. andere
steden en inrichtingen 25.00 fr. en hebben
daardoor een lid in den technischen raad van
dien dienst. Waarom aarzelt Yper om toe te
treden
De stem van zijn afgevaardigd lid in den
raad zou er met vracht klinken de meik-
waardigheden van stad en omliggende, haar
foto's, brochuren, aanplakbrieven, filmen,
enz. zouden in gansch Europa gekend of ver
zonden worden en zoo zou Yper een centrum
worden voor binnenlandsch en buiterlandsch
verkeer.
De heer Goemans deed nog gansch de wer
king kennen van den Belgisch-Luxemburg
schen dienst voor toerisme gedurende 't ver-
loopen jaar, en drukte de hoop uit weldra
Yper te mogen tellen als lid van den tech
nischen raad.
Dit wenschen we ook uit den grond van
or.s hart en we beamen volledig de opmer
king van den heer Vermeulen, die den heer
Burgemeester vroeg om een deel der i5 000
frank inkomsten van vreemdelingentaks te
gebruiken om de toetreding te betalen.
Webeamen ook de bemerking van den heer
Gits die het artistiek karakter van Yper ver
dedigde zoo de oude steenen verdwenen zijn,
toch spreken de nieuwe van vroeger groot
heid en roepen 't verleden voor den geest.
De heer Burgemeester" dankte in naam der
aanwezigen den verdienstelijken spreker en
beloofde hem zijn wensch aan het gemeente
bestuur voor te leggen.-
Nous a\ons appris trop taid pour pouvoir
le relater dans notre dernier numéro le terri
ble accident survenu a M. René Reubrez, de
Lille, un ami dévoué de notre ville, le grand
organisat^ur de toutes les excursions fran-
qaises a Ypres.
II rentrait le 14 Juillet dernier en auto de
Paris a Lille la nuit, quand, prés de Camphin,
son chauffeur, ébloui par les phares d'une
automobile, ne put voir qu'en eet endroit la
route faisait une forte courbe, en sorte que,
continuant en ligne droite, l'auto s'enlisa dans
un tas de sable en bordure du trottoir, fit un
tète-a queue, et s'abatiit contre un arbre.
La portière, a laquelle M. Reubrez s'était
cramponné, fut arrachée. M. Reubrez eüt le
bras écrasé entre la voiture et l'ar'ore.
Le chauffeur, indemne, put remettre la
voiture en marche, et roula au plus viie vers
l'höpital de Seclin, cü la victime fut admise
d'urgence. Le lendemain, le bras dut être
amputé.
Nous apprenons que l'état de M. Reubrez
est aujourd'hui aussi satisfaisant que possible.
Ses nombreux amis d'Ypres torment des
voeux pour son prompt rétablissement.