CONGRESDAG 5 .leden eens samen zouden onderzoeken welke besparingen er kunnen gedaan worden. M. Vandamme. Waarbij komt het dat er «u reeds inkomsten zijn voor toekomend jaar -en welke uitgaven werden er reeds gedaan op <le begrooting van 1933 M. Missiaen. Voor de tellingsagenten, ■die met de optelling der bevolking gelast wer den, was er geen voldoende krediet voorzien en om ze te kunnen volledig betalen heeft de gemeenteraad vroeger een bijkomend krediet gestemd die op de begrooting van ig33 moet ingeschreven worden. Deze som wordt ons .door den Staat terugbetaald en zal insgelijks als ontvangst in de begrooting van ig33 voor komen. Nu nog onlangs werd er ook nog zoo ■een krediet gestemd voor de aansluiting van bet stadspersoneel bij een compensatiekas. Dit is dus omdat er in de tegenwoordige .begrooting geen voldoende kredieten voorzien •waren. 4. Autobusdienst Poelcapelle- Meenen- Hour coing. M. Sobry. De heer Pillen Omer van •Poelcapelle vraagt de toelating om een regel- •matigen autobusdienst te mogen inrichten voor het vervoer van werklieden van Poel ,-capelle naar Meenen en Tourcoing. M. Capoen. Kan de stad aan deze auto bussen niet verbieden op de kleine wegen te rijden Dit gerij kan aldaar soms aanleiding .geven tot groote moeilijkheden, namelijk wan neer er daar op hetzelfde oogenblik een ander autobus uit de tegenovergestelde rich ting moest afkomen M. Bonnet. En bijzonderlijk wanneer het tijd is den oogst in te halen. Daarbij dienen er maatregelen genomen te worden om onze gemeentewegen te beschermen en zou men -dergelijke vrachtwagens en autobussen moe ten aanraden bij voorkeur de provincie- en Staatsbanen te gebruiken. De gemeentewegen zijn tegen dergelijk gerij niet bestand en moe ten kapot, het ware dus in 't belang zelf der ^stad daarvoor maatregelen te treffen. M. Sobry. Dit is hier een autobusdienst tusschen verschillige gemeenten, het is dus niet de stad Yper maar wel de bestendige de putatie die dezen dienst moet goedkeuren. Wij liebben alleen maar ons advies uit te brengen omdat deze autobusdienst gedeeltelijk het grondgebied der stad ontleent. Om de wegen der stad Yper te beschermen, zouden wij kun nen zeggen dat deze autobusdienst op de .gemeentewegen niet mag rijden. M. Vandamme. Is er in den bundel niet bepaald hoeveel deze autobus weegt Er wordt gezegd dat hij 35 personen zal vervoe ren, dit zou dus samen een gewicht van 6 tot .8000 kgr. kunnen uitmaken. Zijn onze wegen wel tegen dergelijk zwaar vervoer bestand en hebben dergelijke vrachtwagens wel de toela ting om op de kleine gemeentewegen te rijden Een ander punt nog is dat het aan de uitbaters van autobusdiensien voor het ver voer van werklieden verboden is andere reizi gers te vervoeren. Welnu het gebeurt soms dat zij toch andere reizigers medenemen, en dit ten nadeele van andere regelmatige uitba ters van het reizigersvervoer of van den ijzerweg. M. Sobry. Hebt gij daarvan bewijzen - M. Vandamme Neen, de menschen heb ben mij dit gezegd maar ik kan dat niet bewijzen. M. Bonnet. Zooals de heer voorzitter het zegt is het de bestendige afvaardiging die de toelating voor dezen autobusdienst moet geven, doch als de gemeenteraad een regie ment moest stemmen waarbij de gemeente wegen slechts zulke draagkracht hebben, dan zou het aan de vrachtwagens die dit gewicht overtreffen van zelfs verboden zijn op die wegen te rijden. Ik geloof dat wij voor de toekomst goed zouden doen zoo een reglement te stemmen. Alhoewel ik de heer voorzitter niet ben en het mij niet toekomt, wil ik tooh een klein antwoord geven aan den heer Van damme die zegde dat het aan de uitbaters van deze autobussen niet toegelaten is gewone reizigers te vei voeren. Ik zou zulke voorbeel den kunnen aanhalen waarbij er door den heer politiecommissaris proces-verbaal werd opge steld. Doch dit zijn slechts uitzonderingen en vormen hoegenaamd den algemeenen regel niet. M. Vandamme. Dit belet niet dat zij daardoor toch schade berokkenen, 't zij aan de autobusdiensten voor reizigers, 't zij aan den ijzerenweg. Ik vind dat het in 't vervolg nuttig ware het gewicht van de autobus te kennen. M. Bonnet. Ik verhoop ook dat men zal - willen rekening houden met hetgeen ik vroe ger reeds verscheidene malen gevraagd heb, namelijk de verzekering. Het is ons vrij voor waarden voor te stellen, doch ongelukkiglijk houdt de permanente deputatie er dikwijls geen voldoende rekening van en verleent zij haar goedkeuring boven ons hoofd heen. De ondervinding heeft ons nochtans geleerd dat tal van die autobusdiensten niet voldoen de verzekerd zijn tegen de mogelijke ongeluk ken aan personen. Voor een autobusdienst is een goede verzekering een hoofdzaak die vol strekt noodig is, en ik vraag dan ook dat er rekening zou gehouden worden van mijne bemerking. M. Sobry. Ik stel voor dezen autobus- dienst goed te keuren onder de drie volgende voorwaarden 1) dat hij geene gemeentewe gen ontleene 2) dat hij verzekerd zij tegen de ongelukken aan personen en 3) dat hij geen andere personen vervoere dan deze waarvoor hij ingericht is. Dit voorstel wordt gestemd. Alleen de heer D'Huvettere onthoudt zich. 5. Overeenkomst voor oorlogsschade bij komende vergoeding voor schade aan Dickebusch vijver Honorarissen en toezicht der werken. M. Sobry. De heer Verhaeghe, algemeen bestuurder bij het Ministerie van Financiën, heeft ons, bij zijn schrijven van 4 Juli 11. en in antwoord op onzen brief van 27 Mei, een bijvoeglijke overeenkomst overgemaakt ten bedrage van 47.522 fr. 5o om het verlies van 45.000 fr. te dekken dat de stad ondergaan heeft door den verkoop der titels die haar in uitbetaling der oorlogsschade van Dickebusch- vijver gegeven werden. Ik vraag dan de voor gestelde overeenkomst te willen goedkeuren, daar zij reeds verwezenlijkt is door het zen den van het verschil tusschen de verkoops waarde en de nominale waarde der titels. Voor het herstel van Dickebuschvijver werd er aan de stad een forfaitaire som van 521.000 fr. toegestaan, benevens de eereloo- nen aan den heer ingenieur Sandron verschul digd en een vergoeding van 14.400 fr. voor toezicht. Volgens het vonnis moesten deze sommen in speciën uitbetaald worden, doch de betaling werd in titels gedaan waarop de stad een som van 45.000 fr verloren heeft. Om dit verschil te vergoeden wordt er nu een bijkomende overeenkomst aan onze goedkeu ring onderworpen. Deze overeenkomst is echter reeds verwezenlijkt en volledig betaald. De stad ontving 45.00© fr. in titels en een som van 2522 fr. 5o in geld om het verlies op deze titels te dekken. Ik vraag dus deze overeen komst te willen goedkeuren. Al de raadsleden stemmen ja. M. Sobry. Ik vraag thans neg de goed keuring van een soortgelijke overeenkomst die wij op de dagorde niet hebben kunnen vermei den, daar zij ons slechts den 28 Juli is toege komen, wanneer de dagorde der zitting van heden reeds was opgemaakt en verzonden. Het betrefr een bijvoeglijke overeenkomst voor de herstellingswerken van Zillebekevijver, waar bij ons een som van 17 743 fr. 5o wordt toege staan voor het uitvoeren van eenige bijkomen de werken en voor het verlies op den verkoop van titels der Belgische schuld 1925 die aan de stad in uitbetaling harer oorlogsschade gegeven werden. Deze overeenkomst is even eens reeds verwezenlijkt, en ik vraag ze bij hoogdringendheid op de dagorde te willen brengen daar de heer minister er op wacht. Ik stel dus voor dehoogdringendheid testemmen. Daar de raadsleden hierop geen bemerking •maken, verklaart de heer voorzitter de hoog dringendheid aangenomen en vraagt hij de voorgestelde overeenkomst te willen goed keuren. Deze overeenkomst wordt met eenparige stemmen aangenomen. 6. Steenwegen van groot verkeer St Jan- Zillebeke en Yper Pilcktm op grondgebied der stad Yper aanbesteding goedkeuring. M.Sobry. Uit het proces verbaal der aanbesteding voor de onderhoudswerken der steenwegen van groot veikeerSt-Jan Zillebeke en Yper- Pilckem, gedeelte op het grondgebied der stad Yper gelegen, blijkt dat de heer Menu Albert, aannemer te Wytschaete, de laagste aanbieder is met 7617 fr. 20 voor zweedsch graniet. De andere inschrijvers waren MM. Wydhooghe, van Eerneghem Tavenier Cam., van Zillebeke Beun Maur., van Yper, en Titeca Victor, van Yper. M. Bonnet. Ik begeer een opmeiking te maken niet zoozeer over den prijs der aanbe steding, maar wel ever de grondstoffen die voor onze wegen gebruikt worden. Er is niemand die zal beweren dat de grondstoffen, die men voor onze wegen gebruikt, de uit- stekendste zijn. Thans zie ik dat men nog maals de voorkeur geeft aan het zweedsch graniet. Waarom naar het buitenland gaan, wanneer wij hier in België zelf over beste grondstoffen beschikken en dat wij, met deze belgische steenen te gebruiken, werk zouden verschaffen aan belgisch personeel. Ik meen dat dit voor de toekomst in aanmerking zou moeten genomen worden. Hetgeen thans de voorkeur doet geven aan het zweedsch graniet is het verschil in prijs dat hoogstens 10 fr. per vierkanten meter bedraagt. Doch moest men de jaren gebruik en onderhoud tellen, dan zou men ongetwijfeld 20 fr. profijt doen met belgische porfier te gebruiken. Ik vraag dat er daarvan zou rekening gehouden worden. M. Delahaye. De prijzen door den aan nemer Menu aangeboden zijn de laagste zoo wel voor porfier als voor graniet, en zullen opgezonden worden naar de provincie die moet beslissen. In meest al de aanbestedingen -die thans plaats hebben wordt er zweedsch graniet gebruikt. Dit is een zeer schoone steen, en na 3 of 4 jaren gebruik is hij nog juist als nieuw. Ik ben nochtans ook voor het gebruik van belgische producten en wij zouden die be merking aan de provincie kunnen overmaken. M. Bonnet. Indien het waar is wat de heer schepen Delahaye zegt, en ik twijfel er niet aan, dat Menu de laagste aanbieder is voor de twee kwaliteiten, toch zou ik de voor keur geven aan de belgische producten. Ik stel voor dat er een wensch zou uitgaan van den gemeenteraad opdat er rekening zou ge houden worden voortaan eerder de belgische producten te gebruiken, die volgens bevoegde ingenieurs het bekennen al de vreemde ver overtreffen. Het is enkel en alleen 01» het verschil in prijs dat men tot hiertoe anders heeft gehandeld, doch feitelijk doet men daar mede geen besparing gezien onze belgische porfier veel langer dienst doet. M. Delahaye. Wij kunnen die bemerking doen. M. Vandamme. Het onderhoud dezer wegen, valt dit ten laste der provincie M. Bonnet. Gedeeltelijk. M. Vandamme.Die bemerking kan over gemaakt worden, doch het ware beter in het lastenkohier zelt te bepalen dat er uitsluitelijk belgische grondstoften moeten gebruikt wor den. M. Bonnet. In een onderhoud dat de af gevaardigden onzer steengroeven met den minister hadden, werd er hen beloofd dat men in alle aanbestedingen zou verplicht geweest zijn de voorkeur aan de belgische producten te geven. Welnu, wij zien dat het geheel anders is. M. Delahaye. Indien het uit te voeren weik van grooten omvang ware, zou ik zeg gen van ja. Doch hier gaat het enkel om een som van minder dan 8.000 fr., het is slechts een gedeeltelijke herstelling die nu uitgevoerd wordt. M. Bonnet. De som is inderdaad gering doch het is een kwestie van princiep. Wat men doet voor kleine aanbestedingen, wordt ook voorde groote gedaan. Zoo bij voorbeeld voor de baan Yper-Rousselare, waar men ook om reden van besparing vreemde steenen heeft gebezigd, is het schaudalig te zien in welken toestand zij zich bevindt. M Sobry. Ik stel voor het laagste aanbod goed te keuren mits erbij te voegen dat men voortaan de voorkeur aan de beflgische pro ducten zou geven. Dit voorstel wordt eenparig gestemd. (Vervolg aanstaande week). Zekere bladen hebben reeds aangekondigd dat op 28 Oogst aanstaande het provinciaal verbond der Kroostrijke Gezinnen zijn jaar- lijksch congres houdt te Yper. De plaatselijke bond te Yper is hard aan het werk om dit congres goed in te richten de gewestelijke bond, in samenwerking met het gewest Poperinghe en Komen,komt regel matig bijeen om samen te werken tot het wel slagen van dezen congresdag en alles laat verhopen dat een prachtig resultaat zal be komen worden. Dit ineenzetten van gansch deze werking mag niet het werk blijven der leden van het bestuur. De Kroostrijke Gezinnen zelf moeten eraan medewerken, moeten propaganda maken opdat zooveel leden mogelijk de ver gaderingen en optocht zouden bijwonen. Overal elders waar een congresdag gehou den werd, hebben de kroostrijke gezinnen bewezen dat allen innig samenwerken, dat zij weten wat zij willen, en eens zijn van gevoeL

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1932 | | pagina 11