2
Tout a fait d'accord avec le préopinant
Mais il ne se trouvera pas un parlemen
taire pour dénoncer ces scandales la
tribune. lis ont mieux faire en recher-
chant s'entendre pour savoir s'il faut
écrire Nationale Gendarmerie ou Gen
darmerie Nationale.
Pauvre nous
De Tentoonstellingstrein te Yper
est qui furent payés en titres Ces titres, ils
les ont balancés pour avoir de l'argent liquide
et souvent ils ont perdu, eux aussi, 20 a 3o p.
c. sur ces ventcs. On serait porté acroire que
l'Etat se contenterait du remboursement de
la valeur réalisée par le sinistré, que non, ma
foi. II lui Hut, k lui, de l'argent a 100 p c.,
alors qu'il a payé avec du papier qui n'en
valait que 70 ou 80.
Et c'est ga l'honnêteté de l'Etat
II y a plus fort encore Certains de ces
paiements oat été faits a des sinistrés qui
aujourd'hui sont morts et ce sont les héritiers
qui doivent rembourser l'indü. Sur ces
sommes, Lien entendu, l'Etat a pergu des
droits de succession, mais l'Etat, lui, ne rem-
bourse pas ces droits qui ont été liquidés sur
des sommes que l'on doit lui ristourner, paree
que, de par sa faute, on s'en est ciü un
moment légitime propriétaire.
Et voila la correction de l'Etat.
Monsieur, il n'y a plus de justice et l'Etat
nous mêne comme en Russie on fait de
neus des bolchevistcs et l'on nous dresse a
l'avance
Verleden week Vrijdag kwam ons hier, ter
statie van Yper, den tentoonstellingstrein toe,
die den l5n Juüi 11. de omreis van België be
gon en sedertdien reeds 35 groote steden be
zocht, waar hij telkens zooveel ophef en zoo
groote belangstelling verwekte.
En het is waarlijk niet zonder reden ook
Die rood-gouden trein, wiens uiterlijk uit
zicht alleen reeds aller blikken op zich moet
trekken, overal waar hij voorbijstoomr, is im
mers, op het gebied van publiciteit, iets heel
nieuws, iets ongewoons dat wij hier in ors
land nog nimmer te zien kregen.
Wij wettn welke groote rol de automobiel
in den handel speelt, welken omkeer dit ge
makkelijk vervoermiddel heeft teweeggebracht
en hoe de handelaais, die nog veikoopen wil
len, nu niet meer op hun gemak achter bun
toog op de klanten wachten, maar van langs
om meer de auto bezigen om de klanten ten
huize zelf te gaan bezoeken en om voor hunne
koopwaren nieuwe afzetgebieden te vinden.
Wij hebben ook reeds gehoord van groote
firma's die geen kosten ontzien om ophefma
kende ruchtbaarheid te maken en bijvoorbet 11
vliegmachines bezigen om duizrnde reclame-
brie'jes boven steden en dorpen uit te strooien
ofwel nog om den naam van haar product in
witten rook tegen de 1 lauwe lucht te schrijven.
Hier te Yper hebben wij ook het genoegen
jaarlijks een welgelukte handelsfoor te zien
plaatsgrijpen door oaze bedrijvige Handels
kamer op touw gezet, en die iedermaal zoo
veel bezoekers aanh kt, doch waarnaar ook
nog velen niet komen kijken 't zij uit gemak
zucht, 't zij om de kosten eener verplaatsing
te besparen.
Op gebied der handilspubliciteit, waarvan
<le noodzakelijkheid niet meer moet bewezen
worden, hebben wij dus sedert koite jaren
veel vooruitgang en een gedurigen aangroei
kunnen bestatigen. Maar een trein gebruiken
als publiciteitsmiddel en wat nog meer is, een
trein inrichten als een jaarbeurs, die nu niet
meer ter plaats zelf moet bezocht worden,
maar die het groot voordeel biedt van stad
tot stal le kunnen reizen en er de koopers
zelf te gaan vinden, daaraan hadden voor
zeker nog maar weinigen gedacht en velen
zouden het ongetwijfeld vooreen onmogelijk
heid aanzien hebben.
En nochtans hij stond daar nu, die 38o m.
lange trein, met zijn twintig salonrijtuigen, in
't rood geschilderd en met gouden opschrif
ten TentoonsteMing-Exposition beurte
lings in 't vlaamsch en in 't fransch. Na zoo
veel anderen, hebben wij hem ook kunnen
bezoeken en hebben er, met evenveel verwon
dering als bewondering, de mooi opgesmukte
en wel ingerichte stands gadegeslagen van
een zestigtal Belgische handelaars en indus-
trieelen die er hun meest verscheidene produc
ten ten toon stelden en ze aan de kooplustige
bezoekers aanbeveelden. Wat ons ook zeer
aangenaam verraste, was daar in dezen merk
waardigen tentoonstellingstrein, benevens
deze van veel grootere firma's, de stands te
vinden van twee Ypersche handelshuizen, na
melijk deze van Jufvr. H. Vandenberghe, In
de kleine Winst die hare mode-artikels,
merceriën, enz. ten toon stelde, en deze van
M. A. Stevens Vandermarliere, Neermarkt,
huis gekend om zijn groote keus van fijn glas
en gleiswerk en sterk keukengerief, die aan de
bezoekers al de voordeelen van de goedkoope
en gemakkelijke vergiettest Passé vite liet
kennen. Het zou ons te ver leiden hier al de
stands alzonderlijk te vermelden het weze
ons voldoende te zeggen dat de tentoonstel
lingstrein in zijn geheel in belangrijkheid en
aantrekkelijkheid veel handelsfooren overtrof,
die wij vroeger in andere steden bezochten.
De inrichters van deze rollende jaarbeurs,
die wij het genoegen hadden in den trein te
ontmoeten en wien wij onze bewondering
uitdrukten over hetgeen zij hadden tot stand
gebracht, zegden heel bescheiden dat het een
eerste poging, een kleine proef was die zij
gedaan hadden. De heer L Auvinet, Brus
selsch nijveraar en algemeene secretaris van
den expositietrein, verhaalde ons hoe dezen
trein hier in België ontstond en hoe hij op het
gedacht ervan kwam tijdens zijn bezoek aan
een kleinen tentoonstellingstrein van elec-
tiisch materiaal, ingericht in becstenwagons
en die in Zuid Frankrijk rondreed met het
oog op de moderniseering van het landbouw
bedrijf aldaar. De heer A. Staelen, de bestuur
der van het inrichtingscomiteit van den Bel
gischen Tentoonstellingstrein ig32 en ook de
ziel van heel die machtige onderneming, aan
wien de heer Auvinet over dien franschen trein
gespreken had, nam alsdan het gedacht op
hier een geh kaardigen trein in te richten die
zich niet alleen zou beperken bij een enkel
vak onzer nijverheid, maar een algemeen en
zoo volledig mogelijk overzicht van ons nijver
heidsleven zou geven. Samen met de heeren
Robert Billiard, ingenieur en voorzitter der
Syndicale Kamer voor Uitvoer, Karei Parasis,
nijveraar te Gent, Joseph Pattyn, nijveraar
te Thitlt, en krachtig ondersteund door den
heer Senator Carnoy, gewezen minister, heb
ben zij zich moedig aan 't werk gezet en zijn
erin geslaagd in enkele weken tijd hun stout
en grootsch plan te verwezenlijken.
Wat al weik, wat al offers en wat al moeite
dit hen heeft gekost, daarvan maken zij geen
gewag, doch alwie slechts eeo weinig nadenkt
kan zich daarover allicht een klein denkbeeld
vormen. Den 27 Apiil werd door het algemeen
bestuur der Nationale Maatschappij van Bel
gische Spoorwegen een voorloopige toestem
ming gegeven om over een trein van 20 wa
gons te beschikken, en den I411 Mei daarop
volgend werd het akkoord definitief geteekend.
Doch wat vangt men aan met 20 wagons die
buiten dienst gesteld zijn Ze moesten in orde
gebracht, geschilderd en opgeknapt worden
en ze moesten daarna ook nog door onze
Belgische handels en nijverheidsfirma's bezet
worden, en dat alles tegen den i5 Juni, datum
die voor het vertrek van den trein was vastge
steld geworden. Dank echter aan den taaien
wil, aan de durfkracht en aan de onverpoos
de werking der verdienstelijke inrichters, was
de trein op l5 Juni volledig klaar tn vertrek
kens gereed en mocht er geschreven worden
dat voor de eerste maal in ons land een ten-
toonstelliag van belang op den bepaalden
datum gereed was En sedertdien reist de
trein van stad tot stad, waar hij overal de
grootste belangstelling verwekt en den meest
verdienden bijval oogst. De iniichters mogen
fier zijn over hun werk en het moet voor hen
een rechtmatige voldoening zijn te bestatigen
welk overgroot succes deze tentoonstellings
trein overal bekomt.
Naar het voorbeeld van andere steden,
waar de tentoonstellingstrein met een officieel
bezoek der plaatselijke overheden vereerd
werd, had de Ypersche Handelskamer even
eens besloten dezen trein, tijdens zijn door
tocht in onze stad, in groep te bezoeken.
Aangevoerd door hun vooizitter, M. Hector
Vermeulen, trokken een groot aantal leden
naar de statie waar de ontvangst te 11 u.
plaats had. Bij hen voegden zich nog de hee
ren Sobry, burgemeester, Missiaen en Dela-
haye, schepenen, D'Huvettere, gemeente
raadslid, Versailles, gemeentesecretaris, Haus,
voorzitter der Rechtbank van 1° Aanleg, Hey-
vaert en Matton, rechters, Vandenbraambus-
sche, politiecommissaris, Vergracht, bevel
hebber van het stedelijk brandweerkorps, enz.
Nabij den trein waren zij opgewacht door
de heeren Senator Carnoy, voorzitter van
het inrichtingscomiteit, Staelen, bestuurder,
Auvinet, algemeene secretaris, Pattyn, com
missaris, en Courtin, opziener bij de Nationale
Maatschappij van Belgische Spoorwegen.
De heer Billiard, ondervoorzitter, belet zijn
de, had zich laten verontschuldigen. Na de
voorstelling der aanwezige personen, werd
dadelijk overgegaan tot het bezoek van de
eerste reeks van tien wagons. Onnoodig te
zeggen dat al de tegenwoordigen met den
meesten lof spraken zoowel over de volmaak
te inrichting van gansch den trein als over al
het heerlijice dat zij daar te bewonderen kre
gen. In den prachtigen ontvangstwagen miek
de heer Senator Carnoy zich de tolk van het
inrichtingscomiteit van den trein om de stads-
overheden en de talrijke afvaardiging der
Handelskamer te verwelkomen en hen voor
hun vereerend bezoek van harte te bedanken.
In een schoone rede zette hij het doel uiteen
door dezen eersten tentoonstellingstrein be
tracht, namelijk in den huidigen crisistijd de
kooplust van alle burgers van het land aan te
wakkeren, hen de belgische producten meer
en beter te leeren kennen, en ook onze bel
gische handelaars en nij veraars aan te sporen
meer hunne aandacht aan de binnenlandsche
markt te wijden, nu vooral dat de buiten-
landsche markten met schier onoveikomelijke
tolmuren zijn afgezet. Om te eindigen bracht
hij een warme hulde aan de stad Yper die
onder den oorlog zooveel geleden heelt en
die dank aan de taaie volharding van haar
inwoners zoo mooi en zoo vol leven uit haar
puinen is opgerezen.
De heer Burgemeester nam daarna het
woord om den heer Senator Carnoy, voor
zijne hartelijke welkoms woorden, en het in
richtingscomiteit, voor zijne gulhartige ont
vangst te bedanken. Hij-wenschte hen geluk
om het verheven doel dat zij beoogen en om
de prachtige verwezenlijking van den tentoon
stellingstrein, en bracht eveneens hulde aan
de heeren tentoonstellers wien hij veel bijval
en veel verkoop wenschte. Vervolgens bracht
de heer Vermeulen, namens de Handelskamer
van Yper, hulde aan de inrichteis van den
trein voor het schoon initiatief dat zij aan den
dag gelegd hebben, voor al het goeie dat zij
ten bate van onzen Belgischen handel en on
zen nijverheid verrichten en feliciteerde hen
om het groot succes waarmede hun werk be
kroond is geworden. De eerewijn werd daar
na geschonken en, na enkele oogenblikken ge
zellig samenzijn, gedurende dewelke er na
tuurlijk meest gesproken werd over crisis,
handel en reklaam, en ook wel een weinig
over het onweder dat zoo juist boven de stad
was losgebroken, werd er overgegaan tot het
bezoek van de overige tien rijtuigen van den
tentoonstellingstrein, die allen even merk
waardig waren en in aantrekk lijkheid voor
de andere niet moesten onderdoen. Dit zeer
interessant bezoek duurde bijna twee uren en
liet op allen den besten indruk.
Vele handelaars en nijveraais, die in dezen
eersten trein geen plaatsje konden veroveren,
zullen voorzeker ook met vreugde vernemen
dat men, gezien den onverwachten bijval en
het overgroot aantal vragen om in den trein
over een stand te mogen beschikken, nu reeds
aan 't werk is voor de inrichting van een
tweeden tentoonstellingstrein, die met begin
October zal vertri kken, en daarna van een
derden die in den loop der maand Januari in
gereedheid zal gebracht worden. Ook wordt
de mogeli khcid ingeiien deze Belgische ten
toonstellingstreinen door Italië, die daarvoor
reeds de vraag gedaan heeft, Oostenrijk en
nog andere Europeesche landen te laten
reizen. Onnoodig te zeggen welk een machtige
reklaam en welk groot voordeel dit voor onze
Belgische handelaars en nijveraars zou zijn.
De initiatiefnemers en inrichters van den
Belgischen Tentoonstellingstrein ig32 rusten
op hun verworven lauweren niet, maar zijn
integendeel vast besloten hunne zoo goed
begonnen werking voort te zetten en zoo
mogelijk nog uit te breiden. Hierom sturen
wij hen onzen meest hartelijken dank, alsook
aan de Nationale Maatschappij van Belgische
Spoorwegen, die grootelijks het hare bijdraagt
om de verwezenlijking van het ontwerp moge
lijk te maken. Slechts de kosten worden door
haar in rekening gebracht, en voor het rond
reizen en het stilhouden van den trein in de
stations wordt alle gemak verleend Zij heeft
er ten andere alle belang bij, want een herne
ming der zaken zou voor hare uitbating ook
van het grootste voordeel wezen.
De tentoonstellingstrein, die hier gansch
den dag door zeer druk bezocht werd, is
's anderdaags naar Veurne vertrokken en
moet tot den 1° October aanstaande nog in
meer dan 25 verschillige groote steden stil
houden.
De nationale handel aankweeken en De
Producten van den Belgischen handel en nijver
heid koopeh is een vaderlandschen plicht dit
zijn de leuzen van dezen eersten tentoon
stellingstrein. Wij wenschen hem alsmede
zijne opvolgers goed heil, en zijn overtuigd
dat zij voor onzen nationalen handel de beste
vruchten zullen dragen.