Teeken- en Nijverheidsschool
STAD YPER
Voorbereidende Sectie
Theoretische Leergangen
Sectie der Bouwkunde
Practische Leergangen
Sectie der Schrijnwerkers
Hout- en Marmer Schilderklas
Practische Leergang voor Hout
en Steenbewerkers
4
PRIJSUITDEELINO
Maandag zijnde O. L. Vrouw Hemelvaart
had, onder de gewone belangstelling, de
plechtige prijsuitdeeling plaats aan de leer
lingen der bovengemelde school, in de herop
gebouwde feestzaal der Hallen.
Onder het spelen van het Vaderlandsch Lied
deden de overheden hunne intrede en namen
plaats op het verhoog. We bemerkenden heer
Sobry, burgemeester de heeren Lemahieu
en Delahaye, schepenen; den heer Vandamme,
gemeenteraadslid de heeren Beirnaert en
Bossaert, leden van den beheerraad, en heer
Versailles, gemeentesecretaris, schrijver-
schatbewaarder.
Op de voorbehouden plaatsen: heer
Castel, vrederechter heer Lernould, rustend
leeraar heer Leclercq. bouwkundige, oud
leerling der school heer Gits, stadsbouw-
kundige en verder ouders, vrienden en oud
leerlingen die er aan gehouden hadden deze
plechtigheid bij te wonen.
Na het spelen van een puik muziekstuk
kwam de heer Delahaye, schepen, aan het
woord
Dames, Heeren en Leerlingen
Nu spreekt men zooveel van crisis, 't is
volop de geesel van de werkloosheid.
Men zoekt op economisch terrein naar de
hulpmiddelen er tegen.
Men spreekt van overproductie, van meca-
nische uitbatingen, maar waar men nu niet
aan denkt, wat het allerlaatste is waarop
men denkt, dat is de vakkundige opleiding
onzer latere ambachtslieden.
De ouders willen wel dat hunne kinderen
een grondige kennis krijgen op gebied van
onderwijs, maar eens de lagere school ten
einde, eens buiten bereik van de wet, is alles
eruit en er af.
De jongen, het meisje moeten geld ver
dienen met de autobus naar de fabriek,
dat is het lot van vele 1...
Niemand vraagt zich af, of er in dat kind
niets meer in zit, van vakonderwijs is er
nooit geen spraak
Nu is het schooljaar ten einde, met zekeren
weemoed vragen wij ons af, wat gewordt er
van de kinderen die de school hebben ver
laten Nu begint het groot problema
twee wegen liggen hier zeer uiteenloopend, de
eene, de weg die hooger opvoert, die van
uw kind een man zal maken bewust van zijne
zelfwaardigheid, een man die zich zelf een
weg wil binen in de maatschappij.... iets
meer dan een lossen werkman ofwel, zullen
uwe kinderen het 1-ger van de werkloozen
vergrooten, daar dj werkgelegenheid thans
toch zoo gering is.
Indien het mij gegeven ware, deze ouders
hier tegenwoordig te zien, dan zou ik hun
toeroepen zendt uwe lievelingen naar de
vakscholen.... zendt ze naar de nijverheids
school.
De nijverheidsschool zoo nuttig, zoo prac-
tisch ingericht voor alle stielen.
Waar vindt men de goede metsers, timmer
lieden, smeden, boetseerdeis, schilders, enz...
waar vindt men ze hier ter stede? Enkel onder
de oude leerlingen der school.
Hier wordt het werk in beeld en vormen
uitgeteekend en onderwezen.
De jongens begrijpen hier wat er van hen
gevraagd en geèischt wordt.
Hier wordt de schoonheid van de kunst
met milde hand uitgestrooid.
De ruwe grondstof, moet niet altijd gele
verd worden zooals men ze koopt, uit dien
ruwen blok, uit dit roestig erts, moet iets wor
den gedreven waar uw kind zijne liefde voor
de kunst heeft laten spreken.
Wanneer men de werken bezichtigt van de
leerlingen, dan is het altijd met spijt dat men
zich afvraagt, waarom zijn er daar niet twee
of vier maal meer leerlingen.
Is het toch niet droevig op onze dagen als
men zooveel opoffering ziet van het onder
wijzend personeel, zooveel genegenheid van
de meesters, om het hunne jongens in te
prenten.
Zooveel opofferingen van de openbare be
sturen, dit alles zou moeten meer beloond
worden, door den goeden wil der ouders,
enkel en alleen voor het wel hunner kinderen.
Waar is den tijd van vóór den oorlog als de
prijsuitdeeling van de nijverheidsschool een
groote gebeurtenis was hoe meesters en
leerlingen ijverden voor de faam hunner
school en stad. Beziet het zelf.... wilt gij een
sprekend bewijs van de faam der nijverheids
school.
Gaat door de straten van de stad. Beziet het
werk van de Ypersche Bouwmeesters, leer
lingen van den talentvollen en verdienstelijken
oud-Bestuurder, Heer Coomans. Ziet dat
Ypersch merk op die gebouwen.
In de vroegere eeuwen was Yper niet alleen
beroemd om zijne lakenweverij, hier huisde
in de aloude stede de kunstzin, de roem van
het schoone, getuige onze kathedraal
getuige onze lakenhalle, specimen van de
Gothische kunst wel getracht te evenaren,
maar nooit overtroffen. Die groote kunst
gewrochten waren werken onzer Vaderen....
De liefde tot de kunst bloeide hier zoo hoog
dat z'ons Yper een wereldfaam hebben ver
worven.
De tijden zijn nu slecht.... 't is crisis.... er
is geen werk, maar er is toch tijd om de
jongens te leeren hun werk, hun ambacht
lief te hebben.
Vereenigen wij al onze pogingen,... prenten
wij die jongens, die liefde in tot het schoone,
tot het edele, opdat later onze Vaderstad
weder mochte prijken met dit kunst aureool.
Daarom hebben wij bekwame, kunstmin
nende stielmannen noodig.
Helpen wij elkander om dit te verwezen
lijken.
Daarna gaf de Heer Bestuurder een kort
verslag over het verloopen schooljaar, waarin
onder ander gemeld werd dat er, ter aan
moediging der meest verdienstelijke leerlin
gen, twee reizen gedaan zijn geweest, met de
opbrengst der fondatie M. Ceriez de eerste,
naar Brussel, bezoek door 7 leerlingen der
schilderklas aan de Hoogere Scholen van
Schilderkunst der heeren Logelain en Van
der Kelen de tweede, bezoek door 65 leerlin
gen aan de bezienswaardigheden der steden
Brugge en Oostende.
1' Leerjaar 33 ingeschreven leerlingen
Leeraar Mr H. Salomé.
Uitmuntendheid (750 p.)
I. Bolle Roger (eeremetaal) 2. Degraeve
Maurice 3. Hardy Pierre 4. Dewilde Gil
bert 5. Decruyenae#-e AlbertVandooren
Raoul 7. Ingels Henri.
2e Leerjaar 14 ingeschreven leerlingen
Leeraar Mr H. Serryn.
Uitmuntendheid
I. Vandenberghe M. (eeremetaal) 2. De-
wandel Albert3. Lodewijk Henri4. Samyn
Roger.
Leeraars MM. Ch. Gheerardijn en R. Gisquière.
3i ingeschreven leerlingen
LeeraarMr Hub. Landtsbeere.
3dé leerjaar ih' bijsonder jaar
I. Casier André (eeremetaal) 2. Vaiiden-
bussche G. 3. Vandeputte André4. Cap-
poen Edgard 5. Van Huffel Michel.
S"ectie der Metaalbewerkers
1. Alleman Gérard 2. Turck Albert
3. Dewilde Roger.
4d' leerjaar 2'" bijsonder jaar
Practische Leergangen
Sectie der Metaalbewerkers
1. Delahaye Emile (eeremetaal) 2. Van
Campen André 2. Bolle Emile.
Sectie der Schrijnwerkers
3. Gillebert Daniel.
3d' Bijzonder jaar
Sectie der Houtbewerkers
1. Vandenberghe G. (eeremetaal) 2. Ver-
leure Evarist3. Kerrinckx Daniel.
Sectie der Metaalbewerkers
le Afdeeling
i. Clarys Georges (eeremetaal).
2e Afdeeling
i. Tegethoff Geor. (eeremetaal); 2. Desmedt
Camiel.
Sectie der Bouwkunde
ie Afdeeling
i. Beddeleem Leon 1. Sapyn Willy.
2' Afdeeling
le Casier Henri (eeremetaal).
Leeraar Mr Pr. Degroote
16 ingeschreven leerlingen
ie Afdeeling
1. Gouwy Julien (eeremetaal)2. Deconinck
Julien 3. Cherchye Henri 4. Desmijtter
Oscar 5. Dupreeuw Charles.
2e Afdeeling
i. Pauwels Julien (eeremetaal) 2. De vos
Albert.
Hoogere Afdeeling
1. Marescau Alfred (eeremetaal); 2. Hoflack
Michel.
Leeraar Mr c. Corniilie.
12 ingeschreven leerlingen
Modeleerinc
ie Afdeeling
1. Kools Alfons 2. Timmerman Roger.
2® Afdeeling
1. Vollebout Gérard 2. Verleure Albert.
Hoogere Afdeeling
i. Rijckelynck Elie (eeremetaal).
Bijzondere Afdeeling Graphische Oefeningen)
2' Afdeeling
i. Coffyn Fernand (eeremetaal).
Hoogere Afdeeling
1. Pottel Léonard (eeremetaal).
Verder bedankte de heer Bestuurder ons
stadsbestuur, dat zoo gewetensvol door zijne
geldelijke hulp de Nijverheidsschool steunt
en derwijze medehelpt tot het verheffen on
zer volksjongens met hun een deftige levens
baan te verzekeren.
Na afloop der prijsuitdeeling gaf de heer
Burgemeester, Vooizitter van den Bt heer-
raad der school, zijne tevredenheid te kennen
over de feestelijkheden bedankte den heer
schepen Delahaye voor zijne schoone rede
voering, alsmede de overheden, de vrienden
en de ouders der leerlingen voor hunne tal
rijke opkomst. Hij trok bijzonderlijk de aan
dacht der ouders op het overwegend belang
van het vakonderwijs dat in de Nijverheids
school gegeven wordt, en maande de ouders
aan, om zonder verder te dralen het besluit
te nemen hunne kinderen, die de lagere
scholen gedaan hebben, bij de heropening
der leergangen naar de avondschool te sturen.
Vervolgens wensohte de geachte heer Bur
gemeester hartelijk proficiat aan het onder
wijzend personeel en de leerlingen over de
bekomen uitslagen.
Ten slotte bracht hij ook een welverdien
de hulde aan den zoo verdienstelijken heer
Ingenieur Coomans, rustend bestuurder der
school, die gedurende zooveel jaren op zoo
voorbeeldige en kundige wijze de beste zijner
krachten aan de vorming zijner leerlingen
heeft toegewijd.
Vervolgens kwam de heer Beirnaert, lid van