Teeken- en Nijverheidsschool STAD YPER Voorbereidende Sectie Theoretische Leergangen Sectie der Bouwkunde Practische Leergangen Sectie der Schrijnwerkers Hout- en Marmer Schilderklas Practische Leergang voor Hout en Steenbewerkers 4 PRIJSUITDEELINO Maandag zijnde O. L. Vrouw Hemelvaart had, onder de gewone belangstelling, de plechtige prijsuitdeeling plaats aan de leer lingen der bovengemelde school, in de herop gebouwde feestzaal der Hallen. Onder het spelen van het Vaderlandsch Lied deden de overheden hunne intrede en namen plaats op het verhoog. We bemerkenden heer Sobry, burgemeester de heeren Lemahieu en Delahaye, schepenen; den heer Vandamme, gemeenteraadslid de heeren Beirnaert en Bossaert, leden van den beheerraad, en heer Versailles, gemeentesecretaris, schrijver- schatbewaarder. Op de voorbehouden plaatsen: heer Castel, vrederechter heer Lernould, rustend leeraar heer Leclercq. bouwkundige, oud leerling der school heer Gits, stadsbouw- kundige en verder ouders, vrienden en oud leerlingen die er aan gehouden hadden deze plechtigheid bij te wonen. Na het spelen van een puik muziekstuk kwam de heer Delahaye, schepen, aan het woord Dames, Heeren en Leerlingen Nu spreekt men zooveel van crisis, 't is volop de geesel van de werkloosheid. Men zoekt op economisch terrein naar de hulpmiddelen er tegen. Men spreekt van overproductie, van meca- nische uitbatingen, maar waar men nu niet aan denkt, wat het allerlaatste is waarop men denkt, dat is de vakkundige opleiding onzer latere ambachtslieden. De ouders willen wel dat hunne kinderen een grondige kennis krijgen op gebied van onderwijs, maar eens de lagere school ten einde, eens buiten bereik van de wet, is alles eruit en er af. De jongen, het meisje moeten geld ver dienen met de autobus naar de fabriek, dat is het lot van vele 1... Niemand vraagt zich af, of er in dat kind niets meer in zit, van vakonderwijs is er nooit geen spraak Nu is het schooljaar ten einde, met zekeren weemoed vragen wij ons af, wat gewordt er van de kinderen die de school hebben ver laten Nu begint het groot problema twee wegen liggen hier zeer uiteenloopend, de eene, de weg die hooger opvoert, die van uw kind een man zal maken bewust van zijne zelfwaardigheid, een man die zich zelf een weg wil binen in de maatschappij.... iets meer dan een lossen werkman ofwel, zullen uwe kinderen het 1-ger van de werkloozen vergrooten, daar dj werkgelegenheid thans toch zoo gering is. Indien het mij gegeven ware, deze ouders hier tegenwoordig te zien, dan zou ik hun toeroepen zendt uwe lievelingen naar de vakscholen.... zendt ze naar de nijverheids school. De nijverheidsschool zoo nuttig, zoo prac- tisch ingericht voor alle stielen. Waar vindt men de goede metsers, timmer lieden, smeden, boetseerdeis, schilders, enz... waar vindt men ze hier ter stede? Enkel onder de oude leerlingen der school. Hier wordt het werk in beeld en vormen uitgeteekend en onderwezen. De jongens begrijpen hier wat er van hen gevraagd en geèischt wordt. Hier wordt de schoonheid van de kunst met milde hand uitgestrooid. De ruwe grondstof, moet niet altijd gele verd worden zooals men ze koopt, uit dien ruwen blok, uit dit roestig erts, moet iets wor den gedreven waar uw kind zijne liefde voor de kunst heeft laten spreken. Wanneer men de werken bezichtigt van de leerlingen, dan is het altijd met spijt dat men zich afvraagt, waarom zijn er daar niet twee of vier maal meer leerlingen. Is het toch niet droevig op onze dagen als men zooveel opoffering ziet van het onder wijzend personeel, zooveel genegenheid van de meesters, om het hunne jongens in te prenten. Zooveel opofferingen van de openbare be sturen, dit alles zou moeten meer beloond worden, door den goeden wil der ouders, enkel en alleen voor het wel hunner kinderen. Waar is den tijd van vóór den oorlog als de prijsuitdeeling van de nijverheidsschool een groote gebeurtenis was hoe meesters en leerlingen ijverden voor de faam hunner school en stad. Beziet het zelf.... wilt gij een sprekend bewijs van de faam der nijverheids school. Gaat door de straten van de stad. Beziet het werk van de Ypersche Bouwmeesters, leer lingen van den talentvollen en verdienstelijken oud-Bestuurder, Heer Coomans. Ziet dat Ypersch merk op die gebouwen. In de vroegere eeuwen was Yper niet alleen beroemd om zijne lakenweverij, hier huisde in de aloude stede de kunstzin, de roem van het schoone, getuige onze kathedraal getuige onze lakenhalle, specimen van de Gothische kunst wel getracht te evenaren, maar nooit overtroffen. Die groote kunst gewrochten waren werken onzer Vaderen.... De liefde tot de kunst bloeide hier zoo hoog dat z'ons Yper een wereldfaam hebben ver worven. De tijden zijn nu slecht.... 't is crisis.... er is geen werk, maar er is toch tijd om de jongens te leeren hun werk, hun ambacht lief te hebben. Vereenigen wij al onze pogingen,... prenten wij die jongens, die liefde in tot het schoone, tot het edele, opdat later onze Vaderstad weder mochte prijken met dit kunst aureool. Daarom hebben wij bekwame, kunstmin nende stielmannen noodig. Helpen wij elkander om dit te verwezen lijken. Daarna gaf de Heer Bestuurder een kort verslag over het verloopen schooljaar, waarin onder ander gemeld werd dat er, ter aan moediging der meest verdienstelijke leerlin gen, twee reizen gedaan zijn geweest, met de opbrengst der fondatie M. Ceriez de eerste, naar Brussel, bezoek door 7 leerlingen der schilderklas aan de Hoogere Scholen van Schilderkunst der heeren Logelain en Van der Kelen de tweede, bezoek door 65 leerlin gen aan de bezienswaardigheden der steden Brugge en Oostende. 1' Leerjaar 33 ingeschreven leerlingen Leeraar Mr H. Salomé. Uitmuntendheid (750 p.) I. Bolle Roger (eeremetaal) 2. Degraeve Maurice 3. Hardy Pierre 4. Dewilde Gil bert 5. Decruyenae#-e AlbertVandooren Raoul 7. Ingels Henri. 2e Leerjaar 14 ingeschreven leerlingen Leeraar Mr H. Serryn. Uitmuntendheid I. Vandenberghe M. (eeremetaal) 2. De- wandel Albert3. Lodewijk Henri4. Samyn Roger. Leeraars MM. Ch. Gheerardijn en R. Gisquière. 3i ingeschreven leerlingen LeeraarMr Hub. Landtsbeere. 3dé leerjaar ih' bijsonder jaar I. Casier André (eeremetaal) 2. Vaiiden- bussche G. 3. Vandeputte André4. Cap- poen Edgard 5. Van Huffel Michel. S"ectie der Metaalbewerkers 1. Alleman Gérard 2. Turck Albert 3. Dewilde Roger. 4d' leerjaar 2'" bijsonder jaar Practische Leergangen Sectie der Metaalbewerkers 1. Delahaye Emile (eeremetaal) 2. Van Campen André 2. Bolle Emile. Sectie der Schrijnwerkers 3. Gillebert Daniel. 3d' Bijzonder jaar Sectie der Houtbewerkers 1. Vandenberghe G. (eeremetaal) 2. Ver- leure Evarist3. Kerrinckx Daniel. Sectie der Metaalbewerkers le Afdeeling i. Clarys Georges (eeremetaal). 2e Afdeeling i. Tegethoff Geor. (eeremetaal); 2. Desmedt Camiel. Sectie der Bouwkunde ie Afdeeling i. Beddeleem Leon 1. Sapyn Willy. 2' Afdeeling le Casier Henri (eeremetaal). Leeraar Mr Pr. Degroote 16 ingeschreven leerlingen ie Afdeeling 1. Gouwy Julien (eeremetaal)2. Deconinck Julien 3. Cherchye Henri 4. Desmijtter Oscar 5. Dupreeuw Charles. 2e Afdeeling i. Pauwels Julien (eeremetaal) 2. De vos Albert. Hoogere Afdeeling 1. Marescau Alfred (eeremetaal); 2. Hoflack Michel. Leeraar Mr c. Corniilie. 12 ingeschreven leerlingen Modeleerinc ie Afdeeling 1. Kools Alfons 2. Timmerman Roger. 2® Afdeeling 1. Vollebout Gérard 2. Verleure Albert. Hoogere Afdeeling i. Rijckelynck Elie (eeremetaal). Bijzondere Afdeeling Graphische Oefeningen) 2' Afdeeling i. Coffyn Fernand (eeremetaal). Hoogere Afdeeling 1. Pottel Léonard (eeremetaal). Verder bedankte de heer Bestuurder ons stadsbestuur, dat zoo gewetensvol door zijne geldelijke hulp de Nijverheidsschool steunt en derwijze medehelpt tot het verheffen on zer volksjongens met hun een deftige levens baan te verzekeren. Na afloop der prijsuitdeeling gaf de heer Burgemeester, Vooizitter van den Bt heer- raad der school, zijne tevredenheid te kennen over de feestelijkheden bedankte den heer schepen Delahaye voor zijne schoone rede voering, alsmede de overheden, de vrienden en de ouders der leerlingen voor hunne tal rijke opkomst. Hij trok bijzonderlijk de aan dacht der ouders op het overwegend belang van het vakonderwijs dat in de Nijverheids school gegeven wordt, en maande de ouders aan, om zonder verder te dralen het besluit te nemen hunne kinderen, die de lagere scholen gedaan hebben, bij de heropening der leergangen naar de avondschool te sturen. Vervolgens wensohte de geachte heer Bur gemeester hartelijk proficiat aan het onder wijzend personeel en de leerlingen over de bekomen uitslagen. Ten slotte bracht hij ook een welverdien de hulde aan den zoo verdienstelijken heer Ingenieur Coomans, rustend bestuurder der school, die gedurende zooveel jaren op zoo voorbeeldige en kundige wijze de beste zijner krachten aan de vorming zijner leerlingen heeft toegewijd. Vervolgens kwam de heer Beirnaert, lid van

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1932 | | pagina 4