4
Met de Handelskamer van Yper
op reis naar Antwerpen
Onze bedrijvige Handels-' en Nijverheids
kamer, die reeds zoo menige nuttige voor
drachten en mooie uitstappen voor haar leden
op touw zette, heeft zich verleden week waar
lijk overtroffen met de inrichting harer prach
tige en onder alle opzichten welgeslaagde
studiereis naar Antwerpen.
Het Bestuur der Handelskamer heeft zich
immers niet alleen tevreden gesteld met de
vriendelijke uitnoodiging te aanvaarden die
het van ce General Motors Continental
door tusschenkomst van M. Cesar Mottrie,
den ijvei vollen officieelen verdeeler voor Yper
en omstreken dezer machtige automobielfa
briek, ontving omhire groote inrichtingen van
Antwerpen te bezoeken, bezoek dat op zijn
eigen reeds de verre reis naar Antwerpen
overwaard is, maar wendde daarbij nog de
noodige stappen aan om voor zijn leden de
toelating te bekomen degrootscheweiken van
de tunnels onder de Schelde te mogen bezich
tigen. Dit laatste, dat eveneens met de meeste
welwillendheid werd toegestaan, verhoogde
dan ook nog grootelijks de aantrekkelijkheid
der reis, die onbetwistbaar als de schoonste
en de leerrijkste mag aanzien worden van al
deze die de Han Jelskamertot op heden deed.
Deze reis, waaraan ongeveer een vijftigtal
leden deelnamen, had verleden week Donder
dag 8n September plaats. Uit Yper vertrekken
om 6 u. 's morgens met de nieuwe Chevrolet
car van M. Cyiille Vandermeersch, met twee
rijtuigen door den heer Mottrie bereidwillig
ter beschikking der Handelskamer gesteld, en
dan nog eenige private auto's, k wam de talrij
ke afvaardiging der Ypersche Handelskamer,
na een paar stilstanden onderweg, behouden
te Antwerpen om 10 u. toe, verrukt over de
heerlijke autotocht die zij gemaakt had door
de schilderachtige Leiestreek, het oude Gent
met zijn omliggende kleurrijke bloemvelden,
het bedrijvige St Niklaas waar het juistmaikt-
dag was, en dan dcor die onafgebroken reeks
belangrijke gemeenten en dorpen, en mooie
landschappen met hier en daar prachtige
kasteelen omringd van rijk beboschte patken
en schoon bebloemde hovingen.
Te Sie-Anna toegekomen, na van in de verte
reeds den 123 m. hoogen toren van O. L.
Vrouwkerk te hebben bewonderd, werd dade
lijk op de overzetboot gestapt die auto's en
reizigers op den rechteroever der Schelde, na
bij het vermaard Steen, dagteeker.ende uit de
IX* eeuw, afloste en vanwaar de karavaan
auto's vertrok, laBgs de aanlegplaatsen der
Congobooten, der lijnen van de Canadian Pa
citic en van de Red Star Line, en langs de
verschillige havendokken waar men een zee
van masten en kranen ontwaart, naar de reus
achtige fabrieken dtr General Motors Con
tinental eerste doel der reis.
De Fabrieken der General Motors»
Deze machtige en ultra moderne inrichting,
van wier belangrijkheid men zich maar moei
lijk een gedacht kan vormen zonder ze gezien
te hebben, beslaat een totale oppervlakte van
66.735 viei kante meters waarvan het gebouw,
van twee verdiepen, alleen reeds 33.736 vier
kante meters inneemt. Z j is gelegen nevens
het Kanaaldok, zoodat de groote transatlan-
tiekers van 20.000 ton rechtstreeks bij haar
kaaien kunnen aanlanden en daar alle stukken
kunnen lossen die in haar fabrieken van
Amerika, Engeland en Duitschland vervaar
digd worden.
Deze fabriek, die zich in April 1925 te Ant
werpen is komen vestigen, is er begonnen
met een voortbrengstvermogen van 35 auto's
per dag en thans, na twee naeenvolgende ver
huizingen die hare gedurige uitbreiding nood
zakelijk mieken, bezit zij een uitrusting wier
voortbrengstvermogen 25o voertuigen per
8 uren dag kan bedragen, 't zij ongeveer
75.000 auto's per jaar. Zij is dan ook een der
bijzonderste van de 20 bijhuizen die de
General Motors Export Company van
New- York in het buitenland bezit. Men maakt
er, bij middel van de afzonderlijke stukken
die haar uit Amerika, Engeland en Duitsch
land toekomen, de alom vermaarde auto's
Chevrolet, Pontiac, Buick, Opel en de vracht
wagens Chrevolet, Bedford en Blitz. De
overige producten, die deze belangrijke firma
op de markt brengt, namelijk de automobie
len Vauxhall, Oldsmobile, Cadillac, La Salie
en de camions G.M.C., worden rechtstreeks
en gansch vervaardigd ingevoerd, de eerste
uit Engeland en de andere merken uit haar
fabrieken van Amerika.
Doorgaans meent men dat al de auto's, die
uit de fabrieken der General Motors te
Antwerpen komen, uitsluitend en alleen ver
vaardigd zijn met stukken die haar afzonder
lijk uit haar fabrieken van Amerika of elders
toekomen. Dit is echter een grove dwaling,
want in den automobielbouw worden er tal
van bijbenoodigheden gebezigd die hier ter
plaats zelf, dus in België, aangekocht worden
ten einde de hooge invoerrechten te vermijden.
Wat meer is, al deze auto's die hier vervaar
digd worden door Belgisch personeel en
gedeeltelijk met Belgische materialen, worden
niet alleen in België en in het Groot Hertog
dom Luxemburg verkocht, maar door middel
der 35o officieele vcrdeelers, die de «General
Motors in meest alle landen bezit, ook nog
uitgevoerd naar Holland, Zwitserland, Italië,
Oostenrijk, Hongarië en zelfs in de Balkan-
staten.
Daaruit zal men gemakkelijk begrijpen van
welk groot voordeel vcor ons land zoo een
groote inrichting is die zich evengoed en mis
schien nog gemakkelijker in een ander land had
kunnen vestigen. Eenige cijfers zullen dit nog
klaarder bewijzen. Van de 56 778 automobie
len, die in 1929, ig3o en ig3i door de «General
Motors vei kocht werden, bleven er enkel
19784 voor een totale waarde van
748.936 687 fr. in België, terwijl er 36 994,
't zij 65,16 of bijna de twee derden, uitge
voerd werden voor een waarde van
i..i85.o5g 3i3 fr. Daarop werd er aan den
Belgischen Staat voor taksen en belastingen
een som van 184.507 344 fr. betaald, terwijl er
hier in België voor materiaal, loonen, enz.
een som van 363 241.395 fr. besteed werd.
Z loeven hebben we gezegd dat de Antwerp
sche fabriek General Motors uitgerust is
om het bijna ongeloof! jk getal van 25o voer
tuigen per dag te vervaardigen. Dit is echt,
doch dit cijfer moest hier nog nooit bereikt
worden. Niettegenstaande de aanslepende en
erge crisis, die alle nijverheden treft, levert
die fabriek thans nog een gemiddelde van 5o
tot 75 rijtuigen en camions per dag, en daar
voor bezigt ze nu nog hoven de i3oo weiklie
den en bedienden, hetgeen reeds zeer aanzien
lijk is.
Doch volgen we liever de Handelskamer in
haar bezotk die ze aan de General Motors
bracht terwijl die groote massa werklieden en
bedienden er volop aan 't werk was.
Ten einde dit bezotk te vergemakkelijken
werden de leden der Handelskamer in drie
groepen verdeeld die elk onder deskundige
leiding werden geplaatst. Vooreerst trok men
naar het ie verdiep waar men, vooraleer voor
de schier eindelooze bureelen gegaan te zijn,
aankwam in de ruime werkplaats waar het
koetswerk gemaakt en verzameld wordt. Het
ware onmogelijk hier een volledige beschrij
ving te geven van al de verschillige verrich
tingen die het koetswerk van een auto onder
gaat en die de bezoekers daar een voor een
hebben kunnen volgen. Het weze alleen ge
zegd dat dit geschiedt volgens het welgekend
stelsel van den keten, waarvan de snelheid
iederen dag geregeld wordt naar gelang het
aantal te vervaardigen rijtuigen. Van zoodra
eenige stukken verzameld zijn, wordep die op
een wagentje geplaatst dat aan den keten ge
hecht wor,dt en zoo automatisch traagjes voort
beweegt om achtereenvolgens voor de ver-
schilligegespecialiseerde werklieden te komen
die er een nieuw stuk of een of andere bewer
king aanbrengen. Wanneer gansch het houten
geraamte ineenzit, is dit wagentje reeds ge
komen in een andere werkplaats waar de sta
len platen met bijzondere electrische werktui
gen aaneengesoldeerd en vervolgens op het
houten geraamte aangebracht worden. Daar
worden de platen nog gedeeltelijk met auto
geen gesoldeerd op de carrosserie zelf en er
nog aan genageld, terwijl eenige stappen ver
der andere werklieden de soldeerpunten met
emeristeenen en vijlen effen maken. Het wa
gentje dat gestadig van zelfs voortbeweegt,
zoodat de werklieden geen oogenblik tijd te
verliezen hebben, brengt vervolgens de opge
dane carrosserie in de verfzaal waar achtereen
volgers vier verschillige verflagen met een
automatischen revolver opgespuit worden. Na
iedere laag, die in afzonderlijke kamers gege
ven wordt voorzien van groote schouwen die
de onaangename geur der verfstof doen ver
dwijnen, gaat het wagentje in een droogoven,
zoodat de gegeven laag verf reeds goed droog
is wanneer eenige stonden nadien de carros
serie de volgende veifliag ontvangt. Iedere
bewerking wordt steeds goed nagezien bij
middel van straffe, draagbare lampen, zoodat
al de gebrekkelijke plaatsen aanstonds be
merkt en verbeterd worden. Nadien wordt de
carrosserie voorzien van ruiten en andere
kleine toebehoorten, en langs binnen gegar-
nierd. Allerhande speciale werktuigen, elec
trische boren en vijsdraaiers vergemakkelij
ken het werk. De garnierders vooral hebben
een eigenaardige wei k nethode. De nagtlijes
houden z j in hun mond, den kop vooruit, en
met een gemagneliseerden hamer nemen zij
de nagels uit den mond zonder dat zij daar
voor de linkerhand, die het te nagelen goed
vasthoudt, moeten lossen. Zij werken aldus
met een ongeëvenaarde snelheid. Na de gar-
niering wordt het Duco vereis der carrosserie
nog tweemaal gepolierd.
Daarmede is het werk aan de carrosserie
afgeloopen en drze wordt dan bij middel van
een electrischen palan opgenomen en vervoerd
tot boven de reeks chassis, die insgelijks, bij
middel van hetzelfde stelsel van den keten,
door een reeks gespecialiseerde werklieden
van alle noodige onderdeelen, assen, ressorts,
motor, enz. voorzien zijn geworden. Deze
keten voor de chassis heeft eer. lengte van
125 m. en laat toe er 21 chassis van rijtuigen
en vrachtwagens op te plaatsen. De chassis
wordt vervolgens geschilderd, gedroogd,
geolied en ontvingt de wielen die op voorhand
van banden voorzien zijn. De carrosserie
wordt er dan opgeplaatst. en van dan af wer
ken er soms tegelijkertijd 5 of 6 werklieden
aan hetzelfde rijtuig zoo van binnen als van
ouder. Wat verder wordt de vergaarbak met
essence en de radiator met water voorzien en,
na een laatste en grondig toezicht, komt het
rijtuig voor een hellend vlak waar een meca-
cien zich aan het stuur plaatst en met de
gansch afgewerkte auto op een bijzondere
renbaan rijdt om er de wei king van na te
gaan. De leden der Handelskamer is het gege
ven geweest zoo een rijtuig de fabriek te zien
verlaten.
Al deze verschillige bewerkingen vergen in
werkelijkheid veel minder tijd dan men er
noodig heeft om ze te beschrijven en dit dank
aan de moderne uilrusting, de rationeele
werkmethode en de specialisatie die daar in
die fabriek der General Motors in voege
zijn. Het is ook daaraan te danken dat deze
firma in staat is aan de nijverheid, aan den
belgischen handelaar en bijzondere zoo een
goedkoop, sterk, zeker en voordeelig vervoer
middel te leveren en aldus, in een breede mate,
tot de nationale welvaart mede te helpen.
Voegen wij nog hierbij dat de fabriek der
General Motors een grooten voorraad
wisselstukken van allen aard in magazijn
heeft, zoodat de bezitters van rijtuigen, die uit
deze fabriek komen, de waarborg hebben ten
allen tijde en op alle plaatsen de noodige stuk
ken te vinden die zij noodig kunnen hebben.