Crédit Foncier de Belgiqae
De Tunnels onder de Schelde
BELGISCH GROND KREDIET
Niamlooz* Maatschappij gasticht ia 1835
Uitgifte van Grondobiigatiën
BANQUEdeCOURTRAI
5
Deze fabriek bezit daarbij nog een bijzon
dere inrichting waar al de ingevoerde stalen
platen, die bij hun vertrek in Amerika ingevet
worden om niet te roesten, automatisch van
alle vettigheid gezuiverd worden, ook nog
een automatischen emailleeroven van 113
meter lang, bestaande uit een keten zonder
einde waaraan de verschillige stukken bij mid
del van ijzeren haken aangehangen worden,
en een nikkeleer en chromeer inrichting waar
ieder stuk 18 verschillige bewerkingen onder
gaat en waar zich 10 poliermachines bevinden.
Midden het proefveld bevindt zich een
gansch ijzeren en afgezonderd gebouw waar
de Duco vernissen bereid worden. In een
ander steenen gebouw bevinden zich de ketels
die den stoom voortbrengen waarmede de
droogovens en de lokalen verwarmd worden,
alsmede de machines die de geperste lucht
-vervaardigen. De electrische stroom, door de
openbare centrale geleverd aan een spanning
van 665o volts, wordt in de fabriek zelf door
.3 transformatoren tot op 220 volts terugge
bracht. Om zich een gedacht te vormen van
de electriciteit die er verbruikt wordt, weze
gezegd dat erin die fibriek niet min dan 285
electrische werk'uigen zijn, 252 motoren en
2600 lampen voor de verlichting der werk
plaatsen en bureelen. Gansch de fabriek is
ook goed verzekerd tegen brand door het
automatisch stelsel sprinkler dat, in geval
van brand, de geteisterde lokalen onder water
zet. Daarbij is daar nog een ziekenzaal met
specialen ambulanciewagen, en een groote eet
zaal waar er 's middags kosteloos soep en
koffie aan de werklieden gegeven wordt. Ver
ders is er nog een groote eetzaal voor het
personeel der bureelen, waarnevens zich de
ultra moderne keuken bevindt met een bijzon
der personeel dat aan meer dari 200 personen
het middagmaal toedient.
Deze oppervlakkige beschrijving van de
machtige inrichting der General Motors
is nog ver van volledig, doch zal onze lezers
reeds toelaten zich een klein gedacht te vor
men van hetgeen de leden der Ypersche
Handelskamer daar hebben mogen bezich
tigen. Dergelijk buitenkansje om zoo een
groote en moderne fabriek in werking te zien
biedt zich niet alle dagen aan, en het is dan
ook niet te verwonderen dat allen, die de
reis der Handelskamer rneemieken, het eens
waren om er hunne groote voldoening over
uit te drukken.
Na dit bezoek, dat ruim 2 uren duurde,
werd er door het Bestuur der General Mo
tors een verkwikkend glaasje aan de bezoe
kers aangeboden, waarna hen in de ruime
eetzaal derfabritk zelf een lur.ch werd opge
diend. De sptzen waren er lekker, en de
dienst onberispelijk en vlug door een goed
geoefend cn uiterst beleefd personeel ver
zekerd. Aan de eeretafel bevonden zich de
heeren Bestuurders der General Motors
MM. Vansutart, Dresser en Coilignon, samen
met de heeren Li. Vermeulen, voorzitter,
Fl. Vandevoorde, schatbewaarder der Han
delskamer, en Cesar Mottrie, officieele ver-
deeler der General Motors voor Yper en
omstreken. Bij het nagerecht stond de heer
Vansittarc recht om de Handelskamer voor
haar bezoek hartelijk te bedanken en wees
terloops nog eens op al het voordeel dat de
General Motors voor or.s land oplevert
door belgisch personeel te gebruiken en ge
deeltelijk belgische materialen te bezigen,
terwijl de twee derden der voortbrengst voor
den uitvoer bestemd zijn. De heer Vermeulen
nam vervolgens het woord en vei klaarde
terecht dat al de eer voor de Handelskamer
was, namelijk vooreerst door dit buitenge
woon interessant bezoek en dan ook nog door
dit zoo gulhartig en gastvrij onthaal. Hij zegde
gelukkig te zijn deze gelegenheid te baat te
kunnen nemen om het Bestuur der General
Motors persoonlijk te bedaDken voor zijne
zeer gewaardeerde en prachtige deelneming
aan onze jaarlijksche handelsfooren, waarvan
de stand General Motors steeds een der
voornaamste aantrekkelijkheden uitmaakt.
Met zijn welgemeendsten dark overhandigde
hij dan nog, als heiinnering van dit bezoek,
aan den heer Vansittart twee omlijste zichten
van de schilderijen uit onze vooroorlogsche
Pauwelszaal.
Na een laatste afscheid, vertrokken de
leden der Handeltkamer vervolgens terug
naar St Anneke om er de werken van de tun
nel onder de Schelde te bezichtigen. Bij
hunne aankomst aldaar, waren zij er opge
wacht door eenige gewezen Yperlingen die
door Het Ypersche van hunne komst ver
wittigd waren. Dit was natuurlijk voor velen
een aangename verrassing en er werd dadelijk
een praatje gehouden over den goeden, voor-
oorlogschen tijd en over tal van oude ken
nissen.
Bij hunne aankomst op de werven der tun
nels onder de Schelde, die de Internationale
Maatschappij der Franki palen, van Luik,
daar tegenwoordig aan 't graven is, werden de
leden der Handelskamer ontvangendoorden
heer O. Mareels, opzichter der werken, die
hen als cicerone diende en het buitengewoon
bt langwekkend bezoek uiterst boeiend en aan
trikkelijk miek door den uitleg dien hij zoo
overvloedig gaf met een dienstvaardigheid en
een grondi je kennis van zaken waaraan wij
hier volgaarne hulde brengen.
Vooraleer detunnelzelf tegaan bezichtigen,
gaf de heer Mareels eerst, bij middel van plans
en doorsneden, al de bijzonderheden van dit
grootsche werk en de werkwijze ervan te ken
nen.
Ten einde de ongemakkelijkheid en het ver
lies van tijd te vermijden, dat voortspruit uit
het overzetten van voertuigen en personen
over de Schelde, worden er thans onder dezen
stroom twéé tunnels gegraven, waarvan een
uitsluitend voor voertuigen zal dienen en de
tweede aan de voe'gangers zal voorbehouden
worden.
ne tunnel voor voertuigen zal een totale
lengte hebben van 2110 m. en een helling van
3 y» "Io, behalve onder den stroom waar de as
van de tunnel op een lengte van ongeveer i5o
m. nagenoeg horizontaal zal zijn. De toegang
tot de tunnel, die zich op een lengte van onge
veer 1750 m in rechte lijn uitstrekt, 1 evindt
zich dichtbij bet Rijnplein. De eerste 171
meter van de helling op beide oevers bestaan
uit een gewapend betonvloer en twee gewa
pend betosi muren en blijven open. Volgen
daarop twee detlen van 254 en 279 meter be
staande uit iingwanden in gewapend beton
gebouwd in open lucht met verlaging van den
grondwaterspiegel. Voor het overblijvend
deel van de tunnel, dat 1235 meter lang is,
wordt het schildstelsel met geperste lucht toe
gepast. Dit deel van de tunnel moet gedeelte
lijk geboord worden door een dichte laag
Boomsche klei, die minder vettig is dan onze
Ypersche klei maar veel harder en onmogelijk
met de hand kan uitgegraven worden. Daarom
INTREST 5 ZUIVER VAN
ALLE TEGENWOORDIGE
EN TOEKOMENDE LASTEN
Die obligatiën uitgegeven door deze maatschappij
meteen bestaan van bijna 100 Jaar, en beschermd
door de SOCIÉTÉ GÉNÉRALE DE BELGIQUE,
zijn eene volstrekt zekere plaatsing.
Onder meer zijn zij geklasseerd in de portefeuille
van de ALGEMEENE SPAAR- en LIJFRENTKAS
en van talrijke maatschappijen.
AGENTSCHAP
Naamlooze Vennootschap gesticht in 1873
Hypotheekleningen aan voordeelige voorwaarden.
wordt het schildstelsel gebruikt dat met een
waterdrukking vanduizende kilosin den grond
vooruitgeduwd wordt. De blauwe klei wordt
vervolgens, bij middel van speciale spaden
die met geperste lucht werken, door de werk
lieden losgegraven en de grootste klompen, die
bijna zoo hard zijn als steen, worden met de
hand op decauvillewagentjes geladen en weg
gevoerd. Ten einde het water te verdrijven,
wordt er in de tunnel een drukking geperste
lucht van i kg. 8oo en soms van meer dan 2
kg. per vierkanten centimeter gedreven. Dit
is echter niet zoozeer uit vrees van het water
dat gemakkelijk zou kunnen uitgepompt wor
den, doch het water brengt ook zand aan en
't is dit laatste dat de instortingen veroorzaakt.
Die groote drukking geperste lucht, die de
aanvoer van water en dus van het zand belet,
is echter zeer gevaarlijk voor de arbeiders die
daarin moeten werken. Ook worden zij, voor
aleer tot het werk toegelaten te worden, door
geneesheeren onderzocht die hen verder nog
regelmatig behandelen, en mogen zij ook niet
langer dan drie naeenvolgende uren in die
drukking verblijven.
Naarmate de uitgravingen vorderen, wordt
dit deel van de tunnel door middel van seg
menten in gietijzer beschoeid. Deze vormen,
na samenvoeging, ringen van ongeveer 75 cen
timeter breed. De segmenten en de ringen
worden met schroefbouten verbonden. De
aldus aangebrachte beschoeiing wordt water
dicht gemaakt door volmaakte aansluiting en
door inpersingen van grint en cement aan de
buitenzijde.
De diameter aan de binnenzijde bedraagt
8 na. 70 en 9 m. 40 aan de buitenzijde. De
rijweg zal een breedte hebben van 6 m. 75 en
laat den doortocht toe van motorwagens in
beide richtingen, zelfs wanneer een wagen
om een of ander reden stilstaat. In de open
deelen is de rijweg 9 meter breed. Aan eene
zijde van den rijweg zal een pad van 68 cm.
voor den dienst aangebracht worden. Deze
tunnel is berekend voor een doortocht van
2000 voertuigen per uur.
Onder den vloer van den rijweg is het aan
voeringskanaal voor versche lucht deze
dringt binnen door pijpen, geplaatst op be
paalde afstanden aan beide zijden, welke uit
monden in een uitzettingsruimte op de hoogte
van den rijweg. Deze versche lucht voert met
zich de gassen die uit de voertuigen ontsnap
pen en vindt een uitweg, door openingen
voorzien in hel plafond van de tunnel, in het
bovenkanaal bestemd voor de uitdrijving van
de bedorven lucht. De hoogte tusschen den
vloer en het plafond bedraagt 4 m. 5o. De
rijweg zal geplaveid en de zijwanden met ge
glazuurde ceramitktegels bekleed worden,
zoodat later niets meer van den ontzaglijken
ijzeren cylinder zal kunnen gezien worden.
De tunnel zal door middel van electrische
plafondlampen verlicht worden. De leidingen
voor versche lucht en die voor bedorven lucht
zullen in verbinding staan met ventilatie cen-
tralen door middel van rechthoekige schach
ten van 10 m. 35 op 12 m. 20 en 26 m. 5o diep.
De uitgraving van deze verluchtingschach
ten, waarvan zich ee* op beide oevers be
vindt, werd gedaan door kunstmatige bevrie
zing van den grond.
De tweede tunnel, deze voor voetgan
gers, is slechts ongeveer 570 meter lang. Zij
bestaat uit een horizontalen doorgang, ver
bonden met twee toegangschachten waarvan
de eene aan de Waterpoort en de andere rechts
van het gehucht Ste Anna uitmondt. Deze
tunnel is insgelijks cirkelvormig en met
gietijzer beschoeid. De diameter aan de bin
nenzijde meet ongeveer 4 m. 3o en deze aan
de buitenzijde 4 m. 74. De doorweg zal een
breedte hebben van 3 m. 80, en de toegang
tot de tunnel, die tusschen hier en eenige
maanden zal voleind zijn, geschiedt op eiken
oever door een lift voor 90 personen en twee
mechanische trappen die 16.000 personen per
uur kunnen doorlateD. In elk van de toegang-
sehachten zorgt een luchtschouw voor de