- HYPOTHECAIRE -
BELEGGINGSBANK
19, Arenbergstraat, Antwerpen
Grondpandobligatiën 5,00 °/0 netto
KASBONS met premie voor hoog
stens 5 jaar 3,75 netto, ieder jaar
terugbetaalbaar.
KASBONS, terugbetaalbaar na 6 maand,
3,25 netto.
2 i
voor dit perceel dat een grootte heeft van om
trent 144 m2, maar dat hij bereid was 3.200
fr. te geven, 't zij ongeveer 22 fr. den vierkan
ten meter. In die voorwaarden, geloof ik dat
het geraadzaam ware dit deeltje grond te
koop te laten stellen op den geboden instelprijs
van 3200 fr. Het is een klein hoekje grond dat
zeer lang zonder kooper is gebleven, en het
zal daarbij een verfraaiing zijn voor de stad.
M. Lturidan Weet ge niet welke de in
zichten zijn van den kooper Zal hij dien
grond bezigen om er een woonhuis te zetten
of zal hij hem anders bebouwen
M. Sobry. Hij heeft ons dit niet gezegd,
doch het gaat hier slechts om een vaagliggen-
den hoek eener gezamenlijke grootte van
144 m2.
M. Vandamme. Deze verkooping ge
schiedt toch zeker ook onder de toepassing
van het gemeentereglement, waarin bepaald
wordt dat de koopers van stadsgronden ver
plicht zijn binnen de twee jaar te bouwen
M. Sobry. Ja.
M. D'Huvettere. De eigenaar doet met
zijn grond wat hij wil en is alleen verplicht de
afsluiting ervan langs de straat te doen. Wij
hebben het recht niet hem de eene of andere
manier van uitbating van zijn eigendom op te
leggen.
M. Vandamme. Ik neem dit alles aan,
maar er werd hier een gemeentereglement
gestemd waarbij de verplichting opgelegd
wordt binnen de twee jaar te bouwen.
M. D'Huvettere. Dan valt die kooper
onder den algenieenen regel.
M. Sobry. Ik vraag het voorstel van
openbare verkoopicg te willen stemmen.
Al de tegenwoordige raadsleden stemmen ja.
3) a) Autobusdienst YperLocre Poperinghe
Utlbrtiding tot Reninglielst (De Clytte)
Nieuwkerke (De Seule) en Locre (fr. grens).
M. Sobry. Wij hebben in datum van 3o
Juli 11. een brief ontvangen van den heer gou
verneur die ons, voor onderzoek, de vraag
overmaakt van de Nationale Maatschappij
van Buurtspoorwegen om machtiging te beko
men den autobusdienst Yper Locre-Pope
ringhe tot Reninghelst, De Clytte, West-
Nieuwkeike, De Seule, en Locre, fransche
grens, uit te breiden. De heer gouverneur
vraagt ook nog in zijn schrijven dat wij hem
daarna de beraadslaging van den gemeen
teraad in 't dubbel zouden opsturen. Dit
gevraagd onderzoek is gedaan geweest en er
werden geen bemerkingen tegen deze uitbrei
ding gedaan. Nochtans is er ons nadien een
brief toegekomen waarin gevraagd wordt geen
gevolg te geven aan ce vraag der Buurtspoor
wegen. In dezen brief wordt gezegd dat de
Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen
beweert dat deze uitbreiding van den auto
busdienst thans in de plaats zal komen van
den buurtspoorweg die in 1919 ontworpen
werd, doch gezien zij later een autobusdienst
heeft willen inrichten en er niet in gelukt is,
mag dit ontwerp thans als vervallen aanzien
worden. Nu bestaan er in die streek verschil
lige autobusdiensten waardoor de bergstreek
druk zal kunnen bezocht worden, en daar
twee mededingende diensten op een zelfden
weg niets anders dan nadeel berokkenen, zou
er, volgens dit schrijven, geen andere conces
sie meer moeten toegestaan worden. Zooals
men ziet is er dus min of meer tegenkanting
tegen de vraag der Buurtspoorwegen, om
reden dat wij nu langs alle kanten autobussen
hebben die deze gemeenten reeds bedienen.
Doch de Nationale Maatschappij van Buurt
spoorwegen is reeds vergunninghoudster van
den autobusdienst Yper-Locre-Poperinghe,
waarvan zij nu de uitbreiding vraagt. Voor
ons valt het moeilijk te beslissen wie dezen
dienst moet uitbaten en daar de Nationale
Maatschappij van Buurtspoorwegen bij hoo-
gerhand nog al veel invloed bezit, denk ik dat
het best ware die beslissing aan de wijsheid
der hoogere overheid over te laten.
M. Lemahieu. Ik kan dit voorstel aanne
men, zooveel te meer dat de stad Yper in die
zaak niet rechtstreeks betrokken is. Het zijn
alleen de gemeenten van het Zuiden der
Bergstreek die er meest belang bij hebben, en
indien zij daartegen opmerkingen in te bren
gen hebben, moeten zij die maar zelf aan den
heer gouverneur ovei maken.
M. D'Huvettere. Ik moet protest aantee-
kenen tegen de manier waarop men thans de
vergoedingen voor oorlogsschade betaalt.
Wij zijn Vlamingen, maar ook Belgen en
moeten dan ook op denzelfden voet als de
andere Belgen behandeld worden. Thans
wordt de oorlogsschade niet meer in geld
betaald maar in papier dat een groote waar
devermindering heeft ondergaan. Ik moet ook
nog protest aanteekenen tegen de afschaffing
van reizigerstreinen. De autobussen hebben
er door veel voordeel, doch voor ons, Yper-
lingen, berokkent zulks veel nadeel. Ik meen
dat wij evengoed als de inwoners van Brussel
of elders het recht hebben van de voordeelen
van den trein, verwarming en andere, te
genieten.
M. Vandamme. Ik geloof dat de heer
D'Huvettere een bril zal moeten meebrengen.
M. D'Huvettere. Aan mijne jaren is het
verschoonbaair indien men niet goed meer
ziet. Doch ik heb altijd den heer Vandamme
als een goedhertige ziele aanzien en gemeend
dat hij voor de gebreken van anderen toe
gevend was.
M. Sobry. Laat ons stemmen over de
vraag die ons voorgelegd is en het voorstel
aannemen dat ik zooeven gedaan heb.
Al de raadsleden stemmen eenparig ja.
b) A utobusdienst Roeselaere Yper A anvraag
tot afstand van rechten aan de N. M. van Bel
gische Spoorwegen.
M. Sobry. Het provinciaal bestuur heeft
ons de vraag overgemaakt van de heeren
Deceuninck en Verstraete, vergunninghouders
van den autobusdienst Roeselaere-Yper, die
de toelating vragen om hunne rechten aan de
Nationale Maatschappij van Belgische Spoor
wegen over te laten. Wij zijn geroepen hier
over ons advies te geven, do'ch dit is een zaak
die reeds lang gedaan is, de autobuslijn Roe-
selaere-Yper wordt door de N. M. van Bel
gische Spoorwegen uitgebaat, zoodat er ons
hier niets anders meer overblijft dan te zeggen
amen.
M. Lemahieu. Ik zou de bespreking over
dit punt nog zoo zeer niet gesloten willen
Immers ik heb de nieuwe dienstregeling van
den autobusdienst Yper Roeselaere ontvan
gen, en daar zijn twee autobussen die niet
staan aan de kleine halten. Voor de eerste,
deze van 9 u. i3, is het bezwaar daartegen
minder groot, omdat hij te 8 u. 43 voorafge
gaan is door een autobus die aan de kleine
halten stilstand houdt. Doch het is anders
voor de autobus die hier om 12 u. 10 uit Yper
vertrekt. Om 11 u is er een autobus die aan
alle halten staat, maar van dan af is er geen
meer tot 14 u. 10. Er wordt daarover geklaagd
door de inwoners die tusschen Yper en Zon-
N. M.
Telefoon 254.42 Handelsregister Antwerpen 74
Uitstaande Hypotheken Fr. 120.000.000,
Stelt verkrijgbaar
voor 5 jaar. Zesmaandelijksche coupons.
Kostelooze inschrijvingen bij den
Heer MAURICE BAERT, te Yper
Vandenpeereboomplaats, Nr 37.
nebeke wonen en die, willen zij om dit uur
de autobus nemen, verplicht zijn daarvoor te
voet naar Yper ofwel naar Zonnebeke te gaan.
De afstand tusschen die 2 plaatsen is groot,
hij bedraagt immers 8 kilometer. Deze men-
schen vragen dan ook dat de autobus van
12 u. io aan de kleine halten zou stilhouden.
Wij kunnen thans niet anders dan onze goed
keuring hechten aan den afstand der uitba
tingsrechten, daar dit een voltrokken feit is,
maar ter gelegenheid dezer goedkeuring, ware
het volgens mij toch goed den wensch uit te
drukken ook deze autobus aan de kleine hal
ten te zien stilhouden.
M. Leuridan. Het is natuurlijk gansch
overbodig de algemeene klachten op te som
men die tegen dezen dienst worden inge
bracht, daar wij hier voor een voldongen feit
staan, maar wij vernemen zoo dikwijls
van die gegronde klachten dat het toch goed
is die eens in 't openbaar te herhalen. Op
zekere oogenblikken is deze autobusdienst
volstrekt ontoereikend en ondoelmatig, en ik
vraag mij af wat het in den winter zal zijn.
Nu heeft het nog geen winter geweest, zoodat
de reizigers thar.s nog niet te veel te klagen
hadden. Maar het zal alsdan alles behalve
aangenaam zijn voor de reizigers, die hun
reis per trein begonnen hebben, hier te Yper
te moeten veranderen om hun reis per auto
bus voort te zetten. Voor wat aangaat
verwarming, zitgelegenheid, bagages, enz.,
zullen wij een stortvloed van klachten ontvan
gen. Doch ik weet dat het noodeloos is daar
over te klagen, het kalf is verdronken en wij
kunnen alleen onzen spijt over deze slechte
innovatie uitdrukken. Het is lastig voor ons
dat het juist deze streek is die voor dit experi
ment gekozen werd.
M. Vandamme. De bemerking van den
heer schepen Lemahieu is gezond en het ware
wenschelijk dat er voldoening aan gegeven
worde. Het is ten andere in het voordeel zelf
der maatschappij en ook der bevolking dat er
zooveel mogelijk halten zijn. Voor wat betreft
de kwestie door den heer Leuridan aange
haald, schijnt het dat de thans gebezigde
autobussen te klein bevonden zijn en dat zij
geschikt zijn om elders gebezigd te worden.
Ik heb vernomen dat er hier grootere autobus
sen zullen komen. Er werden ook reeds proe
ven genomen voor de verwarming die zeer
goed zouden gelukt zijn. Het ware misschien
goed van de gelegenheid, die ons doof deze
vraag aangeboden wordt, gebruik te maken
om den wensch uit te drukken dat er voor
een menschelijker vervoer zou gezorgd
worden.
M. Leuridan. Ja, gij zegt wel mensche
lijker vervoer, want de overrompeling en
stormloop, waarvan wij thans soms getuige
zijn, is waarlijk onmenschelijk.
M. Lemahieu. Ik heb ook reeds gevraagd
dat er speciale autobussen zouden zijn voor
de werklieden aan verminderden vervoerprijs
zooals op de werkliedentreinen. Voor de reizi
gers, die op hun best gekleed zijn, is het niet
zeer aangenaam thans in de autobus tusschen
de werklieden te moeten zitten die een of an
der stuk alaam bij zich hebben en die, uit hoof
de van hun werk, geen te proper kleederen
dragen. Ik wilde eerst die bemerking niet
maken, omdat men soms het doel ervan slecht
zou kunnen uitleggen en denken dat zij gedaan
is om de werkmenschen te vernederen. Ge
zien er hier nu tal van andere wenschen uitge
drukt worden, zou ik ook willen vragen dat er
's morgens en 's avonds een speciale autobus
voor de werklieden alleen zou ingericht
worden.
M. Vandamme. Het schijnt dat zulks nu
voorzien is. De nieuwe rijtuigen zullen 8o
personen kunnen bevatten, hetgeen reeds een
merkelijke verbetering zal zijn bij de vroegere
die er hoogstens 5o konden vervoeren. Het
gewicht der reizigers wordt gemiddeld aan
70 kg. gerekend per persoon, hetgeen voor
80 personen een gezamenlijk gewicht van
5.6oo kg. uitmaakt. Wat zal de autobus zelf.