- HYPOTHECAIRE - BELEGGINGSBANK 19, Arenbergstraat, Antwerpen Grondpandobligatiën 5,00 °/0 netto KASBONS met premie voor hoog stens 5 jaar 3,75 netto, ieder jaar terugbetaalbaar. KASBONS, terugbetaalbaar na 6 maand, 3,25 netto. 2 i voor dit perceel dat een grootte heeft van om trent 144 m2, maar dat hij bereid was 3.200 fr. te geven, 't zij ongeveer 22 fr. den vierkan ten meter. In die voorwaarden, geloof ik dat het geraadzaam ware dit deeltje grond te koop te laten stellen op den geboden instelprijs van 3200 fr. Het is een klein hoekje grond dat zeer lang zonder kooper is gebleven, en het zal daarbij een verfraaiing zijn voor de stad. M. Lturidan Weet ge niet welke de in zichten zijn van den kooper Zal hij dien grond bezigen om er een woonhuis te zetten of zal hij hem anders bebouwen M. Sobry. Hij heeft ons dit niet gezegd, doch het gaat hier slechts om een vaagliggen- den hoek eener gezamenlijke grootte van 144 m2. M. Vandamme. Deze verkooping ge schiedt toch zeker ook onder de toepassing van het gemeentereglement, waarin bepaald wordt dat de koopers van stadsgronden ver plicht zijn binnen de twee jaar te bouwen M. Sobry. Ja. M. D'Huvettere. De eigenaar doet met zijn grond wat hij wil en is alleen verplicht de afsluiting ervan langs de straat te doen. Wij hebben het recht niet hem de eene of andere manier van uitbating van zijn eigendom op te leggen. M. Vandamme. Ik neem dit alles aan, maar er werd hier een gemeentereglement gestemd waarbij de verplichting opgelegd wordt binnen de twee jaar te bouwen. M. D'Huvettere. Dan valt die kooper onder den algenieenen regel. M. Sobry. Ik vraag het voorstel van openbare verkoopicg te willen stemmen. Al de tegenwoordige raadsleden stemmen ja. 3) a) Autobusdienst YperLocre Poperinghe Utlbrtiding tot Reninglielst (De Clytte) Nieuwkerke (De Seule) en Locre (fr. grens). M. Sobry. Wij hebben in datum van 3o Juli 11. een brief ontvangen van den heer gou verneur die ons, voor onderzoek, de vraag overmaakt van de Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen om machtiging te beko men den autobusdienst Yper Locre-Pope ringhe tot Reninghelst, De Clytte, West- Nieuwkeike, De Seule, en Locre, fransche grens, uit te breiden. De heer gouverneur vraagt ook nog in zijn schrijven dat wij hem daarna de beraadslaging van den gemeen teraad in 't dubbel zouden opsturen. Dit gevraagd onderzoek is gedaan geweest en er werden geen bemerkingen tegen deze uitbrei ding gedaan. Nochtans is er ons nadien een brief toegekomen waarin gevraagd wordt geen gevolg te geven aan ce vraag der Buurtspoor wegen. In dezen brief wordt gezegd dat de Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen beweert dat deze uitbreiding van den auto busdienst thans in de plaats zal komen van den buurtspoorweg die in 1919 ontworpen werd, doch gezien zij later een autobusdienst heeft willen inrichten en er niet in gelukt is, mag dit ontwerp thans als vervallen aanzien worden. Nu bestaan er in die streek verschil lige autobusdiensten waardoor de bergstreek druk zal kunnen bezocht worden, en daar twee mededingende diensten op een zelfden weg niets anders dan nadeel berokkenen, zou er, volgens dit schrijven, geen andere conces sie meer moeten toegestaan worden. Zooals men ziet is er dus min of meer tegenkanting tegen de vraag der Buurtspoorwegen, om reden dat wij nu langs alle kanten autobussen hebben die deze gemeenten reeds bedienen. Doch de Nationale Maatschappij van Buurt spoorwegen is reeds vergunninghoudster van den autobusdienst Yper-Locre-Poperinghe, waarvan zij nu de uitbreiding vraagt. Voor ons valt het moeilijk te beslissen wie dezen dienst moet uitbaten en daar de Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen bij hoo- gerhand nog al veel invloed bezit, denk ik dat het best ware die beslissing aan de wijsheid der hoogere overheid over te laten. M. Lemahieu. Ik kan dit voorstel aanne men, zooveel te meer dat de stad Yper in die zaak niet rechtstreeks betrokken is. Het zijn alleen de gemeenten van het Zuiden der Bergstreek die er meest belang bij hebben, en indien zij daartegen opmerkingen in te bren gen hebben, moeten zij die maar zelf aan den heer gouverneur ovei maken. M. D'Huvettere. Ik moet protest aantee- kenen tegen de manier waarop men thans de vergoedingen voor oorlogsschade betaalt. Wij zijn Vlamingen, maar ook Belgen en moeten dan ook op denzelfden voet als de andere Belgen behandeld worden. Thans wordt de oorlogsschade niet meer in geld betaald maar in papier dat een groote waar devermindering heeft ondergaan. Ik moet ook nog protest aanteekenen tegen de afschaffing van reizigerstreinen. De autobussen hebben er door veel voordeel, doch voor ons, Yper- lingen, berokkent zulks veel nadeel. Ik meen dat wij evengoed als de inwoners van Brussel of elders het recht hebben van de voordeelen van den trein, verwarming en andere, te genieten. M. Vandamme. Ik geloof dat de heer D'Huvettere een bril zal moeten meebrengen. M. D'Huvettere. Aan mijne jaren is het verschoonbaair indien men niet goed meer ziet. Doch ik heb altijd den heer Vandamme als een goedhertige ziele aanzien en gemeend dat hij voor de gebreken van anderen toe gevend was. M. Sobry. Laat ons stemmen over de vraag die ons voorgelegd is en het voorstel aannemen dat ik zooeven gedaan heb. Al de raadsleden stemmen eenparig ja. b) A utobusdienst Roeselaere Yper A anvraag tot afstand van rechten aan de N. M. van Bel gische Spoorwegen. M. Sobry. Het provinciaal bestuur heeft ons de vraag overgemaakt van de heeren Deceuninck en Verstraete, vergunninghouders van den autobusdienst Roeselaere-Yper, die de toelating vragen om hunne rechten aan de Nationale Maatschappij van Belgische Spoor wegen over te laten. Wij zijn geroepen hier over ons advies te geven, do'ch dit is een zaak die reeds lang gedaan is, de autobuslijn Roe- selaere-Yper wordt door de N. M. van Bel gische Spoorwegen uitgebaat, zoodat er ons hier niets anders meer overblijft dan te zeggen amen. M. Lemahieu. Ik zou de bespreking over dit punt nog zoo zeer niet gesloten willen Immers ik heb de nieuwe dienstregeling van den autobusdienst Yper Roeselaere ontvan gen, en daar zijn twee autobussen die niet staan aan de kleine halten. Voor de eerste, deze van 9 u. i3, is het bezwaar daartegen minder groot, omdat hij te 8 u. 43 voorafge gaan is door een autobus die aan de kleine halten stilstand houdt. Doch het is anders voor de autobus die hier om 12 u. 10 uit Yper vertrekt. Om 11 u is er een autobus die aan alle halten staat, maar van dan af is er geen meer tot 14 u. 10. Er wordt daarover geklaagd door de inwoners die tusschen Yper en Zon- N. M. Telefoon 254.42 Handelsregister Antwerpen 74 Uitstaande Hypotheken Fr. 120.000.000, Stelt verkrijgbaar voor 5 jaar. Zesmaandelijksche coupons. Kostelooze inschrijvingen bij den Heer MAURICE BAERT, te Yper Vandenpeereboomplaats, Nr 37. nebeke wonen en die, willen zij om dit uur de autobus nemen, verplicht zijn daarvoor te voet naar Yper ofwel naar Zonnebeke te gaan. De afstand tusschen die 2 plaatsen is groot, hij bedraagt immers 8 kilometer. Deze men- schen vragen dan ook dat de autobus van 12 u. io aan de kleine halten zou stilhouden. Wij kunnen thans niet anders dan onze goed keuring hechten aan den afstand der uitba tingsrechten, daar dit een voltrokken feit is, maar ter gelegenheid dezer goedkeuring, ware het volgens mij toch goed den wensch uit te drukken ook deze autobus aan de kleine hal ten te zien stilhouden. M. Leuridan. Het is natuurlijk gansch overbodig de algemeene klachten op te som men die tegen dezen dienst worden inge bracht, daar wij hier voor een voldongen feit staan, maar wij vernemen zoo dikwijls van die gegronde klachten dat het toch goed is die eens in 't openbaar te herhalen. Op zekere oogenblikken is deze autobusdienst volstrekt ontoereikend en ondoelmatig, en ik vraag mij af wat het in den winter zal zijn. Nu heeft het nog geen winter geweest, zoodat de reizigers thar.s nog niet te veel te klagen hadden. Maar het zal alsdan alles behalve aangenaam zijn voor de reizigers, die hun reis per trein begonnen hebben, hier te Yper te moeten veranderen om hun reis per auto bus voort te zetten. Voor wat aangaat verwarming, zitgelegenheid, bagages, enz., zullen wij een stortvloed van klachten ontvan gen. Doch ik weet dat het noodeloos is daar over te klagen, het kalf is verdronken en wij kunnen alleen onzen spijt over deze slechte innovatie uitdrukken. Het is lastig voor ons dat het juist deze streek is die voor dit experi ment gekozen werd. M. Vandamme. De bemerking van den heer schepen Lemahieu is gezond en het ware wenschelijk dat er voldoening aan gegeven worde. Het is ten andere in het voordeel zelf der maatschappij en ook der bevolking dat er zooveel mogelijk halten zijn. Voor wat betreft de kwestie door den heer Leuridan aange haald, schijnt het dat de thans gebezigde autobussen te klein bevonden zijn en dat zij geschikt zijn om elders gebezigd te worden. Ik heb vernomen dat er hier grootere autobus sen zullen komen. Er werden ook reeds proe ven genomen voor de verwarming die zeer goed zouden gelukt zijn. Het ware misschien goed van de gelegenheid, die ons doof deze vraag aangeboden wordt, gebruik te maken om den wensch uit te drukken dat er voor een menschelijker vervoer zou gezorgd worden. M. Leuridan. Ja, gij zegt wel mensche lijker vervoer, want de overrompeling en stormloop, waarvan wij thans soms getuige zijn, is waarlijk onmenschelijk. M. Lemahieu. Ik heb ook reeds gevraagd dat er speciale autobussen zouden zijn voor de werklieden aan verminderden vervoerprijs zooals op de werkliedentreinen. Voor de reizi gers, die op hun best gekleed zijn, is het niet zeer aangenaam thans in de autobus tusschen de werklieden te moeten zitten die een of an der stuk alaam bij zich hebben en die, uit hoof de van hun werk, geen te proper kleederen dragen. Ik wilde eerst die bemerking niet maken, omdat men soms het doel ervan slecht zou kunnen uitleggen en denken dat zij gedaan is om de werkmenschen te vernederen. Ge zien er hier nu tal van andere wenschen uitge drukt worden, zou ik ook willen vragen dat er 's morgens en 's avonds een speciale autobus voor de werklieden alleen zou ingericht worden. M. Vandamme. Het schijnt dat zulks nu voorzien is. De nieuwe rijtuigen zullen 8o personen kunnen bevatten, hetgeen reeds een merkelijke verbetering zal zijn bij de vroegere die er hoogstens 5o konden vervoeren. Het gewicht der reizigers wordt gemiddeld aan 70 kg. gerekend per persoon, hetgeen voor 80 personen een gezamenlijk gewicht van 5.6oo kg. uitmaakt. Wat zal de autobus zelf.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1932 | | pagina 2