Charles Hongenae X- «J sn IK LEEN GELD Chronique Financière Heropening der Café De Mie uwe Sportwereld Kleine Aankondigingen J. VANDE WIELE Danses Modernes G R O OT BAL AUTOLESSEN 6 25. Rue du Temple, 25, YPRES Ordres de Bourse Comptant Terme De Spaansche Gevangene KAPITALEN in Lapiere's Zaal vertolking van The Eleventh Hour dan Going up the Line of de voorstelling on zer Meenenpoort, vervolgens nog koorzangen, aanspraken, een geestelijken dienst onder leiding van Rev, S. C. Waldegrave en Rev. M. L. Couchman, en eindelijk, als apotheose, de Zegepralende Vrede vertegenwoor digende al de diensten van het leger die aan de overwinning van den oorlog deelnamen, met als slot de« Last Post de« Reveille en het bezielend lied «Land of Hope and Glory Op dit feest werd nog het woord gevoerd door Commandant Southby die een schets gaf van het ontstaan, de werking en den groei der afdeeling van het British Legion van Wimbledon en Merton, door den Mayor, Councillor J. W. Ramshaw, die nogmaals eenige vleiende woorden toestuurde aan het adres van den heer burgemeester Sobry en van de stad Yper, en door Rev. M. L. Couch man, die herinnerde aan de roemrijke dooden van den oorlog en aan hunne taak waarvoor zij sneuvelden en die wij te voleindigen heb ben, namelijk de vrede. Ook de heer burgemeester Sobry nam daar, op die feestvergadering die door duizende personen bijgewoond was, het woord om zijne erkentelijkheid uit te drukken die hij het Britsche Keizerrijk, zijn Koning, zijne oud strijders en al zijne inwoners toedraagt, en om de stad Wimbledon en inzonder haar Mayor en Mayoress van harte te bedanken voor het zoo vriendelijk en zoo gulhartig onthaal, dat zij hem voorbereid hadden, en voor de groote eer die zij hem en de stad Yper te dier gele genheid aandeden. Zooals de heer burgemeester van Wimble don het in zijne aanspraak zegde, is de vriend schap tusschen België en Engeland reeds groot. Doch zulke toenadering, als deze die te Wimbledon plaats had, zal er nog machtig toe bijdragen om de reeds bestaande genegen heid te versterken en bijzonderlijk voor onze stad Yper, die in de achting van het Britsche volk om zeggers de eereplaats bekleedt, zal zij ongetwijfeld de heilzaamste gevolgen hebben. Na zijn terugkomst ontving de heer burge meester nog volgenden bedankingsbrief van de afdeeling van het British Legion van Wimbledon en Merton 12th. November 1932. Monsieur le Bourgmestre S^bry, C.B.E., Hotel de Ville, YPRES (Belgium). Dear Mr Burgomaster, The Wimbledon and Merton Branch of The British Legion desires to record its appreciation of your recent visit to Wimble don, on the occasion of The Festival of Empire and Remembrance. Your dignity and presence contributed lar gely to the success of The Festival, and we were privileged, and proud, of your company. We offer you, Sir, our heartfelt thanks for your wholehearted support, and trust that your stay with us was enjoyable to you, and furthermore that The Festival was to your expectation. As I promised you, Sir, I have pleasure in sending you certain newspapers, which I trust will be of interest, particularly The Wimble don Borough News It is to be hoped th t you had a good cros sing on your return journey, and that your visit to England has caused no ill-effects on your health- I am asked by The President, and Mr. Mrs. Martin to send you warm greetings, and on behalf of Mrs. Jenkins and myself, please accept my very kindest regards. I am, dear Mr. Burgomaster, Yours sincerely, A Ifred Wm Jenkins. For and on behalf of The President, Chair man and the Wimbledon and Merton Branch of The British Legion. Agent de Change agriè la Bourse de Bruxelles Téléphone 461 Les séances se suivent sans orientation définie s'il n'y a pas de reprise, il n'y a que peu ou pas de faiblesse. Le marché reste creux, sans transactions et directives. Après avoir attendu les résultats des ejections alle- mandes et américaines, le public a les yeux tournés vers les élections beiges, et surtout vers la réponse que nous feront les Etats Unis au sujet de l'ajournemeiit dés paiements a effectuer au mois de décembre. Les der- nières nou velles a ce sujet sont plutót pessi- mistes et il semble que l'opinion américaine est travaillée dans un sens hostile a un ajour- nement des dettes d'autre part il parait cer tain que le président actuel ainsi que les leaders du congrès mettent tout en oeuvre pour le rejet d'une prolongation du moratoire. Et alois que fera t-on, puisque les débiteurs déclarent ne pas pouvoir payer Cherchera ton un nouvel arrangement ou établira t on un nouveau barême de paiement Bref, il semble qu'il y a encore matière a la réunion de nouvelles conférences intèrnationales et a trainer en longueur tout cela ne ramènera pas la confiance ni causera un regain d'acti- vité Ajoutons aussi que les projets de con-' tróle financier en France au sujet des paie ments de coupons, déclarations des comptes en Banque et des coffres-fort ont indisposé la bourse de Paris et par le jeu d'interdépen- dance celle de Bruxelles. Banque Beige pour VElranger l'assemblée des actionnaires a approuvé le bilan qui se solde par un bénéfice de frs 24.000 000 le dividende est fixé a frs 3o net d'impóts et frs 9 millions sont reportés a nouveau. Ce résultat qui est sensiblement égal a celui de l'exercice précédent peut être considéré comme trés beau, surtout en cette période de crise. Intercommunale Beige d'Electricilé Le groupe des filiales de cette société dessert une population de 1 1/2 millions d'habitants et gagne d'année en année un plus grand nombre de clientsd'autre part la puissance raccordée est aussi en augmentation continuelle Ce sont des titres qui peuvent ètre corseillés et qui présentent certainement fort peu d'aléas. Providence Beige il est dit en bourse qu'un gros paquet de titres qui pesait surle marché a été repris ferme par un de nos grands éta blissements financiers qui témoigne ainsi de sa confiance dans cette belle entreprise tout en déchargeant le maiché d'un grand poids Ougrée Marihaye on dit qu'il-y^ ure petite reprise dans l'activité de la sociéié et que le carnet de commandes est bien garni. Bonne Espêrance Batter ie - Violette cette société émettra en Suisse un empiunt obliga taire de 5 net d'impóts de fis suisses 35o ou frs beiges 245o. Les actionnaires auront un droit de préférence dans la proportion d'une obligation pour 4 actions. Ces obligations pourront être échangées pendant 2 années contre des actions a raison d'une action pour une obligation. Eaux d'Utrechtla société a déclaré un acompte de dividende de frs 129 payable le premier décembre prochain. OverpeltLommei et Corphalie il a été déclaré a l'assemblée du 8 novembre qu'il y a actuellement une amélioration dans les affaires et que la société tout en ne perdant plus d'argent, en gagne un peu. Libbey Owens ce titre dont les cotations restent fermes est activement traité le bruit court en bourse que le dividende de part sociale ne sera inférieur que de i/3 a celui de l'an dernier. Glace de Floreffe on annonce un dividende de frs 190 net contre frs 25o pour l'exercice précédent. A rmement Ostendais l'exercice se cloture en nouvelle perte par suite de l'aggravation de la crise dans l'industrie de la pêche. Chade bien que la réunion du conseil, qui décidera de la fixation du dividende n'a lieu que le 5 décembre, on afhrme dans les milieux intéressés que les bénéfices permettraient le maintien de celui-ci toutefois la difficulté résiderait dans la mise en paiement effectif par suite de l'impossibilité de faire sortir les fonds Ü'Argentine. Le 17 Novembre iq32. door Sedeyn-Vandenabeele STATIESTRAAT - YPER. In ons nummer van verleden week gaven wij afschrift van een brief die de beruchte spaansche gevangene aan een inwoner onzer stad gezonden had, en maanden tevens onze lezers aan zich aan het grof bedrog van dezen aftruggelaar niet te laten vangen. In Het Nieuws van den Dag van i6B dezer, lezen wij het volgende bericht dat wij hier overdrukken en dat tevens dê manier aan duidt waarop deze bedrieger te werk gaat om zijn goedgeloovige slachtofïeis te foppen en te bestelen Over enkele dagen ontving M. André René, bakker te Nancy (Frankrijk), uit Barce lona een brief, als volgt opgesteld Ik wordt gevangen gehouden in Spanje voor faljiet. Doch ik heb in eene statie van Frankrijk een koffer in bewaring gegeven met 1.800.000 fr. Kom naar Barcelona en voor eene som van 3o.ooo tot 35.000 fr. zal ik u den brief geven, die u zal toelaten den koffer af te halen, alsook den sleutel waarmede men hem' kan opendoen. Wel verstaan, wij zullen de 1.800.000 fr. deelen. M. René begaf zich naar Barcelona. In het hotel, waar hij afgestapt was, kwam hem een man vinden, die hem den brief overhan digde, een kleine sleutel en een wissel om de kosten van de reis te dekken. Geef mij 32.000 fr., zegde hij', en wij gaan te zamen de aarzelingen van den onder zoeksrechter overwinnen om aan den gevan gene te kunnen spreken. De bakker gaf de 32.000 fr. en beiden:* begaven zich naar het Parket van Barcelona. Onderweg wist de onbekende het hazenpad te kiezen met het geld. De lichtgeloovige bakker, te Nancy terug, heeft eene klacht ingediend PETITES ANNONCES REMI PARRET heeft de eer de been houwers, veikenslachters hoteliers, pastei bakkers en andere belanghebbenden te ver wittigen dat hij de uitbating der YPERSC HE- IJSFABRIEK zal voortzetten en dat zij bij> hem altijd zooals vroeger alle weekdagen van 8 tot 11 uur en van r V, tot 4 uur ijs aan zelfde voorwaarden zullen bekomen. Men bestelt ten huize op aanvraag. in volle vertrouwen OP HYPOTHEEK. Gaat nergens elders of bij 24, de Stuersstraat, 24 YPER. Kostelooze inlichtingen. 3 Om modern te zijn moet men hebben een auto, een radio, een appendicit en de wasch doen met OZONIA Le professeur de Danses Mr. JULIO de Courtrai, se fait un plaisir de communiquer aux families d'Ypres qu'il viendra chaque se- maine tous les Mercredis, donner des lemons particulières entre 9 et 20 heures, a YHótel Excelsior, Grand'Place. Pour rendez vous écrire M. Julio 3, Quai de Gand, Courtrai, oü se présenter l'Hötel le Mercredi. ZONDAG 20 NOVEMBER met priisbolling (in den troumadam) voor heeren en dames. Verschillende schoone prij zen. Ingang 3 fr. Begin om 6 uur. Direkt aan 't stuur.30, Fochlaan, Yper

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1932 | | pagina 6