X J s IK LEEN GELD Almanach Vermot Double Almanach de Liége Almanach Hachette Ghronique Financière Handboogmaatschappij Yper Horkje VRIEMDEMSCHIETIMG Kleine Aankondigingen J. VANDEWIELE Danses Modernes AUTOLESSEN Heropening der Café De Mie uwe Sportwereld Gewaarborgd) Permanenten STAD YPER POTJESCHIET1NG KAPITALEN Huis G. Nuyttens - Crombé De Lessen voor Snijden en Naaien voor Juffrouwen Jufvrouw DE VOS 14, Rijselstraat, YPER recht om het Bestuur der Harmonie, namens de vereeremerkte muzikanten, in korte woor den te bedanken voor de schoone medaille hen uit erkentelijkheid voor tien jaren dienst geschonken en drukte, zooals de heer Voor zitter, den wensch uit dat zij voor de jonge ren een aanmoediging mocht wezen. Er werd nog een liedje gezongen, doch de tijd was reeds zeer gevorderd en de heer Voorzitter besloot dan ook onmiddellijk ever te gaan tot de tombola. Hij liet de zorg der uilloting over aan luitenant Bagein, die steeds de bijzonderste schenker is en kondigde aan dat er, benevens een prijs van een onbekend huis, ook nog een pi ijs was toegekomen van den Zeedijk. Er was een prijs, en daaronder waren er veel schoone, voor iedereen, en de muzikanten verlieten daarna ook uiterst tevre den het hotel. Doch dat het zoo schoon begon nen feest nog verder tot laat in den avond werd voorts gevierd, zal wel niemand ver wonderen. Het Kinderfeest Iets nieuws en oprecht iets lief was het feestje dat den Maandag avond, om 6 uur, in de feestzaal van «Oud V per plaats had en door den heer Voorzitter Aimé Gruwez inge richt en kosteloos aangeboden was aan de brave kinders der eere- en werkende leden van Ypriana, als dankbetuiging voor de zoo talrijke blijken van oprechte genegenheid die hij, ter gelegenheid der viering van zijn tien jarig voorzitterschap der Harmonie Ypriana, ontving. Wat hebben al die kinders daar pret gehad met het marionettenspel en bijzonderlijk met het zoo schoon sensatienummer De levende Poppen En wat waren ze blijde en preusch met de papieren hoedjes van alle vormen en kleuren die gedienstige juffers hen uitdeelden Nooit zagen we een geestiger en aangenamer feestje, nooit hoorden we rumoeriger vreug dekreten en gemeender bravo en bisgeroep dan uit die nonderden kindermonden. Wat was het lief en deugddoende al die kleintjes zich zoo hartelijk te zien vermaken, en onge twijfeld zijn alle ouders den onvermoeibaren voorzitter der Harmonie ïpriana ten zeerste dankbaar, want wat men voor de kinders doet, baart ïmmeis dubbel genoegen aan de ouders. Wanneer de heer Aimé Gruwez aan M. Pic zijn besten dank aanbood en aan zijne dame een mooien bloemtuil overhandigde, werd hen en inzonder den verdienstelijken inrichter van het feest, een gulhartige ovatie gebracht. Aan tM. Pic eii zijn gezelschap zeggen wij een gemeend tot weerziens en aan den nooit volprezen Voorzitter der Harmonie ïpriana sturen wij onzen meest hartelijken dank voor dit zoo wel ingericht en zoo prachtig geslaagd kinderfeest. Het Bal En wat gezegd over het groot bal dat Dins dag avond gegeven werd en de feestelijkheden sloot De dij val ervan groeit van jaar tot jaar. De ruime feestzaal van Oud Y per was ei vol. Nooit zag men er meer volk en ook nog nooit was de schoone tombola, die zooveel gelukkigen miek, zoo goed voorzien van prij zen. Het orkest, onder leiding van den heer Georges Van Egroo, heeit zich uitmuntend van zijn lastige taak gekweten en hoe later in den avond hoe meer ijver de muzikanten aan den dag legden om, op het bisgeroep der tal rijke danslustige koppeltjes, de danswijzen te herhalen. Deftig vermaak en gezelligheid heerschten er gansch den avond door, en 't was reeds laat toen het feest eindigde en men van elkaar afscheid nam met het vast besluit zich op het aanstaande leest der Harmonie Ypriana terug te vinden. Het eerste winterconcert der Harmonie Ypriana gaat door op Maandag 19 December a s en naar we vernemen ligt er weerom iets ter studie dat de moeilijksten zal bevredigen. Alle kunstliefhebbers mogen er zich aan ver wachten daar nogmaals een genoeglijken avond door te brengen. Yperlingen, steunt Ypriana, de schoonste maatschappij van Yper, en zoo gij het nog niet zijt, laat u zonder dralen bij den voorzitter, heer Aimé Gruwez, als eerelid inschrijven. en vente au bureau de ce journal 34, Rua au Beurre, 34. Pas de changement mais il est toutefois réconfortant de constater la résistance de la bourse et même une certaine fermeté et ce malgré des facteurs plutöt favorables a la baisse tels que questions des dettes envers l'Amérique, élections en Belgique, problèmes fiscaux en France, incertitude quant a l'orien- tation gouvernementale en Allemagne. II est hors doute que le soutien dont bénéficie le marché provient surtout et avant tout de rachats des baissiers et est une conséquence de sa situation technique qui demeure encore chargée a la baisse. L'orientation boursière reste done bonne et l'avenir peut être envisagé avec confiance, le pis semblant avoir été escompté. II suffirait d'une simple éclaircie dans la situation internationale pour qu'on assiste a une progression des cours, legére peut-être, mais qui pourrait rester acquise définitivement. C'est ainsi que peu a peu, au prix de longs efforts, on pourra arriver a un réajustement général. Banque Commerciale du Congo le dividende sera mis en paiement le 21 décembre prochain par 8 °/o soit Frs 40 net contre Frs 5o pour l'exercice précédent. Imperia Excelsior cette société convoque pour le 6 décembre ses obligataires ainsi que ceux de l'Auto Métallurgique en vue de leur proposer l'échange des titres contre des actions. Nebida actuellement émission d'actions privilégiées au prix de Frs 2 5o par titre, don nant droit a un premier dividende de 6 net récupérable et a un super dividende éventuel. Le droit de souscription peut s'exercer a raison de 3 actions privilégiées pour 5 actions anciennes ou 1 action privilégiés pour 2 actions anciennes. Asturienne des Mines on skittend a des résultats plu3 satisfaisants pour l'exercice en cours, on dit que par suite de compression des frais généraux et réorganisations diverses, le prix de revient a pu être réduit. Glacés de Florejpe dividende ramené de Frs 25o a Frs 17S il y a lieu de remarquer que l'exercice a été exceptionntllem» nt de i5 mois et qu'il a rapporté un hé. éflee de Frs 8.5oo.ooo contre ii.6jo.ooo piécédem- ment (pour 12 mois). Geomines: les recettes brutes se sont élevées a Frs 2.900.000 environ et apiès déduciion des frais sont ramenées a un solde net de Frs 26.356 contre 1.603.941. Pas de dividende. Kilo Moto cette socié vient de rembour- ser anticipativement un piêt de 3o millions lui fait par Ie Ministère des Colonies malgié ses décaissements le dividende sera probablcnient en augmentation si la production mensuelle d'or se maintient d'ici ia fin de l'année. Pour les dix premiers mois de eet exercice il y a une augmentation de 75o kilos environ sur la période correspondante de l'an dernier. Papeteries de Belgique Papeteries A nver- soises les papeteries de Belgique absorberont les Papeteries Anversoises. Le capital après fusion sera de Frs l5o millions avec de gran- des réserves. Spontin vu la crise la marche des affaires peut être considérée comme satisfaisante. Bavaro-Belge on peut s'attendre au main- tien du dividende soit Frs 5o net. Maiières premières pour la chapellerie les résultats financiers seraient du même ordre que les précédents il n'y aurait par consé quent pas de dividende. Moulins la Royale bénéfice net Frs 5oo.ooo permettant la distribution d'un dividende de Frs 75,80 net. BarcelonaSidro un organe financier insis te a juste raison semble t il sur l'arbitrage consistant a échanger des Barcelona contre des Sidro. L'écart actuel est anormal ca. chaque Sidro vaut environ 1,40 Barcelonar De plus le dernier bilan de la Sidro fait ressor- tir des liquidités en caisse de Frs 60 millions et des créances sur des sociétés du groupe de 211 millions le portefeuille contient des mil- liers d'actions Mexico Trams et Mexican Light. Toutefois en ne tenant aucun corapte de ces titres et en se basant uniquement sur les actions Barcelona détenues, l'argent liquide et les créances, la valeur intrinsèque de la Sidro ressort a plus de Frs 800. Madrid Saragosse Alicante les résultats sont plus satisfaisants et le déficit qui était de 1.400.000 pesetas aurait déja pu être ramené a pesetas 600 000. Le 24 novembre iq32 Maandag 5 December 1932 OP DE LIGGENDE PERS in de verwarmde zaal der herberg Au Saumon gehouden door M. Cytiel Vander- meersch te Yper. De inleg is bepaald op 5 5o fr., te verschie ten in vogels van 2.5o fr. met aftrek van o.5o per schutter voor de kosten. Inschrijving om 5 1/4 uur, begin om 5 uur 1/2 zeer stipt, einde rond 7 uur 1/2. Andere gewone voorwaarden. Alle Maandagen, om 6 u. stipt voor de Ypersche liefhebbers, in de verwarmde zaal der herberg Au. Saumon gehouden door M. Cyriel Vander- meersch te Yper. f>BTITES AIVINOINCES' REMI PARRET heeft de eer de been*- houwers, verkenslachters, hoteliers, pastei bakkers en andere belanghebbenden te ver wittigen dat hij de uitbating der YPERSCHE IJSFABRIEK zal voortzetten en dat zij bijS hem altijd zooals vroeger alle weekdagen van 8 tot 11 uur en van 1 Yx tot 4 uur ijs aam zelfde voorwaarden zullen bekomen. Men bestelt ten huize op aanvraag. in volle vertrouwen OP HYPOTHEEK. Gaat nergens elders of bij 24, de Sluersstraat. 24 - YPER. Kosttlooze inlichtingen. Le professeur de Danses Mr. JULIO de Courtrai, se fait un plaisir de communiquer auxdamilles d'Ypres qu'il viendra chaque se- maine tous les Mercredis, donner des legons particulières entre 9 et 20 heures, a l'Hótel Excelsior, Grand'Place. Pour rendez vous- écrire M. Julio 3, Quai de Gand, Courtrai, oü se présenter a l'Hótel le Mercredi. Direkt aan. 't stuur.30, Fochlaan, Yper <e door SeJeyn Vandenabeele STATIESTRAAT - YPER aan 50 fr., zonder doom of electriek Laatste nieuwigheid. Goede uitslag verzekerd 25. Kalfvaart YPER. Vraagt uur en dag op voorhand a. u. b. 3! zijn hernomen bij

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1932 | | pagina 6