2 De Carnavalstoet tielast met de studie van het ontwerp der ver- Iwrtdirg van de kommen der Leie en van den Veer. Hij stelde voor eene vaart te graven met verdeelingspunt, vanaf de Leie, te Ko men, over Houthem en Zillebeke, tot aan de vfcart van Yper naar den Yzer, stroomafwaarts Yper. De voorziene lengte bedroeg 1757 c meters, waarvan 2000 m. onder den grond de helling vaji 9 m. t7 naar de Leie moest herwonnen worden door vier sluizen en deze van i3 m. 07 naar de BoesinRhevaart door zes sluizen. Deze sluizen moesten 3g m. lengte hebben, tusschen deuren, en 5 m. 84 breedte. 'Naar het schijnt waren de moeilijkheden voor het openen der gracht in een lichten, kleiachtigen grond oorzaak dat dit ontwerp voorloopig werd opgegeven. In 1827 en op aandringen der Handelska- tner van Yper, kreeg de nederlandsche Genie kapitein Altwyn bevel zich bezig te houden met een ontwerp van verbinding tusschen de Leie en de Ypervaart, gevolg gevende aan de ontworpen vaart van de Schelde naar de Leie en dienende als aanvulling voor den waterweg aipn de Handelskamers wilden openen van Henegouwen naar O ostende en de Noorder kust van Frankrijk. De richting, doof dien officier het voordee ligst geoordeeld, vertrok van de Leie, stroom opwaarts Meenen, volgde de Gheluwebeek, naar het scheidingstoppunt en trok vandaar bijna regelncht Yperwaarts om z ch te voe gen met de Yperlee en zich alzoo te ver binden met Oostende en Duinkerke door den Yzer en de vaarten van Plasschendaele, van Loo en van Veurne. Die ontworpen vaart, noodzakelijk met verdeelingspunt, waarvan het bovenpand tot dp 18 meters diepte had moeten gegraven worden onder de kruin die de kommen van d&n Yzer en van de Leie schei Jt. vertrok van die rivier en daalde naar de Ypervaa>t bij middel van veertien sluizen met 2 m. 60 en 1 ta. 70 val. "De afmetingen der vaart en van hare sluizen waren dezelfde als deze aangenomen voor de vaart van Pommerceul naar Antoing hare spijzing, bijna heelemaal kunstmatig, moest komen van de wateren der Leie, aangebracht door een stelsel van zes stoomtuigen. Het uitvoeringskapitaal werd beschat op bijna 5 raillioen. Dat voorstel had geen gevolg. De tijd ging voorbij in opzoekingen, in be- twjgtingen en in kuiperijen de omwenteling kwam. Op aanvraag der Handelskamer van Yper was de Ingenieur Wolters in :832 belast ge weest met het opstellen, onder het bestuur van den Hoofdingenieur Ncël, van een ont werp van verbindingsvaart van de Leie naar de Yperlee, ontwerp dat hij den 10 Juli i833 overmaakte aan het Ministerie van Binnen- landsche Zaken. Na studie der verschillige rich'ingen had de Ingenieur Wollers daarom trent deze aangenomen in 1828 door kapitein Altivyn aangeduid. Hij had insgebjks de afme tingen en de wiize van spijzing aangenomen door dezen officier voorges eld. Den 7 October iS34 veropenbaarden de Handelskamers van Kortrijk en van Yper eene memorie waarin de vóordeelen werden uitgelegd die zouden ontstaan uit een water weggaande over Kortrijk en Yper en eindi gende te Oostende en te Duinkerke met be diening van het vervoer der doortrokken ge meenten volgens die mtmorie was deze lijn voordeeliger om tot Duinkerke te geraken dan deze doorheen het Noorder Departement, welke slechts een kleinen diepgang kon bieden veel korter en van veel sneller ver keer dan deze langs Gent en Brugge zou zij daarennoven de maikten van Rijsel en van Roubaix openen voor de voortbrengselen van Henegouwen die daar langs de Deule zouden aankomen zij zou aldus medehelpen tot het aaarstellen van een heel groot vervoer van allerhande koopwaren tusschen voorspoedige en volkrijke streken. Yper en Kortrijk die zich gedurende 16 jaar verzet hadden tegen de uitvoering der Spiere- vaart, met den nieuwen toestand, bekrachtigd door de aanbesteding van die vaart als een vol dongen feit te aanvaarden, zochten onmiddel liik er al het mogelijke voordeel uit te trekken. Dienvolgens vertoonden het schepenencol- lege en de Handelskamer van Yper aan den Minister van Openbare Werken, den 17 Juni 1640, de noodzakelijkheid de scheepvaart in uitvoering van de Schelde naar de Leie, over Roubaix en de Deule, tot aan de vaart van Yper naar den Yzer te verlengen De nijverheid en de landbouw vragen, met recht, een meer economischen vervoeruieg en deze weg moet devaart van de Leienaar Yper zijn Twee richtingen werden bestudeerd door ingenieur Dutreux (onder de bevelen van hoofdingenieur Debrock) de eene vertrekt stroomopwaarts Waasten, volgt de Douve en raakt Meessen en Voormezeele de andere heeft haar oorsprong tusschen Waasten en Komen, aan de monding der Kortekeerbeek, volgt deze beek, dwarst de scheidingskruin in de omstreken van Hollebeke, raakt Yper links en komt zich vertakken met de Yperlee. Die laatste richting werd verkozen omdat het scheidingspunt minder hoog is. De door tocht van de scheidingskruin kon geschieden, 't zij door eene onderaardsche galerij van i33o meters lengte, 't zij door eene gracht in open lucht. De hoofdingenieur eindigt zijne studie met te vragen dat, ten voordeele van het aistrict Yper, sedert zoo lang vergeten, werken zouden uitgevoerd worden aan de vaart van Yper naar den Yzer en aan deze rivier opdat de groote schepen van Henegouwen, met I m. 80 diep gang, zouden kunnen varen zonder te moeten ontlasten. Gedurende lange jaren bleven deze ver schillige voorstellen zonder gevolg. In 1862 werd de vergunning der vaart van Yper naar Komen toegestaan aan eene maat schappij en in 1864 werden de werken aange vangen door het maken, aan de scheidings kruin, van een tunnel van 700 m. lengte. In tegenwoordigheid der aanhoudende in stortingen die de uitvoering der werken be lemmerden, werd er besloten op gansch de lengte van den tunnel een onderaardsche overdekte gang te maken. Deze overdekte gang bestemd om de gronden droog te leggen, werd gedurende de uitvoering vernield onder de ontzaglijke drukking der gronden. Het graven van een groote gracht leverde geen duurzamer uitslagen op De vergunninghoudende maatschappij moest de werken stop zetten die in 1882 door den Staat hernomen werden. Het ontwerp van ingenieur Leboucq begreep, onder meer, het maken van een gewelfde galerij van ongeveer 25o m. lengte in het diepste gedeelte van de vaart aan den door tocht van het vercleeliogspand. In 1889 begonnen, werden de werken in 1893 onderbroken door het instorten van een gedeelte van het gewelf. Na een tijdstip van studiën werden de vol tocïingswerken der vaart in 1909 in aanbe steding wedstrijd gegeven Het aangenomen stelsel was de gracht in open lucht Een nieuwe instorting, deze van de groote brug aan den grintweg van St Elooi, stelde korts voor den oorlog eeneindeaan dewerken. Yperlingen opent uwe Oogen Het vraagstuk van het herstel der vaart van Yper naar Komen werd sedert den oorlog nu en dan eens aangeraakt en zelfs werd er soms gesproken van aanvulling. Doch nooit kwam de kwestie tot ernstige bespreking. Nu dat de vaart Yper-Yzer nadert van de voltooiing, nu dat er in West-Vlaanderen op nieuw gesproken wordt van de verbinding Yzer-Leie, springt het draagstuk der vaart Yper-Komen weer op den voorgrond. Dat alle Ypeilingen die de tot komst hunner sffid behertigen, na het lezen dezer geschied kundige bijzonderheden, overdenken wat de vorige geslachten deden om van Yper het kruispunt te maken der waterverbindirgen tusschen hetnijverige Henegouwen, hetmac'n- tige Noord Frankrijk en onze zeekust, dat zij overpeinzen welke verantwoordelijkheid op ons zou wegen moesten wij niet ijveren om voor dit zoo gewichtig vraagstuk een oplos sing te bekomen, en dat allen voortaan mede helpen om ook onze tweede vaart hersteld te zien. Heeft men onze stad al niet genoeg bron nen van welstand ontnomen, zonder dat wij, goedsmoeds, afstand zouden doen van een mogelijke kans van herbloei en welstand Daarom dienen alle pogingen vereenigd te worden, en moeten al de betrokken gemeente besturen en onze parlementarissen het hunne bijbrengen om deze kwestie in ons voordeel op te lossen. Ne jetez pas votre drgent par la fenètre... I Ne consommez pas 18 litres d'essence, la oü une Citroën 8 peut vous conduire dans de meilleures conditions avec 10 litres. 1. Het bestuur is gelukkig te mogen mede- deelen dat zijne pogingen zullen bekroond worden. De maatschappijen die ingeschreven zijn vormen reeds een lange lijst, en samen met de Ypersche maatschappijen zullen zij een prachtigen stoet uitmaken. Het zal onge twijfeld den schoorsten carnavalstoet zijn dien men tot heden, hier in de stad Yper, heeft kunnen bewonderen. De groote bijval der vroegere jaren is een waarborg dat men. met zoo een prachtigen stoet, op Zondag 26 Februari aanstaande veel volk mag verwach- Eeo der vermaarde Gilles van La Loavière ten. De autobusdiensten zullen er zich naar schikken en zullen ofwel verriu rbelen ofwel groote rijtuigen in gang sukm. Dit is ook een schoonen dag in 't verschiet voor trams en treinen, en deze administraties zullen onge twijfeld ook de noodige maatregelen nemen, dat lijdt g ;en twijfel. De bestuursleden, die op ronde zijn, beloven zich nog al tamelijk wel, en de huizen, waar die Heeren slecht ontvangen worden, zijn zeldzaam. Weinigen zijn er nog die zeggen Ik heb daar geen profijt van Doch voor vandaag laten wij deze van kant, wij komen erop terug na het feest. In alle geval, het bestuur is reeds gelukkig te mogen aankondigen dat fer dank zal mogen gezegd worden aan de bevolking. Het is toch zoo aangenaam, het geeft zoo een groote aanmoediging aan de ieverige bestuurs leden, als ze met vriendschap ontvangen wor den. Vergeet niet, beste lezers, dat al den last dien ze zich aantrekken, aan anderen ten bate komt Weest ervan verzekerd. Degenen die niet thuis waren, verzoeken wij, geheel beleefd, den wijkcommissaris te verwittigen dat hij bij hen mag terugkeeren, dank op voorhand (Zie de lijst der commissa rissen in 't Ypersche van 28 Januari 11. ver schenen). Hieronder geven wij de volledige lijst der groote maatschappijen de afzonderlijke en kleine groepen vermelden wij toekomende week De Gilles van La Louvière - Brugge Boesinghe Comines De Panne Hollebeke Kortrijk Leuven Meessen Roeselaere (de vermaarde groep der Sicambers)Wytschaete; Zillebeke; De Lustige Vrienden Ypersche Schotten Harmonie YprianaSocialistische Harmonie; Vlaamsche Harmonie, allen van Yper Een wagen uit Hollebeke. Het bestuur heeft de eer het publiek ken baar te maken dat de Liberale Harmonie in de onmogelijkheid is aan den stoet deel te nemen, daar het grootste getal harer leden de groep der Ypersche Schotten opluistert. Het bestuur verwacht nog eerstdaags de bijtreding van Poperinghe en der Ypersche Accordéonisten.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1933 | | pagina 12