2 a
Hande s- en Nijverheidskamer
YPER
Algemeeie Vergadsriog ran II Februari 1933
CHRMBRE DE COMMERCE D'lfIDUSTRIE
La Prochaine Conférence Manèlaire
et Economique Internationale.
Fédèration des Sinistrés
de l* Arrondissement d'Ypres
Compte-Rendu de la Reunion du 12 Février 1933
op de overige gedeelten Waarom de dóór*
snede niet uitdelven op eene diepte dat den
Bodem der vaart uit goeden grond kan samen
gesteld worden en de oevers ook, zooals in
.lïandere deelen De heer Ingenieur spreekt
vao glooiingen met uitgekozen gronden.
Glooiingen en bodem uit bijzondere gronden
en de vaart Yper Komen ware verwezenlijkt.
Voor wat betreft de bergkanten die kunnen
njtorten, men behoeve slechts de geul wijd
genoeg te maken opdat de instortingen de
vaart niet kunnen bereiken.
Er zijn verscheidene soorten van metalen.
"De eene weerstaan aan de guurheden van het
weider, de andere niet. Koper, zink, lood
weerstaan, maar tizer niet. Daarom bedekt
-mSn ijzer met eene laag wit van lood of zink
m^t olie gemengd.
Er zijn verscheidene soorten van gronden.
3e eene weerstaan aan de guurheden van het
w^der en de andere niet. Waarom ware het
nigt mogelijk de Ypersche klei te Hollebeke
re.Fedekken met een soort grond die weer
staat
Men kent het vraagstuk. Wie geeft ons de
oplossing
Een laatste woord. De heer li genieur
Aug. D. doet beroep op den heer Minister
Sap als zoon der streek. Wij doen op hem
beroep als zoon van het Westland ten voor-
-deele der Hoofdstad van dit Westland, opdat
h j haar teru^geve wat zij door den oorlog
vejtJoor, niet alleenlijk om haar roemrijk ver
eden maar ook om wat ze leed én voor de
'ryheid van het Westland én voor de vrijheid
van het Vaderland. Een Ypctsch Kind.
De heer Hector Vermeulen zit vóór. Een
groot aantal leden hebben, gezien de belang-
-i;feheid der dagorde, er aan gehouden tegen
wqordig te zijn.
De heer Toussaert geeft lezing van het ver
slag der laatste algemeene vergadering dat
goedgekeurd wordt.
De heer Voorzitter bedankt de leden om
•jjpne talrijke opkomst, hetgeen bewijst hoe
gróót het belang is welke zij stellen in de
oplossing van het punt dat aan de dagorde
staat. Gedurende üeze laatste maanden, zegt
hij, was het onmogelijk, om reden der kies-
periode, bij de hoogere besturen aan ie drin
gen. Nu echter dat er opnieuw een stand
vastige toestand nestaat, is het oogenblik
gekomen om onze werking voort te zetien ten
voordeele der voltooiing van onzen waterweg
naar den Yzer. Er blijft uit te voeren het
baggeren van het bovenpand, het baggeren
bij bteenstraete, de vervanging der ijzerweg-
orug bij Caeskerke en ook, om onze verbin
dingen met Veurne en Duinkerke te verge
makkelijken, de verlenging van het Sas der
Fhitele, hetgeen reeds in 1914 besloten was.
Een afvaardiging van uw bestuur had daar
over een oudeihou 1 met ons nieuw schepen
college, en de heer Burgemeester Van der
Ghote heeft "beloofd een gehoor te vragen
aan den heer Minister Sap. Wij verwachten
den uitslag van du bezoek om onze werking
aan te vangen.
Maar een nieuw feit heeft zich opeens
voorgedaan de vergadering van Dixmude.
Door de besluiten aldaar genomen, wordt de
verbinding der Leie aan den Yzer op de dag
orde der openbare meening gebracht en de
kwestie van het herstel onzer vaart Yper-
Komen op den voorgrond geschoven. In 1914
was deze verbinding om zoo te zeggen opge
ost en, ware de oorlog hier niet alles komen
vernielen, dan zouden thans de schepen
tusschen Komen en Yper varen. De door
snede van den berg van Hollebeke is niet
onoplosbaar en moeilijker werken dan dit
-worden thans uitgevoerd. -
Spreker doet een terugblik in de geschie
denis van Yper. Eerst den tijd van den
groolen bloei en macht, wanneer langs Nieuw-
poort de wollen van EngelantJ en Spanje
den Yzer en de Yperlee opvaarden. Werd de
stad Yper in 1914 1918 vernield omdat zij
iet kruispunt is aller wegen tusschen twee
stroombekken, zoo werd zij Ook, om hare
ligging, gedurende de MiddeleeuWsche oorlo
gen een machtig bolwerk dat dikwijls van
meester veranderde en een gewichtige sleutel
was in de handen van zijn ovprheerscher.
Ook werd hier alles onderworpen aan de
noodwendigheden der verdediging. Dütar ligt
de- groote oojzaak van den val onzer stad.
Onder onze bevolking bleef niettemin een
geest van heröpbeuring bestaan en in de jaren
i635 1640 werd de vaart Yper - Yzer gegra
ven. En nauwelijks was deze verbinding
geschapen of de Yperlingen betrachtten om
hunne stad ook aan de Leie te verbinden.
De geschiedenis leert ons wat het al kostte
aan moeite om voor dezen weg eene oplossing
te bekomen, want het was slechts na de ont
manteling onzer vestingen en wanneer ein
delijk een nieuwe lucht kon geademd worden
dat de pogingen gelukten en dat in 1862 de
werken aangevangen werden.
Het is ons belang en ook onzen plicht te
ijveren voor het herstel der vaart Yper Komen.
Moesten wij aan dezen plicht tekort blijven,
dan zouden wij onwaardig zijn van onze
voorouders en eene verantwoordelijkheid vol
schande dragen tegenover de geslachten, die
ons zullen volgen.
Eene langdurige bespreking volgde op deze
uiteenzetting. Verscheidene handelaars haal
den feiten en cijfers aan die bewijzen in welke
ondergeschiktheid zij zich bevinden tegenover
hunne confraieis der steden met waterweg.
Het minste dorpje, dat langs een ijzerweg of
eene tramlijn ligt, is sedert den oorlog zoo
goed gelegen als Yper. Allen drukten hunne
verontwaardiging uit over het feit dat, vijftien
jaren na het einde van den oorlog en bijna twin-
tig jaren na het begin, Yper nog moet bedelen
om van het Vaderland terug te bekomen het
gfen het tot zijne verdediging bezigde. De
marteling, door onze stad en onze bevolking
geleden, verdiende beter beloond te worden.
Alle leden waren t'akkoord om, na het bezoek
van den heer burgemeester, onmiddellijk
eene beweging aan te vangen.
Een lid maakt bekend dat de Nationale
Maatschappij van Buurtspoorwegen betracht
aan Vrouw Wed. Van Limburg, wier familie
sedert langen tijd een vervoerdienst uitoefent
tusschen Merckem en Yper te beletten haren
dienst voort te zetten. Het bestuur wordt
belast de heeren Burgemeesters der betrokken
gemeenten daarover in te lichten en hunne
tusschenkomst te vragen.
Leden klagen over de verachtering der
briefbestelling in de Maarschalk Fochlaan.
Stappen zullen daarvoor aangewend worden.
Het stationneeren der ledige autos van de
krameniers op de maikt is eene groote be
lemmering voor het verkeer en voor het
plaats nemen der voeilieden, en het bestuur
wordt belast de aandacht van het stadsbestuur
daarop te vestigen. De inrichting der markt
wordt ook besproken en het bestuur stelt
voor eene commissie van bevoegden te be
noemen om dit vraagstuk grondig te onder
zoeken.
De heer Voorzitter geeft uitleg over de
inrichting der iod,! Handelsfoor. Alles doet
een prachtigen uitslag voorzien. De inschrij
vers zijn reeds talrijk en een schoone tomoola
zal aan de bezoekers geschonken worden.
De heer Voorzitter maakt bekend dat de
algemeene vergadering van Zaterdag 4 Maart
zal gepaard gaan met eene voordracht gege
ven door den heer G. L. Gerard, Bestuurder
van het Comité Central Jndustriel over het
aanstaande Wereldsch Economisch Con
gres De Voorzitter vestigt de aandacht der
leden op de voornaamheid van den spreker
en de belangrijkheid van het onderwerp. Hij
drukt de hoop uit dat de leden er aan zullen
houden talrijk aanwezig te zijn.
De Schrijver.
Ed. TOUSSAERT.
Samedi 4 Mars 1933,
Conférence par Monsieur Gustave L. Gérard,
Directeur Général
du Comité Central Industriel sur
M. l'avocat Arth. Butaye, président, assisté
de M. L. Geuten, directeur de la Coopérative
pour dommages de guerre, k Wervicq, ouvre
la séance a 14 h. 3o.
Parmi les délégués présents, nous remar-
quons M.M. Deleu, bourgmestre de Mes
sines, et Vermeulen, ff. bourgmestre de Saint-
Jean. M. Ie Dr Brutsaert, ancien représentant,
qui n'a jamais cessé de prouver toute sa sym
pathie a la cause des sinistrés, vient peu de
temps après se joindre a eux.
M. Ie Président fait a l'assemblée l'exposé
de Ta question du paiement en titres et dit oü
en sont actuellement les choses, après des
échanges de lettres avec le ministère, et après
différentes audiences qui, par suite des rema
niements de ministères et aussi par suite des
difficultés financières dues k la crise, n'eurent
pas le résultat attendu.
M Geuten dit qu'ón a peut être eu tort
d'accepter sans protester les titres en paie
ment au moment oü ils cotaient presque le
pair. A ce moment, la perte était quasiinsighï-
fiante, mais maintenant que les titres ne
valent plus que les trois quarts, les sinistrés
sont dans l'impossibilité d'effectuer le reaipïói
et se trouvent Irustrés d'un quart de leur
avoir.
M. le Président lui fait observer que,
d'après la législation en vigueur sur les dom
mages de guerre, ce paiement en titres n'a
jamais éié légal. Aussi k la dernière lettre
ministéiiclle, la Fédération a t elle répondu
qu'tlle ne pouvait accepter ce paiement en
titres dépréciés, aussi longtemps que l'Etat
ne consentait a compènser la perte subie par
la réalisation de ces litres. Mais une nouvelle
crise minis!érielle est survenue et la situation
est restée inchangée. A Dinant, on se propose
d'intenterun procés a l'Etat, mais M-.te Pié-
sident trouve qu'il serait préférable d'avoir
encore une entrevue avec M. le Ministre des
Finances Le moment favorable parait venu,
et la Fédération pourrait, avant d'avoir
recours aux mesures exirêmes, demander une
nouvelle audience ministérielle.
Les délégués présents approuvent cette
proposition et décident d'en informer, ainsi
que précédemment, les déégués des sinistrés
de Dinant et de Visé, et la Chambie de Com
merce d'Ypres, de Roulers, de Furnes tt Ue
Nieuport, afin de s'assurer leur appui.
Le deuxième point a l'ordre du jour est le
manque de commissaires d'Etat aupiès du
Tribunal des dommages de guerre. Depuis
cinq ou six mois il ne restait plus que deux
commissaires d'Etat et M. le commissaire
principal Verveicken avec deux inspecteurs
de remploi. Fin décembre, un des deux com
missaires ne fut pas renommé, de sorte qu'au
lieu d'êt e terminée cette année, la liquidation
des dommages de guerre durera encore deux
ou trois ans.
M le Président dit qu'il a re^u une lettre de
M. le directeur général Verhaeghe, l'infor-
mant de ce que les inspecteurs adjoints sont,
depuis le dénut de cette ani ée, aussi commis-
sionnés en qualilé de commissaiie de l'Etat,
et qu'ainsi M. le commissaire principal est
assisté de trois adjoints pour l'apurement des
demandes en réparation. M. le Président
estime que c'est jeter de la poudre aux yeüx
les inspecteurs du remploi n'ont pas la
compétence dts commissaires de l'Etat dont
la profession est tout autre, et leur besogne
exige déja tout bur temps.
M. le directeur général dit encore que le
nombre des demandes restant a instruire
s'élève a 154, alors q^e suivant une iéponse
du ministre, parue aans les Questions et
Réponses du 9 février il en reste encore
676 a Bruxelles et a Ypres, plus I28,devant
le Tribunal.
En plus de cela, il reste encore environ
ioou dossiers a terminer par des homologa-
tiors ou des transactions, concernant la recon
struction d'immeübles par l'Etat ou la restau-
ration des terres. Or, ces affaires demandent
autant de temps et autant de travail que les
autres. Bien qu'il ne reste efïectivement plus
qu'un seul commissaire pour instruire toutes
ces affaires, il ya trois présidents du Tribunal
qui sont tenus a siéger au moins une fois par
semaine. Enfin, tous les chiffres officiels
se contredisent et donnent lieu a des confu
sions
M. le Président se propose done de répon-
dre a MVerhaeghe que ses explications ne
donnent pas satisfaction et de lui faire reraar-
quer en mème temps la contradiction entre les
chiffres donnés.
La Fédération est dans l'impossibilité de
connaitre au juste ce qui se passé dans les
bureaux de la caserne mais ceux qui pour
leurs affaires ont a fréquenter le Tribunal des
dommages de guerre constatent que la ma-
nière de voir exprimée par M. le directeur
général ne concorde pas avec la réalité des
faits. II serait bon d'avoir a ce sujet un entre-
tien avec M. le directeur général. En atten
dant, il est regrettable de voir que Ton ait
renoncé, sans motif fondé et simplement pour
plaire a la galerie, aux services d'un commis
saire d'Etat rapide et expérimenté.
Le dernier point de l'ordre du jour compor-
I