CARAVANE GENERAL MOTORS De Griep heerscht Maison Marcel 25-S-JL333 l-i&t YpamcJit} - 2de Bijvoegsel- Juix Jrtegion cL'YprtiS N° 47 Oe Ms general Motots Karavaan Mereredi, 22 févr.ier, Grand Place, a Furnes - Jeudi, 23 février, Grand Place, a Loo - Vendredi, 24 février, Grand Place, a Poperinghe - Samedi 25 et dimanche 26 févr., Grand Place a Ypres-Lundi, 27 févr., Grand Place, a Dixmude - Mardi, 28 février, Grand Place, a Comines - GRANDE EXPOSITION des dernières Agent général pour les régions d'Ypres, Fumes et Dixmude: nouveautés automobiles-Ame liorations remarquables et in- édites - Les produits les plus en vogue construits par General Motors Continental S. A. Beige. Vous y verrez les nouveaux modèles 1983 de Chevrolet - Opel - Buick - Pontiac - les nouveaux camions 1933 Chevrolet, Bedford et Blitz. CESAR MOTTRIE Boulevard Malou 28-30, Ypres - Tél. 149 HONIG Veurne - Ambacht Onmisbaar in 't huisgezin La Dame chic et élégante se fait COIFFER d la 20, Roe au Beurre, YPRES Le Salon de Coiffure le plus renommé par son travail impeccable. MM De moderne karavaan heeftkameel en paard verwisseld tegen motorische paardenkrachten, welke één druk op het gaspedaal der auto kan doen ontketenen, maar die door een enkele beweging ook weer sntl tot staan kunnen worden gebracht. De auto karavaan der General Motors Con tinental S.A. beige slaat thans in onze streek haar tenten op, daarbij gesteund met raad en daa l door den heer Ces ir Mottrie, al gemeen agent der General Motors voor de omstreken van Yper, Veurne en Dixmude. General Motors neemt in het economische leven van ons land een belangrijke plaats in. Geen enkele andere in Belg gevestigde auto mobielfabrikant voert voor een zoo groot Oe dragaan Belgische grondstoffen en in België betaalde arbeidsloonen naar den vreemde uit als General Motors Continental S. A. beige. In 1931 werden door de Antwerpsche fabriek 11.464 wagens naar verschillende Europeesche landen uitgevoerd. Ongeveer een vierde deel van den kostprijs dezer voer tuigen steekt in de betaling van matei ialen van Belgische herkomst en in dit land betaalde arbeidsloonen en wedden, hetgeen een waar de van 2.866 wagens en camions van geheel Belgisch fabrikaat vertegenwoordigt, een cij fer, dat door geen anderen constructeur in België wordt bereikt. Het personeel van General Motors is voor 86 van Belgische nationaliteit. General Motors gebruikt slechts buitenland- sche onderdeelen, die niet dan met een zeer groote geldelijke opoffering in België zouden kunnen vervaardigd worden, daar het hier een massa-vervaardiging geldt. Deze onderdeelen zouden zeker drie of vier keer zoo duur moe ten kosten, indien ze in kleine hoeveelheden werden vervaardigd, waardoor de verkoop prijs der wagens zoodanig zou stijgen, dat een sterke daling van den uitvoer zou waar te nemen zijn. Het bestuur van General Motors heeft zich overigens ten stelregel genomen, waar dit mogeliik is, slechts Belgische grondstoffen en arbeidskrachten te gebruiken. General Motors heeft in rg31voor belastingen, invoerrechten en verschillende andei e taksen een bedrag in de Belgische schatkist gestort, dat voorziet in meer dan 5o °/o der kredieten, welke het bud get voor openbare werken in ig32 voor het onderhoud der wegen uittrekt. De tentoonstelling die op 22 Februari te Veurne aanving, zal op 25 en 26 Februari halt houden te Yper. üp 27 Februari wordt de groote tent opgeslagen te Dixmude en op 28 dezer ten slotte in Komen. De vele aantrekkelijke modellen rechtvaar digen onze overtuiging, dat er onder de dui zenden kijkers op deze tentoonstelling, zeer vele koopers zullen zijn. Onder de wagens, die in de eerste plaats in aanmerking komen voor autorijders, die lage bedrijtskosten boven alles stellen, verdient Opel een eerepkats. Naast het standaard model, zagen wij de nieuwe Regent serie, gebouwd met toepas sing van het straoml jn pri c pe. als 4 en 6 cylinder. De uitiusting dezer Regent-model len is buitengewoon volledig: dubbele ruiten- wisscher trekkoord voor het achtergordijntje bij den brstuu der bergplaats voor hand schoenen, erz in een vak van het instrumen tenbord ingebouwde richtingaanwijzers met een waarschuwingslampje onder de oogen van den bestuurder, enz. De nieuwe Chevrolet is weer langer gewor den, 2,80 m. Alle gesloten modellen zijn voor zien van de veelbesproken, tochtvrije General Motors Fisher ventilatie. Deze is nauwkeurig regelbaar voor elk der inzittenden door mid del van het voorste gedeelte der zijruiten, dat om een verticale spil draaibaar is. Zij maakt het binnendringen van regen of sneeuw in den wagen onmogelijk, zorgt voor frissche lucht zonder tocht in den Zomer, terwnl rook of verbruikte lucht uit het inwendige der carros serie worden afgevoerd. Inderdaad een belang rijke verbetering voor hen, die geruimen tijd in een gesloten auto moeten rijden. Een r.ieuwe inrichting (Octaanregflaar) maakt het mogelijk, de afstelling der ontste king te regelen in overeenstemming met de soort en kwaliteit der gebruikte brandstof. Een ander nieuw constructie détail is de gas pedaalstarter, waardoor de motor aanslaat, zoodra men het gaspedaal intrapt. De nieuwe Chevrolet is sneller en trekt vlug ger op dan het model ig32. Deze automobiel biedt zi ker de volle 100 voor het geld. Buick is grooter en ruimer geworden. De Buick is eveneens gestroomlijnd zonder dat daarbij tot uitersten is overgegaan. Hier ook vinden wij de Fisher ventilatie verder onsplinterbaar glas in bijna alle gesloten mo dellen en een ingebouwde radio antenne. In technisch opzicht noemen wij de volgende verbeteringen kruisbalk chassis met dcos- profiel aan de voorste chassisarmen verbe terde vacuumkoppeling nog meer geruisch looze transmissie hydraulische schokbrekers waarvan de werking op het traagheidseffect berust niet-verblindende koplampen, enz. Kortom een wagen, die zijn constructeurs eer aandoet. Cadillac blijlt uitmunten door haar rustige voornaamheid. Haarsierlijke lijn,in volkomen harmonie met de overige constructie, ver klaart waarom zooveel vooraanstaande per sonen een Cadillac kiezen. Nog onlangs werd door Z. H. den Paus een aantal Cadillaes in gebruik genomen. De nieuwe Cadillac heeft een sierli jk stroomlijn-effect en een ruimeren meer verfijnde carrosserie. Tot de verdere verbeteringen behooren hulp luchtdrukrem op alle modellen Syncro-Mesh gangwissel met 3 geruischlooze versnellingen automa tische reiniging van het oliefilter batterij ge borgen in het rechter voorspatbord, enz. Deze General Motors karavaan is ongetwij feld even belangrijk voor automobilisten met een bescheiden als voor hen, die over een zeer ruime beurs beschikken. Wacht niet tot het te laat is, verschaft U heden nog een potje Eerste Prijs Wereldtentoonstelling Antwerpen ig3o Gouden Medalie Voedingssalon Brussel iq32 WAT DE DOKTERS ZEGGEN Honig is uiterst gedienstig bij zenuw- en borstlijders, welke hij altijd verlicht in hunne pijnlijke kwellingen. Nergens komt hij beter te pas dan bij maagzieke menschen, waar hij de spijsvertering bevordert. Daar waar de hitsige suiker niet verteren wil, gebruikt men zeem. Door het mierzuur dat de honig bevat is deze zeer aan te prijzen in zinkingspijn der ge wrichten en bij jichtlijders (rhumatismes), op voorwaarde nochtans van in zijn gebruik te volharden. Iedereen is bekend met de groote waarde van den honig in verkoudheden, keelziekten en zinkingen, en bijzonderlijk nog in de maag- en darmontstekingen der kleine kinders alwaar hij wonderen verricht. »In slepende en weerspannige buikloop kan hij niet gemist worden. Uit Natuurleer der Bie van Dokter Conrard De Mülenaere, Ardoye. De honig VEURNE AMBACHT» der bic ënhallen A. J. Florizoone te Veurne, bevat veel vitaminen en calorieën!! en verschaft KRACHT en GEZONDHEID TE BEKOMEN IN Yper We Derammelaere Au Jardin d'Es- pagne Boterstraat Jules Lewyllie, winkelier, Gr. Markt. Woesten Martha Depuydt. Wulverioghem Lust, bakker'j. Reninghe D'Heeren, bakker. Pervyse Torelle, Gemeentehuis. Oostvleteren Kinders Peeters, bakkerij. Loo Maurice Ghysssert. Elverdinghe Decrock Deconinck, Veurne- straat, 8. Komen G. Deceuninck, r. du Faubourg, 56. Moorslede Elisa Sioen, winkelierster. Ondulation permanente Mise en plis Massage Manicure Teinture au Henné.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1933 | | pagina 9