u i i i\
10"18 HHMDELSF00R
10me Foire Commerciale
13e Jaar, N° 49 - 11 Maart
1933
13e Armee, N° 49 - 11 Mars
Prachtige TOMBOLA kers aangeboden.
Superbe TOMBOLA
Yperlingen, opent uwe Oogen
HET YJPERSCHE
Weekblad -
het Arrondissement Yper
journal hebdomadaire
die I Arrondissement d Ypres
Tel. 500 35 ct. het nummer
VILLE ET-ST}
LEEST VERSPREIDT
L
HET
YPERSCHE
w V won 11]111II der Getttlrtarden.
he Club*, ua
LA
EÖION
Orttanw de l'AMOctfit'.uri dus Siïliütrét,
d«« Clubs Yprois, etc.
Aehter, Opstel tn Aankondigingen 34. Bolerstraat, 34. Yper
tbonaement 18 tr. 00 per jaar Buitenland 32 £r.
ttrn ken intehrffttn In alle Btlxtuht .otlkantoren
'Saantsot* vttkels
RedactionAdministration et Publtcité 34, rue au Beurre, Ypres.
Abonnement 18 fr. 00 par an Etranger 32 fr.
Oit tnt t'aoonner dans tout les bureaux it poste Beiges
35 ct. te numéro Tél. 500
nicies non slgnts sant refuses
Van Willen-Donderdag 13 April
tot 2° Paaschdag 17 April 1933
Ingericht met de ondersteuning der Stad Yper
in de gebouwen der Lakenhalle
en der Staats Middelbare School, Mondstraat.
Du J^udl-Salnl 13 Avrll
au Lundl dw faques 17 Avrll 1933
Organisée avec l'appui de la Ville d'Ypres
dars les 1-fiiments de la Halle aux Draps
et de l'École Moyenne de l'État, rue de la Bouche.
In het nummer van 5 Maait tq33 v.m Het
Nieuw Rousselare geelVde heer Ingenieur
Aug. D. beschouwingen betreffende het ka
naai Rousselare- Dixmude, welke wij niet kun
nen nalaten hier ter lezing 1e geven
Ons werd reeds de opmerking gedaan dat
een kanaal naar de zee voor Rousselare van
weinig belang kan zijn en dat het hoogstens
zou knnnen dienen om wat weeisels naar
Engeland te zenden 1 Let wel op, hier gewaagt
men alleen van onze nijverheid, zonder icke
ning ermede te houden welk groot nut dit
kanaal elders aan andere nijverheden kan
geven.
>'Als wij nu bij deze opmerking stilhouden,
dan moeten wij onmiddellijk wijzen op den
toestand van onze nijverheid Iedereen weet
dat de buitenlandsche maikten voor ons zoo
goed of omtrent gesloten zijr. Vóór enkele
dagen zei ons een plaatselijk politiek leider, dat
hij niet weet waar het heen moet als het zoo
blijft vooi tduren. De textielnijverheid bij ons
ligt grootendeels stil. Laat ons daarbij voegen
wat wij van vroeger reeds weten, dat Enge
land zelf kolossale textielfabrieken opricht,
ten einde niet meer van ons of het Noorden
van Frankrijk afhankelijk te zijn. Wat moet
er dan geworden van onze plaatselijke instel
lingen
"Wat moet er geworden van onze duizend
koppige welkersbevolking Ware 't niet beter
nog altijd een zeker redmiddel over te hou
den voor het geval dat wij zouden tot het
uiterste gedreven worden En dat redmiddel
kunnen wij vinden in dat kanaal Dat kunnen
wij er i.i vinden omdat het ons zou toelaten
onze nijverheid in andere nijverheden om te
zetten Een Rousselaarnaar is van geen klein
gerucht vervaard en hij is vooral een werker
"Dat kanaal zou dan die nieuwe nijverheden,
welke de oude zouden komen vervangen, een
natuurlijken uitweg bezorgen.
"Om deze beweegredenen te staven kunnen
wij eenigszins wijzen op wat werd tot stand
gebracht op het kanaal van Gent naar Ter-
neuzen. We weten 't wel, de zeeschepen zijn
het die tot daar doordringen, maar in een
zekere mate is de vergelijking er nog mogelijk.
Van de uitsluitend landbouwstreek, die zich
Noordwaarts van Genttot in Holland uitstrekt,
heeft men aldus een bevoorrechte nijverheids-
streek gemaakt. En de nijverheden die er tot
stand kwamen werden niet opgericht om de
bestaande in de schiduw te stellen Ze waren
een vereischte des tijds, brachten iets nieuws
en verhoogden den nationalen rijkdom.
«Hier ware dit, a fortiori, doch altijd in ons
vergelijkingskader, ook mogelijk. En wanneer
r,u onze textielnijver heid zou.gedoemd znn om
te verdwunen, al was 't zeffs maar gedeeltelijk
(men moet toch den toestand in de oogen
durven zien 1) dan lage daar voor ons een
oplossing, want de bestaande instellingen
waren gauw veranderd met het oog op hunne
nieuwe hestemmirg. Dat de toestand hachelijk
is valt niet te ontkennen, en daarom is 't best
van dm beginne af naar middelen uit te zien
om daaraan te verhelpen.
»En hebben we 't riu gehad oyer ons, Rous
selaarnaren alleen, dan mogen wij ook niet
vergeten dat Iseghem, Ingelmunster, het
Korttijksche, het Doorniksche, de Borinage
en verder nog, alle nijverheden hun belang bij
dezen uitweg naar de zee hebben.
Zijne bekentenis betreffende het tegenwoor
dig nut van dit kanaal verdient aangestipt en
behouden te worden.
Wat zijne verdere beschouwingen betreft,
aangaande het aanbrengen van nieuwe nijver
heden, dit z'jn juist de beweegredenen hier
sedert eeuwen ingeroepen ten voordeele der
verbinding Yper Komen. De geschiedenis,
welke wij daarover gaven in ons nummer van
t i Februari 11., toont hoevele geslachten Yper
lingen daarvan bewust zijn geweest.
De echtheid dezer beweegredenen hebben
de Yperlingen te hunnen koste, na de oorlog,
eens te meer ondervonden. De suikerfabriek
van Waasten was vóór den oorlog een bron
van welstand voor het zuidergedeelte van ons
arrondissement, maar zij had het nadeel aan
de Fransche grens gelegen te zijn en dus niet
in het midden onzer beetenstreek. Na den
oorlog trachtte het bestuur de fabriek in de
nadere omgeving van Yper ie plaatsen, dochna
vruchteloos naar het herstel der vaart Yper- Yzer
te hebben gewacht, zag men zich verplicht ze te
Veurne te vestigen, dus op een plaats die noch
tans niet, gelijk Yper, in het midden der bee
tenstreek gelegen is. Dit is een feit dat de
beweegredenen van den heer Ingenieur beves
tigt, maar ook waarvan alle Yperlingen sedert
lang overtuigd zijn.
Hunne stad plaatsen tusschen de nijverige
Kortrijksche, Henegouvvsche en Noord-Fran
sche streken en de zee, maar dat was steeds
het doel onzer vorige geslachten. De ligging
van Yper, aan het kruispunt van alle wegen
tusschen twee waterkommen, was in de troe
bele middeleeuwen de oorzaak van Yper's
ondergangen vervorming in een machtig bol
werk, wier bezit het meesterschap over de
geheele streek verzt kerde. De feiten van 1914
1918 hebben dit bevestigd. Maar indien, hier
te lande, de stad Yper in tijd van oorlog het
aangeduid slachtoffer is har er ligging, aan de
kruising der oorlogswegen, waarom ziu zij in
vredestijd het kruispunt niet mogen worden der
welstandswegen, der waterwegen Hare ligging
tusschen de kommen der Leie en van den Yzer,
die in oorlogstijd de oorzaak is harer verdoeming,
zou nu ook in vredistijd de reden van haar her
opbloei moeten worden.
Het geslacht Yperlingen van na den oorlog
is ook een geslacht van wgrkers. De verrichte
taak getuigt daarvan. En het is omdat zij
werkers zijn, dat zij in een toestand willen
geplaatst worden die het vruchtbaar werken
mogelijk maakt. En het is daarom dat zij voor
hun kanaal gestreden hebben, het is daarom
dat de Federatie der geteisterden van het
arrondissement Yper, de Handels en Nijver
heidskamer van Yper samen met de Handels-
en Nijverheidskamer van Nieuwpoort.in 1928,
een oproep richtten aan het land. Het is ten
gevolge der onderhandelingen, die alsdan met
den heer Jaspar plaats grepen, dat het hirstel
der haven van Nieuwpoort en der vaart Yper-
Yzer ernstig aangevat werd. Er ziin er die dit
thans schijnen te vergeten.
Wat aangaat den steun van het Kortrijksche
en het Henegouwsche, Yper zal ten gepaste
tijde dien steun inreepen en hoopt dat, zooals
in het verleden, dien steun niet zal geweigerd
worden. Doch dat de Yperlingen op deze
zekerheid niet slapen En wij zeggen hen eens
te meer Yperlingen, opent uwe oogen