u i i i\ 10"18 HHMDELSF00R 10me Foire Commerciale 13e Jaar, N° 49 - 11 Maart 1933 13e Armee, N° 49 - 11 Mars Prachtige TOMBOLA kers aangeboden. Superbe TOMBOLA Yperlingen, opent uwe Oogen HET YJPERSCHE Weekblad - het Arrondissement Yper journal hebdomadaire die I Arrondissement d Ypres Tel. 500 35 ct. het nummer VILLE ET-ST} LEEST VERSPREIDT L HET YPERSCHE w V won 11]111II der Getttlrtarden. he Club*, ua LA EÖION Orttanw de l'AMOctfit'.uri dus Siïliütrét, d«« Clubs Yprois, etc. Aehter, Opstel tn Aankondigingen 34. Bolerstraat, 34. Yper tbonaement 18 tr. 00 per jaar Buitenland 32 £r. ttrn ken intehrffttn In alle Btlxtuht .otlkantoren 'Saantsot* vttkels RedactionAdministration et Publtcité 34, rue au Beurre, Ypres. Abonnement 18 fr. 00 par an Etranger 32 fr. Oit tnt t'aoonner dans tout les bureaux it poste Beiges 35 ct. te numéro Tél. 500 nicies non slgnts sant refuses Van Willen-Donderdag 13 April tot 2° Paaschdag 17 April 1933 Ingericht met de ondersteuning der Stad Yper in de gebouwen der Lakenhalle en der Staats Middelbare School, Mondstraat. Du J^udl-Salnl 13 Avrll au Lundl dw faques 17 Avrll 1933 Organisée avec l'appui de la Ville d'Ypres dars les 1-fiiments de la Halle aux Draps et de l'École Moyenne de l'État, rue de la Bouche. In het nummer van 5 Maait tq33 v.m Het Nieuw Rousselare geelVde heer Ingenieur Aug. D. beschouwingen betreffende het ka naai Rousselare- Dixmude, welke wij niet kun nen nalaten hier ter lezing 1e geven Ons werd reeds de opmerking gedaan dat een kanaal naar de zee voor Rousselare van weinig belang kan zijn en dat het hoogstens zou knnnen dienen om wat weeisels naar Engeland te zenden 1 Let wel op, hier gewaagt men alleen van onze nijverheid, zonder icke ning ermede te houden welk groot nut dit kanaal elders aan andere nijverheden kan geven. >'Als wij nu bij deze opmerking stilhouden, dan moeten wij onmiddellijk wijzen op den toestand van onze nijverheid Iedereen weet dat de buitenlandsche maikten voor ons zoo goed of omtrent gesloten zijr. Vóór enkele dagen zei ons een plaatselijk politiek leider, dat hij niet weet waar het heen moet als het zoo blijft vooi tduren. De textielnijverheid bij ons ligt grootendeels stil. Laat ons daarbij voegen wat wij van vroeger reeds weten, dat Enge land zelf kolossale textielfabrieken opricht, ten einde niet meer van ons of het Noorden van Frankrijk afhankelijk te zijn. Wat moet er dan geworden van onze plaatselijke instel lingen "Wat moet er geworden van onze duizend koppige welkersbevolking Ware 't niet beter nog altijd een zeker redmiddel over te hou den voor het geval dat wij zouden tot het uiterste gedreven worden En dat redmiddel kunnen wij vinden in dat kanaal Dat kunnen wij er i.i vinden omdat het ons zou toelaten onze nijverheid in andere nijverheden om te zetten Een Rousselaarnaar is van geen klein gerucht vervaard en hij is vooral een werker "Dat kanaal zou dan die nieuwe nijverheden, welke de oude zouden komen vervangen, een natuurlijken uitweg bezorgen. "Om deze beweegredenen te staven kunnen wij eenigszins wijzen op wat werd tot stand gebracht op het kanaal van Gent naar Ter- neuzen. We weten 't wel, de zeeschepen zijn het die tot daar doordringen, maar in een zekere mate is de vergelijking er nog mogelijk. Van de uitsluitend landbouwstreek, die zich Noordwaarts van Genttot in Holland uitstrekt, heeft men aldus een bevoorrechte nijverheids- streek gemaakt. En de nijverheden die er tot stand kwamen werden niet opgericht om de bestaande in de schiduw te stellen Ze waren een vereischte des tijds, brachten iets nieuws en verhoogden den nationalen rijkdom. «Hier ware dit, a fortiori, doch altijd in ons vergelijkingskader, ook mogelijk. En wanneer r,u onze textielnijver heid zou.gedoemd znn om te verdwunen, al was 't zeffs maar gedeeltelijk (men moet toch den toestand in de oogen durven zien 1) dan lage daar voor ons een oplossing, want de bestaande instellingen waren gauw veranderd met het oog op hunne nieuwe hestemmirg. Dat de toestand hachelijk is valt niet te ontkennen, en daarom is 't best van dm beginne af naar middelen uit te zien om daaraan te verhelpen. »En hebben we 't riu gehad oyer ons, Rous selaarnaren alleen, dan mogen wij ook niet vergeten dat Iseghem, Ingelmunster, het Korttijksche, het Doorniksche, de Borinage en verder nog, alle nijverheden hun belang bij dezen uitweg naar de zee hebben. Zijne bekentenis betreffende het tegenwoor dig nut van dit kanaal verdient aangestipt en behouden te worden. Wat zijne verdere beschouwingen betreft, aangaande het aanbrengen van nieuwe nijver heden, dit z'jn juist de beweegredenen hier sedert eeuwen ingeroepen ten voordeele der verbinding Yper Komen. De geschiedenis, welke wij daarover gaven in ons nummer van t i Februari 11., toont hoevele geslachten Yper lingen daarvan bewust zijn geweest. De echtheid dezer beweegredenen hebben de Yperlingen te hunnen koste, na de oorlog, eens te meer ondervonden. De suikerfabriek van Waasten was vóór den oorlog een bron van welstand voor het zuidergedeelte van ons arrondissement, maar zij had het nadeel aan de Fransche grens gelegen te zijn en dus niet in het midden onzer beetenstreek. Na den oorlog trachtte het bestuur de fabriek in de nadere omgeving van Yper ie plaatsen, dochna vruchteloos naar het herstel der vaart Yper- Yzer te hebben gewacht, zag men zich verplicht ze te Veurne te vestigen, dus op een plaats die noch tans niet, gelijk Yper, in het midden der bee tenstreek gelegen is. Dit is een feit dat de beweegredenen van den heer Ingenieur beves tigt, maar ook waarvan alle Yperlingen sedert lang overtuigd zijn. Hunne stad plaatsen tusschen de nijverige Kortrijksche, Henegouvvsche en Noord-Fran sche streken en de zee, maar dat was steeds het doel onzer vorige geslachten. De ligging van Yper, aan het kruispunt van alle wegen tusschen twee waterkommen, was in de troe bele middeleeuwen de oorzaak van Yper's ondergangen vervorming in een machtig bol werk, wier bezit het meesterschap over de geheele streek verzt kerde. De feiten van 1914 1918 hebben dit bevestigd. Maar indien, hier te lande, de stad Yper in tijd van oorlog het aangeduid slachtoffer is har er ligging, aan de kruising der oorlogswegen, waarom ziu zij in vredestijd het kruispunt niet mogen worden der welstandswegen, der waterwegen Hare ligging tusschen de kommen der Leie en van den Yzer, die in oorlogstijd de oorzaak is harer verdoeming, zou nu ook in vredistijd de reden van haar her opbloei moeten worden. Het geslacht Yperlingen van na den oorlog is ook een geslacht van wgrkers. De verrichte taak getuigt daarvan. En het is omdat zij werkers zijn, dat zij in een toestand willen geplaatst worden die het vruchtbaar werken mogelijk maakt. En het is daarom dat zij voor hun kanaal gestreden hebben, het is daarom dat de Federatie der geteisterden van het arrondissement Yper, de Handels en Nijver heidskamer van Yper samen met de Handels- en Nijverheidskamer van Nieuwpoort.in 1928, een oproep richtten aan het land. Het is ten gevolge der onderhandelingen, die alsdan met den heer Jaspar plaats grepen, dat het hirstel der haven van Nieuwpoort en der vaart Yper- Yzer ernstig aangevat werd. Er ziin er die dit thans schijnen te vergeten. Wat aangaat den steun van het Kortrijksche en het Henegouwsche, Yper zal ten gepaste tijde dien steun inreepen en hoopt dat, zooals in het verleden, dien steun niet zal geweigerd worden. Doch dat de Yperlingen op deze zekerheid niet slapen En wij zeggen hen eens te meer Yperlingen, opent uwe oogen

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1933 | | pagina 1