De Eerste Boot is te Yper aangekomen
Groote keus VULPENNEN
De Plezierboot LOUISE in de Kaai te Yper.
Fransch- Belgische OvereenKomst
betreffende het Autoverheer
Hoe onwaarschijnlijk ook deze titel voor
velen onzer lezers moge klinken, toch is hn
echtde eerste boot is deze week Woensdag
8 Maart ig33, om n uur 's morgens, de kaai
van Yper binnengevaren.
Het is nu bijna negentien jaar geleden dat
yacht hartelijk geluk en verhopen vurig dat
hunne plezierboot hier weldra door veel
andere en grootere schepen zal gevolgd zijn.
En hier hebben wij reeds het groot genoe
gen aan onze lezers te mogen aankondigen dat
een koopwarenschip, door een graanhande-
geen enkel schip hier aan de kaai meer aan
legde het is omtrent dertien jaar en meer
dat onze mandatarissen, ons stadsbestuur,
onze bedrijvige Handels en Nijverheidskamer
vooral, en alle Yperlingen die eenigen invloed
hadden, onverpoosd gewrocht, geijverd en bij
de Regeering aangedrongen hebben om het
herstel onzer vaart Yper-Yzer te bekomen,
en het is bijna evenveel jaren dat wij s'.eeds
met de schoonste en stelligste beloften ge
paaid en dat wij zoo dikwijls in onze hoop
volle verwachtingen bedrogen werden.
En zie op het oogenblik dat velen reeds
moedeloos de arm;n lieten zakken, op het
oogenblik dat wij zelf, enkele weken geleden
nog, jammerden over den tragen vooruitgang
der weiken en wanhoopten hier tegen aan
staanden Tuindag het eerste schip te Yper te
zien 'aanleggen, daar komt ons zoo onver
wachts en onverhoopt het blijde nieuws toe
der aankomst van de eerste boot.
Welke aangename verrassing Welk ver
heugend vooruitzicht
De aangekomene boot, zooals onze foto
het hier aantoont, is er geen van grooten
omvang, het is geen vrachtschip geladen met
granen, kolen of andere koopwaren, het is
slechts een kleine plezierboot, een schoon
yacht, Louise genaamd, van 9 m. lang op
3 m. breed, bewogen met een motor Citroèn
van 10 H P, en toebehoorende aan de heeren
Raymond Gollier en Gustave Vandamme,
van Yper, die ermede verleden zomer ver-
schillige reizen, telkens met een twintigtal
passagiers, van Knocke naar Dixmude deden.
Doch dit belet niet dat de aankomst van
deze kleine boot hier ie Yper de harten van
allen, die sedert lang reeds deze blijde ge
beurtenis verwachtend waren, met vreugde
vervult. De boot Louise is hier de aller
eerste geweest, zij is de baanbreekster, voor
haar heeft het Sas van Boesinghe voor de
eerste maal zijn deuren geopend en van haar
ook heeft de aldaar aangestelde sluismeester
het eerste tolgeld ontvangen, en door haar
overvaart heeft zij bewezen dat het kanaal
bevaarbaar en dat de verbinding van Yper
met Nieuwpoort eindelijk een werkelijkheid
is geworden
Het is tevens ook een verheugend feit te
bestatigen dat het de heer Vandamme, een
geboren Nieuwpoortenaar, is die deze ver
binding van Yper met Nieuwpoort voor de
eerste maal na den oorlog heeft verwezenlijkt.
Dit is een goed voorteeken dat belooft voor
de toekomst.
Wij wenschen de heeren Gollier en Van
damme om de gelukkige overvaart van hun
laar van Yper samen met een maalder van
Biielen besteld, hier te Yper in de eerst
komende dagen, waarschijnlijk in de eerste
iwce weken,zal toekomen. Naar wij vernemen
zal, ter gelegenheid van het binnenvaren van
het eerste vrachtschip in de haven van Yper,
het stadhuis bevlagd worden, en zullen schip
per en invoerder ten stadhuize ontvangen
zijn. Wij verhopen stellig dat de inworers
dien dag eveneens hunne huizen zullen willen
be.laggen, om a'zoo aan hunne rechtmatige
vreugde lucht te gtven. Men verzekert ons
verders nog dat andere handelaars van stad
zich ook reeds in onderhandeling s ellen om
voortaan hu-ine koopwaren hier te Yper per
schio te doen inkomen.
Waarlijk, wanneer, tij lens de officieele ont
vangst van den heer Van der Ghote als burge
meester van Yper, de h-er Voorzitter der
Handel, kamer in zrjne aanspraak zegde dat
onze nieuwe Rurgemeester de eer zou hebben
het eerste schip in onze kaai te begroeten,
dan dachten wij geenszins dat zulks zich zoo
spoedig zou voordoen
Na 1 ng genoeg wachten, zijn wij thans
voor éénmaal in deugden bedrogen. Te beter!
Dat de schepen nu tot aan Yper mogen
komen, dat wil daarom li t zeggen dat de
herstellingswerken zoo maar al met eens ge
daan zijn en dat de vaart gansch in orde is.
Neen, nog ver van daar, er motten nog bag
gerweiken uitgevoerd worden, men wacht
ook nog s'eeds naar een oplossing voor de
brug van Caeskeike, doch gezien het hoog
waterpeil, dat r aar men ons gezegd heeft 2 m.
35 bereikt, heelt de bevoegde ingenieur van
Bruggen en Wegen aan de sluismeesters toe
lating gegeven om de schepen van I m. 3o
diepgang tot aan Yper te laten komen.
Niettegenstaande wij thans een tijdstip
doormaken van algemeene verslapping van
den handel en wij hier aan onze kaai, althans
voor het oogenblik, dezelfde bedrijvigheid
van vóór den oorlog niet zullen wederzien,
zal deze beslissing, die aan kleine schepen den
toegang onzer kaai toelaat, toch een heilzamen
en uiterst gunstigen invloed hebben voor
onzen plaatselijken handel en nijverheid, die
beiden nu hoopvol de toekomst m«gen te ge-
moet zien.
Een hoera voor de eigenaars der plezier
boot Louise voor de baanbrekers die de
baan hebben geopend en aan de handelsche
pen den weg tot aan Yper hebben getoond
aan alle prijzen
ter Drukkerij OUMORTIQR
34-, Bot®r«traat, 3-4.
Zooals wij het vroeger reeds gemeld hebben,
werd er tus-chen Belgiè en Frankrijk een
overeenkomst gesloten die voor doel heeft het
verkeer met motorrijtuigen op het grondge
bied van beide landen te vergemakkelijken en
te dezer zake de opeenhooping van fiscale
taksen te vermijden.
Daar deze overeenkomst thans door beide
landen is goedgekeurd geworden en sedert
den 1" Maart iq33 in voege is getredenachten
wij het nuttig de bepalingen ervan, die alle
autovoerders aanbelangen, hier over te druk
ken.
De overeenkomst voorziet twee verschiliige
regimes, namelijk een grensregime voor de
voertuigen gebruikt voor het vervoer van goe
deren, en een toeristisch regime voor de auto's
uitsluitend dienende voor het vervoer van per
sonen.
Worden nochtans, zooals men het zal
bemerken, van het voordeel van beide regi
mes uitgesloten de autowagens die mits ver
goeding tot het vervoer van personen of van
goederen dienen, dus taxis, verhuiswagens,
enz.
I. Grensregime
Artikel r. Met het oog op deze Over
eenkomst worden de grondgebieden gelegen
tusschen de Fransch Belgische grens en een
denkbeeldige lijn van weerszijden op een
afstand van ongeveer tien kilometer in r. chte
lijn van deze grens gelegen, respectievelijk
genaamd Belgische Grenszone en Fran-
sche Grenszone
Ingeval deze denkbeeldige lijn door eene
agglomeratie loopt, zal geheel deze agglome
ratie van de zone deel uitmaken.
De lijst der binnen elke zone gelegen plaat
sen zal opgemaakt worden na overeenkomst
tusschen de respectieve Regeeringen. Deze
lijst zal in gemeen overleg door beide Regee
ringen kunnen gewijzigd worden.
Art. 2. Motorrijtuigen, aangaande welke
de voorschriften der wegenpolitie en der
douane wetten vervuld werden, worden toe
gelaten tot het vei keer in de eene of de andere
der grenszones onder vrijstelling der belastin
gen of taxen welke in deze zones het verkeer
met, of het bezit van motorrijtuigen treffen,
op voorwaarde dat zij van de hierna voor
ziene grenskaart vergezeld zijn. Deze vrijstel
ling strekt zich niet uit tot de verbruiksbe
lastingen of taxen noch tot de tollen of andere
dergelijke rechten.
Motorrijtuigen die, mits vergoeding, tot het
vervoer van personen of van waren dienen,
worden uitdrukkelijk uit het door deze Over
eenkomst voorziene grensregime gesloten.
Art. 3 De instelling der grenskaart blijft
onderworpen aan de bestendige gelijkheid
van belasting, ten voordeele van den .Staat,
in België en in Frankrijk, der motorrijtuigen
waarvoor deze verkeerskaart geldt.
De Staat die een minderen aanslag heeft
ingesteld, is er toe gehouden te zijnen voor
deele eene surtaxe te heffen op deze onder
gezegde voertuigen die aangegeven worden
voor het bekomen eener grenskaart, zoodat
tusschen beide zones de gelijkwaardigheid
van belasting, uitgedrukt in goudwaarde,
ingesteld wordt, met eene afwijking, in meer
of in min van tien per cent.
Elke grenskaart wordt aan den vrager ge
weigerd, zoolang de in de twee voorafgaande
alinea's bepaalde voorwaarde niet vervuld
werd.
Art. 4. De grenskaart vermeldt, volgens
de inlichtingen verstrekt door den aanvrager
en geco*troleerd door de bevoegde overheid
Den naam, de voornamen, het beroep, de
verblijfplaats of de plaats der inrichting van
den eigenaar van het rijtuig
De kenmerken van het rijtuig (inschrijvings
nummer, merk, soort, kracht, nummer van