De Eerste Boot is te Yper aangekomen Groote keus VULPENNEN De Plezierboot LOUISE in de Kaai te Yper. Fransch- Belgische OvereenKomst betreffende het Autoverheer Hoe onwaarschijnlijk ook deze titel voor velen onzer lezers moge klinken, toch is hn echtde eerste boot is deze week Woensdag 8 Maart ig33, om n uur 's morgens, de kaai van Yper binnengevaren. Het is nu bijna negentien jaar geleden dat yacht hartelijk geluk en verhopen vurig dat hunne plezierboot hier weldra door veel andere en grootere schepen zal gevolgd zijn. En hier hebben wij reeds het groot genoe gen aan onze lezers te mogen aankondigen dat een koopwarenschip, door een graanhande- geen enkel schip hier aan de kaai meer aan legde het is omtrent dertien jaar en meer dat onze mandatarissen, ons stadsbestuur, onze bedrijvige Handels en Nijverheidskamer vooral, en alle Yperlingen die eenigen invloed hadden, onverpoosd gewrocht, geijverd en bij de Regeering aangedrongen hebben om het herstel onzer vaart Yper-Yzer te bekomen, en het is bijna evenveel jaren dat wij s'.eeds met de schoonste en stelligste beloften ge paaid en dat wij zoo dikwijls in onze hoop volle verwachtingen bedrogen werden. En zie op het oogenblik dat velen reeds moedeloos de arm;n lieten zakken, op het oogenblik dat wij zelf, enkele weken geleden nog, jammerden over den tragen vooruitgang der weiken en wanhoopten hier tegen aan staanden Tuindag het eerste schip te Yper te zien 'aanleggen, daar komt ons zoo onver wachts en onverhoopt het blijde nieuws toe der aankomst van de eerste boot. Welke aangename verrassing Welk ver heugend vooruitzicht De aangekomene boot, zooals onze foto het hier aantoont, is er geen van grooten omvang, het is geen vrachtschip geladen met granen, kolen of andere koopwaren, het is slechts een kleine plezierboot, een schoon yacht, Louise genaamd, van 9 m. lang op 3 m. breed, bewogen met een motor Citroèn van 10 H P, en toebehoorende aan de heeren Raymond Gollier en Gustave Vandamme, van Yper, die ermede verleden zomer ver- schillige reizen, telkens met een twintigtal passagiers, van Knocke naar Dixmude deden. Doch dit belet niet dat de aankomst van deze kleine boot hier ie Yper de harten van allen, die sedert lang reeds deze blijde ge beurtenis verwachtend waren, met vreugde vervult. De boot Louise is hier de aller eerste geweest, zij is de baanbreekster, voor haar heeft het Sas van Boesinghe voor de eerste maal zijn deuren geopend en van haar ook heeft de aldaar aangestelde sluismeester het eerste tolgeld ontvangen, en door haar overvaart heeft zij bewezen dat het kanaal bevaarbaar en dat de verbinding van Yper met Nieuwpoort eindelijk een werkelijkheid is geworden Het is tevens ook een verheugend feit te bestatigen dat het de heer Vandamme, een geboren Nieuwpoortenaar, is die deze ver binding van Yper met Nieuwpoort voor de eerste maal na den oorlog heeft verwezenlijkt. Dit is een goed voorteeken dat belooft voor de toekomst. Wij wenschen de heeren Gollier en Van damme om de gelukkige overvaart van hun laar van Yper samen met een maalder van Biielen besteld, hier te Yper in de eerst komende dagen, waarschijnlijk in de eerste iwce weken,zal toekomen. Naar wij vernemen zal, ter gelegenheid van het binnenvaren van het eerste vrachtschip in de haven van Yper, het stadhuis bevlagd worden, en zullen schip per en invoerder ten stadhuize ontvangen zijn. Wij verhopen stellig dat de inworers dien dag eveneens hunne huizen zullen willen be.laggen, om a'zoo aan hunne rechtmatige vreugde lucht te gtven. Men verzekert ons verders nog dat andere handelaars van stad zich ook reeds in onderhandeling s ellen om voortaan hu-ine koopwaren hier te Yper per schio te doen inkomen. Waarlijk, wanneer, tij lens de officieele ont vangst van den heer Van der Ghote als burge meester van Yper, de h-er Voorzitter der Handel, kamer in zrjne aanspraak zegde dat onze nieuwe Rurgemeester de eer zou hebben het eerste schip in onze kaai te begroeten, dan dachten wij geenszins dat zulks zich zoo spoedig zou voordoen Na 1 ng genoeg wachten, zijn wij thans voor éénmaal in deugden bedrogen. Te beter! Dat de schepen nu tot aan Yper mogen komen, dat wil daarom li t zeggen dat de herstellingswerken zoo maar al met eens ge daan zijn en dat de vaart gansch in orde is. Neen, nog ver van daar, er motten nog bag gerweiken uitgevoerd worden, men wacht ook nog s'eeds naar een oplossing voor de brug van Caeskeike, doch gezien het hoog waterpeil, dat r aar men ons gezegd heeft 2 m. 35 bereikt, heelt de bevoegde ingenieur van Bruggen en Wegen aan de sluismeesters toe lating gegeven om de schepen van I m. 3o diepgang tot aan Yper te laten komen. Niettegenstaande wij thans een tijdstip doormaken van algemeene verslapping van den handel en wij hier aan onze kaai, althans voor het oogenblik, dezelfde bedrijvigheid van vóór den oorlog niet zullen wederzien, zal deze beslissing, die aan kleine schepen den toegang onzer kaai toelaat, toch een heilzamen en uiterst gunstigen invloed hebben voor onzen plaatselijken handel en nijverheid, die beiden nu hoopvol de toekomst m«gen te ge- moet zien. Een hoera voor de eigenaars der plezier boot Louise voor de baanbrekers die de baan hebben geopend en aan de handelsche pen den weg tot aan Yper hebben getoond aan alle prijzen ter Drukkerij OUMORTIQR 34-, Bot®r«traat, 3-4. Zooals wij het vroeger reeds gemeld hebben, werd er tus-chen Belgiè en Frankrijk een overeenkomst gesloten die voor doel heeft het verkeer met motorrijtuigen op het grondge bied van beide landen te vergemakkelijken en te dezer zake de opeenhooping van fiscale taksen te vermijden. Daar deze overeenkomst thans door beide landen is goedgekeurd geworden en sedert den 1" Maart iq33 in voege is getredenachten wij het nuttig de bepalingen ervan, die alle autovoerders aanbelangen, hier over te druk ken. De overeenkomst voorziet twee verschiliige regimes, namelijk een grensregime voor de voertuigen gebruikt voor het vervoer van goe deren, en een toeristisch regime voor de auto's uitsluitend dienende voor het vervoer van per sonen. Worden nochtans, zooals men het zal bemerken, van het voordeel van beide regi mes uitgesloten de autowagens die mits ver goeding tot het vervoer van personen of van goederen dienen, dus taxis, verhuiswagens, enz. I. Grensregime Artikel r. Met het oog op deze Over eenkomst worden de grondgebieden gelegen tusschen de Fransch Belgische grens en een denkbeeldige lijn van weerszijden op een afstand van ongeveer tien kilometer in r. chte lijn van deze grens gelegen, respectievelijk genaamd Belgische Grenszone en Fran- sche Grenszone Ingeval deze denkbeeldige lijn door eene agglomeratie loopt, zal geheel deze agglome ratie van de zone deel uitmaken. De lijst der binnen elke zone gelegen plaat sen zal opgemaakt worden na overeenkomst tusschen de respectieve Regeeringen. Deze lijst zal in gemeen overleg door beide Regee ringen kunnen gewijzigd worden. Art. 2. Motorrijtuigen, aangaande welke de voorschriften der wegenpolitie en der douane wetten vervuld werden, worden toe gelaten tot het vei keer in de eene of de andere der grenszones onder vrijstelling der belastin gen of taxen welke in deze zones het verkeer met, of het bezit van motorrijtuigen treffen, op voorwaarde dat zij van de hierna voor ziene grenskaart vergezeld zijn. Deze vrijstel ling strekt zich niet uit tot de verbruiksbe lastingen of taxen noch tot de tollen of andere dergelijke rechten. Motorrijtuigen die, mits vergoeding, tot het vervoer van personen of van waren dienen, worden uitdrukkelijk uit het door deze Over eenkomst voorziene grensregime gesloten. Art. 3 De instelling der grenskaart blijft onderworpen aan de bestendige gelijkheid van belasting, ten voordeele van den .Staat, in België en in Frankrijk, der motorrijtuigen waarvoor deze verkeerskaart geldt. De Staat die een minderen aanslag heeft ingesteld, is er toe gehouden te zijnen voor deele eene surtaxe te heffen op deze onder gezegde voertuigen die aangegeven worden voor het bekomen eener grenskaart, zoodat tusschen beide zones de gelijkwaardigheid van belasting, uitgedrukt in goudwaarde, ingesteld wordt, met eene afwijking, in meer of in min van tien per cent. Elke grenskaart wordt aan den vrager ge weigerd, zoolang de in de twee voorafgaande alinea's bepaalde voorwaarde niet vervuld werd. Art. 4. De grenskaart vermeldt, volgens de inlichtingen verstrekt door den aanvrager en geco*troleerd door de bevoegde overheid Den naam, de voornamen, het beroep, de verblijfplaats of de plaats der inrichting van den eigenaar van het rijtuig De kenmerken van het rijtuig (inschrijvings nummer, merk, soort, kracht, nummer van

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1933 | | pagina 4