Een Heuglijke Dag voor Yper 2 - YperüngeA, opent uwe Oogen DE LEII VAART handiging der diploma's en herinnerings- rwdaillen. 's Avonds, om 7,3o u., aan de Kaai, Wandelconcert. ïïf Om 7,45 u., Vuurwerk afgeschoten van op de werven van de steenbakkenj der heeren Vanderghote, Donck en Cie. En te 8 u., groot en prachtig Vuurwerk, afgeschoten door den heer Deiiemaecker, uit Ardoye, en ingericht door de Handels- en Nijverheidskamer. van op de beide oeveis d«r kaai met als slot een machtige apoiheose. Alle Yperlingen word.n beleeid uit génoodigd hunne huizen te bevlaggen om aan onze stad een <cht feestelijk uitzicht te treven, waardig van deze beteekenVvolle en blijde gSbturtems. Op den vooravond van den heuglijken dag, waarop onze bevolking met vreugdeen aan doening de eerste scht pen zal begroeten die odz n herstelden waterweg zullen bevaren, aanzien wij het als een plicht de mandataiissen of gewezen mandaiaiissen. de ministers of gewezen minis'ers. en voornamelijk den heer Minister rienri Jaspar, te bedanken voor Lunne tusschenkomst in de oplossing van dit vraagstuk. Wij zijn ook een k'ein woord van dank ver schuldigd aan de heeren van h-1 Comiteit van Dixtnude en aan den heer Ingenieur Aug. L>. van Rousselare. De beweging, door hen op touw gtzet, heeft ons de gelegenhti 1 verschait ifr het debat deel te uemeu en onzen verncde renden toestand beken.1 te maken. De upen bare meening werd hierdoor ontroerd en al met eens is ons kanaal bevaarbaar. Voor dien h ilzam^n i.nloed maeten wij hen bedan ken. OnZi handel treedt dus Zondagzijne woonst binnen. Webswaar, op een btschcidene wijze. Baggerweiken moeten nog ui gevoerd- wordt-n en sltchts schepen van iets meer dan honderd tqp passeeren gela.len onder de biug van C'ieskeike, dat noodlottig strop dat den han del van het Ypersche tie.et te ademen maar, wanneer ledig, is hun verplichte weg een om toer langs Loo en t-eu ne door hel sas van Fin- teïe dat maar een lengte va 1 17 in. 35 toelaat. Maar hti ts een begin en wij weten bij onder vinding nat, wanneer een eigenaar zijn niruw huis bewoont, de stielmannen moeien zorgen v^n spoedig vertrokken te z j:i Het is hetgeen in dit geval hopen en w j verwachten van enze be.-ture 1 en mandatarissen dat z-j or.s weldra het goede nieuws aankondigen der aanneming voor het plaatsen der nieuwe brug van Caeskerke. Onze gesprekken met onzen vriend Ingenieur Aug D. kunnen daaraan medehelpen en daarom zullen wij ze voort zetten. Ennu betreffende hetgeen de heer Ingenieur 'schrijft in het laatste nummer van liet Nieuw Rousselare Die brave mei.sch kan maar niet begiijpen welk oneindig verschil er bestaat lusscheneen toestand die maakt dat de vaart Yper-Komen kan hersteld worden met oorlogsvergoeding en dus aan de lastenbetalers van het Rousse- laarsche niets moet kosten, terwijl het kanaal Dixmude- Rousselare moet gegraven worden met nieuw geld, dus ook met dat der Ypersclje bëlastingbetaaldeis. Maar.... dat weegt, volgens hem, niet in de schaal De zakelijke'feiten, door ons aangehaald op 4a Maart, zijn volgens hem een krioel van zaken nevens de kwestie. Hebben is hebben, zegt hij bij zich zeiven, maar krijgen is de kunst. Maar dat is geen egoïsme De heer Ingenieur Aug. D. schijnt niets te weten van den langen, ontzenuwenden, ont moedigenden strijd dien hier werd gevoerd om stuk bij stuk terug te bekomen wat wij in tien oorlog verloren voor het algemeen wel zijn. Ha had hij gelijk velen van ons .het ptoniersleven beleefd en den largen calvarie berg van het herstel beklommen, dan zou hij andere gevoelens hebben En onbëzonnen vrerpt hij ons naar het hoofd de veronder stelling dat, indien wij iets niet terug bekwa men, het was omdat het nut ervan betwist v/erd Een woord geschiedenis uit de verwoeste streek, maar ditmaal niet van Yper. Het herstel der haven van Nieüwpoört vofdert thans es haar toekomstige toëstand'ië den grond der tegenwoordige redetwisten. Zou Ce. heer Ingenieur het durven getyagep te beweren dat, indien het in gang stéllen dezer werken zoolang werd uitgèsiefd, hèt* was.!... omdat het nut betwistbaar was Wanneer de afgevaardigden van Yper en Nieuwpoort van den heer Henri Jaspar de belolte nekwamen dat genoegzame kredieten zouden beschikbaar gesteld worden tot her stel ^er haven van Nieuwpoort, dan hadden de Nieuwpoortsche afgevaardigden aan den heer minister als bewijsstuk afgegeven een foto der haven van Nieuwpoort, waarop een loods te midden op den zandbank, die de scheepvaart belemmerde, het Westen stond in te zien, zich afvragende of Nieuwpoott nog ooit zou hersteld worden, ^en was toen einde 1928, dus lien jaren na het einde van den oorlog. En op ditzelfde oogenblik waren de groote nieuwe weiken van Oostende, met een kost van meer dan i5o millioen, in volle uitvoering, onder de milde bescherming van den heer Baels, volksvertegenwoordiger van Oostende en minister van Openbare Weiken. En een voornaam gedeelte der visschersbe- volking van Nieuwpoort en van De Panne, die voor Hen oorl.jgin Nieuwpoort inscheepte, had zich verplicht gr zien te Oostende te gaan wonen. Er zijn voorzeker te Oostende ook inge- nieuis te vinden die zouden schrijven tegen over Nieuwpoort hetgeen de heer Ingenieur Aug. D., zich veroorlooft tegenover Yper.. Va: Victis Wêi den overwonnen van den ooilog Overwonnen Ja Maar, zooals de heer Jaspar het eens zegde er zijn hier, gtlukkig- Iijk voor Yper, harde koppen te vinden. De mogelijk; voltooiing der Komensche vaart wordt nogmaals te berde gebracht. Geliik het z eserpent en de sterre met een staart hield de zaak regelmatig, enkele dagen, de menschen bezig en verging telkens, lang zaam en lamlendig, in stilte en verlatenheid. En dit duurt sedert drie vierden eener eeuw. Ditmaal schijnt eene oplossing nabij. Roeselaere en Diksmuide roepen luid dat een kanaal beide steden moet en zal verbinden. Rij al dat geschreeuw is Mr Bureel uit zijn slaap opgeschoten. Waarom dat gerucht Gij eischt eene vaart van de Leie naar den Yzer, maar, vrienden, deze bestaat over Komen en leper. Bekijkt maar de landkaart, zij wordt erop vermeld, bij middel van een hemelblauw schree je. Ja, g >ede It peilingen, zoo wordt de droeve wei k-diikh-id nebloem 1. Gij weet maar al te wel dat men hier vergeefs eene weerspiegtling van den blauwen hemel zou zoeken, op de modderige bedding van dezen onbruikbaren waterweg. Mr Bureel is geen boos mensch en verstaat redenen, voor zooveel er geen onvereenig baaiheid bestaat tusschen uwe verlangens en de wet der minste moeite. Het gaat hier over eene kleinigheid, die hem heelt ontsnapt. leper ligt zoo verre van Brussel, in een soort nomansland, waar alles werd kapot geslagen Door de lepersche Handelskamer werd hij nu op de hoogte gebracht. De plotse tusschenkomst van Roeselaere en Diksmuide kan voor deze steden onver wachte uitslagen hebben. Wellicht zal Brussel oordeelen dat de vol tooiing van een schier afgedaan werk min slameur en geld zal kosten dan het aanleggen van een nieuw, met al zijne onvoorziene moeilijkheden. Ja, dit maal heeft leper kans dat men hare vaart niet zal laten varen. R. Qualité fait succès.... Succès fait imi tation..! 1 Le moteur flottant Citroën, a peine lancé... déja critiqué... mais aussitót aprés imilé II importe de souligner que le moteur flot tant est une invention Chrysler, protégée par de nombreux brevets dont la société Citroën a acquis la licence exclusive pour l'Europe. Le succès remporté par le moteur flottant a été tel, que de nombreuses imitations ont surgi immédiatement. Beaucoup de marques ont annoncé des mo- teurs suspendus, amortis, oscillants, etc... qui présenteraient soi disant les mêmes a vanta ges. Attention, toutes ces affirmations sont controuvées par les faits, les résultats obte- nus n'ont aucun rapport. Le succès du moteur flottant Citroën reste sans égal. De heropening onzer Kaal Zooals wij het in ons laatste nummer meld den, alleen de juiste datum was ons toen nog niet bekend, zal het ons gegeven worden de eerste viachtschepen in Yper's kaai te be groeten, eerder dan wij het hadden durven vei hopen. En door een gelukkig samentreffen van omstandigheden, is het niet een schip, maar zijn er thans reeds vijf schepen officieel aan gekondigd, die morgen, Zondag 19 Maart, omstreeks 10,20 u. 's morgens, gezamenlijk onze kaai zullen binnenvaren. Dat deze blijde gebeu'tenis, de heropening van onzen eeuwenouden waterweg die onze stad met Nieuwpoort en de zee verbindt, op een Z >ndosr samentreft, mag ook wel een ge lukkig toeval geheeten word» n, want a'zoo zullen allen, die iets voelen voor de herop- t euring van onzen handel en voor de herle ving onzer stad, in de gelegenheid gesteld worden door hume tegenwoordigheid bij de aankomst dezer schepen en door hunne deel neming aan de feestelijkheden, die de Han dels-kamer in medeweiking met het Stads~e stuur te dier gelegenheid iniicht, aan hunne rechtmatige vreugde en blijdschap lucht te geven. Het eeiste schip, dat hier te Yper verwacht wordt en dat zich thans reeds bij Rer inghe- biug bevindt, waar het een deel eijner 1 idirg moet lossen, is de motorboot Julia van den heer Frans Verstraete, van Baesrode, geladen met granen en bevracht door den bier reeds sedert lang gr kenden graanhandelaar ("vrille Monkerhey, van Btielen. Het is namtbjk de heer Cyr. Monkeihey die reeds over twee jaar hij Steenstraete, dus zoo dicht mogelijk bij Yper, kwam lossen totdat de Biuggen en Wegen er de loskaai afsperden en hem ver boden daar nog schepen te lossen, zoodat hij sedertdien zich verplicht zag zijn schepen te Elzendamme te doen inkomen. Daarhij komen zich thans nog voegen het schip Andté» vai. Debeu! Charles, die vóór den oorlog reeds regelmatig onze kaai be- zoch', en thans een lating koloniale waren inbrengt het schip Helena van Jan Cor- nelis De Visser, geladen met vetten voor rekening van M. Talpe. vettehandelaar te Kortrijk, en eindelijk twee schepen. Jonge Argèle schipper Knockaeit, en jot ge Chailes patron Cassiers, beiden geladen met hout voor het huis Vei gracht van Yper. De Jonge Angèle is insgelijks een motor boot en neemt de Jonge Charles op sleep touw. De firma der Gebroeders Vergiacht is alhier reeds van over ouds bekend, het is nu reeds sedert den 6 November i8c8 dus sedert 45 jaar, dat de heer Felix in de zaken is, en heeft hier reeds sedert lange jaren hare zagerij en hare stapelplaatsen nabij de Kaai. Aanstonds ra den oorlog, is zij ook een der eerste geweest die zich op haar zelfde plaats terug is komen vestigm en, niettegen staande onze vaart toen nog op een modder poel geleek en niemand nog den datum kon voorzien waarop zij terug zou bevaarbaar zijn, heeft zij zich, betrouwend op de toe komst, terug aan 't werk gezet, alzoo een verheven voorbeeld gevende van vasten wil en koenen durf. Wie zal ooit zeggen hoe deze firma door het laattijdig hersttl van de vaart en door den tragen, schier eindeloozen voor uitgang der werken, in haar belangen bena- deeligd werd en wat zij door de meer be gunstigde concurrentie te lijden had. Doch voor haar ook behooren deze sombere dagen nu tot het verleden. Met haar verheugen wij ons daarover, en wij sturen haar tevens nog onze beste gelukwenschen omdat zij, een der eerste firma's bij onze kaai gevestigd, ook een der eerste wil zijn om de scheepvaart in Yper te heropenen. Nabij onze kaai bezitten wij ook nog an dere nijverheden die hoogst waarschijnlijk in de eerstkomende dagen de vaart zullen gebrui ken als vervoermiddel van hare in en uit te voeren koopwaren. Vernoemen wij vooreerst de American Petroleum C° van Antwer pen, die hier reeds voor den oorlog een hulp huis bezat en het, evenals de firma Vergracht, op zijn zelfde plaats herbouwde. Wat verder hebben wij den steenoven van de heeren Vanderghote, Donck en Cie, die aan den rechteroever der vaart een eigen loskaai heeft aangelegd en, nader de stad, heeft men ook nog de belangrijke, nieuwe inrichting van den hèèr Altdor Vandeputte, handelaar in granen

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1933 | | pagina 2