Een Heuglijke Dag voor Yper
2 -
YperüngeA, opent uwe Oogen
DE LEII VAART
handiging der diploma's en herinnerings-
rwdaillen.
's Avonds, om 7,3o u., aan de Kaai,
Wandelconcert.
ïïf Om 7,45 u., Vuurwerk afgeschoten van op
de werven van de steenbakkenj der heeren
Vanderghote, Donck en Cie.
En te 8 u., groot en prachtig Vuurwerk,
afgeschoten door den heer Deiiemaecker,
uit Ardoye, en ingericht door de Handels- en
Nijverheidskamer. van op de beide oeveis
d«r kaai met als slot een machtige apoiheose.
Alle Yperlingen word.n beleeid uit
génoodigd hunne huizen te bevlaggen
om aan onze stad een <cht feestelijk uitzicht te
treven, waardig van deze beteekenVvolle en blijde
gSbturtems.
Op den vooravond van den heuglijken dag,
waarop onze bevolking met vreugdeen aan
doening de eerste scht pen zal begroeten die
odz n herstelden waterweg zullen bevaren,
aanzien wij het als een plicht de mandataiissen
of gewezen mandaiaiissen. de ministers of
gewezen minis'ers. en voornamelijk den heer
Minister rienri Jaspar, te bedanken voor
Lunne tusschenkomst in de oplossing van dit
vraagstuk.
Wij zijn ook een k'ein woord van dank ver
schuldigd aan de heeren van h-1 Comiteit van
Dixtnude en aan den heer Ingenieur Aug. L>.
van Rousselare. De beweging, door hen op
touw gtzet, heeft ons de gelegenhti 1 verschait
ifr het debat deel te uemeu en onzen verncde
renden toestand beken.1 te maken. De upen
bare meening werd hierdoor ontroerd en
al met eens is ons kanaal bevaarbaar. Voor
dien h ilzam^n i.nloed maeten wij hen bedan
ken.
OnZi handel treedt dus Zondagzijne woonst
binnen. Webswaar, op een btschcidene wijze.
Baggerweiken moeten nog ui gevoerd- wordt-n
en sltchts schepen van iets meer dan honderd
tqp passeeren gela.len onder de biug van
C'ieskeike, dat noodlottig strop dat den han
del van het Ypersche tie.et te ademen maar,
wanneer ledig, is hun verplichte weg een om
toer langs Loo en t-eu ne door hel sas van Fin-
teïe dat maar een lengte va 1 17 in. 35 toelaat.
Maar hti ts een begin en wij weten bij onder
vinding nat, wanneer een eigenaar zijn niruw
huis bewoont, de stielmannen moeien zorgen
v^n spoedig vertrokken te z j:i Het is hetgeen
in dit geval hopen en w j verwachten van
enze be.-ture 1 en mandatarissen dat z-j or.s
weldra het goede nieuws aankondigen der
aanneming voor het plaatsen der nieuwe brug
van Caeskerke. Onze gesprekken met onzen
vriend Ingenieur Aug D. kunnen daaraan
medehelpen en daarom zullen wij ze voort
zetten.
Ennu betreffende hetgeen de heer Ingenieur
'schrijft in het laatste nummer van liet
Nieuw Rousselare
Die brave mei.sch kan maar niet begiijpen
welk oneindig verschil er bestaat lusscheneen
toestand die maakt dat de vaart Yper-Komen
kan hersteld worden met oorlogsvergoeding
en dus aan de lastenbetalers van het Rousse-
laarsche niets moet kosten, terwijl het kanaal
Dixmude- Rousselare moet gegraven worden
met nieuw geld, dus ook met dat der Ypersclje
bëlastingbetaaldeis.
Maar.... dat weegt, volgens hem, niet in de
schaal
De zakelijke'feiten, door ons aangehaald op
4a Maart, zijn volgens hem een krioel van
zaken nevens de kwestie. Hebben is hebben,
zegt hij bij zich zeiven, maar krijgen is de
kunst. Maar dat is geen egoïsme
De heer Ingenieur Aug. D. schijnt niets te
weten van den langen, ontzenuwenden, ont
moedigenden strijd dien hier werd gevoerd
om stuk bij stuk terug te bekomen wat wij in
tien oorlog verloren voor het algemeen wel
zijn. Ha had hij gelijk velen van ons .het
ptoniersleven beleefd en den largen calvarie
berg van het herstel beklommen, dan zou hij
andere gevoelens hebben En onbëzonnen
vrerpt hij ons naar het hoofd de veronder
stelling dat, indien wij iets niet terug bekwa
men, het was omdat het nut ervan betwist
v/erd
Een woord geschiedenis uit de verwoeste
streek, maar ditmaal niet van Yper. Het
herstel der haven van Nieüwpoört vofdert
thans es haar toekomstige toëstand'ië den
grond der tegenwoordige redetwisten. Zou
Ce. heer Ingenieur het durven getyagep te
beweren dat, indien het in gang stéllen dezer
werken zoolang werd uitgèsiefd, hèt* was.!...
omdat het nut betwistbaar was
Wanneer de afgevaardigden van Yper en
Nieuwpoort van den heer Henri Jaspar de
belolte nekwamen dat genoegzame kredieten
zouden beschikbaar gesteld worden tot her
stel ^er haven van Nieuwpoort, dan hadden
de Nieuwpoortsche afgevaardigden aan den
heer minister als bewijsstuk afgegeven een
foto der haven van Nieuwpoort, waarop een
loods te midden op den zandbank, die de
scheepvaart belemmerde, het Westen stond
in te zien, zich afvragende of Nieuwpoott
nog ooit zou hersteld worden, ^en was toen
einde 1928, dus lien jaren na het einde van
den oorlog. En op ditzelfde oogenblik waren
de groote nieuwe weiken van Oostende, met
een kost van meer dan i5o millioen, in volle
uitvoering, onder de milde bescherming van
den heer Baels, volksvertegenwoordiger van
Oostende en minister van Openbare Weiken.
En een voornaam gedeelte der visschersbe-
volking van Nieuwpoort en van De Panne,
die voor Hen oorl.jgin Nieuwpoort inscheepte,
had zich verplicht gr zien te Oostende te gaan
wonen.
Er zijn voorzeker te Oostende ook inge-
nieuis te vinden die zouden schrijven tegen
over Nieuwpoort hetgeen de heer Ingenieur
Aug. D., zich veroorlooft tegenover Yper..
Va: Victis Wêi den overwonnen van den
ooilog
Overwonnen Ja Maar, zooals de heer
Jaspar het eens zegde er zijn hier, gtlukkig-
Iijk voor Yper, harde koppen te vinden.
De mogelijk; voltooiing der Komensche
vaart wordt nogmaals te berde gebracht.
Geliik het z eserpent en de sterre met een
staart hield de zaak regelmatig, enkele dagen,
de menschen bezig en verging telkens, lang
zaam en lamlendig, in stilte en verlatenheid.
En dit duurt sedert drie vierden eener
eeuw.
Ditmaal schijnt eene oplossing nabij.
Roeselaere en Diksmuide roepen luid dat
een kanaal beide steden moet en zal verbinden.
Rij al dat geschreeuw is Mr Bureel uit zijn
slaap opgeschoten.
Waarom dat gerucht Gij eischt eene vaart
van de Leie naar den Yzer, maar, vrienden,
deze bestaat over Komen en leper. Bekijkt
maar de landkaart, zij wordt erop vermeld,
bij middel van een hemelblauw schree je.
Ja, g >ede It peilingen, zoo wordt de droeve
wei k-diikh-id nebloem 1. Gij weet maar al te
wel dat men hier vergeefs eene weerspiegtling
van den blauwen hemel zou zoeken, op de
modderige bedding van dezen onbruikbaren
waterweg.
Mr Bureel is geen boos mensch en verstaat
redenen, voor zooveel er geen onvereenig
baaiheid bestaat tusschen uwe verlangens en
de wet der minste moeite.
Het gaat hier over eene kleinigheid, die
hem heelt ontsnapt. leper ligt zoo verre van
Brussel, in een soort nomansland, waar alles
werd kapot geslagen
Door de lepersche Handelskamer werd hij
nu op de hoogte gebracht.
De plotse tusschenkomst van Roeselaere
en Diksmuide kan voor deze steden onver
wachte uitslagen hebben.
Wellicht zal Brussel oordeelen dat de vol
tooiing van een schier afgedaan werk min
slameur en geld zal kosten dan het aanleggen
van een nieuw, met al zijne onvoorziene
moeilijkheden.
Ja, dit maal heeft leper kans dat men hare
vaart niet zal laten varen. R.
Qualité fait succès.... Succès fait imi
tation..! 1 Le moteur flottant Citroën, a
peine lancé... déja critiqué... mais aussitót
aprés imilé
II importe de souligner que le moteur flot
tant est une invention Chrysler, protégée par
de nombreux brevets dont la société Citroën
a acquis la licence exclusive pour l'Europe.
Le succès remporté par le moteur flottant a
été tel, que de nombreuses imitations ont
surgi immédiatement.
Beaucoup de marques ont annoncé des mo-
teurs suspendus, amortis, oscillants, etc... qui
présenteraient soi disant les mêmes a vanta
ges. Attention, toutes ces affirmations sont
controuvées par les faits, les résultats obte-
nus n'ont aucun rapport.
Le succès du moteur flottant Citroën reste
sans égal.
De heropening onzer Kaal
Zooals wij het in ons laatste nummer meld
den, alleen de juiste datum was ons toen nog
niet bekend, zal het ons gegeven worden de
eerste viachtschepen in Yper's kaai te be
groeten, eerder dan wij het hadden durven
vei hopen.
En door een gelukkig samentreffen van
omstandigheden, is het niet een schip, maar
zijn er thans reeds vijf schepen officieel aan
gekondigd, die morgen, Zondag 19 Maart,
omstreeks 10,20 u. 's morgens, gezamenlijk
onze kaai zullen binnenvaren.
Dat deze blijde gebeu'tenis, de heropening
van onzen eeuwenouden waterweg die onze
stad met Nieuwpoort en de zee verbindt, op
een Z >ndosr samentreft, mag ook wel een ge
lukkig toeval geheeten word» n, want a'zoo
zullen allen, die iets voelen voor de herop-
t euring van onzen handel en voor de herle
ving onzer stad, in de gelegenheid gesteld
worden door hume tegenwoordigheid bij de
aankomst dezer schepen en door hunne deel
neming aan de feestelijkheden, die de Han
dels-kamer in medeweiking met het Stads~e
stuur te dier gelegenheid iniicht, aan hunne
rechtmatige vreugde en blijdschap lucht te
geven.
Het eeiste schip, dat hier te Yper verwacht
wordt en dat zich thans reeds bij Rer inghe-
biug bevindt, waar het een deel eijner 1 idirg
moet lossen, is de motorboot Julia van den
heer Frans Verstraete, van Baesrode, geladen
met granen en bevracht door den bier reeds
sedert lang gr kenden graanhandelaar ("vrille
Monkerhey, van Btielen. Het is namtbjk de
heer Cyr. Monkeihey die reeds over twee
jaar hij Steenstraete, dus zoo dicht mogelijk
bij Yper, kwam lossen totdat de Biuggen en
Wegen er de loskaai afsperden en hem ver
boden daar nog schepen te lossen, zoodat hij
sedertdien zich verplicht zag zijn schepen te
Elzendamme te doen inkomen.
Daarhij komen zich thans nog voegen het
schip Andté» vai. Debeu! Charles, die vóór
den oorlog reeds regelmatig onze kaai be-
zoch', en thans een lating koloniale waren
inbrengt het schip Helena van Jan Cor-
nelis De Visser, geladen met vetten voor
rekening van M. Talpe. vettehandelaar te
Kortrijk, en eindelijk twee schepen. Jonge
Argèle schipper Knockaeit, en jot ge
Chailes patron Cassiers, beiden geladen
met hout voor het huis Vei gracht van Yper.
De Jonge Angèle is insgelijks een motor
boot en neemt de Jonge Charles op sleep
touw.
De firma der Gebroeders Vergiacht is
alhier reeds van over ouds bekend, het is
nu reeds sedert den 6 November i8c8 dus
sedert 45 jaar, dat de heer Felix in de zaken
is, en heeft hier reeds sedert lange jaren
hare zagerij en hare stapelplaatsen nabij de
Kaai. Aanstonds ra den oorlog, is zij ook een
der eerste geweest die zich op haar zelfde
plaats terug is komen vestigm en, niettegen
staande onze vaart toen nog op een modder
poel geleek en niemand nog den datum kon
voorzien waarop zij terug zou bevaarbaar
zijn, heeft zij zich, betrouwend op de toe
komst, terug aan 't werk gezet, alzoo een
verheven voorbeeld gevende van vasten wil
en koenen durf. Wie zal ooit zeggen hoe deze
firma door het laattijdig hersttl van de vaart
en door den tragen, schier eindeloozen voor
uitgang der werken, in haar belangen bena-
deeligd werd en wat zij door de meer be
gunstigde concurrentie te lijden had. Doch
voor haar ook behooren deze sombere dagen
nu tot het verleden. Met haar verheugen wij
ons daarover, en wij sturen haar tevens nog
onze beste gelukwenschen omdat zij, een der
eerste firma's bij onze kaai gevestigd, ook
een der eerste wil zijn om de scheepvaart in
Yper te heropenen.
Nabij onze kaai bezitten wij ook nog an
dere nijverheden die hoogst waarschijnlijk in
de eerstkomende dagen de vaart zullen gebrui
ken als vervoermiddel van hare in en uit te
voeren koopwaren. Vernoemen wij vooreerst
de American Petroleum C° van Antwer
pen, die hier reeds voor den oorlog een hulp
huis bezat en het, evenals de firma Vergracht,
op zijn zelfde plaats herbouwde. Wat verder
hebben wij den steenoven van de heeren
Vanderghote, Donck en Cie, die aan den
rechteroever der vaart een eigen loskaai heeft
aangelegd en, nader de stad, heeft men ook
nog de belangrijke, nieuwe inrichting van den
hèèr Altdor Vandeputte, handelaar in granen