Lotenleening 5
71/2 MILLIOEN FR.
Medeburgers,
VAART VAN ItPER NAAR DEN IJZER
t Komensch Roetje
Gemeentekrediet van België
3
De kolenhandelaars van Yper
zouden, op dit tijdstip van 't jaar, bij
hunne klienten niet durven aandringen
om voorraden op te doen Alles wijst er
op dat er in 't kort afslag moet plaats
hebben.
De vreemden welke sedert .eenige
dagen Yper rondleuren weten dit ook en
toch beïnvloeden zij onze medeburgers
met eenen mogelijken opslag. Zulks is
niet te voorzien en zal in 't kort bewe
zen worden
En wat den huidigen prijs betreft
Is er iemand in de stad, die reeds 395 fr.
de duizend kilogr. betaald heeft bij de
Ypersche handelaars, voor grove geklas
seerde anthraciet kolen Weest dus op
uwe hoede, en schenkt zooals voorheen
uw vertrouwen aan uwe stadgenooten.
Van Caïphas naar Pilatus
Société Aaonyme Le Filet Noué, Wervicq
en voeders, die zich hier onlangs bij de kaai
is komen vestigen en er een zuigtoeste) opge
richt heeft. Naar wij vernemen heeft de heer
Arthur Hollebeke, wiens belangrijke bloem-
molen langs de Maarschalk Haiglaan (gewe
zen Veurnesteenweg) opgericht is, eveneens
de aanvraag gedaan om bij de kaai een ophaal
toestel temogen plaatsen, zooals hij er reeds
een bij de Leie te Waasten bezit. Dit alles is
een goed voorteeken en geeft ons de verzeke
ring dat de bedrijvigheid aan onze kaai steeds
grooter en uitgebreider zal worden.
Nu de scheepvaart herneemt op onze vaart,
zal het onze lezers, zonder twijtel, genoegen
doen te weten welke verbeteiingswerken er
in 't bijzonder aan dezen waterweg gebracht
werden tijdens zijne herstelling.
Om deze beter te kunnen doen uitschijnen
zal het toegelaten zijn, eerst eene beknopte
beschrijving te geven van de vaart zooals zij
vóór den oorlog bestond.
De vaart, over eene lengte van i5 336 m.,
was verdeeld in twee panden het eerste,
bovenvaart genoemd, had eene lengte van
6444 meters, en strekte zich uit vanaf het
bovenuiteinde van het dok te leper tot over
het dorp van Boesinghe, 't zij tot aan de sluis
op de wijk Het Sas het tweede, beneden-
vaart, strekte zich uit van af deze sluis, langs
heen achtereenvolgens Steenstraete en Drie
Grachten, tot aan de kruin van den rechter
oever van den Yzer, waar hij uitmondt bene
den de vertakking met de Loovaart op onge
veer 63oo meters, en boven de Iepersche
sluis te Nieuwpoort op ongeveer 25 kilom.
Deze twee panden waren van elkander
gescheiden door de sluis van Botsinghe-Sas
die een waterhoogteverschil van 6,72 m.
moest overwinnen.
Als bijzonderste kunstwerken op de vaart
hadden wij
i° de kaaimuren te leper de Oostkaai op
i86,5 m. en de Westkaai op 58,45 m. lengte,
verbonden aan het bovenuueinde van het dok
met den Zuiderkaaimuur ter lengte van
35,35 m.
2° de spijzingsduiker de West Buize
genaamd, die het water van de Ieperlee in
het bovenpand afl >ste,op 2g5 2 beneden leper.
3° de draaibruggen te Boesinghe, te Steen
straete en te Drie Grachten.
40 de sluis te Boesinghe Sas voornoemd.
5° de ijzerenwegbrug te Boesinghe, ook als
draaibrug in werking.
De normale diepte in het bovenpand be
reikte 2,25 m., de bodembreedte schommelde
tusschen to a 25 m., de breedte van den
waterspiegel beliep 36 a 45 m. In het bene-
denpand was de normale diepte 1,70 m. en
de bodembreedte 6 m.
Gezien de geringe diepte in laatstgenoemd
pand en de bruikbare afmeting van 37 m.
van de sluis te Boesinghe Sas konden de
schepen van 3oo Ton de Iepersche kaaien
niet bereiken, alleen de vaartuigen met
hoogstens een diepgang van 1,40 m. konden
te leper aanleggen.
Van de vernieling door oorlogsfeiten tus
schen het tijdperk 1914 1918 van al de voor
noemde bruggen en van de sluis op het «Sas»*
is er gebruik gemaakt geweest om de draai
bruggen door vaste kunstwerken te vervan
gen. Alzoo zijn de bruggen te Drie Grachten,
te Steenstraete en te Boesinghe in gewapend
beton opgebouwd, de spoorbrug te Boesinghe,
daarentegen,* is van een vast metalen dek
voorzien.
De vrije hoogte onder deze kunstweiken is
op 4 meters bepaald.
De herstelde vaart heeft nu eene totale
lengte van 15.287 m., iets minder dan vroeger,
om reden dat een paar rechttrekkingen, te
Drie Grachten en halfwege Steenstraete
Drie Grachten uitgevoerd zijn geweest. Ook
zijn er nu drie panden het boven het mid
den- en het benedenpand. Deze zijn geschei
den van elkander door twee sluizen de eerste
te Boesinghe, een honderdtal meter boven de
spoorbrug, de tweede te Boesinghe-Sas op
dezelfde plaats waar vroeger de oude sluis
zich bevond, die verschillende eeuwen ge
trotseerd heeft en dagteekende van de i6c
eeuw.
De sluis te Boesinghe Dorp is gebouwd
om een waterhoogteverschil van 5 m. te over
winnen, te Boesinghe Sas is dit verschil
slechts 3,22 m.
Beide sluizen hebben eene bruikbare lengte
van 40,85 m. en eene breedte van 5,5o m.
Ten einde de vaart toegankelijk te maken
voor schepen van 3oo ton wordt het beneden
pand uitgediept om een diepgang van l,8o m.
toe te laten, diepgang bepaald in de veronder
stelling van het normaal kanaalpeil in het ge
zegd benedenpand, peil vastgesteld op 3,o2
m boven den bovenslag Jrempel der lepei sche
sluis te Nieuwpoort.
De thans in uitvoering zijndebaggerwerken
verwezenlijken de noodzakelijke diepten.
Het middenpand tusschen de sluizen ter
lengte van 2261 meters heelt eene bodem
breedte van 10 meters die toelaat aan de sche
pen te ktuisen op gansch de lengte van dit
pand en eene waterhoogte van 2,25 m.
Het bovenpand ter lengte van 4173 meters
dienstig tevens als watervergaarbak, zal na de
voltooiing der werken eene waterhoogte heb
ben van 3,75 m eene bodembreedte van min
stens I4meteis en een waterspiegel van min
stens 45 meters op het grootste gedeelte van
zijne lengte.
De bestaande kaaimuren langs het dok te
leper aan het begin der vaart werden hersteld
en opgehoogd. De Westkaai verlengd met
een nieuwen kaaimuur in beton ter lengte van
127 meters, zij heeft nu eene aanlegplaats van
i85,45 meters.
Alhoewel er nog in het bovenpand bagger-
werken uitte voeren zijn, iser voor het oogen
blik minstens eene waterhoogte van 2,5o m.
De waterspijzing van het bovenpand wordt
verzekerd door den aanvoer der waters van
de Bellewaerdebeek, van den aflos der vesting
waters rondom de stad leper en van den over
loop van de overtollige waters van de Ieper
lee op ongeveer 2 kilometers beneden de
Kaaien.
De tegenwoordige toestand in het beneden
pand van het kanaal laat, op heden, de vaart
toe van schepen met een diepgang van 1,25 m.
wanneer het pand op normaal wateipeil opge
houden wordt.
De vordeiing der in uitvoering zijnde bag
gerwerken in dit pand laat toe vast te stellen
dat, binnen een paar weken, de schepen met
een diepgang van i,5o m. op de vaart toegang
zullen kunnen hebben.
Zooals onze ltzeis het zich nog zullen
herinneren, werd het bovenpand der vaart,
van aan het sas van Boesinghe t >t aan Yper-
Kaai, in aanbesteding de laatste die voor
het herstel der vaart plaats had gegeven
aan de gebroeders hyttebier van Yper in
datum van 3 December 1929.
De werken werden door hen in VI aart ig3o
aangevangen, doch werden niet min dan zes
tien maal door overstrooming stilgelegd. Ben
groote oveistrooming. die van Juni tot einde
September 1 g3 c aanhield, verrichtte onnoem
lijk veel schade en overspoelde opnieuw al de
uitgevoerde werken met een laag slijk.
Bij het herstellen der oude kaaimuren
beslatigde men, wanneer de grondvesten wer
den blootgelegd, dat de vroegere werken, die
van het jaar 1654 dagteekenden, op een roos
ter van eiken balken rustten.
Thans worden de schepen in dit nog niet
gansch voltooid gedeelte toegelaten, om het
lisch en onkruid wat uit den weg te ruimen,
en op het einde van aanstaanden zomer schikt
men er de nog te verrichten baggerwerken uit
te voeren
In De Haili van 5 Vla-rt lazen wij vol
genden brief van den heer Minister van Land
bouw tot den heer De Man, Volksveitegen-
woordiger
Waarde Collega,
Het gemeente baantje Komensch Roetje
werd inderdaad hersteld door den üienst der
Verwoeste Gewesten, thans versmolten imt den
Dienst voor Oorlogsschade (Kapellestraat i$)
en afhangende van het Departement van Finan
ciën.
Ik geloof dat het kasseitje voor den oorlog niet
veel beteekende. doch indien de betrokken gi meen
ten met tevreden zijn met het gedane werk, dan
moeten zij den heer Minister van Financiën aan
spreken. Komt men daar met klaar dan moet een
ontwerp voor verbetering worden ingediend, bij
voorbeeld door dc Stad leperen dan kunnen
toelagen toegekend 'worden door Staat en Pro
vincie. Met genegen hoogachting
(w. g Gustaaf Sap
De heer Minister, gelooft dat het kasseitje
vóór den oorlog niet veel ketenende. Wij echter
weten wel dat het ons ten volle voldoening
gaf en 't was met spijt dat wij een goede kal-
sijde zagen uitbreken om ze te vervangen door
een nieuwmoder: specimen van de meest mo
derne wegenis techniek. De heer minister heeft
zorg ons algauw te verzenden naar 't Ministe
rie van Financien, en laat reeds doorschijnen
dat wij daar niet zullen klaar komen, 't Is oek
ons gedacht. Van daar mogen wij ons d&n
wenden tot Staat en Provincie om er het ge
woon stratenherstel af te bedelen.
Dit is noch recht noch rechtveerdig.
Wij hadden een kalsijde vóór den oorlog.
Tegen wil en dank werd ons de Rhoubenite
opgedrongen enkel als proef. Deze proef is efcn
deerlijke misgreep geweest die de gioots'e
schade berokkend heeft aan onze stad. De
Staat, wil hij eere doen aan zijne zaken, moet
onze kalsijde terug schenken.
Iniusschen vragen wij eerbiediglijk aan den
heer Minister door zijne bevoegde diensten
den tegenwoordigen toestand van dat onge
lukkig Komensch Roetje te willen do.m besia-
tigen zoo een rampzalige baan bestaat
nergens in gaosch België. Yperling.
Hue du Ch&teau
Convocation de i'Assemblée Générale
MM. les actionnaires sont prévenus que,
conformément aux dispositions des articles
26 et 27 des statuts de la société, Yassemblic
générale annuelle aura lieu le Mardi 28 Mars,
a 2 1/2 heu-es précises de l'après midi, au
bureau dcl'usine, rue uu Cmiteau, a Wervicq.
Ordre du Jour
Approbation des comptes de l'exercice ig32.
van het
Toekomende Trekking
1" APRIL 1933
146 loten voor een totaal bedrag van
1 lot van Fr, 2.000.000
1 lot van Fr. 000.000
1 lot van Fr. 5oo.ooo
3 loten van Fr. 100.000
8 loten van Fr. 5o.ooo
i32 loten van Fr. 25.000
Ieder obligatie van Fr. 1.000 nominaal,
draagt maar een enkel nummer en kan van de
geheelheid van een lot genieten, wat de be
langrijkheid ook moge wezen.
De loten ondergaan geen enkele afhouding.
PRIJS Fr. 990 per obligatie van fr. 1000,
nominaal vermeerderd met de geloopen inte
resten sedert den iD Maar: ig33, datum van
renteuitkeering der titels.
Onmiddellijke aflevering 1 an definitieve til h
aan toonder.
De aanvragen worden aangenomen bij de
Banque de Hnaxelles, Agentschap Yper,
Hondstraat, ï3.