Lotenleening 5 71/2 MILLIOEN FR. Medeburgers, VAART VAN ItPER NAAR DEN IJZER t Komensch Roetje Gemeentekrediet van België 3 De kolenhandelaars van Yper zouden, op dit tijdstip van 't jaar, bij hunne klienten niet durven aandringen om voorraden op te doen Alles wijst er op dat er in 't kort afslag moet plaats hebben. De vreemden welke sedert .eenige dagen Yper rondleuren weten dit ook en toch beïnvloeden zij onze medeburgers met eenen mogelijken opslag. Zulks is niet te voorzien en zal in 't kort bewe zen worden En wat den huidigen prijs betreft Is er iemand in de stad, die reeds 395 fr. de duizend kilogr. betaald heeft bij de Ypersche handelaars, voor grove geklas seerde anthraciet kolen Weest dus op uwe hoede, en schenkt zooals voorheen uw vertrouwen aan uwe stadgenooten. Van Caïphas naar Pilatus Société Aaonyme Le Filet Noué, Wervicq en voeders, die zich hier onlangs bij de kaai is komen vestigen en er een zuigtoeste) opge richt heeft. Naar wij vernemen heeft de heer Arthur Hollebeke, wiens belangrijke bloem- molen langs de Maarschalk Haiglaan (gewe zen Veurnesteenweg) opgericht is, eveneens de aanvraag gedaan om bij de kaai een ophaal toestel temogen plaatsen, zooals hij er reeds een bij de Leie te Waasten bezit. Dit alles is een goed voorteeken en geeft ons de verzeke ring dat de bedrijvigheid aan onze kaai steeds grooter en uitgebreider zal worden. Nu de scheepvaart herneemt op onze vaart, zal het onze lezers, zonder twijtel, genoegen doen te weten welke verbeteiingswerken er in 't bijzonder aan dezen waterweg gebracht werden tijdens zijne herstelling. Om deze beter te kunnen doen uitschijnen zal het toegelaten zijn, eerst eene beknopte beschrijving te geven van de vaart zooals zij vóór den oorlog bestond. De vaart, over eene lengte van i5 336 m., was verdeeld in twee panden het eerste, bovenvaart genoemd, had eene lengte van 6444 meters, en strekte zich uit vanaf het bovenuiteinde van het dok te leper tot over het dorp van Boesinghe, 't zij tot aan de sluis op de wijk Het Sas het tweede, beneden- vaart, strekte zich uit van af deze sluis, langs heen achtereenvolgens Steenstraete en Drie Grachten, tot aan de kruin van den rechter oever van den Yzer, waar hij uitmondt bene den de vertakking met de Loovaart op onge veer 63oo meters, en boven de Iepersche sluis te Nieuwpoort op ongeveer 25 kilom. Deze twee panden waren van elkander gescheiden door de sluis van Botsinghe-Sas die een waterhoogteverschil van 6,72 m. moest overwinnen. Als bijzonderste kunstwerken op de vaart hadden wij i° de kaaimuren te leper de Oostkaai op i86,5 m. en de Westkaai op 58,45 m. lengte, verbonden aan het bovenuueinde van het dok met den Zuiderkaaimuur ter lengte van 35,35 m. 2° de spijzingsduiker de West Buize genaamd, die het water van de Ieperlee in het bovenpand afl >ste,op 2g5 2 beneden leper. 3° de draaibruggen te Boesinghe, te Steen straete en te Drie Grachten. 40 de sluis te Boesinghe Sas voornoemd. 5° de ijzerenwegbrug te Boesinghe, ook als draaibrug in werking. De normale diepte in het bovenpand be reikte 2,25 m., de bodembreedte schommelde tusschen to a 25 m., de breedte van den waterspiegel beliep 36 a 45 m. In het bene- denpand was de normale diepte 1,70 m. en de bodembreedte 6 m. Gezien de geringe diepte in laatstgenoemd pand en de bruikbare afmeting van 37 m. van de sluis te Boesinghe Sas konden de schepen van 3oo Ton de Iepersche kaaien niet bereiken, alleen de vaartuigen met hoogstens een diepgang van 1,40 m. konden te leper aanleggen. Van de vernieling door oorlogsfeiten tus schen het tijdperk 1914 1918 van al de voor noemde bruggen en van de sluis op het «Sas»* is er gebruik gemaakt geweest om de draai bruggen door vaste kunstwerken te vervan gen. Alzoo zijn de bruggen te Drie Grachten, te Steenstraete en te Boesinghe in gewapend beton opgebouwd, de spoorbrug te Boesinghe, daarentegen,* is van een vast metalen dek voorzien. De vrije hoogte onder deze kunstweiken is op 4 meters bepaald. De herstelde vaart heeft nu eene totale lengte van 15.287 m., iets minder dan vroeger, om reden dat een paar rechttrekkingen, te Drie Grachten en halfwege Steenstraete Drie Grachten uitgevoerd zijn geweest. Ook zijn er nu drie panden het boven het mid den- en het benedenpand. Deze zijn geschei den van elkander door twee sluizen de eerste te Boesinghe, een honderdtal meter boven de spoorbrug, de tweede te Boesinghe-Sas op dezelfde plaats waar vroeger de oude sluis zich bevond, die verschillende eeuwen ge trotseerd heeft en dagteekende van de i6c eeuw. De sluis te Boesinghe Dorp is gebouwd om een waterhoogteverschil van 5 m. te over winnen, te Boesinghe Sas is dit verschil slechts 3,22 m. Beide sluizen hebben eene bruikbare lengte van 40,85 m. en eene breedte van 5,5o m. Ten einde de vaart toegankelijk te maken voor schepen van 3oo ton wordt het beneden pand uitgediept om een diepgang van l,8o m. toe te laten, diepgang bepaald in de veronder stelling van het normaal kanaalpeil in het ge zegd benedenpand, peil vastgesteld op 3,o2 m boven den bovenslag Jrempel der lepei sche sluis te Nieuwpoort. De thans in uitvoering zijndebaggerwerken verwezenlijken de noodzakelijke diepten. Het middenpand tusschen de sluizen ter lengte van 2261 meters heelt eene bodem breedte van 10 meters die toelaat aan de sche pen te ktuisen op gansch de lengte van dit pand en eene waterhoogte van 2,25 m. Het bovenpand ter lengte van 4173 meters dienstig tevens als watervergaarbak, zal na de voltooiing der werken eene waterhoogte heb ben van 3,75 m eene bodembreedte van min stens I4meteis en een waterspiegel van min stens 45 meters op het grootste gedeelte van zijne lengte. De bestaande kaaimuren langs het dok te leper aan het begin der vaart werden hersteld en opgehoogd. De Westkaai verlengd met een nieuwen kaaimuur in beton ter lengte van 127 meters, zij heeft nu eene aanlegplaats van i85,45 meters. Alhoewel er nog in het bovenpand bagger- werken uitte voeren zijn, iser voor het oogen blik minstens eene waterhoogte van 2,5o m. De waterspijzing van het bovenpand wordt verzekerd door den aanvoer der waters van de Bellewaerdebeek, van den aflos der vesting waters rondom de stad leper en van den over loop van de overtollige waters van de Ieper lee op ongeveer 2 kilometers beneden de Kaaien. De tegenwoordige toestand in het beneden pand van het kanaal laat, op heden, de vaart toe van schepen met een diepgang van 1,25 m. wanneer het pand op normaal wateipeil opge houden wordt. De vordeiing der in uitvoering zijnde bag gerwerken in dit pand laat toe vast te stellen dat, binnen een paar weken, de schepen met een diepgang van i,5o m. op de vaart toegang zullen kunnen hebben. Zooals onze ltzeis het zich nog zullen herinneren, werd het bovenpand der vaart, van aan het sas van Boesinghe t >t aan Yper- Kaai, in aanbesteding de laatste die voor het herstel der vaart plaats had gegeven aan de gebroeders hyttebier van Yper in datum van 3 December 1929. De werken werden door hen in VI aart ig3o aangevangen, doch werden niet min dan zes tien maal door overstrooming stilgelegd. Ben groote oveistrooming. die van Juni tot einde September 1 g3 c aanhield, verrichtte onnoem lijk veel schade en overspoelde opnieuw al de uitgevoerde werken met een laag slijk. Bij het herstellen der oude kaaimuren beslatigde men, wanneer de grondvesten wer den blootgelegd, dat de vroegere werken, die van het jaar 1654 dagteekenden, op een roos ter van eiken balken rustten. Thans worden de schepen in dit nog niet gansch voltooid gedeelte toegelaten, om het lisch en onkruid wat uit den weg te ruimen, en op het einde van aanstaanden zomer schikt men er de nog te verrichten baggerwerken uit te voeren In De Haili van 5 Vla-rt lazen wij vol genden brief van den heer Minister van Land bouw tot den heer De Man, Volksveitegen- woordiger Waarde Collega, Het gemeente baantje Komensch Roetje werd inderdaad hersteld door den üienst der Verwoeste Gewesten, thans versmolten imt den Dienst voor Oorlogsschade (Kapellestraat i$) en afhangende van het Departement van Finan ciën. Ik geloof dat het kasseitje voor den oorlog niet veel beteekende. doch indien de betrokken gi meen ten met tevreden zijn met het gedane werk, dan moeten zij den heer Minister van Financiën aan spreken. Komt men daar met klaar dan moet een ontwerp voor verbetering worden ingediend, bij voorbeeld door dc Stad leperen dan kunnen toelagen toegekend 'worden door Staat en Pro vincie. Met genegen hoogachting (w. g Gustaaf Sap De heer Minister, gelooft dat het kasseitje vóór den oorlog niet veel ketenende. Wij echter weten wel dat het ons ten volle voldoening gaf en 't was met spijt dat wij een goede kal- sijde zagen uitbreken om ze te vervangen door een nieuwmoder: specimen van de meest mo derne wegenis techniek. De heer minister heeft zorg ons algauw te verzenden naar 't Ministe rie van Financien, en laat reeds doorschijnen dat wij daar niet zullen klaar komen, 't Is oek ons gedacht. Van daar mogen wij ons d&n wenden tot Staat en Provincie om er het ge woon stratenherstel af te bedelen. Dit is noch recht noch rechtveerdig. Wij hadden een kalsijde vóór den oorlog. Tegen wil en dank werd ons de Rhoubenite opgedrongen enkel als proef. Deze proef is efcn deerlijke misgreep geweest die de gioots'e schade berokkend heeft aan onze stad. De Staat, wil hij eere doen aan zijne zaken, moet onze kalsijde terug schenken. Iniusschen vragen wij eerbiediglijk aan den heer Minister door zijne bevoegde diensten den tegenwoordigen toestand van dat onge lukkig Komensch Roetje te willen do.m besia- tigen zoo een rampzalige baan bestaat nergens in gaosch België. Yperling. Hue du Ch&teau Convocation de i'Assemblée Générale MM. les actionnaires sont prévenus que, conformément aux dispositions des articles 26 et 27 des statuts de la société, Yassemblic générale annuelle aura lieu le Mardi 28 Mars, a 2 1/2 heu-es précises de l'après midi, au bureau dcl'usine, rue uu Cmiteau, a Wervicq. Ordre du Jour Approbation des comptes de l'exercice ig32. van het Toekomende Trekking 1" APRIL 1933 146 loten voor een totaal bedrag van 1 lot van Fr, 2.000.000 1 lot van Fr. 000.000 1 lot van Fr. 5oo.ooo 3 loten van Fr. 100.000 8 loten van Fr. 5o.ooo i32 loten van Fr. 25.000 Ieder obligatie van Fr. 1.000 nominaal, draagt maar een enkel nummer en kan van de geheelheid van een lot genieten, wat de be langrijkheid ook moge wezen. De loten ondergaan geen enkele afhouding. PRIJS Fr. 990 per obligatie van fr. 1000, nominaal vermeerderd met de geloopen inte resten sedert den iD Maar: ig33, datum van renteuitkeering der titels. Onmiddellijke aflevering 1 an definitieve til h aan toonder. De aanvragen worden aangenomen bij de Banque de Hnaxelles, Agentschap Yper, Hondstraat, ï3.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1933 | | pagina 3