Schoone HOFSTEDE
De Bedrijvigheid aan onze Kaai
Uit ter hand te koopen
Koninklijke Hofbouwmaatschappij
te Werelghem, KruishoeK
van 19 Hectaren 50 aren.
Dinsdag morgen vernamen wij dat er niet
alleen één schip, waarvan de komst ons ver
leden week was gemeld geworden - hetgeen
wij dan ook in ons laatste nummer kenbaar
mieken maar dat er twee schepen den
Maandag namiddag de kaai van Yper waren
binnengevaren.
Door de nieuwsgierigheid gedreven zijn we
dan ook eens tot aan de Kaai op wandel ge
weest, want de aankomst van schepen is voor
ons nog steeds een nieuwigheid, daar het zoo
lang geleden is dat wij er hier te Yper zagen.
Wij waren ook vooral benieuwd eens de nieu
we elevator van den heer Vandeputte, die voor
de eerste maal zou dienst doen, in wei king te
zien en tot onze voldoening bestatigden wij
dat wij daar niet alleen waren en dat nog tal
van andere bezoekers en kijkers het lossen
van het eerste schip van den heer Vandeputte
graanhandelaar alhier, gadesloegen. Wij ver
namen er zelfs dat, onder meer, de heer Rur
gemeester Van der Ghote en de heer H. Ver
meulen, voorzitter der Handelskamer van
Yper, samen in den voormiddag gansch de
moderne inrichting en de groote magazijnen
van den heer Vandeputte tot in de minste
bijzonderheden hadden bezocht en, onder
leiding van den heer Vandeputte, eigenaar,
en van den heer Clovis Leterme, die de
elevator heeft opgericht, de werking dezer
machine met de meeste aandacht hadden na
gegaan.
Het schip, dat voor den heer Vandeputte
bestemd was en onder den graanzuiger vóór
zijn magazijn lag, was de motorboot Sou
venir van schipper Dobbelaere van Nieuw
capelle, geladen met 20 ton bloem en 60 ton
maïs, die Donderdag laatst de haven van
Antwerpen verlaten had.
De zuiger, die in volle werking was en van
10 tot 12.000 kilos graan per uur naar hoven
haalde, bestaat eerst uit een elevator die bij
middel van een takel in het schip gedaald
wordt en het graan opzuigt tot op een zekere
hoogte om het dan door een buis aan den voet
van de brug te laten loopen. Daarin beweegt
een tweede elevator die het graan oplicht tot
boven in de brug, het graan valt er op een
breede riem en wordt aldus in het magazijn
gevoerd. Vandaar valt het graan in den voet
van een derden elevator, die het alsdan op
zijne beurt tot een vijftiental meter hoogte
brengt, vanwaar het graan in groote bakken
of silos in gewapend beton geleid wordt. Er
zijn in dat magazijn 8 zulke silos die 5o a 60
ton ieder kunaen bevatten. Naar wij vernamen
is de inrichting voor het ophalen van graan
nog niet gansch voltooid. Er moet immers nog
een zelfwerkende weegschaal geplaatst wor
den, alsook een toestel om zakken uit de sche
pen te trekken. Men denkt daarmede tegen de
aankomst vanhet volgend schip gereed te zijn.
Het weze ons toegelaten
een warme hulde te brengen
aan den knappen heer Vande
putte, die het eerst aange
durfd heeft hierzulkeen prach
tige inrichting te doen plaat
sen, inrichting die terecht als
een model mag aanzien wor
den. De silos zijn vervaardigd
door den h. Henri Declercq,
en de mechanische uitrusting
door de gebroeders Leterme
dus honderd ten honderd
Ypersch werk
Het tweede schip, dat zich
aan den Westkant der kaai,
omtrent rechtover de maga
zijnen van de heeren Ver
gracht, bevond, was een
groote hollandsche zeilboot,
eener breedte van 5 m o3,
met naam Hoop doet leven van schipper
M. Krook, uit Zoutkamp, ievers in de Noor
derprovincie van Holland gelegen.
Dit laatste schip was uit Gent vertrokken
met een lading van l5o ton meststoffen, waar
van er 70 ton voor Dixmude en 80 ton hier
voor Yper bestemd waren. Alhoewel de nog
overblijvende lading hier door
Blootacker en Vermeersch
verklaarde ons de schipper
nen hier hebben willen doen gelooven, het
niet waar is dat twee verdienstelijke Ypersche
handelaars moedwillig en opzettelijk bij de
inhuldigingsfeesten der kaai werden uitge
sloten.
De heer Krook vertelde ons verder, tot on
ze groote verwondering, welke moeilijkheden
hij had ondervonden om hier tot aan Yper
te kunnen komen. Hij miek vooral zijn btklag
over het gedeelte nabij de brug van Steen-
straete. waar de baggerwerken aan den gang
zijn. Niettegenstaande zijn schip en ook de
Souvenir die beide met 80 ton geladen
waren, slechts een diepgang hadden van 1 m.
20 en men ons vroeger uit goede bron verze
kerd had dat de vaart toegankelijk was voor
schepen met een diepgang van 1 m. 5o, heb
ben die twee booten op verschillige plaatsen
in de benedenvaart door de modder in hunne
vaart belemmerd geweest. De heer Krook
verzekerde ons dat het baggermateriaal, dat
daar gebezigd is, te klein en te onvoldoende
is ©m het werk op een bevredigende en spoe
dige wijze te verrichten Maar ja voegde
hij erbij, Yper is zooals Zoutkamp, bij ons
zijn wij te ver van Den Haag en gij hier te ver
van Brussel verwijderd.
Dat de heer Krook den nagel op den kop
heeft geslegen, dat weten wij maar al te wel,
wan'' daar waar ze elders in groote steden iets
nieuws in enkele jaren weten te bekomen,
hebben wij hier bijna vijftien jaar moeten
wachten en bedelen om iets terug te krijgen
wat ons behoorde en rechtmatig toekwam
Verder in de bovenvaart, 't is te zeggen van
Boesinghe tot aan Yper, die ook nog moet
gebaggerd worden, had het beter gegaan om
dat er meer water voorhanden is, doch de
motorboot Souvenir die de hollandsche
boot van aan Steenstraete op sleeptouw had
genomen, is er veischeidene malen stilgeval
len tengevolge van het riet dat zich in de
schroef vastzette. Dit riet zal natuurlijk, zoo
zegde de heer M. Krook, van langs om min
de schepen hinderen naarmate er daar meer
en meer booten zijn doorgevaren, maar toch
ware het nuttig, in afwachting van de bagger-
weiken, die in de aanbesteding voorzien zijn
en nog moeten uitgevoerd worden, bij middel
van een sleepboot langs achter voorzien van
een egge het riet te breken en wat weg te
nemen.
Wij bedankten den heer M. Krook alsook
de schipperin van de boot Souvenir die
deze vei klaringen bevestigde, om hunne in
lichtingen die voor ons van groot belang zijn,
daar zij uitgaan van personen die ondervinding
en kennis van de zaken hebben. Doch, wij
mogen het wel bekennen, deze verklaringen
hebben ons eenigszins pijnlijk getroffen, daar
wij zien, nu dat de scheepvaart op Yper pas
heropend is en daardoor onze hoop op herle
ving van handelen nijverheid levendiger dan
ooit was geworden, dat er nieuwe moeilijk
heden oprijzen die van aard zouden kunnen
PHOTO DANIEL
de heferen
gelost werd,
M. Krook, wien
wij met opzet en zeer duidelijk de vraag stel
den, dat gansch de lading meststoffen nog
maals voor iekening was van den heer Talpe,
vettehandelaar te Kortrijk, en dat hij geen
andere bestemmelingen noch namen van
Ypersche afnemers kende. Dit is dus het
schoonste en klaarste bewijs dit weze hier
in 't voorbijgaan gezegd dat, in tegenstrijd
met hetgeen sommige slecht ingelichte perso-
DE ELEVATOR DER FIRMA VANDEPUTTE IN WERKING
zijn om zoowel schippers als handelaars, in
hunne pogingen om onze kaai hare vooroor-
logsche bedrijvigheid terug te bezorgen, te
ontmoedigen.
Doch dit en zal noch en mag niet.
Daarvoor rekenen wij op de tusschenkomst
van onze bedrijvige Handelskamer, van ons
goed bezield stadsbestuur, van de vertegen
woordigers die het arrondissement Yper in
Kamer en Senaat telt, in een woord van allen
die eenigen invloed bezitten en het met de
belangen van Yper goed meenen. Aan hen
behoort het te zorgen dat de nog in gang zijn
de en ook de nog te verrichten baggerwerken
behoorlijk en met spoed uitgevoerd worden,
aan hen behoort het ook dringend bij den
bevoegden minister tusschen te komen in aan
te dringen opdat hij de aannemeis zou ver
plichten al de hen opgelegde en voorziene
werken in den kortst mogelijken tijd uit te
voeren.
Eens dat de aannemers hun materiaal zullen
weggenomen hebben, moeten wij er niet meer
op denken nog iets voor onze vaart te beko
men, het is dus nu dat er moet gezorgd en
gewerkt worden opdat alle heistellingsweiken,
geen enkele uitgezonderd, verricht worden,
willen wij onze vaart volledig hersteld en
degelijk bevaarbaar voor schepen van 3oo ton
terug hebben.
Wij verhopen dat onze oproep niet te ver
geefs zal gedaan zijn en bedanken op voor
hand allen die voor de algeheele voltooiing
onzer vaart zullen willen meehelpen.
Woensdag morgen is er nog een ander schip
de kaai binnengevaren, namelijk de Rosalie»
van schipper Dehiel G., van Wiliebroeck, met
een lading graan voor den heer Cyrille Mon-
kerhey van Brielen. Dit schip is denzelfden
dag nog in den namiddag, samen met de twee
andere schepen, uit Yper vertrokken.
Donderdag aanstaande, :3 April, mogen
wij hier nog het beurtschip verwachten.van
den heer Charles Debeuf, uit Dixmude, dat
voortaan regelmatig iedere week de reis Ant
werpen-Gent-Yper zal doen.
Naar het schijnt zullen er hier aan de Kaai
ook nog andere inrichtingen komen voor het
laden en lossen van zware koopwaren. Men
zegt reeds dat er vier aanvragen gedaan zijn
en zoo, onder meer, zijn de heeren Blootacker
Vermeersch, van Yper, besloten daar aan
den Westkant der Kaai ook een groot maga
zijn te laten bouwen. De uitrusting ervan is
reeds in studie en zal binnen kort ook door
de gebroeders Leterme uitgevoerd worden.
De heeren Blootacker en Vermeersch verdie
nen een bloempje en aanmoediging.
Alles doet dus hopen op een groote be
drijvigheid aan de Kaai tot welstand van
velen. Maar daarom dienen de nog ie verrich
ten weiken met spoed doorgedreven te wor
den, opdat het niet meer gebeure zooals deze
week, namelijk dat een schipper weigert naar
Yper terug te komen omdat hij geen vollfe
lading doch slechts 8 a ton kan meebrengen,
gezien de vaart voor het oogenblik geen groo-
ter diepgang dan 1 m. 20 toelaat.
Laat de vaart nog wat uitbaggeren en de
laatste hindernissen wegnemen, die tot nu toe
de aankomst van schepen van grooter tonmaat
beleiten, dan zal er bedrijvigheid zijn aan de
Kaai en de handel zal voor gansch het Yper
sche opbloeien.
Konnen wij nu de vaart van Yper-Komen
ook hersteld krijgen I De schepen komende
van Antwerpen of van de kolenbekken van
Henegouwen en voor Yper bestemd, zouden
alzoo over een korter en goedkooper water
weg beschikken, en naar hetgeen wij ons heb
ben laten gezeggen zouden vetten, granen en
kolen aldus aan 25 a 3o fr. per ton goedkooper
te Y per kunnen geleverd worden. Dergelijke
afslag ware voor de inwoners van Yper en om
liggende ten zeerste welkom.
VAN YPKR
Zooals voorgaande jaren richt de Konink
lijke Hofbouwmaatschappij. op WITTEN
DONDERDAG aanstaande, een PRIJS
KAMP in voor uitstallingen versierd met
natuurlijke bloemen, planten, fruiten en groen-
sels. De prijskamp is kosteloos aangeboden
aan al de ingezetenen der stad.
De toe te kennen belooningen bestaan uit
vergulden, verzilverde en bronzen eeremeta?
len en diplomas.
Een Jury zal de verscheidene uitstallingen
bezoeken op gemelden Witten Donderdag,
tusschen i5 en 17 uur, en deze bekronen vol
gens verdiensten.
De handelaars en nijveraars, welke deel
nemen aan de Handelsfoor, kunnen insgelijks
in dezen prijskamp mededingen.
De belanghebbenden worden verzocht hun
ne toetreding aan den secretaris M. Ferd.
Dethoor, Rijselstraat, 80, te laten geworden.
Het Bestuur.
Studie van den Notaris Gheltlerep
te Meenen.