-HET YPERSCHE- LA RÉQION D'YPRES Zondagrnst - Repos dominical Wekelijksch Overzicht 14* Jaargang, N' 4 29 April 1933 14' Année, N' 4 - 29 Avril 1933 Bijvoegsel L Supplément De heer Roosevelt, voorzitter der Ver eenigde Staten, ontvangt thans het bezoek van de heeren Mac Donald en Herriot, die, in naam van Engeland en Frankrijk, met hem komen ondeihandelen nopens de twee brand punten van den dag de ontwapeningskwestie en den algemeenen toestand van het geldwe zen. De goud-breuk van den Dollar brengt namelijk een heele reeks wereldverwikkelin gen mêe. De verhoudingen zoowel op han dels en oeconomisch gebied worden erdoor geschokt en daarenboven rijst er een gewei dig vraagteek^n op achter de vraag wat blijft er nu te doen aan de enkele landen die hunne munt op bet pijl der goudwaarde heb ben gehouden Het pond werd door Enge land, sedert het verlaten der goudwaarde ver leden jaar, ook nog niet gestabiliseerd en men denkt dat er eene gezamenlijke beslissing zal getroffen worden. Wat meer is, komen daar bij ook met nieuw gedrang vooruit, de weder landsche schulden. Hoe zullen deze betaald, geregeld of versmolten worden Terzelfder- tijd als bovenstaande aangelegenheden moet het ontwapeningsvraagstuk daar besproken worden. En daarin liggen nog evenveel zware knoopen te ontbinden, waar de persoonlijke belangen van Amerika, Frankrijk, Engeland, Italië en Duitschland gedurig tegen elkander botsen, 't Geeft zwaar werk Spanje heeft algemeene gemeenteverkie zingen laten doen en deze hebben, door hunne onverwachte uitslagen, ten klaarste doen uitschijnen dat de algemeenheid der bevolking het niet eens is met de Regeering. Op de 12890, die met zekerheid verkozen waren, vond men slechts 3g5o aanhangers der Regeering, 7678 gekozenen waren tegenstan ders der Regeering en nog 1261 anderen wa ren onafhankelijken 1 De partij van het huidig bewind bekomt dus slechts een derde der zetels. Nochtans is de beweging nog steeds Republikeinsch, want de koningsgezinden, die zich openlijk aldus voorstelden, bekomen slechts 25 zetels. Nochtans weet men niet hoeveel koningsgezinden er onder de andere veikozenen zttuden schuilen. De vooruitgang van Japan met zijn nieuw offensief, begint grooten angst te verwekken onder de chineesche bevolking. Generaal Chang-Kei-Shek heeft zijn leger voelen bege ven voor de japansche macht en de inwoners van Peking vreezen dat de lijn zou kunnen ver broken worden. Dit zou natuurlijk aanleiding geven tot een algemeenen aftocht der chinee sche legers, die op Peking zouden afzakken in wanorde. Er ontstond ook reeds een geschil tusschen den nieuwen Staat Mandsjoekwo en de Russische Regeering, of liever het russisch beheer der Spoorwegen in oostelijk China, omdat men de goederenwagens dezer maat schappij door de Sovjets op russisch grond gebied zag voeren. Dit werd nochtans in der minne geregeld maar andere stoornissen kun nen zich voordoen, die zwaarder gevolgen zouden kunnen hebben. Dit zou waarschijnlijk reeds gebeurd zijn, ware 't niet dat Rusland niet zeker is van zijne legers. In den schijn is het Sovjet leger sterk, maar het ligt in kleine groepen verdeeld over de groote uitgestrektheid van het land. Vele officieren, die thans uit noodzakelijkheid hun plicht doen en onmachtig zijn anders te handelen wegens voormelde verbrokkeling van het leger, zouden het hoofd kunnen rech ten en rechtstreeks tegen de Regeering han delen indien deze legermachten ergens ver zameld werden. Men vreest namelijk dat zij ervan gebruik zouden maken om het leger op te hitsen en eene omwenteling tegenhun eigen land in de hand te werken, in plaats van tegen een buitenlandschen vijand op te trekken. Om dit zooveel mogelijk te voorkomen werden de soldaten en hunne familiên tot nu toe be gunstigd door een extra bevoorrading aan voedsel. Maar de omstandigheden laten zulks niet meer toe en dienvolgens begint de onte vredenheid hoe langer hoe meer wortel te schieten. Er zou dan ook niet veel noodig zijn om onlusten te doen uitbreken, die waar schijnlijk op noodlottige wijze voor de Sov jetbazen zouden uitdraaien. Het zou geene al te groote verrassing zijn, moest dit toch ^eer h«t geer lang duurt, plaats grijpeD. RIK. Sytnplionie Ypriana Soiree Tabagle Nous avons passé, jeudi soir, quatre heures agréables, empreintes d'une délicieuse inti mité Tout en vidant un bon verre, en fumant une bonne pipe, un cigare exquis ou une déli cieuse cigarette, nous avons savouré tout le charme d'une magnifique audition musicale. Quoi de meilleur pour mettre un baume aux plaies saignantes que la crise néfaste pro- voque dans bien des coeurs En appréciant le grand talent de nosjeunes artistes Yprois, nous sentior.s naitre en nous l'orgueil, ma foi, trés légitime, d'être Yprois. Lorsqu'on entend les sons harmonieux et doux, chantant tout le sentiment de notre ami Ossieur, on se sent ému Quel Hautboïste il fera d'ici peu de temps 11 nous interpréta tour a tour Fantaisie pour Hautbois de X. Vilanelle de Flégier et Gracieux Babil de Alex. Petit. Ces deux derniers morceaux furent brillamment exécutés, avec accom pagnement d'orchestre. L'ensemble était par fait. Et le camarade Coffyn nous a permis de nous rendre compte des progrès énormes qu'il a réalisés. Sa technique est trés habile, et le son trés pur. II interpréta avec beaucoup de sentiment Mazurka de Salon pour flüte, de Doppler. Nous entendons toujours avec un réel plaisir notre altiste, V Legley. II acquiert une sonorité toujours plus puissante, et pos sède une trés haute ccmptéhension des ceuvres qu'il interp:ète. Madame Vandentuoeck que nous connais sons tous depuis trés longue date, comme étant une pianiste acc< mplie, et M'"' Souvage, une des meilleures é'èves de notre école de musique, ont tiès agréablement joué a quatre- mains Ballet Egyptien pour piano, de Liiigini. Un charmant trio extrait de Werther de Massenet, fut interprété aveC grace par Mm! Vandenbroeck et MM. Callus, violoniste, et Vandenbroeck violoncelliste. Un duo extrait de Zampa oeuvre héris- sée de difficultés, de Hérold, fut rendu avec un bel ensemble et grand brio par MM. R. Neyrinck, ancien lauréat de notre école de musique dont nous avons. déja a maintes reprises, pu apprécier le talent et Vanden broeck qui se révèle aussi bon clarinettiste que violoncelliste. Une surprise nous était réservée. Un petit prodige, Monsieur A. Desmedt, violoniste, agé de 11 ans, nous a dévoilé un talent décon- certant. Sa tenue est impeccable, son coup d'archet et son doigté assu:és. II atteint les harmoniques saus hésitation. Pour lui, les arpèges et les doubles notes ne sont qu'un jeu. A tout cela, il faut ajouter une belle sen- timentalité. C'est un virtuose I Avec quelle délicatesse, il nous interpréta le P et le 6' Concerto pour violon de Bériot. II obtint un succès foudroyant, hautement mérité. Comme l'an passé, M. Bertai de Radio P. T. T. du Nord, nous apporta son sourire sympathique, sa bonne humeur, et son coeur sensible. Son répertoire varié a capté tout l'auditoire. Peu s'en fallut qu'il dut chanter toute la nuit. II nous chanta A la gloire du café concert Mon vieux Pataud Pour nous, les Hommes Le raccommo deur de faience et de porcelaine La retraite aux flambeaux «Quelques souvenirs de guerre sur un bon copain Je n'ai pas de gosses La Belle Frangoise Pour vous Mesdames Les Roses Blanches et pour finir Tout le pays l'a su qui permit aux Messieurs de faire la nique aux dames, en mettant en valeur la puissance de leurs cordes vocales Comme pour le petit De smedt, les" applaudisSements interminables, et des rappels sans fin retentirent dans lasalle lorsqu'il disparut derrière le rideam, sans espoir de retour. Sous l'habile direction du sympathique chef, M. Georges Van Egroo, la symphonie exécuta avec beaucoup de grace quelques morceaux de musiqüfe légère, trés heureuse- ment choisis pour laf circonstance. D'abord, Marche du Progrès de Eenhaèfc. Puis Les Gnomes pièce caractéristique de Eilenberg Patrouille Arabe de Monfred et pour finir Les Sitènes valse de Wald- teufel. Aux artistes, aux musiciens, a tous ceux qui ont contribué k la bonne réussite de cette trés agréable soirée nous disons Bravo de tout coeur et a Messiems les membres <lu comité qui nous l'ont offerte Merci et proficiat Sint Maartens Kathedraal Meimaand. In Sint Maartens wordt de Meimaand gevierd aan het autaar van O. L. Vrouw van Thuyne lepei's aloude devotie moet in eere gehouden worden, vooral in dit Jubeljaar. En daarom zullen de geloovigen, in groot getal, het Lof willen bijwonen dat dagelijks om 7 u. gezongen wordt en het Rozenhoedje meebidden, aan de voeten van leper's glorieuse patrones, O. L. Vrouw van Thuyne. Het weze, voor elkeen van ons, een vrome Meimaand een zegenrijke Mariamaand Necrologie On nous prie d'annoncer la mort de Monsieur Emile LEQOIN né a Ypres et décédé a Courtrai, le 22 Avril ig33. Le service funèbre a été célébié en l'église de St Eloi, le Jeudi 27 Avril a 11 heures. ZIELMISSEN Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de JAARMIS bij te wonen die zal gelezen worden op Zondag 30 April, om 8 Vi uur, in St Maartens Kathedraal, tot zielelafenis van Heer Honoré MASURE zijne Echtgenoote Vw Euphrasie BAELEN en hun Zoon Amedée. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Zondag 39 Acril, om 9 uur, in St Niklaaskerk, tot zielelafenis van Heer Emiel LAMEIRE CRAYE. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gelezen worden op Zondag 30 April, om 11 y» uur, in St-Maaitenskerk, tot zielelafenis van Mevrouw Maitha DEMAREZ overleden huisvrouw van Heer Florimond Vandevoorde. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Zondag 7 Mei, om 8y» uur, in St-Jacobskerk, tot zielelafenis van Heer Vrouw Emiel VANHEE-CAPOEN en overledene familie. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Zondag 7 Mei, om 9 uur, in St-Niklaaskerk, tot zielelafenis van Vrouw Justine FEVER echtgenoote van Heer Pierre Verschoore. Dickebuschsteen weg. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de JAARMIS bij te wonen die zal gelezen worden op Zondag 7 Mei, om 11 y» uur, in St-Maartens kathedraal, tot zielelafenis van Vrouw Eudoxie VER 4EERSCH overleden echtgenoote van h' Isidore Philippe en Dochter Bertha Vandenpeereboomplaats. De Apotheek van La Pharmacie de Mr S N O E C K Groote Markt o— Grand'Place is alleen open op II reste seule ouverte le Zondag 30 April Dimanche 30 Avril Directeur de la Blanchisserie de Courtrai Officier de i'Ordre de Léopold II Les amis et connaissances qui, par oubli, n'auraient pas re?u de lettre de faire part sont priés de considérer le présent avis comme en tenant lieu. i

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1933 | | pagina 11