14e Jaar, N° 10 - 10 Juni
1933
14eAnnöe, N° 10- 10 Juin
Chambre de Discipline
EN NU YPER-KOMEN
VUURVOGELSCHIETING
Weekblad -
bet Arrondissement Yper
Journal h^bdomadairc
de l Arrondisiement d Ypres
Abonnement 18 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr.
Men kan insshrlirtn in alU ütlgittht postkantoren
Tel. 500 35 ct. het nummer
Ridectlon, Administration et PablUlti 34, rue au Beurre, Ypres.
Abonnement 18 Ir. 00 par an Etranger 32 fr.
35 ct. te numéro Tel. 500
COMPOSITION
DES NOTAIRES
del' Arrondissement d'Ypres
pour l'exercice 1933 1934
Fèdération des Sinistrés
de l'Arrondissement d'Ypres
5) La question du canal Ypres Comines.
6) Vaeux d mettre d l'ordre du jour de la
Prochaine assemblée.
Federatie der Geteisterden
van het Arrondissement Yper
5) De kwestie der vaart Yper-Komen.
6) Wenschen voor de dagorde der aanstaande
vergadering.
Op Zondag 25 Juni 1933
1.000 Frank Prijzen
YPERSCHE
w Vw—nlglng der Getelufrdea
Iar Timreche Club*, em
LA REGION
D'VPRES
er*»ne de l'AannciaHon dea Snoatréi,
den Clubs Y prots. etc.
Metwer, Opstel en Aankondigingen 34. Boterstraat, 34, Yper
Naamlooss artikels geweigerd
On pent t'abonner dans tons Its bureanx de posit Beiges
Les articles non signis toni refusis
DE LA
Président M' Gaston Lahousse, Notaire
a Ypres.
Syndic Me Ernest De Cock, Notaire a-
Ypres.
Rapporteur Me Evariste Vande Lanoitte,
Notaire a Vlamertinghe.
Secrétaire Me Jacques Ramault, Notaire
a Wervicq.
Trésorier Me Jules Vervisch, Notaire a
Moorslede.
Membres M' Arthur De Tavenier, No
taire a Langemarcket Me Prosper Therry,
Notaire a Neuve Eglise.
La prochaine réunion mensuelle, des
Délégués des clubs de sinistrés, aura lieu le
Dimanche 11 Juin 1933, a i5 heures,
en 1' Hotel Continental Place de la Gare,
a YPRFS
ORDRE DU JOUR
1) Audience ministérielle.
2) Paiement des indemnités sujettes a remploi
par des titres comptés d leur valeur nominale.
3) La demolition des abris.
4) La creation d'une plaine d'aviation d Ypres.
De aanstaande maandelijksche verga
dering, van de Afgevaardigden der Bonden
van geteisterden, zal plaats hebben op
Zondag 11 Juni 1933, om i5 u in het
Hotel ContinentalStatieplaats, te YPER.
DAGORDE
1) Ministerieel verhoor.
2) Betaling der oorlogsschade aan herbeleg
onderhevig in titels die aan hunne nominale
waarde aangerekend worden.
3) De afbraak der onderstanden.
4) De inrichting van een vliegplein te Yper.
Al onze bonden en samenwerkende vennoot
schappen en al onze gemeente - overheden
worden dringend verzocht afgevaardigden
naar de vergadering te zenden. Ingang vrij
aan alle geteisterden.
De Voorzitter, - Le Président,
Arthur Butaye, Ypres.
(Vervolg en Slot).
Met het oog op de uit te voeren werken aan
de vaart te Hollebeke, werd de heer ingenieur
Froidure, in 1896, door den heer Minister
van Landbouw en Openbare Werken belast
de verschillige verstevigingsstelsels, die bij de
fransche spoorwegen van het Oosten in
gebruik waren, ter plaats te gaan bestudeeren.
Daar immers zijn de gronden van denzelfden
aard als die van Hollebeke en ontmoette men
er insgelijks dezelfde moeilijkheden als hier.
In een uitgebreid verslag heeft de heer inge
nieur Froidure al deze verschillige stelsels
beschreven, en de studie die hij vervolgens
daarover, alsook over de wrijving der gron
den, gedaan heeft, bracht hem tot het besluit,
voor de versterking der gracht van het verdee
lingspand van de vaart van de Leie naar de
Yperlee, de toepassing van het stelsel van
schoren bij middel van zand voor te stellen.
Dit stelsel bestaat in de gescheiden en losge-
gane klei, die de voeting der glooiing vormt,
door een massief van zand te vervangen, dat
meer bekwaam is om aan de drukking der
bovenste gronden te weerstaan.
Zooals wij het reeds hooger zegden en men
het nu nog kan bestatigen, werden de vaart
oevers op sommige plaatsen versterkt bij mid
del eener bekleedmg in beton ofin metselwerk.
Al die werken werden, jammer genoeg, met
den gevYenschten uitslag niet bekroond en
hebben aan de geweldige drukking der klei
aarde en de vierjarige beschieting niet weer
staan. Doch bestaat er daarom reden te wan
hopen en moet de verwezenlijking der vaart
Yper Komen daarom bepaald opgezegd
worden
Wij antwoorden kortweg Neen.
Het is opvallend hoe de vroegere inge
nieurs, waaronder wij reeds de heeren Le-
boucq en Froidure vernoemden, wier groote
bekwaamheid niemand zou durven in twijfel
trekken, de mogelijkheid van het graven der
vaart door de hoogte van Hollebeke inzagen
en hunne ontwerpen, die de vrucht waren van
jarenlange ondervinding en rijp overleg, heb
ben gepoogd te verwezenlijken. En nu dat de
wetenschap, vooral sedert den oorlog, op
alle gebied zoo een verrassenden vooruitgang
heeft gemaakt, ware het een grove beleedi-
ging gericht tot onze huidige ingenieurs en
ware het hunne vakkennis in twijfel trekken,
GROOTE
ter gelegenheid van het 5ojarig bestaan der
Maatschappij De Ware Trachterschutters
bij Emile Claeys, CAFÉ DU NORD
188, Rijsselstraat, YPER.
moest men thans durven beweren dat hetgeen,
wat men vroeger als niet onmogelijk be-
scho'uwde, nu niet te verwezenlijken is.
Ver van ons die gedachte Het is voorwaar,
wij ontkennen het niet, een uiterst moeilijk en
ingewikkeld vraagstuk, maar de oplossing er
van is niet onmogelijk.
Hebben onze vakmannen thans niet de
ondervinding der vroeger gedane proeven Is
het materiaal, zijn de machines thars niet
krachtiger en vernuftiger Wie had vroeger
jaren - ver van de onderneming ervan aan le
gaan ooit durven denken een tunnel te gra
ven onder de Schelde, eveneens door een
dikke laag harde klei En nochtans dtze
krachttoer is thans werkelijkheid en de uitvoe
ring van dit machtig werk werd zelfs nog
vóór den gestelden tijd voleindigd.
Hebben de Amerikanen niet de Culebra-
pass waar de Panama maatschappij hare
kapitalen zag verdwijnen en De Lesseps zijne
beroemdheid verloor, doorgegraven
Wordt er niet verteld dat de klei. die nr€n
in België Ypersche klei noemt, in Engelan*d
den naam draagt van London clay en
wordt er niet beweerd dat te Londen ver
scheidene tunnels en de twee ondergrondtche
ijzerwegen in deze klei gegraven zijn En
waaarom zou de studie eter doorgraving van
Hollebeke berg niet geplaatst worden in het
daglicht der ondervindingen hier te lande,
maar ook in Amerika en vooral in Engeland
gedaan
Dit alles zet ons aan te vragen en wTij
zullen niet ophouden het te doen dat de
kwestie der vaart te Hollebeke eens opnieuvv
grondig ingestudeerd worde.
Waar een wil is, daar is een weg.
En moest het ten slotte, tegen alle waar
schijnlijkheid in, toch blijken dat het welge-.-
lukken van het herstel van dit gedeelte onmo
gelijk kan verzekerd worden, zelfs niet door
het graven van een tunnel op een groOtëre
diepte hetgeen het groot voordeel zou bie
den verschillige sluizen in de vaart af te schaf
fen, - dan zullen wij ons bij dit oordeel van
bevoegde mannen neerleggen, maar dan zeg
gen wij ook er bestaat nog een andere oplos
sing die vi oegere jaren reeds meermalen werd
voorgesteld en aangeprezen, doch die toen,
ongelukkiglijk, door de tegenkanting vaa
zekere groote grondbezitters niet kon verwe
zenlijkt worden.
Wij bedoelen het vroeger ontwerp dat hét
graven der vaart langs het dal der Bellewaer-
debeek voorzag.
In dit geval zou het herstel der vaart Yper-
Komen natuurlijk veel grootere kosten vergen,
gezien er daarvoor nieuwe onteigeningen zou
den moeten gedaan worden. Maar dan ten
minste zou men de volledige zekerheid heb
ben te gelukken, en dan ook, daar het moge
lijk ware een groot gedeelte der huidig be
staande vaart te behouden en te doen dienen,