14e Jaar, N° 10 - 10 Juni 1933 14eAnnöe, N° 10- 10 Juin Chambre de Discipline EN NU YPER-KOMEN VUURVOGELSCHIETING Weekblad - bet Arrondissement Yper Journal h^bdomadairc de l Arrondisiement d Ypres Abonnement 18 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr. Men kan insshrlirtn in alU ütlgittht postkantoren Tel. 500 35 ct. het nummer Ridectlon, Administration et PablUlti 34, rue au Beurre, Ypres. Abonnement 18 Ir. 00 par an Etranger 32 fr. 35 ct. te numéro Tel. 500 COMPOSITION DES NOTAIRES del' Arrondissement d'Ypres pour l'exercice 1933 1934 Fèdération des Sinistrés de l'Arrondissement d'Ypres 5) La question du canal Ypres Comines. 6) Vaeux d mettre d l'ordre du jour de la Prochaine assemblée. Federatie der Geteisterden van het Arrondissement Yper 5) De kwestie der vaart Yper-Komen. 6) Wenschen voor de dagorde der aanstaande vergadering. Op Zondag 25 Juni 1933 1.000 Frank Prijzen YPERSCHE w Vw—nlglng der Getelufrdea Iar Timreche Club*, em LA REGION D'VPRES er*»ne de l'AannciaHon dea Snoatréi, den Clubs Y prots. etc. Metwer, Opstel en Aankondigingen 34. Boterstraat, 34, Yper Naamlooss artikels geweigerd On pent t'abonner dans tons Its bureanx de posit Beiges Les articles non signis toni refusis DE LA Président M' Gaston Lahousse, Notaire a Ypres. Syndic Me Ernest De Cock, Notaire a- Ypres. Rapporteur Me Evariste Vande Lanoitte, Notaire a Vlamertinghe. Secrétaire Me Jacques Ramault, Notaire a Wervicq. Trésorier Me Jules Vervisch, Notaire a Moorslede. Membres M' Arthur De Tavenier, No taire a Langemarcket Me Prosper Therry, Notaire a Neuve Eglise. La prochaine réunion mensuelle, des Délégués des clubs de sinistrés, aura lieu le Dimanche 11 Juin 1933, a i5 heures, en 1' Hotel Continental Place de la Gare, a YPRFS ORDRE DU JOUR 1) Audience ministérielle. 2) Paiement des indemnités sujettes a remploi par des titres comptés d leur valeur nominale. 3) La demolition des abris. 4) La creation d'une plaine d'aviation d Ypres. De aanstaande maandelijksche verga dering, van de Afgevaardigden der Bonden van geteisterden, zal plaats hebben op Zondag 11 Juni 1933, om i5 u in het Hotel ContinentalStatieplaats, te YPER. DAGORDE 1) Ministerieel verhoor. 2) Betaling der oorlogsschade aan herbeleg onderhevig in titels die aan hunne nominale waarde aangerekend worden. 3) De afbraak der onderstanden. 4) De inrichting van een vliegplein te Yper. Al onze bonden en samenwerkende vennoot schappen en al onze gemeente - overheden worden dringend verzocht afgevaardigden naar de vergadering te zenden. Ingang vrij aan alle geteisterden. De Voorzitter, - Le Président, Arthur Butaye, Ypres. (Vervolg en Slot). Met het oog op de uit te voeren werken aan de vaart te Hollebeke, werd de heer ingenieur Froidure, in 1896, door den heer Minister van Landbouw en Openbare Werken belast de verschillige verstevigingsstelsels, die bij de fransche spoorwegen van het Oosten in gebruik waren, ter plaats te gaan bestudeeren. Daar immers zijn de gronden van denzelfden aard als die van Hollebeke en ontmoette men er insgelijks dezelfde moeilijkheden als hier. In een uitgebreid verslag heeft de heer inge nieur Froidure al deze verschillige stelsels beschreven, en de studie die hij vervolgens daarover, alsook over de wrijving der gron den, gedaan heeft, bracht hem tot het besluit, voor de versterking der gracht van het verdee lingspand van de vaart van de Leie naar de Yperlee, de toepassing van het stelsel van schoren bij middel van zand voor te stellen. Dit stelsel bestaat in de gescheiden en losge- gane klei, die de voeting der glooiing vormt, door een massief van zand te vervangen, dat meer bekwaam is om aan de drukking der bovenste gronden te weerstaan. Zooals wij het reeds hooger zegden en men het nu nog kan bestatigen, werden de vaart oevers op sommige plaatsen versterkt bij mid del eener bekleedmg in beton ofin metselwerk. Al die werken werden, jammer genoeg, met den gevYenschten uitslag niet bekroond en hebben aan de geweldige drukking der klei aarde en de vierjarige beschieting niet weer staan. Doch bestaat er daarom reden te wan hopen en moet de verwezenlijking der vaart Yper Komen daarom bepaald opgezegd worden Wij antwoorden kortweg Neen. Het is opvallend hoe de vroegere inge nieurs, waaronder wij reeds de heeren Le- boucq en Froidure vernoemden, wier groote bekwaamheid niemand zou durven in twijfel trekken, de mogelijkheid van het graven der vaart door de hoogte van Hollebeke inzagen en hunne ontwerpen, die de vrucht waren van jarenlange ondervinding en rijp overleg, heb ben gepoogd te verwezenlijken. En nu dat de wetenschap, vooral sedert den oorlog, op alle gebied zoo een verrassenden vooruitgang heeft gemaakt, ware het een grove beleedi- ging gericht tot onze huidige ingenieurs en ware het hunne vakkennis in twijfel trekken, GROOTE ter gelegenheid van het 5ojarig bestaan der Maatschappij De Ware Trachterschutters bij Emile Claeys, CAFÉ DU NORD 188, Rijsselstraat, YPER. moest men thans durven beweren dat hetgeen, wat men vroeger als niet onmogelijk be- scho'uwde, nu niet te verwezenlijken is. Ver van ons die gedachte Het is voorwaar, wij ontkennen het niet, een uiterst moeilijk en ingewikkeld vraagstuk, maar de oplossing er van is niet onmogelijk. Hebben onze vakmannen thans niet de ondervinding der vroeger gedane proeven Is het materiaal, zijn de machines thars niet krachtiger en vernuftiger Wie had vroeger jaren - ver van de onderneming ervan aan le gaan ooit durven denken een tunnel te gra ven onder de Schelde, eveneens door een dikke laag harde klei En nochtans dtze krachttoer is thans werkelijkheid en de uitvoe ring van dit machtig werk werd zelfs nog vóór den gestelden tijd voleindigd. Hebben de Amerikanen niet de Culebra- pass waar de Panama maatschappij hare kapitalen zag verdwijnen en De Lesseps zijne beroemdheid verloor, doorgegraven Wordt er niet verteld dat de klei. die nr€n in België Ypersche klei noemt, in Engelan*d den naam draagt van London clay en wordt er niet beweerd dat te Londen ver scheidene tunnels en de twee ondergrondtche ijzerwegen in deze klei gegraven zijn En waaarom zou de studie eter doorgraving van Hollebeke berg niet geplaatst worden in het daglicht der ondervindingen hier te lande, maar ook in Amerika en vooral in Engeland gedaan Dit alles zet ons aan te vragen en wTij zullen niet ophouden het te doen dat de kwestie der vaart te Hollebeke eens opnieuvv grondig ingestudeerd worde. Waar een wil is, daar is een weg. En moest het ten slotte, tegen alle waar schijnlijkheid in, toch blijken dat het welge-.- lukken van het herstel van dit gedeelte onmo gelijk kan verzekerd worden, zelfs niet door het graven van een tunnel op een groOtëre diepte hetgeen het groot voordeel zou bie den verschillige sluizen in de vaart af te schaf fen, - dan zullen wij ons bij dit oordeel van bevoegde mannen neerleggen, maar dan zeg gen wij ook er bestaat nog een andere oplos sing die vi oegere jaren reeds meermalen werd voorgesteld en aangeprezen, doch die toen, ongelukkiglijk, door de tegenkanting vaa zekere groote grondbezitters niet kon verwe zenlijkt worden. Wij bedoelen het vroeger ontwerp dat hét graven der vaart langs het dal der Bellewaer- debeek voorzag. In dit geval zou het herstel der vaart Yper- Komen natuurlijk veel grootere kosten vergen, gezien er daarvoor nieuwe onteigeningen zou den moeten gedaan worden. Maar dan ten minste zou men de volledige zekerheid heb ben te gelukken, en dan ook, daar het moge lijk ware een groot gedeelte der huidig be staande vaart te behouden en te doen dienen,

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1933 | | pagina 1