H. Hartefeesten - leper 2 Federatie der Geteisterden van het Arrondissement Yper VERHURING ieder land. Zoo iemand zelf in al zijn noodwendig heden wilde voorzien en zelf zijn spijzen, schoenen, kleederen, meubels en boeken ma ken, zou hij er ellendig aan toe zijn. Zou een natie, die hem navolgt, beter slagen Mijn zandgrond is beter geschikt om rogge voort te brengen dan tarwe. Voor mij is het beste middel om aan tarwe te geraken, niet van ze zelf te kweeken, maar ze te vragen in ruil van mijn rogge. Deze klare waarheid toont genoegzaam de dwaasheid van het beschermstelsel, dat mij toch dwingen zou tarwe te kweeke» op mijn zandgrond. Maar zeggen de partijgangers van de be scherming, de vreemdelanden zullen ois met hun producten overstroomen. Ongegronde vrees De vreemie zal ons zijn waren niet voor niets geven. Hij zal de onze willen in betaling der zijne. Handel is immers altijd een verwisseling van goederen tegen goe deren. Zooveel er inkomen, zooveel gaan er uit. 't Is zelfs beter dat er meer inkomen dan uitgaan, want dan betaalt de vreemde ons een schatting en wij kunnen meer verbruiken. Gaan er meer uit, zooveel te slechter, want in dat geval betalen wij de schatting. De proteciionnisten willen veel verkoopen en weinig koopen, ten einde den vreemde te dwingen het saldo der rekening in munt te betalen. Dwaasheid 1 Hoe kunnen al de lan den, die met elkander handel drijven, altijd meer vei koopen dan koopen Dat is een onmogelijke zaak De bijzonderste oorzaak van de nijverheids ontplooiing is de mededinging geweest der nijveraars ieder deed zijn best om beter en goedkooper voort te brengen om de cliènteele te bemachtigen. Hoe meer men de mededin- ding veralgemeent, hoe giooter het profijt voor allen zal zijn. Sluit ze dan niet op bin nen de grenzen van een land, maar laat ze vrij over gansch de wereld. Het monopool doodt alle werkinitiatief (zie Frankrijk en Rusland) en de bescherming baart sleur. Int'gendeel zal de nijveraar, die tot gedurige verbetering gedwongen wordt, niet alleen de nationale maar ook de wereld maikt veroveren. Welk is het uitwerksel van een ijzeren weg, die twee landen verbindt? Hij vergemakkelijkt den wederzijdschen handel. Wtlk is het uitwerksel der toltarieven ge legd op de vreemde waren Den handel te belemmeren. En hoe is het in 's hemels naam nu m og^ lijk, dat dezelfde menschen.op hetzelfde oogenblik, twee zaken daarstellen, cie radikaal tegen over elkander staan Frankrijk en Italië hebben honderden mil- lioenen uitgegeven om een tunnel door de Al pen te graven en Franschen en Italianen plaatsen aan lederen uitgaDg een douanier, die door de taksen welke hij beurt, schier al het nut van dit wonder der wetenschap te niet doet. Leg me z lke handelwijze uit Een protectionnist, om konsekwentte zijn, zou ook de vernietiging der machienen moe ten vragen want machienen en vrijhandel hebben juist hetzelfde uitwerksel zij vermin deren het werk om een product te vervaar digen. Dank aan het machien kan ik mij goed- koope kolen aanschaffen dank aan den vreem ie, kan ik ze mij even goedkoop aan schaffen de uitslag is dezelfde. Weert ge dus de vreemde producten van onze markten, sla dan ook de machienen stuk; in beide gevallen zal men meer moeten wer ken om dezelfde hoeveelheid kolen voort te brengen. Het kapitaal richt zich spontaan naar het meest winstgevend werk het beschermings stelsel wendt het af naar een minder winst gevend en doet het winstverschil betalen door een taks, welke de verbruikers moeten afdop- pen. Zijn de landen, die onmeedoogend hun grenzen sloten voor alle vreemde producten, rijker geworden en is daar de werkeloosheid verminderd Heeft het beschermingsstelsel in Amerika, in Engeland, in Frankrijk een einde gesteld aan de crisis, waaronder zij gebukt gaan Neen, nietwaar Of waarom zitten ze dan te Londen angstig naar andere middelen uit te zien Bescherming weikt de levensduurte in de hand en legt de nijverheid aan banden vrij handel daarentegen brengt meer goederen in omloop, vermeerdert het verbruik, de koop kracht wordt grooter en meer handen moeten te werk gesteld werden om aan de steeds aangroeiende vraag te voldoen. De huidige crisis zal zooniet den genade- klop, dan toch een gevoeligen klap krijgen, zoo de natiën de ekonomische vestingen, welke zij opgetrokken hebben, weer neer halen zoo zij, in plaats van zich over weder- zijdsche tolmuren te beloeren en te bekampen, elkander de hand reiken, om gezamenlijke nooden door gezamenlijke hulp te lenigen. Laat ons hopen dat de wereldconferentie te Londen geen toren van Babel wtze, maar een vuurtoren, wiens licht den weg bestrate naar een blijere toekomst, een uitweg vinde in dien doolhof van wereldrcisis, en het verstand van heerschers en regeerders verlichte om alles te weren wat hen verdeelt en op te zoeken wat hen kan vereenigen. Of is dat doel te machtig voor 144 deskundigen, bijgestaan door i52 diplomaten ROBEEK. Verslag der Vergaderiag ran II Juni 1933 De heer advokaat A. Butaye, voorzitter der Federatie, cpent de vergadering te i5 uur. Zijn daar, onder meer, nog aanwezig de hee- ren Dr H. Brutsaert, gewezen volksvertegen woordiger I. Deleu, burgemeester van Meessen B. Vermeulen, burgemeester van St Jan, enz L)e heer L. Geuten, bestuurder der samen werkende vennootschap voor Oorlogsschade Het Leiedal te Wervick, heeft zich laten verontschuldigen daar hij door het nationaal congrtsder goeókoope woningen te Brussel weerhouden is. De heer voorzitter meldt dat hij, tegen alle verwachting in, nog geen nieuw bericht ont ving nopens het minister iet 1 vei hoor, dat reeds sedert zooveel maanden werd aangevraagd en dat, tengevolge van den politieken toestand, nog geen plaats kon hebben. Daardoor moet de kwestie der betaling in titels nogmaals tot de aanstaande vergadering verschoven wor den, doch het zal zeker voor de laatste maal zijn en allts doet verhopen dat er tegen toen een gunstige oplossing zal getroffen zijn. Voor wat betreft de kwestie der onderstan den, er was spraak geweest dat de afbraak der groote onderstanden in gewapend beton zou stop gezet worden, doch, naar hetgeen we onlangs over die zaak vernomen hebben, zou den hier enkel de onderstanden bedoeld wor den die van een zeker historisch of toeristisch belang zijn en die men, op aanvraag van het Britsch Gezantschap te Brussel, besloten heeft te behouden. Dit Gezantschap is voor het oogenblik in onderhandeling met het Mi nisterievan Geldwezen, teneinde een akkoord te treffen over de wijze waarop de eigenaars der gronden zullen vergoed worden. Naeenigen tijd gesproken te hebben over het nut en de mogelijkheid van de inrichting van een vliegplein te Yper, punt dat in de volgende vergadering opnieuw zal behandeld worden, ontstaat er een lange en interessante gedachtenwisseling tusschen de tegenwoor dige afgevaardigden nopens het herstel der vaart van Yper naar Komen, die de Yperlee met de Leie verbindt. Volgens de inlichtingen, heel kortelings uit betrouwbare bron ontvangen, bedraagt de lengte van de vaart, tusschen de twee sluizen gebouwd aan weerszijden van het pand zich bevindende in de groote sleuf die den verdeel- kam van de Leie- en van de Yzerkem door snijdt, ongeveer 2000 meters. En de lengte van gezegde vaart, op dewelke oeverinstor tingen vastgesteld worden tusschen voor noemde sluizen, beloopt enkel ongeveer 1200 meters. Daarbij dient er ook rekening gehouden te worden met verschillige nieuwe elementen, sedert den oorleg ontstaan, en die van aard zijn om het herstel der vaart grootelijks te vergemakkelijken. Vooreerst zou de vermaar de brug van Hollebeke, die korts na haar voltooiing in Juli i§t3 instortte, niet meer moeten heropgericht worden gezien de baan op die plaats thans bepaald is afgeschaft. Dank aan de uitbreiding der electriciteit te lande, zou men thans ook bij ieder sas het water veel gemakkelijker kunnen pompen bij den doortocht der booten. En eindelijk daar het meerendeel der s:hepen zich thans bij middel van een motor voortbewegen, belet niets meer den vroegeren trekweg af te schaf fen, zoodat het mogelijk ware de vaart in de sleuf van Hollebeke merkelijk te verbreeden, ten einde alzoo geen nieuwe instortingen meer te moeten vreezen. Met te St Elooi een dub bele sluis te bouwen en het pand der vaart, begrepen tusschen de steenwegen van Waas ten en Kemmel, nog meer uit te dieper, zou men de sluis, die zich thans in genoemd pand bevindt, kunnen a'schafhn en over gezegde steenwegen vaste bruggen leggen, zooals dit elders gedaan werd. De bermen, die zich op deze plaats nog al hoog verheffen, zouden kunnen afgevoerd worden en de goede aarde ervan voortkomende zou op nuttige wijze kunnen gebruikt worden om de Ypersche klei in de verbreede sleuf van Hollebeke te bedek ken. Zoodoende zou deze laag kleiaarde, die de bijzonderste oorzaak is van het mislukken der vroeger uitgevoerde werken, noch aan de lucht, noch aan het water meer blootgesteld zijn, en bijgevolg niet meer zwellen en ook geen drukking meer uitoefenen. De uitgehaal de klei zou kunnen dienen om de moerassen te vullen, gelegen langs de ijzerenweglijn van Yper naar Komen, dichtbij Hollebeke, en die aldaar bij het aanleggen dezer lijn gemaakt werden. Op htt voorstel van den h H. Vermeulen, voorzitter der Handels en Nijverheidskamer van Yper, wordt er besloten deze vaart te gaan bezichtigen, cm zich eens een gedacht te vormen van haar huidigen toestand. Dit bezoek, waaraan de leden van den gemeente raad van Yper en andere overheden zullen uitgenoodigd worden, wordt vastgesteld op Zaterdag 17 Juni. Voor wat betreft de vaart van Yper naar de Yzjr, ve nemen de afgevaardigden met veel voldoening dat er besloten werd het beneden- pand tot op een diepte van im8o uit te bagge ren. Thans heeft dit pand slechts een diepte van 1 m. 3o, zoodat het enkel bevaarbaar is voor schepen geladen met hoogstens 10e tot 110 ton. Verleden week nog is een schip, geladen met kolen en besterad voor den heer Degeest, handelaar te Yper, tot hier niet kun nen komen en te Üixmude moeten gelost worden. Eens deze baggerwerken uitgevoerd, zal «r voor de bevaarbaarheid dezer vaart geen andere hinderpaal meer overblijven dan de brug van Caeskerke. Het is te hopen dat ook dit laatste beletsel weldra uit den weg zal geruimd worden. Om te eindigen wordt besloten de eerstvol gende vergadering te houden nadat de heer Voorzitter een antwoord van den heer Minis ter zal ontvangen en het ministerieel verhoor zal plaats gehad hebben. Het is 16 u. 3a wan neer de afgevaardigden van elkander scheiden. Ter gelegenheid der aanstaande H. Harte feesten van draperijen, vaandels en andere versierin gen bij PIERRE DEMOOR - LOGGHE, 26, Boterstraal, Yper.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1933 | | pagina 2