H. Hartefeesten - leper
2
Federatie der Geteisterden
van het Arrondissement Yper
VERHURING
ieder land.
Zoo iemand zelf in al zijn noodwendig
heden wilde voorzien en zelf zijn spijzen,
schoenen, kleederen, meubels en boeken ma
ken, zou hij er ellendig aan toe zijn. Zou een
natie, die hem navolgt, beter slagen
Mijn zandgrond is beter geschikt om rogge
voort te brengen dan tarwe. Voor mij is het
beste middel om aan tarwe te geraken, niet
van ze zelf te kweeken, maar ze te vragen in
ruil van mijn rogge. Deze klare waarheid
toont genoegzaam de dwaasheid van het
beschermstelsel, dat mij toch dwingen zou
tarwe te kweeke» op mijn zandgrond.
Maar zeggen de partijgangers van de be
scherming, de vreemdelanden zullen ois met
hun producten overstroomen. Ongegronde
vrees De vreemie zal ons zijn waren niet
voor niets geven. Hij zal de onze willen in
betaling der zijne. Handel is immers altijd
een verwisseling van goederen tegen goe
deren. Zooveel er inkomen, zooveel gaan er
uit. 't Is zelfs beter dat er meer inkomen dan
uitgaan, want dan betaalt de vreemde ons een
schatting en wij kunnen meer verbruiken.
Gaan er meer uit, zooveel te slechter, want in
dat geval betalen wij de schatting.
De proteciionnisten willen veel verkoopen
en weinig koopen, ten einde den vreemde te
dwingen het saldo der rekening in munt te
betalen. Dwaasheid 1 Hoe kunnen al de lan
den, die met elkander handel drijven, altijd
meer vei koopen dan koopen Dat is een
onmogelijke zaak
De bijzonderste oorzaak van de nijverheids
ontplooiing is de mededinging geweest der
nijveraars ieder deed zijn best om beter en
goedkooper voort te brengen om de cliènteele
te bemachtigen. Hoe meer men de mededin-
ding veralgemeent, hoe giooter het profijt
voor allen zal zijn. Sluit ze dan niet op bin
nen de grenzen van een land, maar laat ze
vrij over gansch de wereld.
Het monopool doodt alle werkinitiatief (zie
Frankrijk en Rusland) en de bescherming
baart sleur. Int'gendeel zal de nijveraar, die
tot gedurige verbetering gedwongen wordt,
niet alleen de nationale maar ook de wereld
maikt veroveren.
Welk is het uitwerksel van een ijzeren weg,
die twee landen verbindt? Hij vergemakkelijkt
den wederzijdschen handel.
Wtlk is het uitwerksel der toltarieven ge
legd op de vreemde waren Den handel te
belemmeren.
En hoe is het in 's hemels naam nu m og^ lijk,
dat dezelfde menschen.op hetzelfde oogenblik,
twee zaken daarstellen, cie radikaal tegen
over elkander staan
Frankrijk en Italië hebben honderden mil-
lioenen uitgegeven om een tunnel door de Al
pen te graven en Franschen en Italianen
plaatsen aan lederen uitgaDg een douanier, die
door de taksen welke hij beurt, schier al het
nut van dit wonder der wetenschap te niet
doet. Leg me z lke handelwijze uit
Een protectionnist, om konsekwentte zijn,
zou ook de vernietiging der machienen moe
ten vragen want machienen en vrijhandel
hebben juist hetzelfde uitwerksel zij vermin
deren het werk om een product te vervaar
digen. Dank aan het machien kan ik mij goed-
koope kolen aanschaffen dank aan den
vreem ie, kan ik ze mij even goedkoop aan
schaffen de uitslag is dezelfde.
Weert ge dus de vreemde producten van
onze markten, sla dan ook de machienen stuk;
in beide gevallen zal men meer moeten wer
ken om dezelfde hoeveelheid kolen voort te
brengen.
Het kapitaal richt zich spontaan naar het
meest winstgevend werk het beschermings
stelsel wendt het af naar een minder winst
gevend en doet het winstverschil betalen door
een taks, welke de verbruikers moeten afdop-
pen.
Zijn de landen, die onmeedoogend hun
grenzen sloten voor alle vreemde producten,
rijker geworden en is daar de werkeloosheid
verminderd Heeft het beschermingsstelsel in
Amerika, in Engeland, in Frankrijk een einde
gesteld aan de crisis, waaronder zij gebukt
gaan Neen, nietwaar Of waarom zitten ze
dan te Londen angstig naar andere middelen
uit te zien
Bescherming weikt de levensduurte in de
hand en legt de nijverheid aan banden vrij
handel daarentegen brengt meer goederen in
omloop, vermeerdert het verbruik, de koop
kracht wordt grooter en meer handen moeten
te werk gesteld werden om aan de steeds
aangroeiende vraag te voldoen.
De huidige crisis zal zooniet den genade-
klop, dan toch een gevoeligen klap krijgen,
zoo de natiën de ekonomische vestingen,
welke zij opgetrokken hebben, weer neer
halen zoo zij, in plaats van zich over weder-
zijdsche tolmuren te beloeren en te bekampen,
elkander de hand reiken, om gezamenlijke
nooden door gezamenlijke hulp te lenigen.
Laat ons hopen dat de wereldconferentie te
Londen geen toren van Babel wtze, maar een
vuurtoren, wiens licht den weg bestrate naar
een blijere toekomst, een uitweg vinde in dien
doolhof van wereldrcisis, en het verstand van
heerschers en regeerders verlichte om alles te
weren wat hen verdeelt en op te zoeken wat
hen kan vereenigen. Of is dat doel te machtig
voor 144 deskundigen, bijgestaan door i52
diplomaten ROBEEK.
Verslag der Vergaderiag ran II Juni 1933
De heer advokaat A. Butaye, voorzitter der
Federatie, cpent de vergadering te i5 uur.
Zijn daar, onder meer, nog aanwezig de hee-
ren Dr H. Brutsaert, gewezen volksvertegen
woordiger I. Deleu, burgemeester van
Meessen B. Vermeulen, burgemeester van
St Jan, enz
L)e heer L. Geuten, bestuurder der samen
werkende vennootschap voor Oorlogsschade
Het Leiedal te Wervick, heeft zich laten
verontschuldigen daar hij door het nationaal
congrtsder goeókoope woningen te Brussel
weerhouden is.
De heer voorzitter meldt dat hij, tegen alle
verwachting in, nog geen nieuw bericht ont
ving nopens het minister iet 1 vei hoor, dat reeds
sedert zooveel maanden werd aangevraagd en
dat, tengevolge van den politieken toestand,
nog geen plaats kon hebben. Daardoor moet
de kwestie der betaling in titels nogmaals tot
de aanstaande vergadering verschoven wor
den, doch het zal zeker voor de laatste maal
zijn en allts doet verhopen dat er tegen toen
een gunstige oplossing zal getroffen zijn.
Voor wat betreft de kwestie der onderstan
den, er was spraak geweest dat de afbraak der
groote onderstanden in gewapend beton zou
stop gezet worden, doch, naar hetgeen we
onlangs over die zaak vernomen hebben, zou
den hier enkel de onderstanden bedoeld wor
den die van een zeker historisch of toeristisch
belang zijn en die men, op aanvraag van het
Britsch Gezantschap te Brussel, besloten
heeft te behouden. Dit Gezantschap is voor
het oogenblik in onderhandeling met het Mi
nisterievan Geldwezen, teneinde een akkoord
te treffen over de wijze waarop de eigenaars
der gronden zullen vergoed worden.
Naeenigen tijd gesproken te hebben over
het nut en de mogelijkheid van de inrichting
van een vliegplein te Yper, punt dat in de
volgende vergadering opnieuw zal behandeld
worden, ontstaat er een lange en interessante
gedachtenwisseling tusschen de tegenwoor
dige afgevaardigden nopens het herstel der
vaart van Yper naar Komen, die de Yperlee
met de Leie verbindt.
Volgens de inlichtingen, heel kortelings uit
betrouwbare bron ontvangen, bedraagt de
lengte van de vaart, tusschen de twee sluizen
gebouwd aan weerszijden van het pand zich
bevindende in de groote sleuf die den verdeel-
kam van de Leie- en van de Yzerkem door
snijdt, ongeveer 2000 meters. En de lengte
van gezegde vaart, op dewelke oeverinstor
tingen vastgesteld worden tusschen voor
noemde sluizen, beloopt enkel ongeveer 1200
meters.
Daarbij dient er ook rekening gehouden te
worden met verschillige nieuwe elementen,
sedert den oorleg ontstaan, en die van aard
zijn om het herstel der vaart grootelijks te
vergemakkelijken. Vooreerst zou de vermaar
de brug van Hollebeke, die korts na haar
voltooiing in Juli i§t3 instortte, niet meer
moeten heropgericht worden gezien de baan
op die plaats thans bepaald is afgeschaft.
Dank aan de uitbreiding der electriciteit te
lande, zou men thans ook bij ieder sas het
water veel gemakkelijker kunnen pompen bij
den doortocht der booten. En eindelijk daar
het meerendeel der s:hepen zich thans bij
middel van een motor voortbewegen, belet
niets meer den vroegeren trekweg af te schaf
fen, zoodat het mogelijk ware de vaart in de
sleuf van Hollebeke merkelijk te verbreeden,
ten einde alzoo geen nieuwe instortingen meer
te moeten vreezen. Met te St Elooi een dub
bele sluis te bouwen en het pand der vaart,
begrepen tusschen de steenwegen van Waas
ten en Kemmel, nog meer uit te dieper, zou
men de sluis, die zich thans in genoemd pand
bevindt, kunnen a'schafhn en over gezegde
steenwegen vaste bruggen leggen, zooals dit
elders gedaan werd. De bermen, die zich op
deze plaats nog al hoog verheffen, zouden
kunnen afgevoerd worden en de goede aarde
ervan voortkomende zou op nuttige wijze
kunnen gebruikt worden om de Ypersche klei
in de verbreede sleuf van Hollebeke te bedek
ken. Zoodoende zou deze laag kleiaarde, die
de bijzonderste oorzaak is van het mislukken
der vroeger uitgevoerde werken, noch aan de
lucht, noch aan het water meer blootgesteld
zijn, en bijgevolg niet meer zwellen en ook
geen drukking meer uitoefenen. De uitgehaal
de klei zou kunnen dienen om de moerassen
te vullen, gelegen langs de ijzerenweglijn van
Yper naar Komen, dichtbij Hollebeke, en die
aldaar bij het aanleggen dezer lijn gemaakt
werden.
Op htt voorstel van den h H. Vermeulen,
voorzitter der Handels en Nijverheidskamer
van Yper, wordt er besloten deze vaart te
gaan bezichtigen, cm zich eens een gedacht
te vormen van haar huidigen toestand. Dit
bezoek, waaraan de leden van den gemeente
raad van Yper en andere overheden zullen
uitgenoodigd worden, wordt vastgesteld op
Zaterdag 17 Juni.
Voor wat betreft de vaart van Yper naar de
Yzjr, ve nemen de afgevaardigden met veel
voldoening dat er besloten werd het beneden-
pand tot op een diepte van im8o uit te bagge
ren. Thans heeft dit pand slechts een diepte
van 1 m. 3o, zoodat het enkel bevaarbaar is
voor schepen geladen met hoogstens 10e tot
110 ton. Verleden week nog is een schip,
geladen met kolen en besterad voor den heer
Degeest, handelaar te Yper, tot hier niet kun
nen komen en te Üixmude moeten gelost
worden. Eens deze baggerwerken uitgevoerd,
zal «r voor de bevaarbaarheid dezer vaart
geen andere hinderpaal meer overblijven dan
de brug van Caeskerke. Het is te hopen dat
ook dit laatste beletsel weldra uit den weg zal
geruimd worden.
Om te eindigen wordt besloten de eerstvol
gende vergadering te houden nadat de heer
Voorzitter een antwoord van den heer Minis
ter zal ontvangen en het ministerieel verhoor
zal plaats gehad hebben. Het is 16 u. 3a wan
neer de afgevaardigden van elkander scheiden.
Ter gelegenheid der aanstaande H. Harte
feesten
van draperijen, vaandels en andere versierin
gen bij PIERRE DEMOOR - LOGGHE,
26, Boterstraal, Yper.