Les Fêtes Jnbilaires d'Ypres 14e Jaar, N° 12 - 24 Juni 1933 14eAnnée, N° 12 - 24 Juin Een bezoek aan de Vaart Yper - Komen Weekblad bet Arrondissement Yper Op Zondag 25 Juni 1933 VUURVOGELSCHIETING 1.000 Frank Prijzen HET yPERSCHE LA REGION w VwMniglng der Geteisterde*-*, she Clubs, enx. D'YPRES JournaJ hebdomadaire de I'Arrondissement d Ypres Orearie do I' Association de» Si me trés, des Clubs Yprois, etc. beheer, Opstel m Aankondigingen 34. Boterstraat, 34, Yper Abonnement 18 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr. Mtu iu insehriirtn tu alU Belgisthe potiknnioren Tel. 500 - 35 ct. het nummer SmcMilooee artikels revellers Rédaetton, Administration et Pabllclté 34, rue au BeurreYpres. Abonnement 18 fr. 00 par an Etranger 32 fr. Os pemt s'aior.ner dans tons les bureaux de poste Beiges 35 ct. Ie numéro Tél. 500 Les articles non signis sent refusés Les prochaines Fêtes Ju'oilaires que la ville d'Ypres s'apprête k célébrer le Dimanche 6 Aoüt, a l'occasion du 550' Anniverscire de la Tuindag, s'annoncent magnifiques. Diverses commissions for.ctionnent active- ment. Elles ont cans leurs attributions res- pectives l'organisation de la Procession Jubi laire, imposant cortège Marial historique et religieux glorifiant l'auguste patronage de Notre Dame de Tuine sur l'antique cité l'installation de la nouvelle statue de la Pa tronve d'Ypres au Bejfroi Communal recon- struit la décoration des rues et places publiques l'organisation d'une grandiose manifestation de piété des Ligues du Sacré Coeur de la West Flandre, a l'occasion de la consécration cfficielle au Christ - Roi de la ville ressuscitée, hommage public qui aura lieu le même jour. La présence de plusieurs prélats sous la présidence de S. E. l'évêque de Bruges Mgr Lamiroy, ancien Doyen d'Ypres, rehaus sera ces brillantes solennités dont le succès parait désormais assuré. Déja un grand nombre d'étrangers sont annoncés et les families Yproises disséminées par la grande guerre ou installées ailleurs auront a coeur de se donner rendez-vous dans la chère ville natale pour y célébrer avec enthousiasme le cinq cent cinquantième anni- versaire du culte Yprois de Notre Dame de Tuine. Zooals besloten werd in de laatste maande- lijksche vergadering van de Federatie der Geteisterden van het Arrondissement Yper, heeft het Bestuur der Handelskamer van Yper, in samenwerking met de Federatie, in den loop van verleden week een uitnoodiging gezonden tot de heeren Gekozenen van het Arrondissement, gemeenteraadsleden van Yper, bes uursleden der Handelskamer en afgevaardigden der Federatie, om, op Zater dag 17 Juni, gezamenlijk de vaart van Yper naar Komen te gaan bezichtigen. Sedert den oorlog werd er reeds herhaalde malen bij hoogerhand, en zelfs in Kamer en Senaat, voor het herstel dezer vaart aange drongen, doch telkens bleef het bij ijdele woorden en nooit werd de kwestie grondig ingestudeerd. De antwoorden die de opvol gende ministers toen gaven waren steeds de zelfde er moest gewacht worden tot betere tijden Alzo®, om maar een voorbeeld aan te halen, gaf de toenmalige minister van Open bare Werken, de heer Van Caenegem, in Kamerzitting van 23 April ig3i. op een zeer gepaste tuss-henkomst van den heer volksver tegenwoordiger Dr Brutsaert, het volgend antwoord De achtbare heer Brutsaert heeft in vrome en dichterlijke woorden gesproken over het ongelukskind van het Westland het kanaal van de Leie naar de Yzer. Men heeft dat kerstekind lang en geestdriftig verwacht, maar in werkelijkheid heeft het nooit het levenslicht gezien. In de tegenwoordige omstandigheden is het niet mogeli k dat kanaal wederom aan te leggen. Wij moeten betere tijden afwachten, en ook drukker massaverkeer in het Westland. Onze hui dige tijd vergt geen vaarten meer van 3oo ton, maar wel van 600 ten Alhoewel dit antwoord geenszins voldoening gaf en er hier hoegenaamd geen spraak kan zijn eener vaart van 600 ton, gezien de Leie slechts toegankelijk is voor schepen van 3oo ton, was men verplicht, bij gebrek aan vol doenden steun, zich met dergelijk antwoord voor een tijdje te bevredigen tot wanneer, bij een andere gunstige gelegenheid, dezelfde kwestie nog eens terloops en ongelukkiglijk telkens zonder den gewenschten uitslag terug hervat werd. Zoo verliepen er mranden en jaren zonder dat er nu, evenmin als over enkele jaren, ern stig spraak was de vaart Yper- Komen te her stellen. Die toestand zou misschien nog lan gen tijd denzelfden gebleven zijn, ware het niet dat in de steden Rousselare en Dixmude onlangs eene gezamenlijke en krachtdadige werking op touw werd gezet om, bij middel eener nieuw te graven vaart, de verbinding van de Leie met de Yzer langs dezen kant te verwezenlijken. Dit ontwerp, waarvoor in beide voornoem de steden met ijver gewerkt wordt en dat met de reeds bestaande verbinding Leie Yzer door de vaart Komen-Yper, noch met de onbetwist bare rechten onzer spreek geen de minste re kening houdt, heeft voor ons den gunstigsten weerslag gehad en op zoo onverhoopte als onverwachte wijze de kwestie van het her stellen onzer oude vaart van Yper naar Ko men weer op het voorplan gebracht. De Regeering zal thans door de werking, langs den eenen kant van Rousselare en Dix mude en langs den anderen kant van Yper, voor de keuze gesteld worden ofwel aanzien lijke kredieten uit te géven voor het graven GROOTS ter gelegenheid van het 5ojarig bestaan der Maatschappij «De Ware Tr achter schutters bij Emile Claeys, «CAFÉ DU NORD», 188, Rijssefetraat, YPER eener gansch nieuwe vaart die een reeds ta melijk begunstigde streek moet bevoordeeli- gen, ofwel haar vroeger plechtig gegeven woord getrouw blijven en de hier bestaande vaart volledig herstellen en alzoo aan onze geteisterde streek teruggeven wat ze door den oorlog verloor. Over den uitslag dier keuze kan tr niet getwijfeld worden. Indien de verbinding Leie-Yzer er doorgehaald wordt, en daar twijfelen wij niet aan, dan zegt de ge zonde rede dat ze langs Komen en Yper moet geschieden. Hier dienen geen onteigeningen meer gedaan te worden, de vaart bestaat en moet alleen maar hersteld worden. Anderzijds, weten wij dat de handel te Rousselare het ontwerp eener vaart Rousse lare - Dixmude met een mistrouwig oog aan ziet en vreest dat de verbinding voor zijne uitbreiding schadelijk weze. Rouss* lare im mers is thans, door zijne rechtstreeksche en korte verbinding met de groote havens van het land en zijne ligging in het middenpunt van West Vlaanderen, in een bevoordeeligden toestand en velen vreezen er dien toestand te verliezen. Ten voordetle onzer vaait van Yper naar Komen, zijn er thans ook nog, zooals wij het hier vroeger reeds zegden, sedert den oorlog verscheidene nieuwe elementen ontstaan die van aard zijn om de verwezenlijking ervan te vergemakkelijken. Het ware vooreerst een uiterst geschikt middel om de alhier zoo hevig heerschende werkloosheid te bestrijden, daar velen onzer talrijke werkloozen er aan den arbeid zouden kunnen gesteld worden en al- zoo, in plaats van een voor hen vernederen den steun te moeten ontvangen, er een eerlijk loon zouden verdienen. Verders kunnen, dank aan den vooruitgang der techniek en aan de gedane ondervindingen, al de moeilijkheden, die men vroeger in den berg van Hollebeke ontmoette, overwonnen worden en dit nog des te gemakkelijker daar het niet meer noo- dig is aldaar een groote, zware en kostelijke brug aan te leggen. Doch het is niet voldoende, van ons goed recht bewust te zijn en niet te twijfelen aan den uitslag van den strijd dien RDusselare en Dixmude «enerzijds en Yper anderzijds voor de verbinding Leie-Yzer leveren, en niette genstaande alles ten onzen voordeele pleit, is het ons niet toegelaten nog langer de armen te kruisen en betrouwend de overwinning t t. z. de beslissing der Regeering, afwachten. Het is daarom dat de Handelskamer, samen met de Federatie der Geteisterden, overtuigd van de noodzakelijkheid de in zoo voordeelige voorwaarden begonnen werking krachtdadig voort te zetten, besloten heeft de overheden tot een bezoek aan de vaart uit te noodigen, ten einde ze met haar huidigen toestand beter bekend te maken en ze, desgevallend, van de mogelijkheid van herstel te overtuigen. Het doorslecht weder en de onophoudende

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1933 | | pagina 1