Les Fêtes Jnbilaires d'Ypres
14e Jaar, N° 12 - 24 Juni
1933
14eAnnée, N° 12 - 24 Juin
Een bezoek aan de Vaart
Yper - Komen
Weekblad
bet Arrondissement Yper
Op Zondag 25 Juni 1933
VUURVOGELSCHIETING
1.000 Frank Prijzen
HET
yPERSCHE
LA REGION
w VwMniglng der Geteisterde*-*,
she Clubs, enx.
D'YPRES
JournaJ hebdomadaire
de I'Arrondissement d Ypres
Orearie do I' Association de» Si me trés,
des Clubs Yprois, etc.
beheer, Opstel m Aankondigingen 34. Boterstraat, 34, Yper
Abonnement 18 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr.
Mtu iu insehriirtn tu alU Belgisthe potiknnioren
Tel. 500 - 35 ct. het nummer
SmcMilooee artikels revellers
Rédaetton, Administration et Pabllclté 34, rue au BeurreYpres.
Abonnement 18 fr. 00 par an Etranger 32 fr.
Os pemt s'aior.ner dans tons les bureaux de poste Beiges
35 ct. Ie numéro Tél. 500
Les articles non signis sent refusés
Les prochaines Fêtes Ju'oilaires que la ville
d'Ypres s'apprête k célébrer le Dimanche
6 Aoüt, a l'occasion du 550' Anniverscire
de la Tuindag, s'annoncent magnifiques.
Diverses commissions for.ctionnent active-
ment. Elles ont cans leurs attributions res-
pectives l'organisation de la Procession Jubi
laire, imposant cortège Marial historique et
religieux glorifiant l'auguste patronage de
Notre Dame de Tuine sur l'antique cité
l'installation de la nouvelle statue de la Pa
tronve d'Ypres au Bejfroi Communal recon-
struit la décoration des rues et places
publiques l'organisation d'une grandiose
manifestation de piété des Ligues du Sacré
Coeur de la West Flandre, a l'occasion de la
consécration cfficielle au Christ - Roi de la
ville ressuscitée, hommage public qui aura
lieu le même jour.
La présence de plusieurs prélats sous la
présidence de S. E. l'évêque de Bruges
Mgr Lamiroy, ancien Doyen d'Ypres, rehaus
sera ces brillantes solennités dont le succès
parait désormais assuré.
Déja un grand nombre d'étrangers sont
annoncés et les families Yproises disséminées
par la grande guerre ou installées ailleurs
auront a coeur de se donner rendez-vous dans
la chère ville natale pour y célébrer avec
enthousiasme le cinq cent cinquantième anni-
versaire du culte Yprois de Notre Dame de
Tuine.
Zooals besloten werd in de laatste maande-
lijksche vergadering van de Federatie der
Geteisterden van het Arrondissement Yper,
heeft het Bestuur der Handelskamer van
Yper, in samenwerking met de Federatie, in
den loop van verleden week een uitnoodiging
gezonden tot de heeren Gekozenen van het
Arrondissement, gemeenteraadsleden van
Yper, bes uursleden der Handelskamer en
afgevaardigden der Federatie, om, op Zater
dag 17 Juni, gezamenlijk de vaart van Yper
naar Komen te gaan bezichtigen.
Sedert den oorlog werd er reeds herhaalde
malen bij hoogerhand, en zelfs in Kamer en
Senaat, voor het herstel dezer vaart aange
drongen, doch telkens bleef het bij ijdele
woorden en nooit werd de kwestie grondig
ingestudeerd. De antwoorden die de opvol
gende ministers toen gaven waren steeds de
zelfde er moest gewacht worden tot betere
tijden
Alzo®, om maar een voorbeeld aan te
halen, gaf de toenmalige minister van Open
bare Werken, de heer Van Caenegem, in
Kamerzitting van 23 April ig3i. op een zeer
gepaste tuss-henkomst van den heer volksver
tegenwoordiger Dr Brutsaert, het volgend
antwoord
De achtbare heer Brutsaert heeft in vrome
en dichterlijke woorden gesproken over het
ongelukskind van het Westland het kanaal
van de Leie naar de Yzer. Men heeft dat
kerstekind lang en geestdriftig verwacht,
maar in werkelijkheid heeft het nooit het
levenslicht gezien. In de tegenwoordige
omstandigheden is het niet mogeli k dat
kanaal wederom aan te leggen. Wij moeten
betere tijden afwachten, en ook drukker
massaverkeer in het Westland. Onze hui
dige tijd vergt geen vaarten meer van 3oo
ton, maar wel van 600 ten
Alhoewel dit antwoord geenszins voldoening
gaf en er hier hoegenaamd geen spraak kan
zijn eener vaart van 600 ton, gezien de Leie
slechts toegankelijk is voor schepen van 3oo
ton, was men verplicht, bij gebrek aan vol
doenden steun, zich met dergelijk antwoord
voor een tijdje te bevredigen tot wanneer, bij
een andere gunstige gelegenheid, dezelfde
kwestie nog eens terloops en ongelukkiglijk
telkens zonder den gewenschten uitslag terug
hervat werd.
Zoo verliepen er mranden en jaren zonder
dat er nu, evenmin als over enkele jaren, ern
stig spraak was de vaart Yper- Komen te her
stellen. Die toestand zou misschien nog lan
gen tijd denzelfden gebleven zijn, ware het
niet dat in de steden Rousselare en Dixmude
onlangs eene gezamenlijke en krachtdadige
werking op touw werd gezet om, bij middel
eener nieuw te graven vaart, de verbinding
van de Leie met de Yzer langs dezen kant te
verwezenlijken.
Dit ontwerp, waarvoor in beide voornoem
de steden met ijver gewerkt wordt en dat met
de reeds bestaande verbinding Leie Yzer door
de vaart Komen-Yper, noch met de onbetwist
bare rechten onzer spreek geen de minste re
kening houdt, heeft voor ons den gunstigsten
weerslag gehad en op zoo onverhoopte als
onverwachte wijze de kwestie van het her
stellen onzer oude vaart van Yper naar Ko
men weer op het voorplan gebracht.
De Regeering zal thans door de werking,
langs den eenen kant van Rousselare en Dix
mude en langs den anderen kant van Yper,
voor de keuze gesteld worden ofwel aanzien
lijke kredieten uit te géven voor het graven
GROOTS
ter gelegenheid van het 5ojarig bestaan der
Maatschappij «De Ware Tr achter schutters
bij Emile Claeys, «CAFÉ DU NORD»,
188, Rijssefetraat, YPER
eener gansch nieuwe vaart die een reeds ta
melijk begunstigde streek moet bevoordeeli-
gen, ofwel haar vroeger plechtig gegeven
woord getrouw blijven en de hier bestaande
vaart volledig herstellen en alzoo aan onze
geteisterde streek teruggeven wat ze door
den oorlog verloor. Over den uitslag dier
keuze kan tr niet getwijfeld worden. Indien de
verbinding Leie-Yzer er doorgehaald wordt,
en daar twijfelen wij niet aan, dan zegt de ge
zonde rede dat ze langs Komen en Yper moet
geschieden. Hier dienen geen onteigeningen
meer gedaan te worden, de vaart bestaat en
moet alleen maar hersteld worden.
Anderzijds, weten wij dat de handel te
Rousselare het ontwerp eener vaart Rousse
lare - Dixmude met een mistrouwig oog aan
ziet en vreest dat de verbinding voor zijne
uitbreiding schadelijk weze. Rouss* lare im
mers is thans, door zijne rechtstreeksche
en korte verbinding met de groote havens van
het land en zijne ligging in het middenpunt
van West Vlaanderen, in een bevoordeeligden
toestand en velen vreezen er dien toestand te
verliezen.
Ten voordetle onzer vaait van Yper naar
Komen, zijn er thans ook nog, zooals wij het
hier vroeger reeds zegden, sedert den oorlog
verscheidene nieuwe elementen ontstaan die
van aard zijn om de verwezenlijking ervan te
vergemakkelijken. Het ware vooreerst een
uiterst geschikt middel om de alhier zoo hevig
heerschende werkloosheid te bestrijden, daar
velen onzer talrijke werkloozen er aan den
arbeid zouden kunnen gesteld worden en al-
zoo, in plaats van een voor hen vernederen
den steun te moeten ontvangen, er een eerlijk
loon zouden verdienen. Verders kunnen, dank
aan den vooruitgang der techniek en aan de
gedane ondervindingen, al de moeilijkheden,
die men vroeger in den berg van Hollebeke
ontmoette, overwonnen worden en dit nog
des te gemakkelijker daar het niet meer noo-
dig is aldaar een groote, zware en kostelijke
brug aan te leggen.
Doch het is niet voldoende, van ons goed
recht bewust te zijn en niet te twijfelen aan
den uitslag van den strijd dien RDusselare en
Dixmude «enerzijds en Yper anderzijds voor
de verbinding Leie-Yzer leveren, en niette
genstaande alles ten onzen voordeele pleit, is
het ons niet toegelaten nog langer de armen
te kruisen en betrouwend de overwinning
t t. z. de beslissing der Regeering, afwachten.
Het is daarom dat de Handelskamer, samen
met de Federatie der Geteisterden, overtuigd
van de noodzakelijkheid de in zoo voordeelige
voorwaarden begonnen werking krachtdadig
voort te zetten, besloten heeft de overheden
tot een bezoek aan de vaart uit te noodigen,
ten einde ze met haar huidigen toestand beter
bekend te maken en ze, desgevallend, van
de mogelijkheid van herstel te overtuigen.
Het doorslecht weder en de onophoudende