Het Bezoek aan de Vaart Yper - Komen Zooals'wij het in ons laatste nummer aan gekondigd hebben, werd er verleden Zaterdag door onze plaatselijke Handels en Nijver heidskamer, in samenwerking met de Federa tie der Geteisterden van het Arrondissement Yper, een bezoek op touw gez *t naar de vaart van Yper Komen, met het doel de openbare meening met dein sommige middens reeds zoo Een deel der groep bij de sluis in 1912 gebouwd aan den in gang der doorsnede ran Hollebeke. allen te verblijden en geeft ons het recht te verklaren dat 29 Juli waarlijk een allerbelang rijkste en beslissende dag voor Yper is geweest. Nu behoeven wij nog slechts de toestem ming te bekomen van het Ministerie van Open bare Werken om de noodige herstellingswer ken aan de vaart Yper Komen te doen uitvoe ren, alsmede het stemmen door de Regeering van de daartoe noodige kredieten ofwel de toelating deze af te nemen van het krediet dat voor het uitvoeren van openbare wei ken ter harer beschikking gesteld is. druk besproken kwestie der verbinding van de Leie met de Yzer nader bekend te maken en met het doel vooral aan te toonen dat deze zoo gewenschte en zoo noodige verbinding hier door de bestaande vaart van Yper naar Komen reeds verwezenlijkt is en met weinige kosten, indien de Regeeiir g ertoe besluit de noodige herstellingsweiken te laten uitvoeren, aan gansch onze streek zoowel als aan de haven van Nieuwpoort onschatbare diensten zou kunnen bewijzen. De uitnoodiging van de Handelskamer en van de Federatie der Geteisterden werd uiter mate goed beantwoord, en deze zoo talrijke opkomst toont eens te meer aan welk groot belang er aan die kwestie gehecht wordt en laat ons ook toe de hoop te koesteren dat wij eens het groot genoegen zullen heboen onze betrachtingen, die ook deze zijn van Komen, Houthem Hollebeke en alle omliggende ge meenten, met den gewenschten uitslag be kroond te zien. Wij hebben thans zelfs meer dan die hoop, wij hebben nu de verzekering dat onze pogin gen om de vaart Yper-Komen terug te beko men moeten gelukken, dat dit werk door on ze voorvaderen begonnen niet voor eeuwig zal verlaten noch verloren zijn, dat de vroe gere twijfel over de mogelijkheid om die vaart te voltooien thans niet meer bestaat. Immers, wij hebben daar, ter gelegenheid van dit bezoek, het onuitsprekelijk genoegen gehad uit den mond van <le heeren Senatoren Mullie en Gillon te vernemen dat zij si hun invloed zullen gebru ken om het herstel d( zer vaart te bekomen, en wij hebben er ook met een niet mindere volioeni g door de bevoeg de heeren Ingenieurs van den provi; cLl n dienst van Bruggen en Wigen hooren verkla ren dat de moeilijkheden der sLuf van Holle beke, die tot hiertoe de groote stronkeisteen was en waar alle vroegere pogingen steeds jammerlijk mislukten, kunnen overwonnen worden. Wij hebben destijds reeds meermalen ons oordeel te kennen gegeven en gezegd er niet aan te twijfelen dat, met de vroegere opgedane ondervindingen en dank aan den grooten vooruitgang der wetenschap, het aan onze huidige Ingenieurs mogelijk was dit werk met goeden uitslag uit te voeren, doch wij voeg den er ook telkens aan toe dat wij niet bevoegd waren om over die zaak met zeker heid te oordeelen en dat wij ons aan het oor deel van de heeren Ingenieurs over de al of niet mogelijkheid van het werk zouden onder werpen. Thans echter, zooals onze lezers het in de redevoering van den heer Ingenieur Claeys, Bestuurder van den dienst van Brug gen en Wegen en in de zoo goed gedocumen teerde en merkwaardige historische uiteen zetting over de vaart van den heer Ingenieur Principaal De Wulf zullen kunnen zien, heb ben wij de stellige verzekering van deze bevoegde heeren dat er middel is de zoo gevreesde Ypersche klei onschadelijk te ma ken en dat de vaart door de scheidingskruin van Hollebeke kan verwezenlijkt worden. Die verzekering alleen is van aard om ons Daarvoor mogen wij thans rekenen op de medewerking van de heeren Ingenieuts van Bruggen en Wegen, die in hunne verslagen aan het Ministerie niet zullen nalaten alles aan te halen wat voor het herstel onzer vaart pleit daarvoor mogen wij nu ook rekenen op den steun onzer mandatarissen die geen enkele gelegenheid zullen laten voorbijgaan om de rechtmatige eischen van gansch onze bevolking te steunen, en eindelijk ook nog op al den invloed van de pers die, in hare versla gen over hetgeen zij hier gezien en gehoord heeft, de openbare meenirg zal inlichten over den toestand waarin Yper en gansch de streek zich sedert en ook door den oorlog bevinden en ze ook zal weten te overtuigen van de drin gende noodzakelijkheid de heropbeuring van handel en nijverheid, de heropleving van gansch onze streek in de hand te werken door het herstellen der reeds bestaande vaart Yper Komen, die de verbinding van de Leie met de Yzer en met Nieuwpoort moet verzekeren. Dcch komen wij terug tot de ontvangst van den 29 Juli en tot het bezoek der vairt. 's Morgens, om g u. 3o, werden de verte genwoordigers der pers. die den oproep beantwoord hadden, in het HóM Sultan ontvangen en verwelkom! door den heer Hrctor Vermeulen, voorzitter onzer Handels kamer, bij wien zich verscheidene bestuurs leden dezer vereeniging alsmede de heer Pockelé, conducteur van Bruggen en Wegen te Yper aar gesloten hadden. In groep begaf men zich van daar naar de statie, om er de heeren Ingenieu s Claeys en De Wulf af te halen, die hier met den trein van 10 u 12 toekwamen. Na de gebruikelijke voorstellingen, vertrok de tabijke groep naar den Dickebuschsteenweg om er van op de brug over «Je vaart zich te vergewissen in welken toestand dit gedeelte van het kanaal Yper Komen Zich bevindt. Daar gaven de heeren ingenieurs aan de talri ke aanwezigen allen gewenschten uitleg over dit pand en over de kunstwerken die zich er in bevinden. Ook de heer H. Vermeulen verstrekte nog eenige ophelderingen en deed er onder meer nog een ander voordeel uitschijnen dat de verbinding Leie-Yzer door de vaart Yper-Komen aan Yper zou opleveren, namelijk de bevoorra ding in water van het pand der vaart Yper- Yzer tusschen Yper en Boesi ighe-Sas, bij middel van het water dat uit de Leie zou ge pompt worden en hier het gebrek aan onder- grondsch water zou vergoeden. Tengevolge van het doorslecht weder, waarmede wij gansch den morgen bejegend werden, was het niet mogelijk de ontworpen wandeling langs dit gedeelte van de vaart tot aan hare uitmonding in de kaai te doen. Men zag zich dus gedwongen dit belangrijk ge deelte van het programma van den dag eenigs- zins te wijzigen, en het was in autocar dat de uitgenoodigden van aan den Dickebusch steenweg tot aan Yper Kaai gevoerd werden. Onderweg werd er evenwel erkele stonden stilgehouden aan de bruggen over den Veurne- steenweg en over den Dixmudesteenweg, zoodat het de aanwezige heeren toch mogelijk was verschillige gedeelten van dit pand te zien en zich te overtuigen hoe dit enkel door oorlogsfeiten en door jarenlange verwaarloo- zing beschadigd werd. De vaart Yper-Komen, op dit gedeelte en men mag zeggen op bijna gansch hare lengte, alleen de doorsnede van Hollebeke uitgezonderd, bevindt zich nu om trent in denzelfden toestand als vroeger de vaart Yper-Yzer, di® nu reeds hersteld en voor de scheepvaart terug geopend is. Nabij de uitmonding der vaart Yper- Komen in het kanaal Yper-Yzer gaf de heer Pockelé beknopt enkele bijzonderheden over de Ver schillige sluizen en voornamelijk over de daar gelegen dubbele sluis, en maakte de aanwezi gen er opmerkzaam op dat deze kunstwerken nog grootendeels herbruikbaar zijn en slechts eenige herstellingen alsmede nieuwe deuren en bewegingstoestellen vergen. Daarna bracht de autocar de uitgenoodig den naar het stadhuis doch gezien dit hen nog toeliet, gingen zij eerst nog eens onze Sint Maartenskalhedraal, het stadstheater alsmed& de Anglikaansche St Joriskerk bezichtigen. Om 11 u. 3o vergaderden allen terug op het stadhuis, waar zij door den heer J. Van der Ghote, burgemeester, omringd van de heeren schepenen C. Lemahieu, G. ''"elahaye en J. Van der Mersch, ontvangen en verwelkomd werden. Daar bevonden zich nog de heeren Hec tor Vermeulen, voorzitter der Handels en Nijverheidskamer van Yper, en advokaat Arthur Butaye, voorzitter van de Federatie der Geteisterden van het arrondissement Yper, ontwerpers en inrichters van dit btz rek aan de vaart de heeren Claeys, Hoofdingenieur en Bestuurder der Diensten van Bruggen tn Wegen in West-Vlaanderen, en De Wulf,Inge nieur principaal bij ztlfde diensten de heeren Mullie, Bossuyt, Lammertyn, De PonthieU en Gillon, senators de heer Dr Brutsaert, gewezen volksvertegenwoordiger de heeren Lommez en Cornillie, bestendige afgevaardig den de heereü V. Seys, B. Vermeulen en R. Six, provinciale raadsleden de heer Pockelé, conducteur van Bruggen en Wegen te Yper 1 de vertegenwoordigers van talrijke dag;, en weekbladen, onder meer van La Libre Belgique, Le Peuple, Le Soir, La Nation Beige, Het Laatste Nieuws, La Der- nière Heure, Het Nieuws van den Dag, Agence Belga, La Gazette, van Brussel Het Handelsblad, de Gazet van Antwerpen, La Métropole, van Antwerpen Le Bien Public, De Landwacht en Het Volk, van Gent Le Journal de Bruges en Het Biugsch Handelsblad, en dan de plaatselijke bladen De Gazet van Poperinghe, De Halle, De Vrijheiden Het Ypersche de teeren Peeters en Crayez der suikerfabriek van Veurne de heer Iweins d'Eeckhoutte de heer Gits, stadsbouwkundige, en verders verscheidene bes uu-sleden en leden der Handels en Nij verheidskamer, de heeren Julien Tahon, Ed. Toussaert, Florimomd Vandevoorde, Leon Vandevoorde, Arm. Donck, Aimé Gruwez, Platteeuw, bestuurder der gasmaatschappij, Honoré Vanderghote, enz. Na de verwelkomingsrede van den heer HL Vermeulen, waarop de heer Burgemeester en ookdeheer Hoofd Ingenieur Claeys antwoord den (al deze redevoeringen laten wij hier vol gen), gaf de heer Ingenieur De Wulf ons een uiterst interessante en goed bestudeerde stu die over de vaart Yper Komen en de versch 1 lige wei ken die er uitgevoerd werden. Wij zijn gelukkig insgelijks deze studie aan onze lezers te kunnen meéedeelen. Vervolgens begaven de genoodigden zich naar het Hotel Ypriana, waar hen door de Handels en Nijverheidskamer een allersma kelijkste lunch werd aangeboden. Bij het na gerecht bedankte de heer Voorzitter Vermeu len al de aanwezige overheden en de verte genwoordigers der pers omdat zij zoo talrijk den oproep beantwoord hadden en drukte de hoop uit op hunne gewaardeerde medewerking te mogen rekenen om den hartewensch van Yper en gansch de streek, namelijk het her stel onzer vaart Yper Komen, te helpen ver wezenlijken. De heer senator Mullie bedankte vervolgens de Handelskamer van Yper en de Federatie der Geteisterden van het Arrondis sement Yper voor hare vriendelijke uitnoodi ging en zoo gulhartige ontvangst en verzeker de de verdienstelijke intichters en ijvervolle werkers voor de heropleving van Yper dat hij hen in hunnen strijd met hart en ziel ter zijde stond en dat, bijzonderlijk voor wat de kwes tie der vaart Yper-Komen betrof, hen gansch zijn steun en al zijn invloed verworven waren. Ook de heer senator Gillon sprak nog eenige hartelijke woorden in 't fransch, en verklaar de zich ten volle aan te sluiten bij den acht baren heer Mullie, met wien hij, niettegen staande hunne verschillende politieke denk-

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1933 | | pagina 4