Rede van Heer H. Vermeulen, 1 5 Antwoord van den Hr J. Van der Ghote, wijze, de vriendelijkste betrekkingen onder houdt. De heer Gillon zegde onder meer nog dat hij, in zijne hoedanigheid van gecoöpteer de senator, in deze kwestie hier zou moeten onzijdig blijven, dat hij evenzeer de belangen van Kortrijk, Yper als van Rousselare zou moeten behartigen, doch dat hier, in zake de gevraagde en gewenschte verbinding Leie- Yzer, het recht zich langs den kant van Yper '«bevindt en dat hij dan ook niet aarzelt om, sa men met den heer senator Mullie, dit recht te verdedigen en de belangen van Yper ter harte ;te nemen. Deze korte en gemoedelijke aanspraken werden warm toegejuicht en de heer Voor .bitter Vermeulen, na de achtbare sprekers voor hunne troostende en zoo deugddoende verklaringen bedankt te hebben, stuurde ook nog eenige woorden van welgemeenden dank ïtot de heeren Ingenieurs Claeys en Dewulf, die zoo welwillend zijn geweest hunne groote bevoegdheid ten dienste der zaak van Yper te stellen. De heer Hoofdingenieur Claeys sloot vervolgens de reeks toespraken met den heer Vermeulen voor zijne vriendelqke woor den te bedanken, vei klaarde nogmaals ten volle oveituigd te zijn van de mogelijkheid de wei ken met welslagen uit te voeren en ver zekerde allen op de gansciie medewei king van het beheer van bruggen en Wegen te mogen rt kenen om ue weiken der vaart Yper Komen tot een goed einde te brengen, van izoodra de Wetgevende Kamers en het Minis terie de noodige kredieten om dit werk uit te -voeren zullen willen beschikbaar stellen. Daarna werd, omstreeks 14 u 3o, het weder wat opgeklaard zijnde, de tocht onder komen met twee gioote autocars naar het slechtste en moeilijkste gedeelte der vaart, de sleuf van Hollebeke. Van aan de brug bij -de hofstede Capoen tot aan de ingestorte brug van Hollebeke werd den weg te voet af gelegd, opdat allen zich eens met eigen oogen van den toestand van dit gedeelte zouden kunnen overtuigen. Door de zorgen van den (heer Pockelé, was de bekleeding in betonnen Jcaders gevuld met metselwerk, dienende om de vaartglooiing te versterken en die vroeger met.gras en onkruid overgroeid totaal onzicht baar was, op een zekere lengte langs beide oevers der vaart schoon blootgemaakt ge worden. Dit stelde ons in de gelegenheid te .bestatigen dat deze bekleedieg op een nog grootere lengte dan wij eerst vermoedden, iieefi stand gehouden en er alleen door oor logsfeiten beschadigd werd. Aan de sluis, die in 1912 door den heer Monnoyer in de zoo gevreesde klei van Hollebeke berg gebouwd werd en er, buiten de vernieling door den oorlog veroorzaakt, onaangeroerd eii onge schonden is bewaard gebleven, gaven de hee ren ingenieurs Claeys, De Wulf eu Pockelé -aan de deelnemers van deze studiereis, die zich in verschilhge groepen gevormd hadden, ook alle noodige ophelderingen. Niettegen staande den slechten aard van den grond al daar, die door den versch gevallen regen doordrongen getrouw aan de schoenen bleef plakken, niettegenstannde de verlatene en verwilderde verwoesting die zich daar op dat -einde voor het oog ontrolt en voor oninge- wijden schier onherstelbaar schijnt, hebben de heeren Ingenieurs de stellige overtuiging dat de doorsnede van Hollebeke thans moge lijk is, en heöben zij met bewijzen aan de hand en met hunne technische uiteenzetting deze overtuiging aan de aanwezige deelne mers weten mede te deelen. De tegenstanders van de vaart Yper Komen of de half overtuig den konden tot nu toe nog de vroegere mis lukkingen inroepen, doch thans zijn zij ver plicht het hoofd te buigen voor het oordeel van bevoegde technici die sedert lange jaren reeds de kwestie onderzocht hebben ea die, door de vorige ondervindingen geleeid en met de nieuwe stelsels en nieuwe uitvindingen en verbeteringen van de moierne wetenschap gewapend, nu verklaren en bevestigen dat het werk kan uitgevoerd worden. Onder de ver- schillige stelsels die het weliukken der vaart kunnen verzekeren ware, volgens den heer Ingenieur Claeys, het beste en het doeltref fendste het aanleggen van een gepast drainee- ringsstelsel om den ondergrond droog te hou den en alzoe alle werking ervan te beletten en het bedekken der vaartbedding met een laag beton in het slechtste gedeelte en dit hoogstens op een lengte van 7 tot 800 meter. Aan de ingestorte brug van Hollebeke, werd er terug op de autocars gestapt, en over Hollebeke en Houthem, na onderweg nog -«ens hier en daar de vaart vluchtig bezichtigd te hebben, waren allen weldra te Komen, waar het meerendeel der persvertegenwoor digers, te 16 u. 10, den trein namen die hen t le Kortrijk aansluiting moest geven met de treinen voor Gent, Brussel en Antwerpen. De tijd ontbrak om aan deze heeren hun per soonlijk oordeel te vragen over hetgeen zij hier gehoord en gezien hebben, doch zij zullen voorzeker niet nalaten dit in hunne verslagen te laten doorschijnen en wij zullen, bij gele genheid, hier in ons blad wel eens eenige uittreksels dezer verslagen overdrukken. De nog gebleven overheden en uitgenoo- digden begaven zich dan nog naar het gedeelte der vaart dat in de Leie uitmondt. Onderweg hadden zij het genoegen daar den heer Leon Berghe, gewezen burgemeester van Komen, te ontmoeten die hen zegde hoezeer de pogingen door Yper gedaan aan de vurigste verlangens der bevolking van Komen beant woorden en van welk groot nut de vaart voor gansch die streek zou zijn kon zij voor de scheepvaart geopend worden. Een kort bezoek aan Fransch-Komen, een kleine verfrissching die aan velen welkom was en de terugtocht, langs Waasten, vong weldra aan zoodat allen, verheugd over den schoonen dag en tevreden over al het leer rijke dat zij gehoord en gezien hadden, hier rond 6 u. terug te Yper aankwamen. Om te sluiten aanzien wij het als een plicht de Handelskamer van Yper en de Federatie der Geteisterden van het Arrondissement Yper van harte te bedanken om de pogingen die zij zich zoo offervaardig en onbaatzuchtig ge troosten ten bate van het algemeen belang en om het goede zaad dat zij, door het inrichten van dit belangrijk en ophefmakend bezoek aan de vaart Yper Komen, geplant hebben. Mocht het weelderig opschieten en goede vruchten dragen, mocht Yper binnen afzienbaren tijd haar vaart Yper Komen terug bekomen en alzoo de verbinding Leie-Yzer verwezenlijkt zien, tot grooter welzijn van gansch onze streek 1 Dit bezoek, ingericht door de verdienste lijke mannen die aan het hoofd van genoemde inrichtingen staan, is een eerste stap die ons, wij twijfelen er niet aan, met de medewerking van allen die eenigen invloed hebben, naar h;t einddoel moet leiden. Hier lattn we thans de verschillige rede voeringen volgen Voorzitter der Handelskamer Heer Burgemeester, Mijnheer en, De plechtigheid van heden is als het ware de opening van een nieuw tijdstip in de her wording van Yper, zij zal immers het vraag stuk van het herstel der vaart Yper Komen aan de dagorde der openbare meening plaat sen. Belangrijke dag, want zoo de ramp van 1914 1918 't ontslaan van een nieuw Yper in sieen voor gevolg heeft gehad, is zij ook de oorzaak geweest van het ontstaan van een nieuw Ypsr in bestaansmiddelen geen enkel der vroegere welstandsDronnen werd inder daad aan Yper terug gegeven. Hier liggen noch mijnen, noch steengroe ven en om het bestaan van hare talrijke wer kersbevolking te verzekeren, moet de stad Yper in een toestand geplaatst worden die voor de ontwikkeling van handel en nijverheid voordeelig is. Dit was het doel onzer voorge slachten die de vaart Yper Yzer bekwamen, dit was eveneens het doel onzer voorouders die met zooveel taaiheid voor het graven van de vaart Yper Komen streden. De vaart Yper-Yzer is zoo goed als her steld en, ware het niet van de roodlottige ijzerwegbrug van Caeskerke, zij zou thans reeds het varen roet schepen van 3oo ton toe laten. De vaart Yper Komen ligt daar nog steeds in haar verwoesten toestand zij is, van al de Belgische kanalen, de eenige waar van het werk onvoltooid gelaten wordt. Er is nu spraak werk aan onze werkloo- zen te verschaffen, daar ligt werk genoeg dat, zoo men het wil, van morgen reeds kan aan geval gen worden gezien er geen voorberei dende pleegvormen noch onteigeningen meer te doen zijn. Er is thans ook spraak de Leie met de Yzer te verbinden, daar ligt de kortste verbinding. Er is spraak de drie Martelaars steden. Nieuwpoort, Dixmude en Yper, een nieuw leven te geven, daar ligt de bronader van dezen welstand. Het is mijne taak niet de technische zijde van dit vraagstuk te bespreken. Wij hebben heden de groote eer en het groot genoegen hier in ons midden te hebben den heer Claeys, hoofdingenieur van Bruggen en Wegen veor West Vlaanderen, en den heer De Wulf, Inge nieur bij dezelfde diensten, die dezen kant van het vraagstuk met de grootste bevoegdheid zullen behandelen. Ik zal mij nochtans veroorloven de aan dacht van de tegenwoordige heeren op een punt te vestigen, namelijk op het vraagstuk der waterspijzing. Yper is gelegen in een kom waarvan de heuvelen van 3 tot 7 kilometers van de stad zijn afgelegen. De oppervlakte dezer kom is onvoldoende om aan een rivier of een kanaal een voldoende waterspijzing te geven, en dit zooveel te meer dat de twee derden van het water dezer kom moeten dienen tot het spij zen der vijvers van Zille'oeke en Dickebusch, die Yper van drinkbaar water voorzien. Deze toestand wordt nog verergerd door het feit dat de ondergrond hier uit ondoor dringbare Ypersche klei bestaat het winter- water gaat in den grond niet en veroorzaakt overstroomingen, en bij gemis aan onder- grondsch water is er, in den zomer, water- schaarschte voor de bevolking en ook voor de vaart Yper Yzer. Het herstellen der vaart Yper Komen zal aan dezen toestand verhelpen, daar al de pan den van Boesinghe Sas tot aan Komen op een goed waterpeil zullen kunnen gehouden worden met het water uit de Leie te pompen. Een bezoek aan het pand gelegen tusschen de twee sassen van Boesinghe kan eenieder over tuigen welke schoone vaart tusschen Boesin ghe en Komen zal bestaan. Dan zal, zooals voor de spijzing der faDrieken van Roubaix en Tourcoing, zooals voor de vaart van Bossuyt en voor de vaart Oyghem - Rousselare, het pompen van water uit de Leie ook de zegen van gansch onze streek worden. Ik bedank U, heer Burgemeester, voor het goed gevolg dat gij aan onze vraag tot ont vangst op het Stadhuis hebt willen geven. Ik bedank de heeren Ingenieurs die ons in onzen stiijd ten voordeele van Yper zoo welwillend ter zijde staan. Ik bedank den heer Minister Sap die hen de toelating gaf hier heden tegen woordig te zijn. Ik bedai k ook al de heeren Mandatarissen en dagbladschrijvers die hier gekomen zijn om de kwestie te onderzoeken en zich een overtuiging te vormen, en die zul len medehelpen tot het smeden van het wapen dat aan Yper het nieuw leven moet geven Burgemeester. Mijne Heeren, Ik beu gelukkig, ia mijne hoedanigheid van Burgemeester van Yper, U allen hier te ontvangen en welkom te heeten Ik ben gelukkig hier de mandatarissen van Yper en het Ypersche alsmede de afgevaar digden van de üelgische Pers te mogen be groeten. Owe tegenwoordigheid is het bewijs van het belang dat door U allen gesteld wordt in de algemeene belangen van onze martelaar- stad en namelijk in de verwezenlijking van de voor Yper breodnoouige verbinding van de Leie met de Noordzee. De kwestie dezer verbinding is bijna even oud als Yper zelf. Sinds eeuwenen reeds van af de jaren 1600 werd immers de noodzake lijkheid dezer verbinding bevestigd, het be lang ervan ingezien, de verwezenlijking ervan betracht. Later onder de regeering van Lodewijk XLV, later nog in de jaren 1700 met het ontwerp van E. H. Man, in 1806 met het ontwerp Panay, in 1827 met het ontwerp Alewyn werd de studie dezer verbinding inge zet. In 1818 zien wij de Handelskamers van Yper, Kortrijk, Oostende, Doornijk en Bergen vergaderen om in gemeen overleg van de Regeering het delven der vaarten Pomme- rceul-Anloing, Bossuyt-Kortrijk en de verbin ding van de Leie met de vaart Yper-Yzer los te krijgen Van zijn kant steunt het Stadsbestuur van Yper den wensch van de bevolking en, in zitting van l3 Maart 1828, wordt bij aanzoek- schrilt aan den Koning de uitvoering dezer werken aanbevelen. Den 28 December i83i, nieuw aanzoekschrift. In zitting van 22 Augus tus i832 stemt de Gemeenteraad een krediet van 5oo gulden voor het opmaken der plan nen en bestekken dezer verbindingswerken. Den 7 Oktober i83g wordt de Gemeenteraad bij hoogdringendheid bijeengeroepen. Welk gevaar is in het verschiet en moet afgeweerd worden Het nieuws dat de Koning voorne mens is het ontwerp van de verbinding van de Schelde met de Deulevaart naar Roubaix goed te keuren. Met algemeene stemmen wordt dat ontwerp afgekeurd. Het schepen college krijgt opdracht zich 's anderdaags de lange reis naar Biussel te getroosten tea einde een in zeer krachtdadige en heftige bewoordingen opgesteld protest aan den Koning ter hand te stellen. Den 12 Oktober,

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1933 | | pagina 5