KOFFIES en CHICOREI met PREMIEN Christiaens S Devolder - KortrijK Te koop io olie goede winkels. - PremiedepotG. Laroye, 20, Roomgaardstrast, Yper. Nog de vaart Yper-Komen Groote Baan koers EISGHT ALTIJD EN OVERAL DE Nos Visiteurs WIELRIJ DEN Op Dinsdag 15 Augustus 1933 voor Onafhankelijker* 135 km. 5000 Frs prijzen Verbeke wint den Juniorskoers te Vper Exposition Horticole Stad leper - Moederhuis opgedaan had tijdens zijn reis in Frankrijk en van de grondige studie die hij over deze kwes tie ondernomen had, stelde de heer Ingenieur Froidure voor het ingestort deel van de tun nel te herbouwen met zwaardere afmetingen en de afgeschoven oevers aan hun onderdeel te schoren met een massief zand gemengd met klei derwijze ware het peil van het verdee- lingspand onveranderd gebleven. Eindelijk in 't jaar 19*9 werden de voltooi- ingswerken van het verdeelingspand in aanbe steding gesteld. Het Beheer had geen ver sterkingstelsel opgelegd en het liet de aan nemers toe zelf ontwerpen voor te leggen. Het programma der wei ken liet de vrije keus tusschen twee veronderstellingen, name lijk het verhoogen van een deel van het bestaand verdeelingspand mits het bouwen van twee sluizen, en het herstellen van het verdeelingspand met of zonder behoud van een tunnel. Er werden verschillige voorstellen gedaan en het werk werd toevertrouwd aan de firma Monnoyer en Zonen voor de som van 3.o37.75i,oo fr. die het vroeger verdeelings pand over eene lengte van ongeveer 2100 m. verhoogde. Het werk begreep dus hoofdzakelijk het afbreken van de tunnel, het bouwen van twee sluizen met 5 m. verval en het verster ken van nieuwe vaartglooiïngen door ramen in gewapend beton onder elkander geschoord onder den bodem der vaart, en waarvan de ruimten met baksteenmetselwerk aangevuld waren. Waar de weg van St-Elooi de diepe sleuf dwarste was een ijzeren brug gebouwd steu nende op twee hooge pijlers. De uitvoerings termijn was door den uitvoerder vastgesteld op 3o maanden. De werken waren grootendeels uitgevoerd en de brug was zelfs beproefd geweest wan neer in 't jaar 1913, onder de drukking van den ondergrond, barsten te voorschijn kwa men in de glooiingsversterking eu de brug van den weg van St-Elooi instortte. Daarna hebben de grondverschuivingen altijd toege nomen tot aan den oorlog die den warboel geschapen heeft dien wij thans nog kunnen zien. Niet alleen het verdeelingspand, doch gansch het overige gedeelte der vaart, die door de vuurlijn of op korten afstand ervan liep en vier jaren lang beschoten is geweest, verkeert thans in erbarmelijken staat. Op 't eerste zicht schijnt er wellicht slechts een boop puinen over te schieten van de vroe gere vaart, doch indien men de kunstwerken oplettend naziet, komt men rap tot de overtui ging dat nog veel nut kan getrokken worden van de vooroorlogsche werken, ('t Vervolgt) Naar we vernemen heeft de heer senator Robert Gillon, op het bureel van den Senaat, een vraag tot interpellatieneergelegd over het bevaarbaar maken der vaart Yper-Komen en gericht tot den heer Minister van Openbare Werken. De heer Senator Gillon heeft gevraagd de bespreking van deze interpellatie bij die van het buitengewoon budget te voegen. Wij bestatigen met groot genoegen dat de beweging voor de vaart Yper Komen steeds meer en meer veld wint, en wij bedanken hier den achtbaren heer Senator Gillon op voor hand voor hetgeen hij ten voordeele van onze geliefde stad zal doen. Door zijne tusschenkomst hervat hij de oude traditie volgens dewt lke Kortrijk steeds aan de zijde van Yper stond en beide steden malkander hielpen om hare wederzijdsche be langen te verdedigen. Ainsi que nous Tannongions la semaine dernière, notre ville a regu Veodredi 4 Aoüt la visite de M. Ie vicomte Hailsham, ministre de la Guerre britannique et président de l'Imperial War Graves Commission, qui nous est arrivé dans l'aptès midi, venant d'Arras, accompagné de sa dame, du général major Sir Fabian Ware, vice président de l'I. W. G. C., et du major Sir Higginson. Le soir, aq h M. Ie ministre a assisté avec sa suite a la sonnerie du Last Post et a chaleureusement félicité M. Leclercq, per cepteur du Té égraphe et vice président du Last Post Committee pour ce pieux hommage rendu journellement aux Morts britanniques. M. le ministre s'est fait présenter également les deux clairons et leur a exprimé toute sa satisfaction. Le Samedi matin, a 9 h i5, nos hótes furent rrgus a l'hötel de ville par M. le bourg- mestre Van der Ghote, entouré de Messieurs Van der Mersch et Delahaye, échevins Versailles, secrétaire communal, et Vanden- braambussche, commissaire de police. Au discours de bienvenue de M. le bourgmestre, M. le ministre d'Angleterre répondit en ter mes aimables et signa ensuite le livre d'or qui l'a fortement intéressé. II en a examiné toutes les signatures et a remarqué, entre autres, celle de sen roi George qui avait signé le livre d'or lors de sa visite a Ypres en 1921. A Tissue de cette réception, M. le ministre a été dé- poser une couronne au monument des Morts Yprois. Le dimanche dans la matinée nous sont arrivés environ 2000 invalides britanniques, membres de la St Martin's Association. Ces visiteurs ont déjeuné dans les locaux du Cer- cle Catholique et Taprès midi les grands inva lides étaient assis devant ce batiment pour y voir passer notre procession jubilaire. Le soir, a 8 h. 3o, eut lieu sur les remparts, cóté droit de la porte de Menin, un court service reli- gieux, conduit par son Exc. Mgr. Myers, évêque ceadjuteur du Cardinal Bourne, de Westminster, et qui est jusque vers la fin de cette semaine Thóte de M. le Marquis du Pare, a Vlamertinghe. Au cours de cette céré monie, qui finissait a temps pour pouvoir assister au Last Post, M. le Major Slessor, secrétaire général du Toe H, a fait une allo cution aux invalides britanniques. Ces nombreux visiteurs, qui a cause des nombreuses festivités ne purent être regus al'Hotel de ville ce jour la, sont partis le soir même, aussitót apiès la cérémonie, en auto cars pour Ostende oü ils se sont embarqués sur la malle de nuit. Notre ville a regu dimanche dernier égale ment la visite d'un deuxième pèlerinage bri tannique, organisé paria South Western Area de la British Legion. Ces pèlerins, environ 200, ont été regus le soir, a 8 h i5, a Thotel de ville et ont assisté ensuite a une cérémonie religieuse sur les remparts, cóté gauche de la Porte de Menin. Ce service, conduit par le Rév. H. S. Briggs, comprenait quelques hymnes et prières, et fi nissait également a temps pour permettre aux pèlerins d'être présents au Last Post son- né a 9 h. par les clairons du Last Post Com mittee Ces pèlerins qui étaient descendus a Thotel Skindies, ont séjourné ici en notre ville jus que jeudi dernier et organisèrent tous les jours différentes excursions vers les points les plus intéressants de l'ancien front. Un groupe de 200 Allemands, qui avait as sisté le matin a it h. 3oa un service au cime- tière militaire allemand de Zonnebeke, nous est arrivé Dimar.che dansle courant del'après- midi. Ils ont séjourné ici pendant deux jours et ont rayonné également tout autour de la ville afin de visiter le front et plusieurs cime- tières des environs. ingericht door de Ypersche Wielrijders club met de medewerking van 't stadsbe stuur. Derde lijst van sportieve medewerkers Firma Van der Eist 5öo Fr* M. A. Donck 100 N. Parret 5o Café Stad Veurne 5o Frans Van Brussel 5o Hotel du Nord 5o Oscar Hcflack 10 M. Weckesser 20 't Vlaamsch Huis 25^ DesramaultJ. 5 We Declercq 5 Depuydt Maurice 5 Jolyt 5 Lucien Muylle 5 Alphonse Delvoye 10 Maatschappij Singer 20 Statiewagen 5 Sportman 20 Hardiquo 2 Berten Castelyn 1 flesch reukwater Hoflack Frans 5o Guerra 25 Deplancke Gebroeders 100 Naaimachine De Anker 20 Hoflack Henri- 5o Durnez Daniel 20 Van Damme René 5 Aan alle milde gevers onzen besten danlc, De Ypersche Wielrijdersclub, Lokaal bij Joseph Debeer, Café Sport wereld, Rijselstraat, 52, Yper. Deze koers op touw gezet door de nieuw gestichte wielerclub De Vereenigde Sport vrienden werd Dinsdag laatst onder veel belangstelling betwist. 22 renners kwamen hun rugnummer afhalen, een getal dat meer dan bevredigend genoemd mag worden gezien de konkurrentie van Middelkerke. De koers werd uiterst vinnig betwist en na een schoonen strijd werd Verbeke van Vimy (Pas de Calais) de glansrijke overwinnaar, hij verdiende ten volle zijn ie plaats. Ziehier nu de uitslag 1) Verbeke 2) Van- depitte, op een lergte 3) Voet, op 3 lengten 4) Defoordt, op 1 min. 2 sec. 5) Van Over- berghe 6) Vandeweghe 7) Van den Berghe 8) Missiaen 9) Van de Kerckhove 10) Ghy- selinck xi) Vandaele 12) Van Halst 'r i3) Boone 14) Allaert 15) Gouwy. Hierbij bedankt de nieuwe veleclub De Vereenigde Sportvrienden al de sportman nen die hun penning gegeven hebben voor het steunen van dezen koers, en hoopt het vol gende jaar op hunnen st^un te mogen rekenen. Comme tous les ans, la colonie Anglaise d'Ypres organise une exposition horticole dans les locaux de Técole attenante a l'Eglise Anglicane St Georges, rue d'Elverdinghe. L'Ouverture en aura lieu ce samedi 12 aoütK a 14 h. 3o. Op den tweeden Zondag van Thuyndag, alsook den i5 Oo^st, zal het publiek toegelaten worden om het Moederhuis te bezoeken, telkens van 14 tot 17 ure.

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1933 | | pagina 6