Een nieuwe Hoed voor 10 fr.
PRI JSUITDEELI NG
Daarom Heeren...
De Harmonie Ypriana
Poperinghe
Stad Yper - Nijverheidsschool
Krisistijd vergt
spaarzaamheid.
L. KNOCKAERT, Dixmudestraat, 53, YPER
Iferwerij 3C Bleekerij 3C Nieuwwasscherlf
Rouw in 24 uren. Bijzonderheid Zeer stip op staal verwen.
Zondag laatst 's namiddags had in Skindies
Park te Poperinghe het aangekondigd kunst
concert plaats. De Harmonie Ypriana
onder de bevoegde leiding van haar talent
rijken muziekmeester, heer Fr. Deridder, gaf
eens te meer blijken van zeer groote kunst.
Die harmonie js geworden een echt keur
korps, dat, door zijne verzorgde uitvoering
onder het begoochelend stokje van zijn leider,
de algeheele waardeering afdwingt van alwie
iets voor muziekkunst gevoelt.
Het prachtig programma, dat de toehoor
der aangeboden werd, getuigt van een fijn
kenner, die weet met welke stukken zijne
kunstschaar kan geprezen worden.
Nogal eenige eereleden hadden eraan ge
houden de verplaatsing naar Poperinghe mede
-te maken en Ypriana te vergezellen. Vele
Poperingsche muziekliefhebbers waren er op
gemunt de Harmonie Ypriana in hare uit
voering te hooren.
De Florentiner Marsch van Fucik, arr.
door de Coninck, werd op meesterlijke wijze
uitgevoerd en behaalde het succes waardig
van dezen grooten Italiaanschen marsch
daarna werd uitgevoerd Morgen, middag,
avond te Weenen van von Suppé. In dit
openingsstuk kon men de bevallige en ver
borgde vorm der muziek van den Oostenrijk-
schen toonzetter van Boccace en Pcëte
Paysan smaken.
Na deze« ouverture kregen wij te hooren
Une soirée prés du Lac van F. Leroux
deze mazuika werd op zulkdanige meester
lijke wijze door den solist voor hobo vertolkt
dat menigeen verrukt was door de fijnheid,
van dit naïef speeltuig een droom waarin,
midden een schilderachtig landschap, dorps
kinderen dansen... Dan werd ons opgedischt
le Ballet des Deux Pigeons van Messager
met meer eenheid en samenhang kon er niet
gespeeld worden. nan nog La Dernière
Sérénade van F. Van de Walle, waar de
solist zich als een meester in 't vak ontpopte.
Als nummer 6, werd de Rhapsodie Hon-
groise n° II, van Liszt, arr. door Bury, uit
gevoerd in dit meesterwerk, herkenden wij
de zonderlinge en driftige begaafdheid van
den Hongaarschen kunstenaar. Om te sluiten
de krachtige marsch du 85'.
Met zulk een programma kan men de moei
lijksten voldoen, ook was ieder luisteraar
uiterst tevreden van deze uitvoering, onder
het zoet gefluister der sidderende bladeren,
in dit stille en mooie kader dat niet het minst
heeft bijgedragen ter voltooiing van die kunst
uitvoering. Genoeglijke stonden hebben wij
daar doorgebracht, die wij helaas maar te
zelden in dat kader kunnen doorbrengen.
Na het concert stond voor de leden der
Harmonie een lekker Poperingsch henne-
potse te wachten. Is 't noodig te zeggen dat
er eere werd gedaan aan de tafel, en dat eens
te meer de fijne keuken van 't hotel Skindies
-werd gesmaakt en gewaardeerd. Madame
van Skindies zal nog lang in 't geheugea der
muzikanten blijven.
Dinsdag, zijnde O. L. Vrouw Hemelvaart,
had in den Stadsschouwburg, onder de ge
wone belangstelling, de plechtige prijsuitdee-
ling plaats aan de 100 leerlingen der Nijver
heidsschool van Yper.
Onder het spelen van het Vaderlandsch
Lied, deden de overheden hunne intrede en
namen plaats op het tooneel. We bemerkten
den heer Delahaye, schepen den heer V.
Seys, gemeenteraadslid de heeren Beirnaert,
Bossaert en Van der Ghote ingenieur, leden
van den beheerraad den heer Tor deur,
schoolopziener den heer Vermeulen, voor
zitter der Handels en Nijverheidskamer van
Yper den heer Gastel, vrederechter den
heer Leclercq, bouwkundige Mej. Verhalle,
bestuurster der stadsmeisjesschool Mevr.
Tordeur.
In de zaal bevonden zich de ouders, vrien
den en oud leerlingen die er aan gehouden
hadden deze plechtigheid bij te wonen.
Hadden zich laten verontschuldigen den
heer Van der Ghote, burgemeester den heer
Van der Mersch, schepen, voorzitter van den
beheerraad der school den heer Versailles,
gemeentesecretai is, schrij ver-schatbewaarder
den heer A. Gruwez, voorzitter der Harmonie
Ypriana den heer Denaegel, bestuurder der
stadsjonger sschool.
Na het spelen van een puik muziekstuk
door den heer Ern. Wenes, kwam de heer
Delahaye, schepen van openbare werken,
aan het woord en hield volgende aanspraak
Dames en Heeren,
Geeft ons land, geeft aan onze stad meer
bekwame vakmannen, dit weze nogmaals den
inhoud mijner korte rede, hier in de Prijsuit-
deeling der Nijverheidsschool.
Een der meest beslissende dagen van het
leven is die, waarop de loopbaan van het
kind gekozen wordt.
Die keuze beslist immers ook over een
levensgeluk een verkeerd gekozen loopbaan
is gewoonlijk ook een mislukt menschenleven.
En toch wordt tot dit meestal onherroepelijk
besluit, vanwege ouders en kinderen, dikwijls
met een onvergeeflijke lichtzinnigheid over
gegaan. Niet alleen laat men zich misleiden
door raad van onbevoegden, door een voor
bijgaande kindergril, door gemakzucht, door
ijdelheid, ja, door naijver tusschen familie
leden of geburen en wat weet ik al, doch er
wordt maar al te dikwijls uit het oog verloren
dat er reeds onbewust over de toekomst van
het kind wordt beschikt.
Onwetende of verblinde ouders willen
van hunne kinderen iets meer zien, de kinde
ren moeten voort studeeren, een eerste bijval
heeft hunne verwachtingen hoog opgedreven.
Zelfs wanneer de ouders inzien dat hun kind
niet voor de Universiteit in de wieg is gelegd,
laten zij het voortsukkelen van klas tot klas
en zien niet dat zij het leger der halfgeleerden
doen aangroeien.
Opgeleid in een vakschool, gedrild in de
Nijverheidsschool, zouden zij een flink vak
man, ja zaakleider zijn geworden. Zoo zij nu
niet als mislukte Mijnheer opnieuw achter de
In plaats van er nieuwe te koopen, laat uwe OUDE
HOEDEN in 't nieuw kuischen en hervormen bij
schaafbank terecht komen, geraken zij in all«f
geval nauwelijks aan hunne eerste broodwin
ning in de jaren waarop zij zich, behoorlijk
opgeleid zijnde, reeds een loopbaan zouden
hebben gemaakt.
Van al de kinderen, die hier in onze stad
nu de school hebben verlaten, is er geen en
kele hij weze wie hij wil die zijne plaats
in de Nijverheidsschool niet zou mogen heb
ben.
De hooge nood zal toch van lieverlede
het handwerk weer in eere brengen. Dit zal in
eere stijgen naar gelang bij onze vakmannen,
met meer vakkennis, ook meer beroepsfier
heid en meer beroepseerlijkheid wordt ont
wikkeld. Dan ook zullen de vakmannen beter
bewust worden van de nuttige en eervolle
plaats die zij in de maatschappij bekleeden.
Wat is een werkman toch zonder vakon
derwijs
Hier in de Nijverheidsschool wordt hem
alles theoretisch voorgedragen. Hier leert men
hem zijn vak en zijn werk ontleden en lief
hebben. Van dees jaar nog is er een nieuwe
leergang van mekaniek bij gekomen. Ik her
haal het, in deze school zou geen enkele wer
kersjongen mogen ontbreken. Hier is hunne
plaats. Hier zal men hen het werk en de kunst
doen begrijpen, liefhebben en beoefenen.
Dan zal er voor hen werk en geen erisis
zijn, wanneer zij uit die ruwe brok, uit dat
roestig iets, een meesterstuk zullen hebben
geboetseerd of geslegen, een meesterstuk hun
naam van Ypersch kind waardig.
Brengen wij de oude kunstvakken terug in
eere. Wenschelijk ware het dat geheel onze
Nijverheidsschool op de kunstnijverheid aan
gepast worde. Ten allen tijde hebben de
Yperlingen in de kunstnijverheid door hun
hoogen kunstsmaak uitgeschenen. Is het
oogenblik niet gekomen om dezen weg op
nieuw op te gaan
Verschillende kunstnijverheden verdwij
nen, alzoo het kunstborduurwerk, de kunst
smederij, enz. Nochtans kunnen wij in dit op
zicht de concurrentie met den vreemde on
derstaan, en zouden er alzoo voor onze am
bachtslieden nieuwe wegen van roem en op
bloei kunnen aangelegd worden.
Hiertoe zou onze Nijverheidsschool moe
ten medehelpen en daarom dienen er leer
gangen van toegepaste kunst ingericht en
gegeven te worden.
Ik ben gelukkig te bestatigen dat onze
Nijverheidsschool dien weg opgaat. De jon
gen moet kunnen teekenen en begrijpen wat
voor het dagelijksch werk noodig is, een voor
werp van dagelijksch gebruik kunnen stijlee
ren, een meubel kunstig kunnen ineenzetten,
een slot teekenen dat het een slot is, enz.. Dat
is het noodzakelijkste de teekenkunst toege
past op het dagelijksch ambacht en bedrijf.
Wat er nog ontbreekt in de Nijverheids
school, dat is een didactisch arsenaal, 't is te
zeggen, meer modellen van toegepaste kunst,
opdat onze jongens er nog meer lessen uit
zouden kunnen putten.
Dat zullen wij trachten te bekomen. MaaF
de goede wil van de Overheden en van de
Commissie der Nijverheidsschool volstaat
niet.... het baat niet dat de heeren Bestuurder
en Leeraars zich maanden en maanden inspan
nen tot het bereiken van dat doel. De goede
wil der ouders moet er zijn om hunne kinde
ren naar de Nijverheidsschool te zenden en
ze de lessen ervan te doen volgen.
Leeren wij onze kinderen den weg van de
Nijverheidsschoel laat ze een ambacht aan-
leeren opdat zij later als kunstenaren in hun
nen stiel kunnen optreden, en dan zal er voor
hen... werk t is te zeggen een bestaan ver
zekerd zijn, en dan ook zal hunne bekwaam
heid een eer wezen voor hen, voor hunne
ouders en voor hunne meesters,
Mochten wij dat zien verwezenlijken.
Daarna gaf de heer Bestuurder een kort
verslag over het verloopen schooljaar, waarin
onder ander gemeld werd dat er, ter aanmoe
diging der meest verdienstelijke leerlingen,