Een Protestvergadering van
44 Burgerstrijd
2 ti- -
en welke demoralisatie het niet-werken van
den huisvader op de andere leden der familie
inwerkt.
De kwaal der werkloosheid is geenszins de
schuld der werkloozen, maar veelal de schuld
der regeeringen zelf, door het dulden van
schreeuwende wantoestanden, beschermings
maatregelen, overproductie en inwijking van
vreemde arbeidskrachten de oorzaken weg
nemen is tevens de reddiog zoeken, maar men
hoeve den stier bij de horens te vatten men
hoeve te durven. Ziehier eenige punten die in
aanmerking komen
1) Het weigeren van allen steun aan dezen
die zelf werk, dat hun aangeboden wordt, wei
geren Zulken bestelen de maatschappij, zijn
werkvluchtigen en stellen vadsigheid boven
eerlijk verdiend loon. Men weigere ongenadig
allen steun aan al dezen die gedurig op de
lippen hebben Ik verdien meer met doppen
dan met zulk werk te doen
2) Het uitvoeren van plaatselijke openbare
werken met het geld, dat nu zonder werken
wordt weggeschonken en dienvolgens voor
de samenleving van geen blijvend nut is we
hebben ieeds gewezen op onze vaart van
Komen naar Ypei we wijzen ook op het
verbeteren onzer wegen en op het bezetten
der onbewaakte overwegen. Zoo men aan
neemt dat er in het land 2too onbewaakte
overwegen zijn, waarbij voor het meerendecl
een wachthuisje staat met een stukje bebouw
baren grond zoo men aanneemt dat er op
die 2too plaatsen dikwijls ongelukken gebeu
ren, die voor de Staatskas een zeer nadeelig
staartje hebben, dan kan men ook besluiten,
dat het zeer voorzichtig ware en tevens voor
uitziende die wachthuisjes door werkloozen
te laten bezetten met last den overweg te
bewaken mits een kleine vergoeding, hun
gratis woning en hun brokje land, ware voor
die menschen het doppen uit.
3) Het afschaffen van allen vrouwen arbeid.
Kantoren en stapelhuizen van handel, nijver-
h.id en bankwezen, privaathuizen van nota
rissen, advokaten, zitten opgepropt met
vrouwen. De vrouw is alle administrati s
binnengeslopen de ministeries gelijk n op
harems geef een kijkje in het posicheck-
ambt te Brussel, in het beheer van Telefoon
en Telegraaf en Postbureel, in het onder
tvijzerskorps. Wij zijn overtuigd dat het over
dreven feminisme een der grootste kankers
daarstelt der werkloosheid.
Verre van ons te beweren dat de vrouw
niet hoeve te arbeiden. Maar eerst en vooral
plaats voor de huisvaders, die gedemorali
seerd, nu uitgescholden worden als luiaards
en vadsigen.
De plaats van de vrouw is in het hffshou
den, aan den haard. De zorg en het bestuur
van het huisgezin is het domein der vrouw en
der jonge dochters en de maatschappij zou er
alles bij winnen, zoo de rollende Sodoma's,
lijk onze autobussen en treinen nu zijn, ver
dwijnen, zoo het vrouwelijk element de plaats
overliete aan de mannen.
Men draaie de kwestie lijk men wil, een
punt staat onbetwistbaar vast, dat de werk
loosheid met 3/5 zou verminderen, de las'en-
betaler het voorde helft minder zou kunnen
doen in verhouding der dopvermindering en
cat in honderden huishoudens de vrou v den
pot zou mogen koken, terwijl ze nu om een
stuiver bij te verdienen links of rechts als
werkvrouw mag optreden en de doppende
echtgenoot dikwijls haar rol aan de kachel
vervult.
4) Verbod aan alle vreemdelingen in België
werk te aanvaarden. Oog voor oog en tand
voor tand zeggen de Joden. Men betale met
dezelfde munt landen als Engeland en Frank
rijk die zulke hatelijke maatregelen getroffen
hebben dat Belgen, zelfs bij Belgische firma's
in Engeland of Frankn k opgericht, niet mo
gen arbeiden, Wanneer komt er een wet,
waardoor alle vreemdelingen, hetzij arbeiders
of bedienden, geen arbeid meer mogen aan
vaarden in het land zoolang er weikloosheid
bestaat in België
Hoeveel vreemdelingen huizen er niet in
onze koolmijnenstreek Hoeveel vreemde
arbeiderskracht is er aangewend aan onze
havens, groote werken zooals het Albert-
kanaal, enz. We kennen gemeenten, waar
3o verschillende nationaliteiten elkander ver
dringen en het is over het algemeen de fine
fleur niet die daar opgehoopt is getuige
daarvan de menigvuldige aanslagen die er
plaats grijpen.
Hoeveel arbeiders en bedienden zouden
door zulke wet naar hun vaderland moeten
terugkeeren en nog eens, hoeveel Belgische
arbeiders en bedienden, allemaal huisvaders
of toekomstige echtgenooien, zouden aan
't werk kunnen gesteld worden? Welk bedrag
aan ondersteuning zou aldus kunnen uitge
spaard worden
5) Afschaffing van alle cumuls
Hoeveel op pensioengestelden vervullen
nog een anderen post Iemand die op pen
sioen gesteld is of rustgeld geniet, hoeve te
rusten en hem zou het moeten verboden wor
den, vooral in crisistijd, een anders brood te
ontnemen, als ondeikruiper op te treden, ten
nadeele der werkloozen, en aldus der schat
kist en der lastenbetalers.
Cumulards komt men tegen in ieder do
mein, bij onderwijzers, staatsambtenaars,
legeroversten, volksvertegenwoordigers, tot
in de ministéries toe. Zulke cumulards ver
grooten het leger der intellectueele doppers,
meestal personen, die niets liever wenschen
dan te werken voor hun gezin en nu in stilte
moeten lijden ter wille der ikzucht van men
schen die nooit denken dat Gods zon voor
iedereen schijnt, dat ook anderen, buiten hun
zalig persoontje, recht op bestaan hebben en
dat sanatoria's ten laste van den lastenbetaler
opgevuld zijn met intellectueele ondervoede
doppers of teringlijdende kinderen.
Er zijn misbruiken in zake werkloosheid.
Waar zijn er geene Hoe hooger de ladder
der maatschappij, hoe menigvuldiger of
schreeuwender de misbruiken soms zijn. Maar
misbruiken dienen uitgeroeid en zijn nooit een
reden om te beletten doortastend op te treden,
den vinger op de wonde te leggen en te hee
len waar genezing mogelijk is.
Franqui, Broqueville enjaspar hebben hun
keel moegeschreeuwd met gedutig te herhalen
dat de uitgaven moeten vei minderen en er
meer moet gespaard worden wij z en integen
deel onze geldbeurs voortdurend inkrimpen,
het staatsbudget vermeerderen, de lasten ver
dubbelen en de werkloosheid voortduren.
Wetheeren weten even goed als wij al het
bovenstaande een herinnering kan soms goed
zijn. ROBEEK.
Donderdag laa'st greep er hier te Yper, in
het Hotel Continental, een vergadering plaats,
ingericht door Burgerstrijd de nieuwe
sociale partij die, buiten alle kleurpoliliek,
streeft naar de vereeniging van alle burgers
en boeren en strijdt voor de verdediging van
hun gemeenschappelijke belangen.
Deze vergadering had hoofdzakelijk voor
doel protest aan te teekenen tegen de nieuwe
en ongehoord zware taksen op de automo
bielen en andere motor- of stoomvoertuigen
en tegen de nieuwe taks van 20 °/0 op het
vervoer, welke onze gevolmachtigde Regee
ring, alvorens af te treden, heeft gestemd en
door Koninklijk Besluit van 16 en 17 Oogst 11.
heeft doen goedkeuren, en welke nu met
1" October aanstaande in voege zullen treden.
Alhoewel Burgerstrijd hier te Yper nog
geen afdeeling bezit en er tot op heden nog
maar weinig gekend was, werd de oproep,
die door het bestuur van den Bond over
enkele dagen bij middel van plakbrieven en
aankondigingen in de plaatselijke weekbladen
tot de autovoerders en alle belanghebbenden
gericht werd, uitermate goed beantwoord en
het was in aanwezigheid van meer dan
honderd autobezitters, aannemers van ver
voer, handelaars en andere dat deze eerste
vergadering van Burgerstrijd om 17 u. 3o
geopend werd, onder het voorzitterschap van
den heer Eugèoe Coulier, van Boesinghe,
bestuurslid van Burgerstrijd die de heeren
sprekers, M. Robert Gits, algemeene voor
zitter voor West Vlaanderen en voorzitter der
afdeeling Roeselaere Thielt, en M. Baron
d'Udekem d'Acoz, eere-voorzitter der afdee
ling Poperinghe, aan de vergadering voor
stelde.
De heer Vermeulen, voorzitter der Handels-
en Nijverheidskamer van Yper, belet zijnde,
had zich laten verontschuldigen en was op de
vergadering door de heeren Fl. Vandevoorde
en Leon Vandevoorde, bestuursleden, ver
vangen.
De heer Robert Gits kwam het eerst aan
de spreekbeurt. Door zijn geestdriftig en
overtuigend woord had hij spoedig de sympa
thie zijner talrijke toehoorders gewonnen tn
zijn gloedvolle aanspraak werd heihaaldeli k
door langdurig handgeklap onderbroken.
Eerst zette hij de draagwijdte uiteen van de
nieuwe bijkomende taksen welke, zoo men
zich er tegen niet verzet en de Regeering niet
dwingt ze af te schaffen of ten minste te ver
zachten, met 1° October a. s als volgt zullen
toegepast worden A) voor die hun eigen ver
voer verzekeren buiten den omtrtk van 20 km.,
1) voor de autos die thans per paard getaxeerd
zijn, een bijkomende taks van 80 fr. per paard
tot 10 P. K. en van 120 fr. per paard boven
de 10s PK.; 2) voorde vrachtautos en andere
die nu per gewicht belast zijn, een bijkomende
taks van 100 fr. per 100 kgr. tot 3ooo kgr.,
van i5o fr. per 100 kgr. van 3 tot 4000 kgr.,
en van 200 fr. per 100 kgr. boven de 4000 kg.;
B) voor de voermans of aannemers die het
goederenvervoer per autocamion verzekeren
buiten een straal van 20 km. een oijkomende
taks van 20 op den aannemingsprijs.
Om te bewijzen hoe zwaar deze nieuwe
taksen op de bezitters van autos zullen wegen,
gaf de heer Gits enkele voorbeelden waarvan
wij er hier een paar aanhalen
Een lastauto wegende 5ooo kilos, betaalde
in tg32 een taks van 3o fr. per 100 kil. bi ut,
hetzij i5oo fr.
Op 1 April ig33 werden honderd opcentie
men bijgevoegd, hetgeen de taks bracht op
3ooo fr.
Het Koninklijk Besluit van 17 Augustus II.
voert een verhooging in van 100 fr. per 100
kil. op de eerste 3ooo kil., hetzij 3ooo fr., een
verhoogirg van i5o fr. per 100 kil. van 3ooo
naar 4000 kil., hetzij i5oo fr., en een verhoo
ging van 200 fr. per 100 kilos, van 4000 naar
5ooo kilos, hetzij 2000 fr.
Totaal Deze lastauto zal betalen negen
duizend vijf honderd franken, hetzij eene ver
hooging van 600
Een autocamion, wegende ig5o kilos, met
een motor van 16 P. K., betaalde in ig32 een
taks van 24 fr. per P. K., dus 384 fr.
In ig33, werd hij, ten voorloopigen titel,
belast met honderd opcentiemen, en betaalde
dus per jaar 768 fr.
Het Koninklijk Besluit van 17 Augustus 11.
voegt daarbij 80 fr. per P. K. voor de tien
eerste, hetzij 800 fr., en 120 fr. per P. K. voor
de zes volgende, hetzij 720 fr.
Totaal Deze camion zal moeten betalen,
vanaf 1 October a. s., twee duizend twee
honderd en acht en tachentig franken, hetzij
een verhooging van 600 t. h.
Alle verder commentaar is overbodig en
onder dergelijke lasten zullen velen, die nu
met het autovervoer hun brood verdienen,
moeten bezwijken en hun bedrijf opgeven.
De heer Gits verklaarde verder dat Bur
gerstrijd niet gewacht heeft om tegen deze
schandalige taksen protest aan te teekenen
totdat alle afdeelingen bijeenkwamen om
daarover te beraadslagen, maar, gezien de
hoogdringendheid der zaak, over veertien da-