Een Protestvergadering van 44 Burgerstrijd 2 ti- - en welke demoralisatie het niet-werken van den huisvader op de andere leden der familie inwerkt. De kwaal der werkloosheid is geenszins de schuld der werkloozen, maar veelal de schuld der regeeringen zelf, door het dulden van schreeuwende wantoestanden, beschermings maatregelen, overproductie en inwijking van vreemde arbeidskrachten de oorzaken weg nemen is tevens de reddiog zoeken, maar men hoeve den stier bij de horens te vatten men hoeve te durven. Ziehier eenige punten die in aanmerking komen 1) Het weigeren van allen steun aan dezen die zelf werk, dat hun aangeboden wordt, wei geren Zulken bestelen de maatschappij, zijn werkvluchtigen en stellen vadsigheid boven eerlijk verdiend loon. Men weigere ongenadig allen steun aan al dezen die gedurig op de lippen hebben Ik verdien meer met doppen dan met zulk werk te doen 2) Het uitvoeren van plaatselijke openbare werken met het geld, dat nu zonder werken wordt weggeschonken en dienvolgens voor de samenleving van geen blijvend nut is we hebben ieeds gewezen op onze vaart van Komen naar Ypei we wijzen ook op het verbeteren onzer wegen en op het bezetten der onbewaakte overwegen. Zoo men aan neemt dat er in het land 2too onbewaakte overwegen zijn, waarbij voor het meerendecl een wachthuisje staat met een stukje bebouw baren grond zoo men aanneemt dat er op die 2too plaatsen dikwijls ongelukken gebeu ren, die voor de Staatskas een zeer nadeelig staartje hebben, dan kan men ook besluiten, dat het zeer voorzichtig ware en tevens voor uitziende die wachthuisjes door werkloozen te laten bezetten met last den overweg te bewaken mits een kleine vergoeding, hun gratis woning en hun brokje land, ware voor die menschen het doppen uit. 3) Het afschaffen van allen vrouwen arbeid. Kantoren en stapelhuizen van handel, nijver- h.id en bankwezen, privaathuizen van nota rissen, advokaten, zitten opgepropt met vrouwen. De vrouw is alle administrati s binnengeslopen de ministeries gelijk n op harems geef een kijkje in het posicheck- ambt te Brussel, in het beheer van Telefoon en Telegraaf en Postbureel, in het onder tvijzerskorps. Wij zijn overtuigd dat het over dreven feminisme een der grootste kankers daarstelt der werkloosheid. Verre van ons te beweren dat de vrouw niet hoeve te arbeiden. Maar eerst en vooral plaats voor de huisvaders, die gedemorali seerd, nu uitgescholden worden als luiaards en vadsigen. De plaats van de vrouw is in het hffshou den, aan den haard. De zorg en het bestuur van het huisgezin is het domein der vrouw en der jonge dochters en de maatschappij zou er alles bij winnen, zoo de rollende Sodoma's, lijk onze autobussen en treinen nu zijn, ver dwijnen, zoo het vrouwelijk element de plaats overliete aan de mannen. Men draaie de kwestie lijk men wil, een punt staat onbetwistbaar vast, dat de werk loosheid met 3/5 zou verminderen, de las'en- betaler het voorde helft minder zou kunnen doen in verhouding der dopvermindering en cat in honderden huishoudens de vrou v den pot zou mogen koken, terwijl ze nu om een stuiver bij te verdienen links of rechts als werkvrouw mag optreden en de doppende echtgenoot dikwijls haar rol aan de kachel vervult. 4) Verbod aan alle vreemdelingen in België werk te aanvaarden. Oog voor oog en tand voor tand zeggen de Joden. Men betale met dezelfde munt landen als Engeland en Frank rijk die zulke hatelijke maatregelen getroffen hebben dat Belgen, zelfs bij Belgische firma's in Engeland of Frankn k opgericht, niet mo gen arbeiden, Wanneer komt er een wet, waardoor alle vreemdelingen, hetzij arbeiders of bedienden, geen arbeid meer mogen aan vaarden in het land zoolang er weikloosheid bestaat in België Hoeveel vreemdelingen huizen er niet in onze koolmijnenstreek Hoeveel vreemde arbeiderskracht is er aangewend aan onze havens, groote werken zooals het Albert- kanaal, enz. We kennen gemeenten, waar 3o verschillende nationaliteiten elkander ver dringen en het is over het algemeen de fine fleur niet die daar opgehoopt is getuige daarvan de menigvuldige aanslagen die er plaats grijpen. Hoeveel arbeiders en bedienden zouden door zulke wet naar hun vaderland moeten terugkeeren en nog eens, hoeveel Belgische arbeiders en bedienden, allemaal huisvaders of toekomstige echtgenooien, zouden aan 't werk kunnen gesteld worden? Welk bedrag aan ondersteuning zou aldus kunnen uitge spaard worden 5) Afschaffing van alle cumuls Hoeveel op pensioengestelden vervullen nog een anderen post Iemand die op pen sioen gesteld is of rustgeld geniet, hoeve te rusten en hem zou het moeten verboden wor den, vooral in crisistijd, een anders brood te ontnemen, als ondeikruiper op te treden, ten nadeele der werkloozen, en aldus der schat kist en der lastenbetalers. Cumulards komt men tegen in ieder do mein, bij onderwijzers, staatsambtenaars, legeroversten, volksvertegenwoordigers, tot in de ministéries toe. Zulke cumulards ver grooten het leger der intellectueele doppers, meestal personen, die niets liever wenschen dan te werken voor hun gezin en nu in stilte moeten lijden ter wille der ikzucht van men schen die nooit denken dat Gods zon voor iedereen schijnt, dat ook anderen, buiten hun zalig persoontje, recht op bestaan hebben en dat sanatoria's ten laste van den lastenbetaler opgevuld zijn met intellectueele ondervoede doppers of teringlijdende kinderen. Er zijn misbruiken in zake werkloosheid. Waar zijn er geene Hoe hooger de ladder der maatschappij, hoe menigvuldiger of schreeuwender de misbruiken soms zijn. Maar misbruiken dienen uitgeroeid en zijn nooit een reden om te beletten doortastend op te treden, den vinger op de wonde te leggen en te hee len waar genezing mogelijk is. Franqui, Broqueville enjaspar hebben hun keel moegeschreeuwd met gedutig te herhalen dat de uitgaven moeten vei minderen en er meer moet gespaard worden wij z en integen deel onze geldbeurs voortdurend inkrimpen, het staatsbudget vermeerderen, de lasten ver dubbelen en de werkloosheid voortduren. Wetheeren weten even goed als wij al het bovenstaande een herinnering kan soms goed zijn. ROBEEK. Donderdag laa'st greep er hier te Yper, in het Hotel Continental, een vergadering plaats, ingericht door Burgerstrijd de nieuwe sociale partij die, buiten alle kleurpoliliek, streeft naar de vereeniging van alle burgers en boeren en strijdt voor de verdediging van hun gemeenschappelijke belangen. Deze vergadering had hoofdzakelijk voor doel protest aan te teekenen tegen de nieuwe en ongehoord zware taksen op de automo bielen en andere motor- of stoomvoertuigen en tegen de nieuwe taks van 20 °/0 op het vervoer, welke onze gevolmachtigde Regee ring, alvorens af te treden, heeft gestemd en door Koninklijk Besluit van 16 en 17 Oogst 11. heeft doen goedkeuren, en welke nu met 1" October aanstaande in voege zullen treden. Alhoewel Burgerstrijd hier te Yper nog geen afdeeling bezit en er tot op heden nog maar weinig gekend was, werd de oproep, die door het bestuur van den Bond over enkele dagen bij middel van plakbrieven en aankondigingen in de plaatselijke weekbladen tot de autovoerders en alle belanghebbenden gericht werd, uitermate goed beantwoord en het was in aanwezigheid van meer dan honderd autobezitters, aannemers van ver voer, handelaars en andere dat deze eerste vergadering van Burgerstrijd om 17 u. 3o geopend werd, onder het voorzitterschap van den heer Eugèoe Coulier, van Boesinghe, bestuurslid van Burgerstrijd die de heeren sprekers, M. Robert Gits, algemeene voor zitter voor West Vlaanderen en voorzitter der afdeeling Roeselaere Thielt, en M. Baron d'Udekem d'Acoz, eere-voorzitter der afdee ling Poperinghe, aan de vergadering voor stelde. De heer Vermeulen, voorzitter der Handels- en Nijverheidskamer van Yper, belet zijnde, had zich laten verontschuldigen en was op de vergadering door de heeren Fl. Vandevoorde en Leon Vandevoorde, bestuursleden, ver vangen. De heer Robert Gits kwam het eerst aan de spreekbeurt. Door zijn geestdriftig en overtuigend woord had hij spoedig de sympa thie zijner talrijke toehoorders gewonnen tn zijn gloedvolle aanspraak werd heihaaldeli k door langdurig handgeklap onderbroken. Eerst zette hij de draagwijdte uiteen van de nieuwe bijkomende taksen welke, zoo men zich er tegen niet verzet en de Regeering niet dwingt ze af te schaffen of ten minste te ver zachten, met 1° October a. s als volgt zullen toegepast worden A) voor die hun eigen ver voer verzekeren buiten den omtrtk van 20 km., 1) voor de autos die thans per paard getaxeerd zijn, een bijkomende taks van 80 fr. per paard tot 10 P. K. en van 120 fr. per paard boven de 10s PK.; 2) voorde vrachtautos en andere die nu per gewicht belast zijn, een bijkomende taks van 100 fr. per 100 kgr. tot 3ooo kgr., van i5o fr. per 100 kgr. van 3 tot 4000 kgr., en van 200 fr. per 100 kgr. boven de 4000 kg.; B) voor de voermans of aannemers die het goederenvervoer per autocamion verzekeren buiten een straal van 20 km. een oijkomende taks van 20 op den aannemingsprijs. Om te bewijzen hoe zwaar deze nieuwe taksen op de bezitters van autos zullen wegen, gaf de heer Gits enkele voorbeelden waarvan wij er hier een paar aanhalen Een lastauto wegende 5ooo kilos, betaalde in tg32 een taks van 3o fr. per 100 kil. bi ut, hetzij i5oo fr. Op 1 April ig33 werden honderd opcentie men bijgevoegd, hetgeen de taks bracht op 3ooo fr. Het Koninklijk Besluit van 17 Augustus II. voert een verhooging in van 100 fr. per 100 kil. op de eerste 3ooo kil., hetzij 3ooo fr., een verhoogirg van i5o fr. per 100 kil. van 3ooo naar 4000 kil., hetzij i5oo fr., en een verhoo ging van 200 fr. per 100 kilos, van 4000 naar 5ooo kilos, hetzij 2000 fr. Totaal Deze lastauto zal betalen negen duizend vijf honderd franken, hetzij eene ver hooging van 600 Een autocamion, wegende ig5o kilos, met een motor van 16 P. K., betaalde in ig32 een taks van 24 fr. per P. K., dus 384 fr. In ig33, werd hij, ten voorloopigen titel, belast met honderd opcentiemen, en betaalde dus per jaar 768 fr. Het Koninklijk Besluit van 17 Augustus 11. voegt daarbij 80 fr. per P. K. voor de tien eerste, hetzij 800 fr., en 120 fr. per P. K. voor de zes volgende, hetzij 720 fr. Totaal Deze camion zal moeten betalen, vanaf 1 October a. s., twee duizend twee honderd en acht en tachentig franken, hetzij een verhooging van 600 t. h. Alle verder commentaar is overbodig en onder dergelijke lasten zullen velen, die nu met het autovervoer hun brood verdienen, moeten bezwijken en hun bedrijf opgeven. De heer Gits verklaarde verder dat Bur gerstrijd niet gewacht heeft om tegen deze schandalige taksen protest aan te teekenen totdat alle afdeelingen bijeenkwamen om daarover te beraadslagen, maar, gezien de hoogdringendheid der zaak, over veertien da-

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1933 | | pagina 2