KOFFIES en CHICOKEI met PREMIEN Christiaens Devolder - KortrijK Te koop in alle goede winkels. - PremiedepotG. Laroye, 20, Ooomgaardstraat, Yper. Staatsleening 1933 Déclarations- Passavant EISCHT ALTIJD EN OVERAL DE 2 Een Code der liaan voor de jonge scholieren De te Brussel genomen inlichtingen betref fende de LeenLg van één en half milliard la ten toe te veronderstellen dat zij denzelfden bij val zal genieten als de lotenleening van Maart iq32. Men herinnert zich dat deze laatste lee ning ten bedrage van een milliard frank, in één enkelen dag werd onderschreven. Ook moet het publiek zijn voorzorgen nemen, opdat de inschrijvingen onmiddellijk zouden worden ingeleverd aan de loketten der Nationale Bank van Belgie en in hare agent schappen. Anders zal het misschien te laat zijn- Degene die over hun tijd vrij kunnen be schikken zullen zich zelf aanbieden. Deze die tijd wenschen te winnen zullen hun onder schrijvingen seffens, aan hun bankiers of wis selagenten toevertrouwen deze gelasten zich met alle formaliteiten, zonder meerdere kosten. Wij herinneren eraan dat de Leening zal verdeeld worden onder i.5oo.ooo obligatiën van elk 1.000 frank, gerangschikt in reeksen van vijf titels. De3oo.ooo reeksen zullen genummerd wor van ioo.ooi tot 400 000 dit om te vermij den dat te veel Dullen zich zouden voordoen in het eerste derde van de reeksen. In ieder reeks, zullen de obligatiëi van 1 tot 5 genum merd worden. Bij elke trekking worden er zooveel reek sen van vijf obligatiëa uitgeloot als er loten aan die trekking zijn toegekend. De obliga tiën deelmakende van een uitgelote reeks heb ben elk recht op een vijfde van het aan die re< ks toegevallen lot. De trekkingen geschieden openbaar te Brus sel, den 18 van elke maand, in de tegenwoor digheid van afgevaardigden van d< n Minister van Financiëi, van het Rekenhof en van het Fonds tot Delging van de Rijkschuld. Is de gestelde dag een Zondagof feestdag, zoo heeft de trekking daags te voren plaats. Bij uitzonderingz il deeerste trekking plaa's hebben den 18* Nov.mber ig33 en de voorde trekkingen van 18 October ig33 tot 18 JuQi 1934 inbegrepen voorziene loten behelzen, te zeggen 2 loten vanfr. 5 000.000 7 loten vanl.000.000 63o loten van25 000 In 't geheel 63g loten van samen. fr. 32750.000 Aan deze uitzonderlijke loting zullen deel nemen de voorloopige titels die afgeleverd zul len worden aan de onderschrijvers op 6° No vember ten laatste. Deze titels zullen in de Beurs gekwoteerd worden vanaf den dag hunner uitgeving Van ons bezoek aan de wederlandsche tentoonstelling van het baanveikeer, ingericht door het Ministerie van Openbare Werken en in Mei 11. gehouden te Brussel, in het Paleis van Schoone Kunsten, hebben we een ké tie brochure meegebracht, die ons zoo eenvoudig als nuttig is gebleken, dat we het goedvinden ze hier in 't vlaamsch weer te geven. Dit vlugschrift werd er verspreid door de zorgen van Belgian -hell C° en draagt als titel De Code der Baan der kleine scho lieren door M. Jean Stournay. De regels ervan zijn eenvoudig en gemakkelijk om ont houder, ook twijfelen wij er niet aan dat ouders en vooral de schoolmeesters hit ge raadzaam zullen oordeelen ze de kinderen in te prenten ten einde, op die wijze, het hunne bij te dragen om zooveel mogelijk ongelukken te vermijden die, helaas, te dikwijls aan de onvoorzichtigheid der slachtoffers zelf te wijten zijn. Ziehier hoe deze Code is opgesteld Teneinde de talrijke ongevallen te vermij den die soms door de onvoorzichtigheid onzer kleine scholieren veroorzaakt worden, bij het naar school gaan of bij den terugkeer, hebben wij een lijst opgemaakt der voorzichtigheids maatregelen die zij moeten onderhouden en die om zeggens hun kleine Code der baan uitmaakt. Waaneer de scholier te voet is a) In algemeenen regel, moet men altijd langs den rechter kant der baan gaan en, indien men in een stad of dorp is, zich op het voor land houden, of, indien men zich te lande bevindt, het klein wegeltje volgen dat ge woonlijk op den berm der baan gemaakt is. Voor nog grooter voorzichtigheid, vermijde men den boord van den weg of van het voor land te dicht langs den kant van het verkeer der voertuigen te volgen. b) Men moet nooit te midden der baan gaan of er blijven stilstaan en, bijgevolg, bij den terugkeer der school op den steenweg niet spe len, zooals sommige kleine kinderen doen. r) Verzekert u altijd of er van den een of anderen kant geen auto of voertuig aankomt, wanneer gij een weg moet oversteken, en gaat dan rap over In de straat, ziet naar links, dan naar rechts, volgens de richting van het verkeer. In de groote steden waar de straten op sommige plaatsen met nagels afgeteekend zijn, neemt altijd deze doorgangen om over te steken en plaatst u, desgevallend, onder de bescherming van den politieagent. d) Gaat nooit een kruisstraat voorbij al loo Pen verzekert u eerst nog eens of er geen enkel voertuig komt, en gaat dan onmiddellijk over. e) Komt nooit al loopen uit een huis dat op de straat uitgeeftveel kinderen werden reeds slachtoffer dezer onvoorzichtigheid en meer maals doodelijk gekwetst. f) Hangt nooit langs achter aan een rijtuig wanneer het vertrekt, want, als het eenige snel hetd zal bereikt hebben en gij het zult willen laten gaan, kan het gebeuren dat uw vosr schoot er blijft aan haperen zoodat gij olwel zoudt voortgesleept worden ofwel zoudt val ltn, waardoor altijd een ongeval dat erg kan zijn. g) Werpt nooit met steen en of andere voor werpen over de straat of baan, zelfs niet al spelen, wanneer een auto voorbijkomt. Maakt geen gebruik van fluitjes of geluidstoestellen die een verwittigings signaal nabootsen, ten einde alle verwarring te vermijden die steeds een gevaailijke hinder voor het vei keer uit maakt. Waaneer de scholier per velo is Ziehier welke v orzor^smaatregelen gij moet nemen wanneer gij per velo naar school gaat, ofwel wanneer gij op wandel zijt. Zorgt, vooreerst, dat uw rijwiel voorzien is van een bel, van goede remmen, en ver volgens van een eenzelvigheids en van een taksplaat op die wijze zult gij in volle zeker heid kunnen reizen en... gij zult geen schrik van de gendarmen moeten hebben. Daar uw rijwiel uw kleine auto is, moet gij de Code der baan nakomen juist zooals een autovoerder en met evenveel voorzichtigheid te werk gaan. 1) Niet te rap tijdenten einde bij de eerste gelegenheid en vooral in de hellingen, bij de hoeken van straten of wegen met slechte zichtbaarheid, aan de kruisstraten en in de dicht bevolkte buurten te kunnen vertragen. 2) Nooit een rijtuigauto of kar,- van te dicht bij volgen; het kan plotselings stilhouden en de kleine wielrijder zal onvermijdelijk ertegen botsen op gevaar af zich gevaarlijk te kwetsen. 3) Zich nooit aan in beweging zijnde voertui gen, van welken aard ook, laten hangen, daar zu'ks nog een veel grooter gevaar oplevert. 4) Nooit met verscheidenen op hetzelfde rij1 wiel rijden,om zich aan geen noodlottigen val bloot te stellen. 5) In algemeenen regel, moet men altijd langs den rechter kant der baan rijden. Niet met twee zij aan zij rijden doch, bij voorkeur, de een na den anderen. 6) Om een stilstaande of in beweging zijnde voertuig voorbij te steken, zich op voorhand verzekeren dat er van uit de tegenovergestel de richting niets afkomt, dat door het voer tuig zou kunnen gedoken worden; wielrijders, die deze voorzorg niet genomen hebben, zijn dikwijls slachtoffers van erge ongevallen. Vooraleer voor te steken, verwittigt bij mid del uwer bel en doet teeken met uw linker arm. Altijd links voorbij steken, en daarna gelei delijk langs den rechterkant terugkeeren, doch altijd een zekeren afstand tusschen u en het voertuig houden. 7) Om een paard voor te steken of te kruisen, den geleider verwittigen en zich op een nog al grooten afstand houden, ten einde alle onge val te vermijden indien het dier mocht ver schrikken. 8) A an den hoek of bij de splitsing van een weg, meldt altijd uwe aankomst bij middel der bel, en rijdt traagjes rechts, want men moet steeds de mogelijkheid inzien van de aankomst van een auto, die vooral gevaarlijk is wanneer het zicht ervan belemmerd is. Zoodoende, kan de kleine wielrijder twee soorten ongevallen vermijden vooreerst, on gevallen welke men kan veroorzaken aan een voetganger die uit een andere straat komt zonder van de aankomst van den wielruder verwittigd te zijn, en vervolgers ongevallen waarvan men het slachtoffer kan zijn door tegen een voertuig te botsen, of tegen een paard olwel nog in een ku Jde dieren te rij ien. En vooral de grootste omzichtigheid aan den dag leggen bij de kruising met nationale banen, want de gebruikers dezer laatste heb ben het voorrecht van doortocht. Het vei keer is snel op de nationale banen men moet dus, bij het naderen ervan, de oplettendheid ver dubbelen en alle oorzaak van verrassirg, z )0 voor de anderen als voor zich ztlf, vermijden. g) Een kleine scholier rijdt langs den rechter kant wanneer hij links wil .oversteken om de baan te nemen die naar zijn huis leidt, dan moet hij zich verzikeien of er geen ander voertuig op het punt staat hem voorbij te rij den, en vervolgens den linker arm uitsteken om te toonen dat hij het inzicht heeft de straat over te steken. Moest er, op het oogenblik dat hij deze zwenking wil beginnen, een auto achter hem afkomen, dan ware het geraadzaam te wach ten tot dn voertuig voorbij is de auto voer der zou alzoo den tijd hebben om zijne voor zorgen te nemen, te vei tragen en hem zon.der gevaar van ongelukken voorbij te steken. 10) Elementaire voorzorgen voor 's nachts In sommige gemeenten blijven de kinderen ter studie tot 6 u. 's avonds, en deze die den bui ten bewonen moeten zich dus, wanneer het winter is, in het donker naar huis begeven. Opdat zij goed door de autovoerders, die in beide richtingen rijden, zouden opgemerkt worden, moeten zij alle vooizorgen nemen voor wat betreft de vei lichting langs voren van hun rijwiel een electrisch licht met, bij voorkeur, een roode lamp langs achter, of, bij gebrek daarvan een rood glas dat het licht weerkaatst. Wanneer onze jeugdige scholieren al de bij zonderste regels, die hier opgesomd werden, stipt nakomen, en wanneer de meesters, binst de lessen van zedenleer, ze eraan gewoon ma ken en ze desnoods oefenen hun code van de baan te onderhouden, denken wij dat veel on gevallen, voor het meerendeel aan de onop lettendheid te wijten, gemakkelijk zullen kun nen vermeden worden. en vente au Bureau de ce Journal

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1933 | | pagina 2