Een Bezoek a an de Werken van het Albertkanaal De heer Hoofdingenieur De Meyer, met de kaartin de hand, De 64 meter diepe ingraving, tusschen Maas en Jeker, verstrekt uitleg aan de bezoekers. nabij Klein Ternaaien. A Ten einde zich eens met tigen oogen reken schap te kunnen geven van den omvang en de belangrijkheid der thans zooveel besproken werken van het Albertkanaal, de grootste die hier in het land thans aan den gang zijn, en met het doel vooral de bewering of het oor deel te niet te doen van sommigen die, niette genstaande het advies van bevoegde inge nieurs, nog steeds denken dat de werken te Hollebeke voor het herstellen onzer bestaan de vaart Yper Komen onmogelijk kunnen uit gevoerd worden, had het Bestuur der Han dels en Nijverhei'skamer van Yper besloten de verre reis naar Luik te ondernemen om de aldaar uitgevoerde werken te gaan bezichtigen. De heer Lambermont, Hoofdingenieur- Be stuurder van Biuggen en Wegen, met wien de 26 naar Kortrijk en Gent en vandaar met den bloktrein Gent-Verviers, waarin de plaatsen op voorhand waren voorbehouden, kwamen we allen, na een vier urenlange reis, te Luik toe om is u. 29. Te Luik werd, na een kleine verfrissching, de tocht aangevat naar het Albertkanaal, onder het geleide van den heer Ingenieur Principaal De Meyer, in twee autocars en een bijzondere auto, waarin de heeren Inge nieurs hadden plaats genomen. Bij de aan komst te Luik hadden wij ook nog het genoe gen door den heer Desquiens, Bestuurder van den Dienst der Scheepvaart en broeder van onzen stadgenoot, heer Em. Desquiens, be groet te worden. Het weze terloops gezegd dat de heer vernield werd. Eerst reed men, al onder de groote spoor wegbrug, welke de Duitschers tijdens den oorlog aldaar gebouwd hebben en in hun overhaastigen terugtocht niet hebben kunnen vernielen, den weg naar Ternaaien op om zoo aan de brug te Lixhe te komen. Deze brug werd gebouwd door de Ateliers métallur- giques te Nijvel en ligt ongeveer 14 m. boven den waterspiegel van het oud kanaal Luik-Maastricht. Het is een ijzeren brug met twee overspanningen van 33 m. 75 breedte elk. Van op deze brug bezag men aan weers zijden den dijkmuur en den kaaimuur, ge bouwd door de Compagnie Internationale des Pieux Franki te Luik, dezelfde maat schappij die de twee tunnels onder de Schelde heeft gebouwd, welke verleden Zondag door Z. M. den Koning werden ingehuldigd en waarvan de in uitvoering zijnde werken ver leden jaar in den loop van de September maand insgelijks door de Handels en Nijver- I heer H. Vermeulm, Voorzitter der Handels kamer, zich in betrekking had gesteld, hid met de grootste bereidwilligheid, waarvoor wij hem hier bedanken, het aangevraagd be zoek aan de verschillige wet ken toegelaten en den heer De Meyer, Ingenieur Principaal van Bruggen en Wegen te Hasselt, gelasf de Yper sche bezoekers tot cicerone te dienen en hen ter plaats alle gewenschte inlichtingen te ver strekken. Een veertigtal deelaemers hadden zich voor deze prachtige en vooral uiterst interessante studiereis laten inschrijven. Onder hen bevon den zich o. m. de heeren J. Leuridan. volks vertegenwoordiger Dr H. Brutsaert, gewe zen volksvertegenwoordiger advokaat J. Van der Ghote, burgemeester van Yper H. Ver meulen, voorzitter der Handelskamer advo kaat Arth. Butaye, van Yper, en L. Geuten, van Wervick, voor de Federatie der Geteis- terden van het Arrondissement Yper B. Ver meulen, provinciaal raadslid en burgemeester van St Jan Pockelé, conducteur van Bruggen en Wegen te Yper L. Berghe, aannemer en oud burgemeester van Komen G. Gits, stads bouwkundige van Yper Oscar Bataille, aan nemer, en Van Merris, van Poperinghe Arm. Donck Vermeulen, L. Van Alleynnes, brou wers H. Delobel, advokaat Jos. Mahieu, Rob. en Dan. Delhem, Eug. Beddeleem, aannemers Zwaenepoel, technisch opzier er, en Van Hee, sectieoverste van den Dienst der Wegen en Werken van de Nat. Maatschappij der Belgische Spoorwegen te Yper, en nog tal andereleden der Handelskamer van Yper. Te Gent kwamen de heeren Claeys, Hoofd ingenieur-Bestuurder, en De Wulf, Ingenieur Principaal van den Provincialen dienst van Bruggen en Wegen te Brugge, zich nog bij de groep aansluiten, terwijl de heerEm. Butaye, volksvertegenwoordiger te Watou, de reizi gers te Luik zelf afwachtte en zich daar bij hen aansloot om samen met hen de werken van het Albertkanaal te bezoeken. Uit Yper vertrokken met den trein van 6 u. Hoofd Ingenieur De Meyer en de heer Be stuurder Desquiens, hunne loopbaan in Yper hebben aangevangen ten tijde der laatste wei ken aan de vaart Yper-Komen dat zij beiden overtuigd zijn van de mogelijkheid der werken van Hollebeke. De tocht ging eerst, bij het verLten van Luik, langs de rechteroever der Maas Gezien de belangrijkheid van den af te leggen afstand en den zeer beperkten tijd waarover men be schikte, werd er niet stilgehouden bij de stuw (barrage) van het eiland Monsin, die het peil van de Maas op hoogte 60 (60 meter boven den zeespiegel) houdt in gansch den door tocht van de stad Luik en van deze nijver- heidsstreek, tot voorbij de brug van Val St Lambert. De waterbevoorrading van het Albertkanaal zal geleverd worden door de Maas en 't is met dit dóel dat die reusachtige afdamming daar gebouwd werd om ten allen tijde water in overvloed aan het Albertkanaal te kunnen leveren en het bestendig op een eenvormig peil te behouden. Deze stuw, die in dienst werd gesteld daags vóór de Tentoon stelling van Luik in ig3o, heeft zes openingen van 27 meter breedte, gedicht door groote wagonschuiven, waarop een kippend opzet- stuk. Elke schuif met haar toebehoorten weegt 160 ton en wordt door een electrische lier bewogen. Het verval bedraagt 5 m. tus schen boven- en benedenpand, en het aldus verkregen groot pand is 18 km. lang. Het is insgelijks op het peil 60 dat het Albertkanaal een weinig boven de stuw begint en dit kanaalpeil zal tot in de omstreken van Genck behouden worden, zoodat het nieuw kanaal op gansch dezen afstand dus geen enkele sluis zal hebben. De reis geschiedde al over de brug over den spoorweg Luik-Maastricht en daarna langs den grooten weg van Luik naar Maas tricht tot aan Visé, waar de Maas werd over gestoken langs de nieuwe brug die sedert een goed jaar voltooid is en die er de oude brug vervangt welke in het begin van den oorlog heidskamer van Yper bezocht we den. Aan de zijde van de cementfabrieken, die daar juist nevens de oude vaart Luik - Maas tricht zijn opgericht, heeft de muur een lengte van 1800 m aan de andere zijde bedraagt deze lengte 600 m. Deze muren werden ge- 1 ouwd op Frankipalen. Aan den kant der cementfabrn ken werd de fundeering versterkt door inspuiting van cement in den bodem volgens een strook die aan beide zijden door een ijzeren damwand begrensd is. De breedte van het kanaal aldaar bedraagt 72 m. tusschen de muren, en het waterpeil zal er op i.5o m. onder de dakplaten der muren liggen. Noordwaarts van de brug te L'xhe zag^ men de dijken welke de muren verlengen. Dit is het beginpunt der groote aanneming van de Société des Entreprises réunies te Kanne, aanneming die hoofdzakelijk bestaat uit de bedijking van het nieuw kanaal in de Maasvallei en het maken van de diepe ingra vingen tusschen de Maas en de Jeker of Geer en voorbij de Jekervallei. In de Maasvallei ligt het kanaal, op ongeveer 10 m. boven maaiveld, opgesloten tusschen aarden dijken, waarbij alle mogelijke voorzorgen werden genomen om waterdoorzijpeling te voorko men. Tusschen het kanaal en de steile helling van de vallei wordt een laagvlakte van onge veer 170 ha. tot op ongeveer 10 m. hoogte aangevuld en voor dat werk benuttigt men een groot gedeelte van de 24 millioen kubieke meter grond, die bij het maken der ingravin gen verkregen worden. Vandaar keerde men terug naar Visé om in 't voorbijgaan de nieuwe sluis te bezichti gen van Visé-Haccourt, die gebouwd werd door de Société Construction, Etude et Ouvraison te Brussel en die de veiligheids- sluis in het verbindingskanaal tusschen de Maas te Visé en het kanaal Luik-Maastricht te Hacceurt vervangt. Deze sluis heeft 55 m. lengte en 7-5o m. breedte. Het hoogtever schil tusschen het bovenpeil, dat hetzelfde is als dat van het Albertkanaal, en het beneden-

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1933 | | pagina 4