Léon Jonckheere - Boulanger Raphael Conlier - Jonckheere, Opvolger Voor Bouwstoffen, Landbouwkalk, Vlakke en Gegolfde Platen, alle merken van Tegels en anderi Bouwstoffen, alsook voor Kolen en Brandhout 3, Elverdinghestraat, IEPER - Tel. 384 Wendt U in volle vertrouwen tot het oud en best gekend Huis ——5————9——BBS 5 peil, namelijk dat van de Maas te Visé, be draagt ongeveer 7.25 m. Te Visé, waar we om 12 u. 3o aankwamen, werd het noenmaal genomen in het Grand Mötel Quader Allen deden er eere aan de ■welvoorziene tafel en alles verliep ter een ieders bevrediging. Tijdens den maaltijd ech ter deed zich een klein incident voor, dat gelukkiglijk geen erge gevolgen had en waar mede nog meer dan eens hertelijk gelachen werd, vooral met de manier waarop de gebro leen stoel even rap en misschien nog wel vlug ger de deur uitvloog dan hij vaneen viel. De dienst geschiedde perfect en vlug en het was met een goed gevulde maag dat de verdere tocht naar de eigenlijke werken van het Albertkanaal ondernomen werd te i3 u. 45, dus met een verachtering van 45 minuten op het vooraf bepaalde uur. Deze verachtering, die moeilijk terug kon ingewonnen worden, beïnvloedde grootelijks de verdere reis, de bezoeken moesten immers overal wat ingekort worden en had ten slotte toch nog nood Hottige gevolgen voor het regelmatig verloop •van den terugkeer op het gestelde uur. 's Namiddags vervolgde men de tocht over de dorpen Lixhe en Ternaaien tot Klein Ternaaien. Hier buigt het Albertkanaal West waarts af en dringt met een diepe ingraving in het krijtmassief dat de Maasvallei van de Jekervallei scheidt Beneden in het dal bemerkte men de in .aanbouw zijnde dubbele sluis van Klein Ter naaien, welk; het Albertkanaal met het [Nederlandsch gedeelte van het kanaal Lu'k Maastricht zal verbinden, terwijl het Albert kanaal hier Westwaarts afzwenkt om het Limburgsch binnenland te doorloopen. Deze dubbele sluis van Klein Ternaaien wordt gebouwd door de Anciennes Entre prises Jean Bolsée te Antwerpen. Elke ^chutkolk is 55 m. lang, 7,5o m. breed en heeft een verval dat 13,40 m. zal kunnen hereiken. Het is met deze sluis dat België de deur van zijn grooten waterweg op slot draait on de verwachting van Holland bedrogen heeft, daar onze geburen meenden ons 2100 tonkanaal door de bocht van Maastricht te :zien doorloopen om er hun 2000 ton Juliana kanaal op Rotterdam, de geduchtste mede dingster van onze nationale Antwerpsche haven,te vervoegen. De ingraving tusschen Maas en Geer be draagt een lengte van ongeveer I 1/2 km. en bereikt de indrukwekkende diepte van 64 m. De grond is er samengesteld uit een laag leem on grint van enkele meters hoogte met daar onder krijt en tufsteen, zoodat men er de beloopen zeer steil heeft kunnen maken. De helling in de eerste grondlaag bedraagt 6/4, ^terwijl ze in het tuf krijt of zandsteen, zooals dit ginder géheeten wordt, op 1/4, dit is 1 m. op 4, herleid is, hetgeen schier loodrecht cschijnt. Bij dezp ontzaglijke en verbazende wei ken werd langen tijd stilgehouden, terwijl de heer Ingenieur De Meyer allerhande nuttigen uitleg ^verschafte. Op de hoogste plaatsen van deze heuvels heeft men tot 4000 m3 van dezes tufsteen moeten wegnemen om een loopende meter van het kanaal te graven. Dit cijfer .alleen kan reeds een klein maar toch nog zoo onvoldoende gedacht geven van de werkelijk heid en de aldaar ontzaglijke uitgevoerde werken. Deze uitgedolven gronden worden groo tendeels gebezigd om de ophooging van grond tusschen Lixhe en Ternaaien te verwezen lijken en met dit doel werd er in het krijt- massief een 1800 m. lange tunnel gegraven «net dubbele opening, een voor de opgaande -en een voor de terq&keerende treinen, die -elkaar daar schier onophoudend opvolgen en die groote massa aarde ter plaats voeren en uitstorten. Van uit Luik tot voorbij Ternaaien, bij de vermaarde Hollandsche bocht van Maastricht, slorpt het Albertkanaal de van vroeger be staande vaart Luik Maastricht .van 3oo ton volledig op, doch de grootsche werken van het Albertkanaal, dat toegankelijk zal zijn voor de Rhijnschepen van 2000 ton, worden zoodanig aangelegd dat zij de scheepvaart op het kanaal Luik-Maastricht noch belemmeren noch beletten. Immers de scheepvaart is er uiterst belangrijk en bedraagt er een trafiek van omtrent 100 schepen daags. Deze nood zakelijkheid de scheepvaart aldaar te laten voorts bestaan en dan ook de aard dezer bergachtige streek zijn de oorzaak dat men aas het Albertkanaal op sommige plaatsen veel grootere afmetingen heeft moeten geven dan werkelijk voor een tonnemaat van 2000 ton vereischt waren. Immers, de groote Rhijn schepen met Volle lading hebben slechts een diepgang van 2.80 m., terwijl het Albertkanaal te Ternaaien bijvoorbeeld een breedte heeft van 140 meter bij de dijken en een diepte van 12 meter, zoodat het daar dus op een echt zeekanaal gelijkt met een bevaarbaar vlak van 72 meter. Het is eigenaardig van op de nieuwe brug gen de oude vaart in de nieuwe te zien liggen. Alhoewel zij de afmetingen heeft van de vaart Yper-Boesinghe schijnt zij slechts een gracht te zijn en de schepen hebben er het uitzicht van bootjes, zoo groot zijn de afmetingen van het Albertkanaal. De werken van Klein Ternaaien verLtende, voerden onze autocars ons tot op de nieuw gebouwde brug van Klein Ternaaien. Deze brug, die van het Vierendeeltype is, zooals de hooge pylonen van den uitzendingspost van Ruysselede, waar de Handelskamer destijds ook op bezoek ging, werd gebouwd door de Société Métallurgique d'Enghien St Eloi en bezit deze eigenaardigheid dat zekere deelen gesoldeerd zijn. Van op deze brug, die uit een enkele over spanning van 68 m. lengte bestaat en die 17 m. boven den waterspiegel van het oud kanaal ligt, genoot men van een uitzicht op de uit gestrekte bouwplaatsen. Noordwaarts be merkte men de verbreeding van den water weg, welke de kom te Klein Ternaaien vormt die we zooeven van dichtbij hebben aan schouwd. Onze tocht na een kort oponthoud voort zettende, beklommen onze autos daarna langs den kronkelenden weg de hooge helling der vallei, van waaruit men een prachtig zicht genoot en bij den eersten draai ten Zuiden in de vlakte het Albertkanaal met de dijken en aangevulde gronden kon zien. Daarna daalden we af naar de Jekervallei, staken er de rivier over en nevens de kerk van Eben Emaal inslaande volgden we dan den weg naar Kanne dicht bij de Hollandsche grens. Een weinig vóór het dorp Kanne dwarst het Albertkanaal de Jekervallei. De rivier gaat met een grondduiker onder het kanaal door, terwijl de weg met buurtspoorlijn over den waterweg is gelegd. Verder, van op de hoogvlakte van Vroen- hoven waar er stilgehouden werd, kon men een andere en niet minder groote ingraving van het Albertkanaal aanschouwen. Deze ingraving heeft nagenoeg een diepte van 60 m. doch, daar de laag losse grond, welke den tufsteen bedekt, hier veel dikker is en de beloopen in dezen lossen grond een tamelijk flauwe helling moeten hebben, heeft zij een zeer groote breedte die in het wijdste gedeelte 175 m. bereikt. Op den weg van Tongeren naar Maastricht bouwt men de groote brug te Vroenhoven, eener lengte van 117 m. met drie bogen waar van de middelste beneden de pijlers een breedte heeft van 48 m. 90. Voorbij deze brug heeft men de ingraving van Kesselt naar Veldwezelt gemaakt. Over het dorp Lanaken, is de bouwplaats der Société Internationale des Pieux armés Frankignoul te Luik opge richt, waar deze firma begonnen is met het graven van de eerste sluis in het verbindings kanaal, dat het Albertkanaal te Briegden met de Zuid - Willemsvaart te Neerharen moet verbinden. Het Albertkanaal kan immers onmogelijk van Luik tot Antwerpen voltooid zijn tegen 1935, jaar in hetwelk het hollandsch Juliana- kanaal voor de scheepvaart zal geopend wor den. Er werd gevreesd dat dit Julianakanaal het trafiek naar Rotterdam ging draineeren, en om dit te voorkomen heeft de Belgische regeering beslist het Albertkanaal te voltooien van Luik tot Briegden, en daar voorts een verbindingsvaart van 600 ton te delven naar de Zuid Willemsvaart te Neerharen, welke van 3oo ton tot op 600 ton zal verbreed wor den, en langs waar ons groot trafiek al door de Kempische vaart naar Antwerpen zal kun nen afgeleid worden. Deze werken zullen nog voor of terzelfdertijd, dus in ig35, met het Julianakanaal voltooid zijn. Het laatste deel der reis bevatte een bezoek aan de werken der ingraving te Eigenbilsen, waar men te kampen heeft met een zwelklei van denzelfden aard en misschien wel nog ge vaarlijker als die welke men hier te Hollebeke ontmoet. De werken zijn er uitgevoerd door de firma Société des grands travaux te Antwerpen (Dumon en Van der Vin). Talrijke caterpillars» of soort mekanieke ploegen, die men best aan kleine tanks mag vergelijken, zijn er bezig met deze klei bij lagen van 25 tot 3ocm. dikte uil te delven en ze automatisch in remorquen uit te storten. Men laat dan de blootgemaakte grond onder den invloed van de zon en den wind uitdrogen om er vervol gens een nieuwe laag van 3 j cm. dikte van af te ploegen. De droogtrekking dezer klei wordt ook verwezenlijkt door een gansch spe ciaal aangepast draineeringsstelsel. De glooi ingen worden schier plat gelegd en dan met een laag veldgrond bedekt waarop men aller hande beplantingen aanlegt. Deze bedekking moet de laag zwelklei der glooiingen beschut ten tegen vorst, hitte en regen, de drie voor naamste oorzaken welke aan deze klei een onberekenbare uitzettingskracht geven. Nevens de kanaalbedding zullen allerlei drai- neergrachten, draineerputten en fil'treertrech- ters aangelegd worden in verschillige richtin gen, welke het water uit de klei zullen zuigen tot op een diepte van 52 meter. Op gansch de lengte van dit vak zullen alle vijitien meters filtreerputten gebouwd worden, en ten slotte zal gansch de kanaalbedding met een laag be ton van 70 centimeter bedekt worden. De tot heden uitgevoerde werken, die

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1933 | | pagina 5