14e Jaar, N° 25 - 23 September - 1933 - 14e Année, N° 25 - 23 Septembre Weekblad bel Arrondissement Yper Tel. 500 35 cf. het nummer Journal hebdomadaire de I'Arrondissement d'Ypres YPRES - ROULERS De Dood der Kleine Burgerij yPERSCHE w V— ■■inlfllnj der Getalstarden. kar Tperache Club*. Me heer, Opstel en Aankondigingen 34. Boteratraat, 34, Yper Abonnement 18 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr. Men turn tntthri/ren in til* Btiglttht testkantoren Ntamlccxe arilir.lt ferretgert LA REGION D'VPRES Organs de I'Association des Sinfstré*, des Clubs Yprois, etc. Rédcciton, Administration etPabllclti 34, rue au Beurre, Ypres. Abonnement 18 I*. 00 par an Etranger 32 fr. On teat s'abonner dans tout let bureaux de poste Beiges 35 cf. te numéro Tél. 500 - Let articles non stgnts tent refutis Voici un an que l'essai du transport par autocars des voyageurs entre Ypres et Roulers a été commencé par la Société Nationale des Chemins de Fer Beiges. Pour le public d'Ypres et d'au dela, cet essai a été concluant le sys'ème est mauvais, archi mauvais, et doit absolument être aban- donvé. Les plaintes sont générales. Disons de suite que ces plaintes ne s'adres sent pas aux exploitants du service les auto cars sont parfaits et leurs conducteurs trés experts et trés prudents on peut même dire que ce sont des as du volant. Piécisément a cause de cela, les plaintes n'en ont que plus de force, car elles proviennent des défauts inhérents au système lui même. D'abord. la route a parcourir est trop mauvaise. Les pavés sont inégaux et bombés, souvent trop étroils, les accotements sont mal reliés au pavé et trop mous. Pendant toute l'heure que dure le trajet ce ne sont que cahots et tangages. Les voyageurs ne sont pas des sportifs Les hommes agés, la plupart des femmes et des jeunes filles, les personnes enceintes, malades, convalescentes ou simple- ment maladives, ne savent pas lésister a ce long cakewalk obligatoire. Ensuite, en hiver les cars ne sont évidem- ment pas chauffés, toutes les cinq minutes les portes s'ouvrent, le vent s'engouffre, les pieds sont gelés, et les voyageurs s'enrhument. En outre, on n'y est presque jamais assis a l'aise. L'auto, parti de la gare d'Ypres ou de Roulers avec un chargement normal, re<;oit en cours de route des voyageurs qui doivent se serrer comme des harengs en caque, et presque toujours un bon nombre de voyageurs doivent cakewalker debout II ne faut pas non plus songer a prendre le bus quand on voyage en groupe, avec femme et enfants, ou avec des valises ou des bagages. Puis, on y est forcé de subir la compagnie désagréable de gens parfois un peu émêchés, ou qui dérlatèrent a haute voix toutes sortes d'insanités qu'ils croient trés intéressantes et qui sont parfois d'un goüt fort douteux- Dans des cas pareils, ceux qui voyagenl par train changent de compartiment, ici on n'a pas cette ressource Dans la mauvaise saison, quand les pavés sont glissants et que les accotements sont transformés en fondrières, en temps de neige ou de brouillard, la circulation des autocars sur de mauvais et étroits pavés est tiès dan- gereuse, c'est indiscutable. Jusqu'ici, le service n'a pas eu encore a déplorer d'accidents graves, et c'est un bon point a l'actif de l'excellent personnel. Mais on ne peut pas compter sur la durée d'une chance aussi exceptionnelle. Et enfin, l'autocar met toute une heure k iranchir la distance d'Ypres a Roulers qui n'est cependant que de 20 kilomètres. Non ce n'est pas a continuer. Nous demandons qu'on en revienne au système des trains, au moins de quelques trains par jour assurant la correspondance avec les lignes de Comines, Poperinghe et Cortemarck. Nous ne demandons pas plus, mais cela nous devons l'avoir. Si ces trains la ne s'arrêtaient pas du tout en cours de route, ce serait encore bien Au moins, tous les voyageurs qui ne savent pas commodément prendre le car, et its sont trés nombreux, auraient satisfaction. Nous ne demandons pas qu'on supprime l'auto car, bien loin de la. II est tiès utile pour les voyageurs de la cam pagne. Les automotrices, que notre railway em- ploie déja sur beaucoup de ses lignes, sont tout indiquées pour le service Ypres Roulers qui se ferait en vingt cinq minutes Qu'on nous rende done quelques trains Ypres Roulers, dès Octobre prochain. De toekomst onzer handelaars ziet er alles behalve rooskleurig uit. Men schat dat er in België binnenkort 5o a 60.000 kleinhandelaars van de lijst der tusschenpersonen zullen ge schrapt worden. Stel u nu eers goed voor oogen, al de ge volgen, welke deze droevige voorzegging kan hebben, moest ze in vervulling gaan, zoowel in zake fiscus als in zake collectiviteit. Wij gaan volledig akkoord met de bewering dat de vermindering van het bedrag der za ken, gelijkloopend met de vermindering der koopkracht, een massa tusschenpersonen zal beletten nog hun bestaan te vinden. Zoo zulks een natuurlijk uitvloeisel is der crisis, is het integendeel niet aan te nemen, dat de rest der kleine burgerij moet bezwijken onder den stortvloed der lasten. Men hoeve goed te weten dat de handelaars geen werkloozenfonds hebben, dat hen hel pen kan zoo de zaken niet meer draaien, noch het noodig aanpassingsvermogen tot handen arbeid, zoo er hu a nog de gelegenheid toe ge geven werd. Die ondergang ware een ramp voor België Onder stoffelijk oogpunt kan men niet loo chenen dat de samenstelling van den nationa len rijkdom grootendeels te wijten is aan de krachtinspanning der burgerij, men mag het nu gewoonte, handigheid of deugd noemen. Indien van het begin der crisis af, het land het hoofd heeft kunnen bieden aan dien schro- melijken schadepost der werkloosheid, het kwijnen der nijverheid, de slapte in den uit voer, en tevens die honderdduizenden werk- loozen der werkende klas heeft kunnen voeden en onderhouden, dan is het dank aan de op eengestapelde reserven door den middenstand bewerkt in betere tijden. Inderdaad, gansch België leeft op dit oogenblik van het bezit der burgers, en zijn levenswijze, zijn politieke en sociale samen stelling zullen maar kunnen ondersteund wor den, zoolang dat burgersbezit niet heelemaal verteerd is. Ook onder zedelijk oogpunt ware de dood der burgerij een betreurenswaardig iets. Men bedenke slechts dat het grootste deel van het doen en laten der menschen, buiten den gods dienst, geen ander leidsdraad heeft dan dwang, overerving of traditie Het volk, de adel, mid denstanders hebben zulks min of meer als drijfveer, maar toch niet zooveel als de be houdsgezinde burgerij dat uit natuur heeft. Haar ondergang in de hand werken is tevens de maatschappij tot een lager zedelijk peil brengen. Burgerdeugd was en is nog een eenig bolwerk tegen verdierlijking, inzinking van eerlijkheid, deftigheid en familiezin. Om al die redenen had men dea midden stand of de kleine burgerij moeten redden. Men had ervan, kost wat kost, het sterke bol werk van onze eeuwenoude rechten moeten maken. Maar neen, men heeft die klas van personen vernietigd en ten onder gebracht. Men heeft de werkende klas ineens naar boven geschoven, zonder den natuurlijken gang der zaken af te wachten. Men heeft aan onzen heerlijken buiten deze schoone jeugd ontno men, waarvan de ouders gedurende gansche geslachten gestreden en geleden hebben om de akkers te verbeteren ouders die zijn en zullen blijven als de sterkste steunpilaren van een gezond en bedrijvig volk. Het groot getal ambtenaars in de groote centra's is er toe gekomen om alle lokale ini tiatieven te dooden. De geest van een voornije ongeluksregeering is voldoende geweest om het werk van verscheidene eeuwen te niet te doen. Te veel lieden immers, die na den 11 November 1918 de macht in handen namen, en zonder ondervinding van het verleden, zon der politieke veorbereiding België wilden op beuren, hebben enkel heel de maatschappij op sprieten gesteld en moeten nu zuchten op de puinhoopen van het heerlijke gebouw, dat zij in hun onwetendheid afgebrokkell hebben. Het begint van langs om schooner te wor den Volksvertegenwoordiger Buset heeft een wetsontwerp ter Kamer ingediend om een fonds van huispacht voor werkloozen te scheppen. Volgens dit voorstel zouden de werkloozen naar die kas van twee honderd miljoen kunnen gaan om hun vervallen huis- pachten te betalen die kas moet natuurlijk door de belastingbetalers gevuld worden, dat gaapt als een oven Men moet maar durven Het voorstel is, goddank, nog niet gestemd en zal het waarschijnlijk nooit zijn, maar het nieuws alleen is genoeg om huurders, die tot nu toe gewetensvol hun kontraktverplichtin- gen nakwamen, aan te zetten dit voortaan niet

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1933 | | pagina 1