IfORTBIJKSCHF ONDERLINGE 3 Naklank van het Bezoek aan de Werken van het Albertkanaal Waarom dit Kanaal gegraven wordt. De Voordeelen van het Albertkanaal Waar zijt gij het ZEKERST en VOORDEELiGST verzekerd NATUURLIJK bij de Naamlooze Maatschappij, de Brand - Leven Ongevallen Voor alle iilichtiageo wende nen zich tot het Bijkantoor te Vper Algemeen OpzienerOMER ROBYN- Het tracé van het Albertkanaal De waterweg, die thans Luik met Antwer pen verbindt en een zeer langen en inge- wikkelden loop heeft, bevat de Maas, het kanaal van Luik naar Maestricht, het kanaal van Maestricht naar 's Hertogenbosch tot Bocholt en de verbindingsvaart van de Maas tot de Schelde. Deze waterweg laat over 't algemeen slechts schepen toe van 45o ton. Het trafiek op de bestaande vaart Luik- Maestricht is uiterst druk. Daar zijn immers bij deze vaart verscheidene belangrijke ha vens, onder meer deze van St-Pieters en van de nieuwe kom waar de lading van kalk voor de belgische cementfabrieken 3oo.ooo ton per jaar overtreft, en de kolenhaven vanwaar men meer dan 400.000 ton kolen verzendt, voortskomende van het kolenbekken van Hollandsch Limburg. Voegt daarbij de groote moeilijkheid cie voortspruit uit dan doortocht der vaart door de vermaarde bocht van Maestricht, waar de schepen vier douaneposten voorbij moeten en tot driemaal toe moeten versast worden, zonder nog te spreken van de talrijke ophaal bruggen, en zoo zal men gemakkelijk kunnen aannemen dat de schepen, in gewonen tijd, een twintigtal uren noodig hebben om den afstand van iets meer dan acht kilometer in de bocht van Maestricht af te leggen. Stroomafwaarts de bocht van Maestricht, vormen de vaart van Maestricht naar 's Her togenbosch en het verbindingskanaal te zamen een prachtig pand eener lengte van 65 kilom. en eener breedte op vele plaatsen van i5 m. met een waterdiepgang van 2,3o m. hetgeen de doortocht toelaat van schepen geladen met 600 ton. Doch aan den benedenkant van dit pand, zijn er, op een afstand van min dan twee kilometer, drie opeenvolgende sluizen met dubbel sas en een gezamenlijk verval van 12 meter. Deze drie sluizen, die er feitelijk zes uitmaken, vertragen grootelijks de scheep vaart en zijn op sommige oogenblikken van druk verkeer een ware belemmering. Een andere hinderpaal is de draaibrug over de verbindingsvaart nabij de statie te Heren thals Deze brug is dikwijls gesloten voor het doorlaten der treinen en hou it alzoo de scheepvaart op. De totale lengte van den huidigen water weg van Luik naar Antwerpen bedraagt i53 kilometer. Daar bevinden zich thans 24 sluizen voor een gezamenlijk verval van meer dan 5o meter, dat bestaat tusschen het waterpeil te Luik en de kom van Antwerpen. Vroeger hadden de schepen gemiddeld 12 dagen noodig, iets minder in den zomer, doch 's winters iets meer, om van Luik naar Antwerpen te varen. De werken, die in de laatste tijden op deze vaart uitgevoerd wer den en de maatregelen door den Dienst der Scheepvaart genomen, hebben daaraan wel eenige verbeteringen gebracht, maar spijts alles zijn de schepen van 6oo ton de grootste die ooit door den bestaanden waterweg tusschen Luik en Antwerpen zouden kunnen varen. Dit is een der redenen die de Regeering heeft doen besluiten het rechtstreeksch kanaal Luik - Antwerpen, Albertkanaal geheeten, te graven. Een andere reden, die dit nieuw kanaal hoogst wenschelijk miek, is er een van inter nationale politiek. Ons land wilde zooveel mogelijk meester blijven van het trafiek Luik- Antwerpen en beletten dat het naar Rotterdam zou afgewend worden. Voor gansch het ver keer te water van Luik naar Antwerpen en zelfs voor al het trafiek komende van de Maas en van Elzas Lotharingen, hangen wij af van Holland zoowel omdat wij door de bocht van Maestricht moeten als om reden dat het water, bestemd tot de bevoorrading van al onze vaarten in de provinciën Limburg en Ant werpen, thans op Hollandsch grondgebied te Maestricht moet genomen worden. Anderzijds heeft Holland, in de laatste tijden, ontzaglijke werken uitgevoerd om de scheepvaart, die door Maestricht moet, naar Rotterdam af te leiden. Voor den oorlog was er een hollandsch belgisch ontwerp opgemaakt geweest, door de ingenieurs van beide landen, om de man deelige Maas tusschen Visé en Maeseyck bevaarbaar te maken. In rg21 echter stelden de Hollanders een einde aan de onderhande lingen en beslisten uitsluitelijk op hun grond gebied een nieuw kanaal te graven dat vanaf Maestricht tot Maasbracht ten Noorden van Maeseyck langs de Maas loopt. Dit kanaal, dat zij het Julianakanaal geheeten hebben, naar den naam der prinses die de werken ervan in October 1925 heeft ingehuldigd, zal de doortocht der schepen van 2000 ton toe laten en heeft voor doel al het trafiek naar Rotterdam af te leiden. Daar de duur der reis van Luik naar Ant werpen thans dikwijls even lang is als die van Luik naar Rotterdam, moest België dus naar een middel uitzien om de haven van Antwer pen door die van Rotterdam niet te laten dooden. De werken van het rechtstreeksch kanaal Luik-Antwerpen, dat de Belgische Regeering om de hierboven aangehaalde redenen beslo ten heeft te graven, werden over een drietal jaren aangevangen. Het is immers den 3i Mei ig3o dat zij door Z. Etn. Kardinaal Van Roey werden ingezegend en dat Z. M. de Koning de eerste mekanieke spade op de hoogvlakte van den St Pietersberg, tusschen Ternaaien en Kanne, in werking heeft gesteld. De voordeelen van het nieuw kanaal zijn van verscheiden aard. Het zal vooreerst verhelpen aan de ontoe reikendheid der thans bestaande vaarten en de scheepvaart toelaten der schepen van l35o ton, en zelfs van 2000 ton, in plaats van 45o ton zooals nu. De afstand tusschen Luik en Antwerpen, die zooals wij het hooger zegden langs de nu bestaande vaarten i53 kilometer bedraagt, wordt op 122 kilometer teruggebracht en in plaats van 24 sluizen zullen er nu maar 7 slui zen meer zijn. Dit nieuw kanaal zal dus een veel beteren waterweg uitmaken dan dien van Handelsregister Kortriik g52 TE KORTRIJK Onderneming gemachtigd bij Koninklijk Besluit van 23 December ig32, in uitvoering van de wet van 25 Juni iq3o. Hare werking uitstrekkende over gansch het land, worden er nog ernstige Vertegenwoor digers gevraagd. 8, Mendstraat - Tel. 189 Luik naar Rotterdam, die een lengte heeft van 278 kilometer en 10 sluizen zal tellen. De nijverheidsstreek van Luik en omlig gende zal insgelijks op veel voordeeliger wijze iizererts uit den vreemde kunnen invoeren, en anderzijds zal ons Limburgsch kolenbek- ksn, dat binnen weinige jaren een zeer groote uitbreiding zal nemen en waar men een jaar- lijksche voortbrengst van 12000.000 ton kolen voorziet, door den kortsten weg naar de zee en naar Luik verbonden worden. Langs de oevers der nieuwe vaart zullen er mettertijd ook nieuwe nijverheden komen aan dewelke het kanaal niet alleen de schepen zal aanbrengen maar ook het water zal leve ren dat voor de werking der fabrieken onmis baar is. En eindelijk zal dit kanaal een uitstekend verdedigingsmiddel uitmaken tegen eiken aan val komende uit het Oosten. Het tracé werd zoo gekozen opdat het kanaal aan de daareven aangehaalde voor waarden beantwoorde. Om langs den kortsten weg van de Maasvallei naar de Demervallei te gaan en om het doorsnijden te vermijden van de grootste hoogten die deze valleien scheiden, moet men de grens volgen langs de bocht van Maestricht. Het is daarom dat men besloten heeft de bestaande vaart Luik- Maestricht te gebruiken van aan Luik tot aan de grens, en daar dan de heuvel door te snijden die de Maas van de Geer scheidt, om vervolgens ten Noord- Oosten en ten Noorden de bocht van Maestricht te volgen. Van daar doorsnijdt men de hoogte van Eygenbilsen, de minst belangrijkste die de Maaskom van de Schel- dekom scheidt, om in de richting van het Westen de Molenbeek, een bijrivier van de Maas, te volgen. De noodzakelijkheid het Limburgsch kolenbekken te bedienen ver plicht het tracé Noord-West af te wijken naar de Demervallei, ten Noorden van Has selt, waar het bestaande kanaal vervoegd wordt. Van daar voorts weet men nog niet of het Albertkanaal naar Antwerpen zal gaan langs Beeringen, Quadmechelen en Heren thals, ofwel langs Diest, Aerschot en Massen- hoven om het kanaal zoodoende later met de brabantsche vaarten langs Aerschot, Thil- donck en Pont Biülé te kunnen verbinden. Het Beheer verkiest het eerste, terwijl de provincie Brabant liever het tweede tracé zou volgen. Doch dit is enkel bijzaak, want eens de hoogte van Evgenbilsen voorbij, zijn er om zeggens geen moeilijkheden meer en voor bij Genck heeft men alleen op effen terrein te werken. Het profiel van het kanaal laat toe het getal sluizen te verminderen en hoogtepunten te vermijden gevormd door hetgeen men een verdeelpand noemt. De oorsprong van het kanaal en zijn natuurlijk bevoorradinspunt bevinden zich aan de Maas te Luik. Zoo men de natuurlijke waterbevoorrading van het kanaal op gansch zijn lengte wil verzekeren, moet men zijn watervlak op een peil houden dat niet hooger is dan het peil van de Maas te Luik, en eens dat men het watervlak bene den dit peil heeft doen dalen mag men het vol strekt niet meer, hoe weinig het ook zij, ver- hoogen. Men moet dus het waterpeil van Luik, dat het vermaard peil 6o is waarmede alle technici zich hebben bezig gehouden, op gansch de lengte van het kanaal behouden tot over de hoogte van Eygenbilsen, hetgeen het technisch problema uiterst vermoeilijkt. Immers het kanaal, dat van Luik tot Ter- naaien de Maasvallei volgt, gaat door de streek van Lixhe en Ternaaien waar de hoogte van den grond slechts het peil 5o bereikt, dat hetzelfde is van het laatste belgisch pand der vaart Luik Maestricht. Om daar het peil 60 te behouden, moet men dus het watervlak van het Albertkanaal 10 meter boven den grond aanleggen en het peil der bestaande vaart, die er door het Albertkanaal wordt opgeslorpt.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1933 | | pagina 3