C. S. YT~
Groot BAL
14eJaar, N° 29 - 21 October - 1933 - 14eAnnée, N° 29- 21 Octobre
Le Che min de fer
Ypres - Roulers
De Vaart Yper-Komen
ALLERHEILIGEN
P. Boudein-Deltombe
Weekblad
bet Arrondissement Yper
Journal hebdomadaire
de I'Arrondissement d'Ypres
ZONDAG 22 OCTOBER 1933
Ingang 3 Frank;
Vette en Natte Chicerei
10, Capucienenstraat, 10, Yper
Chrysanthemen.
HET
yPERSCHE
der Getetiiferritin.
LA REGION
D'YPRES
Organe de I*Association des Sinistréat
des Clubs Yprois, etc.
Seheer, Opstel en Aankondigingen 34. Boterstraat, 34, Yper
Abonnement 18 fr. 00 per jaar Buitenland 32 f*.
Men «a* insshrHrtn in alle Oelgiseht postkantoren
Tel. 500 35 ct. het nummer
Nanmtooae artikels geweitere
RéóacttonAdministration et Pabltclti 34, rue au Beurre, Ypres.
Abonnement 18 fr. 00 par an Etranger 32 fr.
On tent s'abonner dans tons les bureaux it paste Beiges
35 ct. Ie numéro Tél. 500
Les articles non stgnis sant rejusis
lis sont innombrables les griefs qui s'accu-
mulent contre la suppression compléte des
trains entre les 2 gares terminus d'Ypres a
Roulers.
Nous n'avons jusqu'ici parlé que du service
des voyageurs. Quandon songe au service des
colis, le désarroi est superbe.
La place réservée aux bagages dans les
autos esttellement exiguë que bien souvent il
n'est pas possible de les y caser tous. Beau
coup de commis voyageurs doivent être ac-
compagnés d'une vaste et lourde malle ren
fermant leurs échantillons. Que deviennent
leurs caisses quand ils doivent se rendre
d'Ypres a Roulers et au dela, ou inversement
Cemme il n'y a pas moyen de les caser dans
l'auto, ces malies attendront.... le plus pro
chain train de marchandises, et cela veut dire
qu'elles attendront un demi jour etparfois jus
qu'au jour suivant 1
II arrive que de grands colis soient expé-
diés par exprès de Bruxelles, par exemple a
Zonnebeke (via Ypres), ou de Bruxelles a
Moorslede (via Roulers). Ces colis voyageront
d'abord avec le premier train de voyageurs
et seront bien vite a Roulers ou a Ypres.
Mais ici ces colis ne se peuvent caser dans
l'auto 1 Eh c'est bien simple ils attendront
a Roulers ou a Ypres undemi jour ou un jour
jusqu'a ee qu'un train de marchandises parte.
Celan'empêchera pas d'ailleurs la S.N.C.F. B.
de faire supporter par le malheureux destina
taire la taxe des exprès.
Qu'est ce que cela peut bien faire aux gros
fonctionnaires de Bruxelles Est ce qu'ils
voyagent en autobus, eux Est-ce qu'ils en
voient de grands colis par exprès, eux Est ce
qu'ils font le commerce, eux
Non, n'est ce pas Eh bien alors...
om 6 uur avonds
IN LAPIERE'S ZAAL
is een bijvoegsel van water toegelaten tot
i5 door een DOM ME WET. PACHA
heeft deze wet altijd bestreden en heeft nooit
geleverd, sinds zijn bestaan in 1825, dan
UITSTEKENDE DROGE CHICOREI
Wij hebben hier vroeger reeds meermalen
over deze kwestie geschreven en gezegd
maar niet te kunnen begrijpen waarom de
Regeering nog langer wacht de vaart Yper
Komen te voheoien en bevaarbaar te maken,
om alzoo aan gansch onze streek het middel
ter hand te stellen om een deel van haar voor-
oorlagschen welstand terug te winnen.
Als voornaamste beweegredenen, die voor
het herstel dezer vaart pleiten, hebben wij
onder meer herhaaldelijk aangehaald dat al
de noodige onteigeningen reeds sedert lang
gedaan en betaald zijn, dat de bestaande
vaart door oorlogsfei'.en grootelijks bescha
digd werd en wij dus, ingevolge de wet op de
oorlogsschade, recht hebben op herstel dat
iedereen thans van de mogelijkheid van dit
werk overtuigd is, ei» ook dat de Staat thans
aan menschen, die niets beters vragen dan te
kunnen en te mogen werken, millioenen uit
betaalt als werkloozensteun waarvoor er
niets gedaan wordt, in plaats van dit schoon
geld te gebruiken om nuttige wei ken te ver
richten en werk aan de werkloozen te ver
schaffen
Over dit voor onze streek zoo gewichtig
vraagstuk ontvingen wij deze week vanwege
een onzer geachte lezers een schrijven waarin
tal van nuttige inlichtingen voorkomen, die de
door ons vroeger aangehaalde beweegredenen
nog komen versterken.
Hij is het met ons eens dat het herstel
dezer vaart voor onze streek een noodzake
lijkheid is geworden en dat de hier nog te
verrichten wei ken, om dit kanaal voor de
scheepvaart te ©penen, slechts kinderspel zijn
in vergelijking met de werken die voor het
oogenblik in de meer bevoordeeligde streken
van België aan gang zijn.
De moeilijkheid van de zwelklei, die vroe
ger oorzaak was der instortingen te Hollebe
ke, bestaat niet meer, gezien men ten huidige
dage deze natuurkracht elders heeft weten te
overwiimen. Waarom zou men hier thans het
zelfde niet doen Ja waarom, gezien onze
streek tot hiertoe een proefveld bij uitmun
Te bekomen ter BLOEMISTERIJ
Oude Pesthoornstraat
GROOTE EN PRACHTIGE KEUS VAN
Op aanvraag gelast men zich kosteloos de
bloemen op de graven te plaatsen.
Men gelast zich ook met het maken van
Bloemtuilen en Kronen.
Schoone keus van Pensie Planten.
tendheid scheen te zijn, getuige daarvan het
rampzalig Komensch kalsijdje, waarvan de
rhoubenite of nieuwsoortige macadamlaag
om haar af brokkelingshoedanigheden zoo een
groote vermaardheid heeft verworven.
De talrijkheid der sluizen is evenmin een
beletsel voor het herstellen der vaart. Niet
een ingenieur of vakman zal deze opwerping
durven maken, uit vrees zich belachelijk aan
te stellen. Immers het volstaat de voorschrif
ten te raadplegen die door het Ministerie van
Openbare Werken zijn uitgegeven betrekke
lijk de scheepvaart op de bevaarbare water
wegen, cm zich te overtuigen dat tal van
andere vaarten nog evenveel zooniet meer
sluizen tellen.
Zoo, onder meer, op de vaart van Blaton
naar Ath, eener lengte van 21 kilometer, zijn
er 21 sluizen 't zij een gemiddelde van 1 sluis
per kilometer. De vaart van Bossuyt naar
Kortrijk telt 5 sluizen op een lengte van
I km. 600 en op gansch hare lengte, die i5 km.
bedraagt, heeft zij 11 sluizen en een tunnel
van 600 meter. De voornaamste arm van het
kanaal van Chaileroi naar Brussel heeft niet
minder dan 55 sluizen. Het kanaal van het
center bezit, op een afstand van 3 km. 600,
drie ophalers die de schepen van het eene sas
naar het andere brengen, namelijk een te
Houdeng-Goegnies, een te La Louvière en
een derde te Houdeng Aimeries.
Wij zouden de lijst dier voorbeelden nog
kunnen verlengen, doch het zal wel overbodig
zijn daar iedereen toch wel begrijpt dat het
verschil van waterpeil van twee kommen het
bouwen van sluizen of van ophalers verplich
tend maakt in de vaart die deze twee kommen
verbindt of doorsnijdt.
Onlangs hebben wij het wedervaren aange
haald van een engelschen eigenaar eener
plezierboot en gezegd welken omweg hij heeft
moeten maken om van Gent tot aan Yper te
varen. Doch hier laten we thans eenige indruk
wekkende cijfers velgen, die onze briefwisse
laar ou9 bereidwillig heeft medegedeeld en
waarvoor we hem hier bedanken.
Om van Komen naar Yper te varen, 't zij
dus een afstand van i5 km. af te leggen, moet
een schip thans: 1) van Komen de Leie af
varen tot aan het afleidingskanaal te Deynze,
zegge 63 km. 477 2) het afleidingskanaal
volgen tot aan Schipdonck, 't zij 14 km. i32,
en hier dient opgemerkt dat, tengevolge van
een siphon aangelegd onder de vaart van
Gent naar Oostende, de schepen slechts ge
durende drie dagen per week voorbij mogen,
waaruit dus een wekelijksch verlies van vier
dagen voor de scheepvaart voortvloeit 3) de
vaart van Gent naar Oostende velgen van aan
Schipdonck tot aan de uitmonding der vaart
van Plasschendaele naar Nieuwpoort, of
5© km. 347 4) de vaart van Plasschendaele
naar Nieuwpoort ontleenen, 't zij 21 km. 018
5) de vaart volgen van Nieuwpoort naar de