C. S. YT~ Groot BAL 14eJaar, N° 29 - 21 October - 1933 - 14eAnnée, N° 29- 21 Octobre Le Che min de fer Ypres - Roulers De Vaart Yper-Komen ALLERHEILIGEN P. Boudein-Deltombe Weekblad bet Arrondissement Yper Journal hebdomadaire de I'Arrondissement d'Ypres ZONDAG 22 OCTOBER 1933 Ingang 3 Frank; Vette en Natte Chicerei 10, Capucienenstraat, 10, Yper Chrysanthemen. HET yPERSCHE der Getetiiferritin. LA REGION D'YPRES Organe de I*Association des Sinistréat des Clubs Yprois, etc. Seheer, Opstel en Aankondigingen 34. Boterstraat, 34, Yper Abonnement 18 fr. 00 per jaar Buitenland 32 f*. Men «a* insshrHrtn in alle Oelgiseht postkantoren Tel. 500 35 ct. het nummer Nanmtooae artikels geweitere RéóacttonAdministration et Pabltclti 34, rue au Beurre, Ypres. Abonnement 18 fr. 00 par an Etranger 32 fr. On tent s'abonner dans tons les bureaux it paste Beiges 35 ct. Ie numéro Tél. 500 Les articles non stgnis sant rejusis lis sont innombrables les griefs qui s'accu- mulent contre la suppression compléte des trains entre les 2 gares terminus d'Ypres a Roulers. Nous n'avons jusqu'ici parlé que du service des voyageurs. Quandon songe au service des colis, le désarroi est superbe. La place réservée aux bagages dans les autos esttellement exiguë que bien souvent il n'est pas possible de les y caser tous. Beau coup de commis voyageurs doivent être ac- compagnés d'une vaste et lourde malle ren fermant leurs échantillons. Que deviennent leurs caisses quand ils doivent se rendre d'Ypres a Roulers et au dela, ou inversement Cemme il n'y a pas moyen de les caser dans l'auto, ces malies attendront.... le plus pro chain train de marchandises, et cela veut dire qu'elles attendront un demi jour etparfois jus qu'au jour suivant 1 II arrive que de grands colis soient expé- diés par exprès de Bruxelles, par exemple a Zonnebeke (via Ypres), ou de Bruxelles a Moorslede (via Roulers). Ces colis voyageront d'abord avec le premier train de voyageurs et seront bien vite a Roulers ou a Ypres. Mais ici ces colis ne se peuvent caser dans l'auto 1 Eh c'est bien simple ils attendront a Roulers ou a Ypres undemi jour ou un jour jusqu'a ee qu'un train de marchandises parte. Celan'empêchera pas d'ailleurs la S.N.C.F. B. de faire supporter par le malheureux destina taire la taxe des exprès. Qu'est ce que cela peut bien faire aux gros fonctionnaires de Bruxelles Est ce qu'ils voyagent en autobus, eux Est-ce qu'ils en voient de grands colis par exprès, eux Est ce qu'ils font le commerce, eux Non, n'est ce pas Eh bien alors... om 6 uur avonds IN LAPIERE'S ZAAL is een bijvoegsel van water toegelaten tot i5 door een DOM ME WET. PACHA heeft deze wet altijd bestreden en heeft nooit geleverd, sinds zijn bestaan in 1825, dan UITSTEKENDE DROGE CHICOREI Wij hebben hier vroeger reeds meermalen over deze kwestie geschreven en gezegd maar niet te kunnen begrijpen waarom de Regeering nog langer wacht de vaart Yper Komen te voheoien en bevaarbaar te maken, om alzoo aan gansch onze streek het middel ter hand te stellen om een deel van haar voor- oorlagschen welstand terug te winnen. Als voornaamste beweegredenen, die voor het herstel dezer vaart pleiten, hebben wij onder meer herhaaldelijk aangehaald dat al de noodige onteigeningen reeds sedert lang gedaan en betaald zijn, dat de bestaande vaart door oorlogsfei'.en grootelijks bescha digd werd en wij dus, ingevolge de wet op de oorlogsschade, recht hebben op herstel dat iedereen thans van de mogelijkheid van dit werk overtuigd is, ei» ook dat de Staat thans aan menschen, die niets beters vragen dan te kunnen en te mogen werken, millioenen uit betaalt als werkloozensteun waarvoor er niets gedaan wordt, in plaats van dit schoon geld te gebruiken om nuttige wei ken te ver richten en werk aan de werkloozen te ver schaffen Over dit voor onze streek zoo gewichtig vraagstuk ontvingen wij deze week vanwege een onzer geachte lezers een schrijven waarin tal van nuttige inlichtingen voorkomen, die de door ons vroeger aangehaalde beweegredenen nog komen versterken. Hij is het met ons eens dat het herstel dezer vaart voor onze streek een noodzake lijkheid is geworden en dat de hier nog te verrichten wei ken, om dit kanaal voor de scheepvaart te ©penen, slechts kinderspel zijn in vergelijking met de werken die voor het oogenblik in de meer bevoordeeligde streken van België aan gang zijn. De moeilijkheid van de zwelklei, die vroe ger oorzaak was der instortingen te Hollebe ke, bestaat niet meer, gezien men ten huidige dage deze natuurkracht elders heeft weten te overwiimen. Waarom zou men hier thans het zelfde niet doen Ja waarom, gezien onze streek tot hiertoe een proefveld bij uitmun Te bekomen ter BLOEMISTERIJ Oude Pesthoornstraat GROOTE EN PRACHTIGE KEUS VAN Op aanvraag gelast men zich kosteloos de bloemen op de graven te plaatsen. Men gelast zich ook met het maken van Bloemtuilen en Kronen. Schoone keus van Pensie Planten. tendheid scheen te zijn, getuige daarvan het rampzalig Komensch kalsijdje, waarvan de rhoubenite of nieuwsoortige macadamlaag om haar af brokkelingshoedanigheden zoo een groote vermaardheid heeft verworven. De talrijkheid der sluizen is evenmin een beletsel voor het herstellen der vaart. Niet een ingenieur of vakman zal deze opwerping durven maken, uit vrees zich belachelijk aan te stellen. Immers het volstaat de voorschrif ten te raadplegen die door het Ministerie van Openbare Werken zijn uitgegeven betrekke lijk de scheepvaart op de bevaarbare water wegen, cm zich te overtuigen dat tal van andere vaarten nog evenveel zooniet meer sluizen tellen. Zoo, onder meer, op de vaart van Blaton naar Ath, eener lengte van 21 kilometer, zijn er 21 sluizen 't zij een gemiddelde van 1 sluis per kilometer. De vaart van Bossuyt naar Kortrijk telt 5 sluizen op een lengte van I km. 600 en op gansch hare lengte, die i5 km. bedraagt, heeft zij 11 sluizen en een tunnel van 600 meter. De voornaamste arm van het kanaal van Chaileroi naar Brussel heeft niet minder dan 55 sluizen. Het kanaal van het center bezit, op een afstand van 3 km. 600, drie ophalers die de schepen van het eene sas naar het andere brengen, namelijk een te Houdeng-Goegnies, een te La Louvière en een derde te Houdeng Aimeries. Wij zouden de lijst dier voorbeelden nog kunnen verlengen, doch het zal wel overbodig zijn daar iedereen toch wel begrijpt dat het verschil van waterpeil van twee kommen het bouwen van sluizen of van ophalers verplich tend maakt in de vaart die deze twee kommen verbindt of doorsnijdt. Onlangs hebben wij het wedervaren aange haald van een engelschen eigenaar eener plezierboot en gezegd welken omweg hij heeft moeten maken om van Gent tot aan Yper te varen. Doch hier laten we thans eenige indruk wekkende cijfers velgen, die onze briefwisse laar ou9 bereidwillig heeft medegedeeld en waarvoor we hem hier bedanken. Om van Komen naar Yper te varen, 't zij dus een afstand van i5 km. af te leggen, moet een schip thans: 1) van Komen de Leie af varen tot aan het afleidingskanaal te Deynze, zegge 63 km. 477 2) het afleidingskanaal volgen tot aan Schipdonck, 't zij 14 km. i32, en hier dient opgemerkt dat, tengevolge van een siphon aangelegd onder de vaart van Gent naar Oostende, de schepen slechts ge durende drie dagen per week voorbij mogen, waaruit dus een wekelijksch verlies van vier dagen voor de scheepvaart voortvloeit 3) de vaart van Gent naar Oostende velgen van aan Schipdonck tot aan de uitmonding der vaart van Plasschendaele naar Nieuwpoort, of 5© km. 347 4) de vaart van Plasschendaele naar Nieuwpoort ontleenen, 't zij 21 km. 018 5) de vaart volgen van Nieuwpoort naar de

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1933 | | pagina 1