L'lnvilation Voyage
AS I LE DE N U IT
lepersch» Fotoclub
5
Vergadering van 24" October 1933.
4. Rolleiflex.
Peter Benoit
Asiles des Soldats Invalides Beiges
Représentation Extraordinaire
Geo VASSEUR, Henri ROBYI Lêon BJOSSEL.
Telefoonnet Yper
De zitting; wordt om 20 u. i5 geopend en de
"heer Voorzitter geeft dadelijk het woord aan
■den heer Gyselinck, die heden avond ais voor
drachtgever optreedt. Hij zal spreken over
Kleinfilmfotografie
De geschiedenis van de fotografie leert ens
dat in vroegere tijden men zich moest tevre
den stellen met groote toestellen dit was zeer
hinderlijk, en men stel ie zich weldra ten doel
kleinere en lichtere toestellen te makent
Heden stellen ie liefhebbers zich tevreden
met het formaat 6y. x 9, maar dit ook is nog
te groeten de moderne tijd eischt het gebruik
van toestellen waarvan het formaat nog klei
«er is. Dit brengt ons nu tot het eigenlijke
onderwerp van de voordracht de kleicfilm
fotografie.
Het doel van de fotografie is het positief.
Het negatiefis een middel en echnisch gespro
'ken is het van geen belang of dit nu klein of
groot weze, want het is alleen het positief dat
beoogd wordt. De formaten diein aanmerking
komen zijn 4 x 4 en minder.
Welke zijn de voordeelen verbonden aan de
kleinfilmfotografie ^eze berusten op de vol
gende princiepen
le Princiep. Kleine opnamen groote
beelden. In andere woorden gezegd, men
ziet zich verplicht alle fotos van eenige betee
kenis te vergrooten. Is dit nu wel een vooi-
•deel Ja, want door de vergrooting komt de
foto tot zijn volle rrcht, tot de waarde die er
aan gehecht dient te worden, en alle hoeda
nigheden komen beter te voorschijn. De moge
lijkheid van interpretatie is ten andere ook
,grooter.
2' Princiep. Onversneden filmband.
De band blijft geheel, zoowel bij het ontwik
rkelen als bij het afdrukken en vergrooten.
Daarenboven leiden alle toebehoorten er toe
dit princiep te behouden.
3e Princiep Ontwikkelen op tijd. De
^ontwikkelaar werkt op zulke wijze dat de
zwarte deelen nog doorschijnend zijn, en dat
men altijd een drukbaar negatief bt komt. Zoo
-wordt de overbelichting in zekere mate toe
.gelaten.
De spreker haalt nog enkele voordeelen aan
-van de kleinfilmfotografie.
Hoe kleiner het toestel wordt, hoe kleiner
de brandpuntsafstand, wat voor de lis fheb
bersfotografen van zeer groot gewicht is Dit
voordeel wordt klaar uitgelegd door de ver
gelijking van een toestel 9 x 12 met een toe
.stel 3 x 4, en men komt tot het besluit dat de
scherptediepte van dit laatste vee! grooter is
Voor het eerste toestel moet men afstand, dia
fragma en tijd in acht nemen, en in kleir film
fotografie mag men zich wat van afstand ver'
gissen, men zal toch altijd goede uitslagen be
komen.
De lichtsterkte schijnt ook grooter te zijn,
alhoew 1 dit niet met de werkelijkhdd over
eenkomt. Anders gezegd, de lichtsterkte
wordt in kleinere toestellen beter benuttigd.
Men mag ook niet uit het oog verliezen dat
het negatief goedkooper is wat toch wel in
.aanmerking dient genomen.
Nu geeft spreker de namen op van ei kele
.kleine fototoestellen.
1. De Box Tengor, de voorlooper der
kleine toestellen.
2. De Zeisstoestellen a) Ikonta, b) Colibri,
c) Contax.
3. Welta.
5. Leica.
Dit laatste model wordt druk besproken
-floor M. Gyselinck.
Hij haalt eenige voordeelen aan verbonden
aan de Leicaconstructie.
Proefnemingen worden gedaan met het
vergrootingstoestel en de spreker doet op
merken welke bijzonder schoone resultaten
men bekomt met het vergrooten van kleine
fotos. Het is zonder twijfel buitengewoon, en
alle aanwezigen kunnen vaststellen dat de
bekomen uitslagen uitermate prachtig zijn.
M. Gyselinck geeft nog wat uitleg over den
sluiter van de Leica en de Welta en eindigt
zijn aangename voordracht met alle liefheb
bers aan te wakkeren zich aan de kleinfilm
fotografie te interesseeren. Ahijd mooier
totos Dit weze onze leus.
Een algemeen handgeklap bewijst dat de
aanwezige leden ten zeerste tevreden waren
over de voordracht.
M. de Voorzitter bedankt den spreker en
is overtuigd dat alle leden hem altijd graag
zullen terugzien in ons midden.
De zitting eindigde om 23 u. 3o.
(1834 - 1934)
Peter Benoit werd den 17 Augustus 1834 te
Harelbeke bij Kortrijk geboren en gaf reeds
vroegtijdig blijken van zijn talent. Op nog
geen vijftienjarigen leeftijd vervaardigde hij
reeds de muziek, die uitgevoerd werd op de
prijsuitdeeling van de school, waarvan hij de
lessen volgde, en componeerde stukken voor
de muziekmaatschappijen zijner gemeente. Hij
was lid van de fanfare en organist.
Spoedig volgde hij de lessen van het Brus-
selsche conservatorium en behaalde er na twee
jaren studie de eerste prijzen van harmonie en
van fuga In 1854 werd hij orkestmeester aan
den Vlaamschen Schouwburg te Brussel, al
waar hij muziek componeerde voor talrijke
tooneelwerken of er inleidingen voor schreef.
Toen toonzette hij zijn eerste zangspel Het
Dorp in het Gebergtejat destijds verscheidene
malen met grooten bijval opgevoerd werd.
In [857 °P 23 jarigen leeftijd dus be
haalde hij een Eersten Prijs van Rome, waar
door hem gelegenheid verschaft werd kunst
reizen te ondernemen. Hij bezocht achtereen
volgens Duitschland, Bohemen en Tirol, En
geland, Holland en Frankrijk. Hij vertoefde
geruimen tijd te Parijs, alwaar hij als orkest
meester in het Théatre Offenbach werkzaam
was en er een menigte klavierstukken schreef.
In België teruggekeerd componeerde hij
een aantal godsdienstige stukken, o. a. de
Reeks van vier godsdienstige werken, waar
van in i860 Kerstmis, in 1862 de Mis en in
i863 het Te Deum en het Requiem voleindigd
werden.
In 1866 werd door de uitvoering van Luci
fer, oratorio door Peter Benoit getoonzet op
woorden van E Hiel, voor goed de aandacht
op den jongen toondichter gevestigd Uitvoe
ringen ervan volgden in Nederland, Engeland
en Frankrijk en verspreidden zijne kuiste-
naarsfaam buiten onze grenzen.
In 1867 werd Benoit door de stad Antwer
pen aangesteld als bestuurder der Muziek
school. Zijn alomvattende kennis deed zich
daar spoedig gevoelen. Hij richtte de muziek
school gansch op Vlaamschen voet in, niette
genstaande tegenwerking en bekamping. Hard
moest hij strijden o.m zijn ideaal ongeschon
den te bewaren, doch. dit benam hem echter
den lust niet noch den tijd om op kunstgebied
werkzaam te blijven s-
Hij richtte concertèn en muziekfestivals in
en schiep zonder verpöozen nieuwe meester
werken, die de faam der Vlaamsche Muziek
meer en meer kwamen bevesiigen.
Na Lucijer toondichtte hij De Schelde, daar
na het Drama Christi, talrijke liederen en
koren, De Oorlog, De wereld in, De Rub en scan
tate, De Muze der GeschiedenisDe Genius des
Vaderlands, Feestzang, de Rhijn, Conscience-
cantate, Van Rijswijck cantate, Ledeganck can
tate, enz.
Imusschen schiep hij nog zijne lyrische
drama's Isa (1864), Charlotte Corday, dat in
1876 met overgrooten bijval werd opgevoerd
en sindsdien nog talrijke wederopvoeringen
mocht beleven, De Pacificatie van Gent, (1876),
Karei van Gelderland (1892), Het Meilief
(1893).
Het zou ons te ver leiden, moesten wij hier
al de kleinere, doch daarom niet minder
meesterlijke werken van Peter Benoit ver
melden.
Zijne weik en scheppingskracht was ver
bazend. Talrijke koren, liederen, pianosiuk-
ken en symfonische werken werden door hem
gecomponeerd en vestigden meer en meer
zijne faam als geniaal kunstenaar.
In 1897 werd de Antwerpsche Muziekschool
tat Koninklijk Vlaamsch Conservatorium ver
heven. Peter Benoit zag alzoo zijn droom
beeld verwezenlijkt en bleef deze kunstin
richting tot aan zijn dood besturen (iooi).
In 1892 werd te Antwerpen aan Peter
Benoit een schitterende huldebetooging ge
bracht ter gelegenheid van de 25ttj verjaring
van de stichting der Vlaamsche Muziekschool
en van de aanstelling van Beroit tot bestuur
der. Meer dan 200 vereenigingen uit gansch
het Vlaamsche land, benevens afvaardigingen
uit Hollanden Frankrijk brachten den 24 Juli
van dit jaar een onvergetelijke hulde aan den
Vlaamschen Meester.
In 1897, bij de verheffing van de Muziek
school tot Conservatorium, nam de huldebe
tooging aan Peter Benoit gebracht nog reus
achiiger afmetingen. Meer dan 35o vereeni
gingen begroetten op de Groote Markt te
Antwerpen den Meester, die van af het balkon
van het Stadhuis de volksmassa in oogen-
schouw nam. Een paar liederen van Peter
Benoit werden door de betoogers te zijner
eere gezongen, terwijl de honderden vlaggen
en banieren hem als zegetrofeeën toewuifden.
Toen de dood hem in 1901 na een betrekke
lijk korte ziekte overviel, werd hij als een
koning door heel zijn volk ten grave gedragen
aan de oevers van den heerlijken Schelde-
stroom, die hij in zulke verheven tonen bezon
gen heeft. Al wat naam had in de kunstenaars
wereld, de hoogstgeplaatste waardigheidsbe
kleders en vooral het Vlaamsche volk,dat hij
zoo innig lief had en waarvoor hij zijne mees
terwerken geschapen had, woonden de lijk-
plechtigheden bij. Uit al de hoeken van het
Vlaamsche land brachten duizenden en nog
maals duizenden een ontroerende hulde aan
Hem, die alles veil had voor de grootheid van
zijn volk.
Toekomend jaar zal in al de steden en
gemeenten de honderdste verjaring van de
geboorte van den grooten man gevierd wor
den, die evenals Hendrik Conscience, zijn
kunsten zijn genie ten dienste heeft gesteld van
het volk, waaruit hij gesproten was, om het
te verheffen uit den poel van onwetendheid en
wansmaak en het te verheffen en te brengen
tot de liefde voor het schoone en het edele.
Aan deze herdenking moet eenieder in de
mate zijner krachten medehelpen. Allen de
handen aan het werk
Association sans but lucratif
sous le Haut Patronage do S. M. ia Reine et soos ie contrAle de l'O N. I. 6.
COMITÉ D'YPRES
Salie VIEIL YPRE8
Mercredf 15 Novembre 1933
a 8 heures du soir
dans:
Comédie en 3 actes et 5 tableaux
de Jean Jacques Bernard
avec
Le spectacle se terminera par
Comédie gaie en un acte
de MAX MAUREY
lnterpiêtée par
PRIX DES PLACES
Fauteuils 10 fr. Balcon 8 fr. - Brasserie 6 fr.
On peut se procurer des cartes chez
M'": Delva, 10, rue de Stuers M. Heursel,
41, rue au Beurre, ainsi qu'a la Papeterie
Uumortier, 34, rue au Beurre, a Ypres.
Les places réservées peuvent être numé-
rotées au Vieil Ypres, les Dimanche 12 et
Lundi i3 Novembre, de 11 heures a i3 heures,
moyennaat un supplément de 1 fr. par place.
Zoolang de huidige telefoontoestellen niet
door nieuwe zijn vervangen geworden, is het
publiek vriendelijk verzocht niet meer te bel
len om het middenkantoor op te roepen.
Het volstaat den hoorn uit de vork te hef
fen, te luisteren en op het antwoord van den
tele'oonbediende te wachten.
Wanneer het gesprek ten einde is, legt men
den hoorn of ontvangtelefoon terug in de
voik, zonder meer.