JtCeRrV/ Ter Nagedachtenis van Z.M. Koning Albert A ia Mémoire de S. M. ie Roi Albert Memorial Service tor the late King Albert ian tie Mking van West-Vlaanderen Vande Lanoitte's koffies zijn de beste L. KNOCKAERT-JOOS PLECHTIGE LIJKDIENST opgedragen ter nagedachtenis van Z. M. Koning Albert. SERVICE FUNÈBRE sera célébré a la mémoire de S. M. Ie Roi Albert, le Dimanche 11 Mars 1934, a 10 heures, en la Cathédrale St-Martin. MEMORIAL SERVICE Een nieuwe vermindering van den Postdienst Economisons - ^upprimons De reeds gunstig gekende VERWERIJ 53, DIKSMUDESTRAAT, 53 Op Zondag 11 Maart 1934, wordt om 10 uur voormiddag, in St Maartenskathedraal te Yper, vanwege de verschillende oud-strij- dersbonden, een De oud - strijders en oud soldaten aller natiën worden vriendelijk uirgenoodigd op dezen Lijkdienst tegenwoordig te zijn. A la demande des différents groupements d'anciens comb&ttants, un Les anciens combattants et miliciens de toute nationalité sont instamment invités a oette cé émonie. On Sunday March llth 1934, at 10 o' •clock A M. in St-Martins Cathedral, will be celebrated a in memory of H. M. Albert I our late king. The ex service men of all nationalities are kindly invited to attend this Ceremony. Further information will reach them through their respective local branch. Geheel htt land heeft den nieuwen Vorst geestdriltig begroet Getrouw aan de lessen van Zijn d epbe- treurden Va Ier verklaarde Leopold III bij de troonbeklimming op 23 dezer, Zich heelemaal in den dienst van de Natie te stellen. Deze plechtige belijdenis weze beantwoord door een uitspreken van onvoorwaardelijke verknochtheid en liefde. Heil Leopold III Opgeleid door stichtende voorbeelden van plichtbesef en offervaardigheid, met een geest door studiën en reizen verrijkt, bewust van de economische, maatschappelijke en kultureele noodwendigheden van Zijn volk, verschijnt Leopold III als de waardige opvolger van den grooten Vorst, wiens afsterven de wereld zoo diep heeft ontroerd. Moge deze nieuwe Regeering, onder God's hoede, omkransd wezen met viede en 's Lands -welvaart. Heil Leopold III 1 Heil Koningin Astrid 1 De Gouverreur Bruggeden 24 Februari 1934. H. BAELS. Volgens sommige geruchten, welke in om loop zijn en waarvan wij onlangs een en ander vernamen, is men in Ue bevoegde middens van het postbeheer bezig met de mogelijkheid te onderzoeken om den postwagen, welke hier met den trein van i5 u 5o te Yper toe komt. tusschen Kortrijk en Poperinghe af te schaffen. In hoever dit nieuws gegrond is en wat er van echt is, hebben wij totnogtoe niet kunnen vernemen, tn dit om de goede reden dat der gelijke beslissingen, waarvan men op voor hand weet dat zij opspraak zullen verwekken, steeds in het grootste geheim en zonder raad pleging der belanghebbenden zelf genomen worden, en slechts van het publitk ten volle gekend zijn wanneer zij reeds een voltrokken feit uitmaken en het te laat is om ertegen verzet aan te teekenen. De reden der afschaffing is ons nog totaal onbekend. Voorzeker zal er nogmaals ge schermd worden met het woord «bezuiniging» dat reeds zoo dikwijls misbruikt werd om te trachten verkeerde beslissingen goed te praten. Doch wat wij wel weten 't is dat deze be slissing, zoo zij doorgedreven wordt, recht streeks op de belangen van ons gewest inbreuk maakt en dat honderden handelaars en nij ve raars, die het nu reeds lastig genoeg hebben, op gevoelige wijze zullen benadeeld zijn. Deze postwagen, immers, ontvangt te Kort rijk alle briefwisseling en andere poststukken komende van Rousselare, Oostende, Iseghem, Brugge, Gent, Brussel en elders. De triage der stukken geschiedt onderweg in den post wagen zelf en deze worden, naarmate de trein in de hieronder vermelde plaatsen aankomt, te Bisseghem, Wevelghem, Meenen, Wervick, Komen, Waasten en verder, Houthem, Yper, Vlamertinghe en Poperinghe afgegeven waar ze, in de stad, denzelfden avond nog rond 17 uur door de briefdragers worden thuis besteld. Zoodoende kunnen de menschen nog den zelfden avond de hen toegekomen brieven be antwoorden, zoodat hun briefwisselaars 's an derendaags 's morgens reeds bescheid hebben; de handelaars kunnen nog aanstonds de ge vraagde koopwaren inpakken en opsturen de nij veraars kunnen nog volgens de toege komen bestellingen het werk van hun perso neel voor den volgenden dag regelen, enz. In een woord de postdienst van 's avonds, zooals hij hier thans geschiedt, is vlug en goed en geeft aan iedereen bevrediging. Wat zal nu het gevolg zijn de ontworpen afschaffing, zoo het Bjhter in zijn voornemen volhardt of geen andere maatregelen treft om aan al het nadeelige van den nieuwen toe stand te verhelpen Vooreerst, zoo de postwagen te Kortrijk van den trein wordt afgehaakt, zullen de poststukken met bestemming voor Yper en elders, die nog moeten getriëerd worden, hier slechts later, waarschijnlijk met den trein van 19 u., of 's anderendaags 's morgens kunnen toekomen. Daaruit volgt dat alle briefwisse ling, die thans 's avonds rond '7 u. door de post wordt uitgedeeld, slechts 's anderendaags met de eerste uitreiking, dus met een dag ver- achtering, aan de bestemmelingen zal over handigd worden. Daaruit vloeit ook voort dat al de voordeelen die wij daar zooeven van de laatste distributie van 17 u hebben opgesomd en er zijn er nog vele andere als van zelfs vervallen. En weldra, dit is te voorzien, zal men daarin ook wel een reden vinden om de alzoo nutteloos geworden derde uitreiking van poststukken volledig af te schaften. Wij zouden graag vernemen dat wij te vooruitziende zijn, dat wij met onze gevolg trekkingen wat te snel loopen, doch het zou ons nog grooter genoegen doen te vernemen dat wij ons bedrogen hebben en dat er hoege naamd geen spraak is den huidigen post dienst in iets te wijzigen. Vóór den 001 log hadden wij hier te Yper vijf uitreikingen. Niemand vraagt thars dit zelfde getal terug te bekomen, maar allen en vooral de handelaars en niiveraars houden er stellig aan de huidige drie biiefuitdeelingen te behouden. Wij weten bij ondervinding dat dergelijke veranderingen, door het hooger beheer uitge dacht en gewild, en die men eest- onder vorm van proeft eming bij het publitk tracht ingang 'te doen vinden, reeds lang definitief zijn als wanneer men ze nog steeds als voorlooptg wil doen doorgaan. De groote les van de afschaffing der treinen op de lijn Rousselare Yper en hunne vervanging door autobussen, is in ons aller geheugen nog geprent. Daarom hebben wij eraan gehouden aan onze lezers het weinige dat wij over deze zaak weten mede te deelen, oplat allen en vooral de handelaars en nijveraars, die er het meest belang bij h.-bben, op hui hoede zou den zijn. Mog-Hjks is het nog tijd de onweerswolken, die boven onze hoofden dreigen, af te wenden. Misschien kan dit ongeluksplan, dat men in 't geniep aan 't bereiden is, nog vernietigd werd »n. Hiervoor echter mag men de. verdere ge beurtenissen met gekruiste armtn niet afwach ten, maar hoeft er dadelijk hand aan 't werk geslagen te worden. Ons Stadsbestuur in de eerste plaats, de volksvertegenwoordigers en senators van ©ns arrondissement, de plaatse lijke Handels en Nijveihridskamer dienen onverwijld bij het bevoegd beheer nadere inlichtingen in te winnen en zoo de ge ruchten, waarvan wij ons hier de tolk maken, bevestigd worden, dan moet»-n zij daartegen krachtdadig protest aantet kenen en onver wijld al hun invloed gebruiken om de bedreig de belangen der bevolking te verdedigen. Daarvoor rekenen wij op hen. Le bruit court depuis quelques jours que 1'Administration des Postes projette de déta- cher a Courtrai le wagon-postal du train qui quitte Bruxelles a 11.57 et y reste attaché jus que Poperinghe. Comme ce t ain passe k Ypres a 15.49, tl permet a notre service local des Postes de distribuer vers 17 heures le courrier levé a ll heures, a B uxell-s De cette faqon, nos homm s d'affaires d'ict peu- vent encore transmettre leur réponse par la levée de 19 heures, réponse qui sera distribuée la bas le lendemain matin dès le premier cour rier. Vingt quatre heures suffisent done aujourd'hui pour un échange de correspon- dances. Ce n'est pas extra extra-rapide, mais c'est suffisant. En cas de plus granae urgeace, il y a le recours (trés coüteux et impariait) au télégraphe, au téléphone, et aux envois par exprès. Désormais, il n'en serait plus ainsi. Nous ne recevrions plus le même jour le courrier levé a Bruxelles dans la matinée, et chaque échange de correspondances entre Ypres et Courtrai et au dela exigera prés de 48 heures. Ce sera au grand détiiment des affaires et, in- directeraent, au dé riment des recettes de l'Etac lui même. Quel est le matif decette suppression Une amélioration du service Pas le moins du monde. II parait que c'est uniquement par mo tif d'économie. Economie Nous ne voyons pas trop oü est l'économie qui peut en résulter. Que le wagon postal s'arrête a Courtrai plutöt qu'A Popeiiagheavec son courrier etses employés, l'économte qui peut en résulter doit être trés peu appréciable surtout en comparaison du grand préjudice que ce.changement entrainera pour les gens d'affaires. Nous proposons nous mêmes, nous pirtie intéressée, a Monsieur le Ministre une écono mie beaucoup plus radicale. Les P.T T sont en déficit? Eh bien-, supprimons les, tout sim- plement. Désormais plus de wagon postal, plus d'employés, plus d'agents, plus de bu reaux minisiériels Que chaque citoyen beige assure lui même le service de sts correspon dances. Quelle écqnomie 1 C'est ce qu'on a fait pour les trains Ypres- Roulers. Le soleil continue a tourner comme avant. Les gens réclament, rouspètent Est- ce que l'administration se p éoccupe des be- soins du puolic Et la même économie peut se faire dans certains autres ministères. L'armée ne rap- porie ïien Qu'on la supprime La Justice s'administre eu déficitPQa'on la supprime; etc. Comme mesures d'économie, ce sera énor me, car par la même seront supprimés tous ces agents de l'Etat, tous ces ronds de cuir dont l'iocapacité a amené le déficit actuel... Et nóus repartirons alo:s avee de meilleures équipes. 1 ir irat 11 I biedt Ued. hare diensten aan voor Het verwen en in 't nieuw kuischen aller kleedingstukken. Het op staal verwen van alle zijde en andere stoffen. Het kuischen en Hervormen van alle feuterhoeden. Het in 't nieuw wasschen van kols en manchetten. Strijkwasch. Kllowasch (thuis gehaald en ge bracht aan 2,75 fr. de kilo vraagt inlichtingen). Het linnen blijft steeds helder wil en ondergaat de minste sleet. FILIAAL TE YPER I IBSS f H=ll,-»=l

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1934 | | pagina 3