JtCeRrV/
Ter Nagedachtenis van Z.M. Koning Albert
A ia Mémoire de S. M. ie Roi Albert
Memorial Service tor the late King Albert
ian tie Mking van West-Vlaanderen
Vande Lanoitte's koffies
zijn de beste
L. KNOCKAERT-JOOS
PLECHTIGE LIJKDIENST
opgedragen ter nagedachtenis van Z. M.
Koning Albert.
SERVICE FUNÈBRE
sera célébré a la mémoire de S. M. Ie Roi
Albert, le Dimanche 11 Mars 1934, a
10 heures, en la Cathédrale St-Martin.
MEMORIAL SERVICE
Een nieuwe vermindering
van den Postdienst
Economisons - ^upprimons
De reeds gunstig gekende
VERWERIJ
53, DIKSMUDESTRAAT, 53
Op Zondag 11 Maart 1934, wordt om
10 uur voormiddag, in St Maartenskathedraal
te Yper, vanwege de verschillende oud-strij-
dersbonden, een
De oud - strijders en oud soldaten aller
natiën worden vriendelijk uirgenoodigd op
dezen Lijkdienst tegenwoordig te zijn.
A la demande des différents groupements
d'anciens comb&ttants, un
Les anciens combattants et miliciens de
toute nationalité sont instamment invités a
oette cé émonie.
On Sunday March llth 1934, at 10 o'
•clock A M. in St-Martins Cathedral, will be
celebrated a
in memory of H. M. Albert I our late king.
The ex service men of all nationalities are
kindly invited to attend this Ceremony.
Further information will reach them through
their respective local branch.
Geheel htt land heeft den nieuwen Vorst
geestdriltig begroet
Getrouw aan de lessen van Zijn d epbe-
treurden Va Ier verklaarde Leopold III bij de
troonbeklimming op 23 dezer, Zich heelemaal
in den dienst van de Natie te stellen.
Deze plechtige belijdenis weze beantwoord
door een uitspreken van onvoorwaardelijke
verknochtheid en liefde.
Heil Leopold III
Opgeleid door stichtende voorbeelden van
plichtbesef en offervaardigheid, met een geest
door studiën en reizen verrijkt, bewust van de
economische, maatschappelijke en kultureele
noodwendigheden van Zijn volk, verschijnt
Leopold III als de waardige opvolger van
den grooten Vorst, wiens afsterven de wereld
zoo diep heeft ontroerd.
Moge deze nieuwe Regeering, onder God's
hoede, omkransd wezen met viede en 's Lands
-welvaart.
Heil Leopold III 1
Heil Koningin Astrid 1
De Gouverreur
Bruggeden 24 Februari 1934. H. BAELS.
Volgens sommige geruchten, welke in om
loop zijn en waarvan wij onlangs een en ander
vernamen, is men in Ue bevoegde middens
van het postbeheer bezig met de mogelijkheid
te onderzoeken om den postwagen, welke
hier met den trein van i5 u 5o te Yper toe
komt. tusschen Kortrijk en Poperinghe af te
schaffen.
In hoever dit nieuws gegrond is en wat er
van echt is, hebben wij totnogtoe niet kunnen
vernemen, tn dit om de goede reden dat der
gelijke beslissingen, waarvan men op voor
hand weet dat zij opspraak zullen verwekken,
steeds in het grootste geheim en zonder raad
pleging der belanghebbenden zelf genomen
worden, en slechts van het publitk ten volle
gekend zijn wanneer zij reeds een voltrokken
feit uitmaken en het te laat is om ertegen
verzet aan te teekenen.
De reden der afschaffing is ons nog totaal
onbekend. Voorzeker zal er nogmaals ge
schermd worden met het woord «bezuiniging»
dat reeds zoo dikwijls misbruikt werd om
te trachten verkeerde beslissingen goed te
praten.
Doch wat wij wel weten 't is dat deze be
slissing, zoo zij doorgedreven wordt, recht
streeks op de belangen van ons gewest inbreuk
maakt en dat honderden handelaars en nij ve
raars, die het nu reeds lastig genoeg hebben,
op gevoelige wijze zullen benadeeld zijn.
Deze postwagen, immers, ontvangt te Kort
rijk alle briefwisseling en andere poststukken
komende van Rousselare, Oostende, Iseghem,
Brugge, Gent, Brussel en elders. De triage
der stukken geschiedt onderweg in den post
wagen zelf en deze worden, naarmate de trein
in de hieronder vermelde plaatsen aankomt,
te Bisseghem, Wevelghem, Meenen, Wervick,
Komen, Waasten en verder, Houthem, Yper,
Vlamertinghe en Poperinghe afgegeven waar
ze, in de stad, denzelfden avond nog rond 17
uur door de briefdragers worden thuis besteld.
Zoodoende kunnen de menschen nog den
zelfden avond de hen toegekomen brieven be
antwoorden, zoodat hun briefwisselaars 's an
derendaags 's morgens reeds bescheid hebben;
de handelaars kunnen nog aanstonds de ge
vraagde koopwaren inpakken en opsturen
de nij veraars kunnen nog volgens de toege
komen bestellingen het werk van hun perso
neel voor den volgenden dag regelen, enz.
In een woord de postdienst van 's avonds,
zooals hij hier thans geschiedt, is vlug en
goed en geeft aan iedereen bevrediging.
Wat zal nu het gevolg zijn de ontworpen
afschaffing, zoo het Bjhter in zijn voornemen
volhardt of geen andere maatregelen treft om
aan al het nadeelige van den nieuwen toe
stand te verhelpen
Vooreerst, zoo de postwagen te Kortrijk
van den trein wordt afgehaakt, zullen de
poststukken met bestemming voor Yper en
elders, die nog moeten getriëerd worden, hier
slechts later, waarschijnlijk met den trein van
19 u., of 's anderendaags 's morgens kunnen
toekomen. Daaruit volgt dat alle briefwisse
ling, die thans 's avonds rond '7 u. door de
post wordt uitgedeeld, slechts 's anderendaags
met de eerste uitreiking, dus met een dag ver-
achtering, aan de bestemmelingen zal over
handigd worden. Daaruit vloeit ook voort dat
al de voordeelen die wij daar zooeven van de
laatste distributie van 17 u hebben opgesomd
en er zijn er nog vele andere als van
zelfs vervallen. En weldra, dit is te voorzien,
zal men daarin ook wel een reden vinden om
de alzoo nutteloos geworden derde uitreiking
van poststukken volledig af te schaften.
Wij zouden graag vernemen dat wij te
vooruitziende zijn, dat wij met onze gevolg
trekkingen wat te snel loopen, doch het zou
ons nog grooter genoegen doen te vernemen
dat wij ons bedrogen hebben en dat er hoege
naamd geen spraak is den huidigen post
dienst in iets te wijzigen.
Vóór den 001 log hadden wij hier te Yper
vijf uitreikingen. Niemand vraagt thars dit
zelfde getal terug te bekomen, maar allen en
vooral de handelaars en niiveraars houden er
stellig aan de huidige drie biiefuitdeelingen te
behouden.
Wij weten bij ondervinding dat dergelijke
veranderingen, door het hooger beheer uitge
dacht en gewild, en die men eest- onder vorm
van proeft eming bij het publitk tracht ingang
'te doen vinden, reeds lang definitief zijn als
wanneer men ze nog steeds als voorlooptg
wil doen doorgaan. De groote les van de
afschaffing der treinen op de lijn Rousselare
Yper en hunne vervanging door autobussen,
is in ons aller geheugen nog geprent.
Daarom hebben wij eraan gehouden aan
onze lezers het weinige dat wij over deze
zaak weten mede te deelen, oplat allen en
vooral de handelaars en nijveraars, die er het
meest belang bij h.-bben, op hui hoede zou
den zijn.
Mog-Hjks is het nog tijd de onweerswolken,
die boven onze hoofden dreigen, af te wenden.
Misschien kan dit ongeluksplan, dat men in 't
geniep aan 't bereiden is, nog vernietigd
werd »n.
Hiervoor echter mag men de. verdere ge
beurtenissen met gekruiste armtn niet afwach
ten, maar hoeft er dadelijk hand aan 't werk
geslagen te worden. Ons Stadsbestuur in de
eerste plaats, de volksvertegenwoordigers en
senators van ©ns arrondissement, de plaatse
lijke Handels en Nijveihridskamer dienen
onverwijld bij het bevoegd beheer nadere
inlichtingen in te winnen en zoo de ge
ruchten, waarvan wij ons hier de tolk maken,
bevestigd worden, dan moet»-n zij daartegen
krachtdadig protest aantet kenen en onver
wijld al hun invloed gebruiken om de bedreig
de belangen der bevolking te verdedigen.
Daarvoor rekenen wij op hen.
Le bruit court depuis quelques jours que
1'Administration des Postes projette de déta-
cher a Courtrai le wagon-postal du train qui
quitte Bruxelles a 11.57 et y reste attaché jus
que Poperinghe. Comme ce t ain passe k
Ypres a 15.49, tl permet a notre service local
des Postes de distribuer vers 17 heures le
courrier levé a ll heures, a B uxell-s De
cette faqon, nos homm s d'affaires d'ict peu-
vent encore transmettre leur réponse par la
levée de 19 heures, réponse qui sera distribuée
la bas le lendemain matin dès le premier cour
rier. Vingt quatre heures suffisent done
aujourd'hui pour un échange de correspon-
dances. Ce n'est pas extra extra-rapide, mais
c'est suffisant. En cas de plus granae urgeace,
il y a le recours (trés coüteux et impariait) au
télégraphe, au téléphone, et aux envois par
exprès.
Désormais, il n'en serait plus ainsi. Nous
ne recevrions plus le même jour le courrier
levé a Bruxelles dans la matinée, et chaque
échange de correspondances entre Ypres et
Courtrai et au dela exigera prés de 48 heures.
Ce sera au grand détiiment des affaires et, in-
directeraent, au dé riment des recettes de
l'Etac lui même.
Quel est le matif decette suppression Une
amélioration du service Pas le moins du
monde. II parait que c'est uniquement par mo
tif d'économie.
Economie Nous ne voyons pas trop oü
est l'économie qui peut en résulter. Que le
wagon postal s'arrête a Courtrai plutöt qu'A
Popeiiagheavec son courrier etses employés,
l'économte qui peut en résulter doit être trés
peu appréciable surtout en comparaison du
grand préjudice que ce.changement entrainera
pour les gens d'affaires.
Nous proposons nous mêmes, nous pirtie
intéressée, a Monsieur le Ministre une écono
mie beaucoup plus radicale. Les P.T T sont
en déficit? Eh bien-, supprimons les, tout sim-
plement. Désormais plus de wagon postal,
plus d'employés, plus d'agents, plus de bu
reaux minisiériels Que chaque citoyen beige
assure lui même le service de sts correspon
dances.
Quelle écqnomie 1
C'est ce qu'on a fait pour les trains Ypres-
Roulers. Le soleil continue a tourner comme
avant. Les gens réclament, rouspètent Est-
ce que l'administration se p éoccupe des be-
soins du puolic
Et la même économie peut se faire dans
certains autres ministères. L'armée ne rap-
porie ïien Qu'on la supprime La Justice
s'administre eu déficitPQa'on la supprime; etc.
Comme mesures d'économie, ce sera énor
me, car par la même seront supprimés tous
ces agents de l'Etat, tous ces ronds de cuir
dont l'iocapacité a amené le déficit actuel...
Et nóus repartirons alo:s avee de meilleures
équipes.
1 ir irat 11 I
biedt Ued. hare diensten aan voor
Het verwen en in 't nieuw kuischen
aller kleedingstukken.
Het op staal verwen van alle zijde en
andere stoffen.
Het kuischen en Hervormen van alle
feuterhoeden.
Het in 't nieuw wasschen van kols en
manchetten.
Strijkwasch.
Kllowasch (thuis gehaald en ge
bracht aan 2,75 fr. de kilo vraagt
inlichtingen).
Het linnen blijft steeds helder wil en
ondergaat de minste sleet.
FILIAAL TE YPER
I IBSS f H=ll,-»=l