IfORTRIJKSCHF ONDERLINGE Brand - Leven Ongevallen 2 Waar zijt gij het ZEKERST en V00RDEELIG5T verzekerd t NATUURLIJK bij de Naamlooze Maatschappij, de Voor alle ialichtiogei wende mei ziek tot ket Bijkantoor t© Vper Algemeen OpzienerOMER ROBYN- stukken staaft Tijdens de vergadering van de Federatie der Geteisterden van het Arrondissement Yper, gehouden in Januari 11., werd besloten, id samenwerking met de Handels en Nijver heidskamer van Yper, op heden een vergade ring te beleggen, waartoe de heeren Manda tjrissen bij Kamer en Senaat en de Burge meesters der belanghebbende gemeenten zou den uitgenoodigd worden, met als dagorde Middels te beramen om een spoedig herstel der vaart Yper Komen te bekomen. Sedert de strijd voor het herstel van dezen waterweg werd aangevangen, hebben wij bij middel der drukpers de zaak breedvoerig en onder al hare oogpunten uiteengezet. Ik twij fel er niet aan of gij hebt allen gelezen wat de jiers daarover heelt geschreven. Ook hebt gij zonder twijfel kennis genomen van de argu •men ten bevat in de brochure, geteekend door den heer Jan Vanderghote, Burgemeester van Yper, den heer Arthur Butaye eh door mij, alsook van de erbijgevoegde redevoeringen die, op 29 Juli 11., ten stadhuize van Yper door den heer Claeys, Bestuurder, en den heer De Wulf, Hoofd Ingenieur van den Pro vincialen Dienst van Bruggen en Wegen, wer den uitgesproken. Ik spreek dus niet vóór een midden van on- ingewijden en ik mag mij, in mijne uiteenzet ring, beperken de hier gestelde kwestie in haar grootste lijnen te schetsen. Wat is een rivier, een stroom De water lossing eener streek En wat geeft aan dien waterweg zijne kenmerken De natuur van den grond. Daarom is het dat de klei, welke hier den naam draagt van Ypersche klei (on der het volk de blauwe spie), aan de rivier de Yzer haar karakter geeft. Deze laag klei vangt aan in het Noorden van Frankrijk en de omstreken van Doornijk en neemt toe in dikte in een Noord- Westelijke richting. Enkele meters dik te Arques, la Ma deleine en bij Doornijk, is zij reeds 5o meters dik te Moescroen, 109 te Rousselare, 100 te Duinkerke, l36 te Oostende, 177 te Blanken berghe. Zij komt aan de oppervlakte in Engeland en draagt er den naam van Londensche klei, daar Londen er op gebouwd is. Deze ondoo dringbare klei maakt dat het regenwater van geheel de Yzerstreek weinig of niet den grond indringt en schier onmiddel lijk langs den aflosser, de Yzer, naar de zee vloeit. Vandaar geheel die groote streek van polders en broeklanden zoo dikwijls over stroomd en, daar het regenwater bijna al weg vloeit, toch lijdende, zooals nu, aan water- schaarschte zoodra een lange periode van droogte intreedt. Van daar de Yzer, een stroom geweldig in regentijd, onbevaarbaar in droge seizoenen. Van daar een kanaal Yper Yzer met hetzelfde karakter. Dit is de voorname reden waarom Handel en Nijverheid zich in het Yzer bekken zoo moeilijk ontwikkelen, waarom Nieuwpoort zóó weinig vooiuitgaat Handel en Nijver heid zijn planten die maar kunnen gedijen daar waar een standvastige vcordeelige toe stand bestaat .En die onzekere, die nadeelige toestand kan hier verholpen worden. Reeds van in de jaren zestien honderd hebben onze Ypersche voorouders dit doel nagestreefd door een verbinding tusschen Yper en de Leie, door water te putten in de Leie om de scheepvaart in. het Yzerbekken te regelen. Want is de Yzer grillig, de Leie integendeel heeft een standvastige strooming en met reden draagt ze den wereldberoemden naam van Gouden Rivier Langs al haar oevers schept zij welstand, en sedert verleden eeuw dienen haar wateren tot het spijzen der fabrieken van Roubaix Tourcoing, der vaart Kortrijk Bossuyt, van het kanaal dat aan geheel het Rousselaarsche den bloei heeft gegeven. En hetgeen eigenaardig is, 't is dat de ver binding Yzer Leie, langs Yper Komen, be ,gonnen werd verscheidene jaren vóór het graven der verbinding Rousselare-Leie en van .het kanaal van Bossuyt. Ware zij gelukt, dan was het vraagstuk van den bloei van Yper, 'Dixmude en Nieuwpoort sedert lang reeds Opgelost. 'De püchtige aan deze mislukking is die ■"zelfde Ypersche klei, en ik herhaal hier wat wij.in enze brochure schreven Het is op deze laag, en dit namelijk op een afstand van meer dan dertien kilometers, - dat de vaart van Yper naar Komen rust. Zoo- lang zij in haar natuurlijken staat behouden ^blijft en steeds denzelfden waktegfaad heeft, vormt zij een der beste onderlagen. Doch, eens blootgelegd en aan de warmte der zon en aan al Ce guurheden van het weder bloot gesteld, verandert de waktegraad dezer klei laag, die dan inkrimpt of zwelt en alzoo een oagchoorde kracht ontwikkelt. Het is deze zweikracht die oorzaak was der instorting van de tunnels en van de groote brug te Hollebeke, terwijl wat verder de sluizen, in 1912 in de sleuf van Hollebeke gebouwd, doch rustende op de niet omwoelde kleilaag, in even goeden staat bewaard zijn gebleven als de andere sluizen der vaart Doch wij naderen de oplossing. Uit ieder tegenslag hebben onze technici geleerd, de wetenschap is in de laatste jaren met reuzen schreden vooruitgegaan, en wanneer wij het herstel van het moeilijk gedeelte der sleuf van Hollebeke, die hoogstens 700 m. lang is, ver gelijken met de werken van Eigenbilsen en van de Antwerpsche tunnels, dan schijnt ons het werk van Hollebeke een kinderspel. De heer Bestuurder E. Claeys heeft overi gens op 29 Juli verklaard Gezien de technische middelen waarover men thans beschikt en de ondervinding welke men heeft opgedaan, moet men, volgens mij, niet vreezen van ook dit pand in orde te brengen». Alle Ingenieurs onzer diensten van Brug gen en Wegen, die wij raadpleegden, zijn het eens met de meening van den heer Claeys, en ik verklaar hier, zonder vrees van tegen spraak, dat het vraagstuk van Hollebeke een doorn is in den voet van ons zoo bekwaam Ingenieurskorps, dien allen verlangen ten spoedigste te zien verdwijnen. In i853 zegde onze beroemde Volksver tegenwoordiger en Burgemeester Alfons Van- denpeereboom, de belangen onzer streek in de Kamers verdedigende ik denk dat, indien het gansche land bijdraagt in de kosten van het Vaderland, de rechtvaardig- heid eischt dat er gezorgd worde, in de maat van het mogelijke, dat de voordeelen der uitgaven het land doer bedeeld worden Nog nooit meer dan thans zouden die woor den in het Parlement dienen herhaald te worden en er met gerechtigheid klinken, want de oorlog heeft hier dat evenwicht gebroken. Van al de instellingen, die den welstand van Yper en de streek uitmieken, werd niets terug gegeven. Moetik noemen de Rijschool, de Regimenl school, het bataljon van het 3e linie, de hoefsmedenschool, de Weldadigheids school, het Koninklijk Instituut van Vfeessen. Aan den huidigen koeis van den frank maakt dit een verlies van 100.000 frank daags, die hier nering zouden brengen en aan geheel onze bevolking ten beste komen. Het heroprichten alleen der gebouwen, dat nochtans door de wet op de oorlogsschade gewaarborgd is, zou minstens 5o millioen franken kosten. Op 29 Juli 1.1. verklaarde de heer Hoofd ingenieur De Wulf Wij schatten nochtans dat het volledig herstel der vaart niet meer dan 35 milüoen zal kosten Met het kanaal Yper Komen te herstellen, zou de Staat dus slechts een gedeelte zijner verbintenissen nakomen, maar een gedeelte Handelsregister Kortrijk g52 TE KORTRIÜK Onderneming gemachtigd bij Koninklijk Besluit van 23 December iq32, in uitvoering van de wei van 25 Juni iq3o. Hare werking uitstrekkende over gansch het land, worden er nog ernstige Vertegenwoor digers gevraagd. 8, Mondstraat - Tel. 189 van het allergrootste belang, want het zou Yper toelaten te werken, het zou de oplossing geven aan het vraagstuk der verbinding Yzer- Leie, het zou het Yzervraagstuk oplossen, het zou de herleving van Dixmude, Veurne en Nieuwpoort toelaten. Het zal binnen veertien dagen een jaar ge leden zijn dat het eerste schip te Yper langs de herstelde vaart Yper-Yzer aankwam. De scheepvaart ving aan met zes schepen in Maart en 3i2 ton lading. In April werden 460 ton aangebracht door 10 schepen in Mei 493 ton door negen sche pen in Juni 658 ton door 10 schepen, en in Juli 1140 ton met i5 vaartuigen. In Oogst en September boekte men slechts 1 en 3 schepen met 35 en i3o tonnenmaat. Men stipte toen een waterdaling aan in de Yzer die ging tot meer dan 0.90 m. beneden haar gewone waterhoogte, hetgeen de scheepvaart belette. Intusschen hadden pompingen plaats om het bovenpand van de vaart genoegzaam in water te voorzien en de normale diepgang der schepen te verzekeren, maar het zakken van het peil van de Yzer legde de scheepvaart volledig stil. Voetstappen aangewend om de Yzer van water te voorzien waren vruchte loos. en het was slechts in Oetober, wanneer de suikerfabriek van Veurne bij gebrek aan water stil lag, dat de Yzer met water der Schelde bevoorraad werd. In Oetober kwamen 8 schepen met 392 ton; in November 18 schepen met 1457 ton, en in December kwam 1 schip toe met 40 ton, want vanaf 2 December tot i5 Januari werd alle scheepvaart door de vorst stopgezet In het jaar ig33, in een tijdstip van zes maanden, zijn dus 100 schepen het kanaal binnengevaren geladen met 6434 ton goede ren, waarvan 81 schepen met 5li7 ton te Yper gelost. En nu dit jaar, van i5 tot 3i Januari, kwa men tien schepen met 898 ton, en in Februari 28 schepen met 2191 ton, 't zij dus een gemid delde van een schip daags. In de drie eerste dagen van Maart zijn reeds 5 schepen toegekomen. Doch thans is er bijna geen water genoeg meer, gezien het peil ervan reeds tot op ira82 gezakt is, en de schepen slechts op ira6[ mogen varen. Het huidig waterpeil is dus bijna 2 m. lager dan het winterpeil, dat 3m75 bedraagt. Mor gen zal men twee schepen, die zich nu te Steenstraete bevinden, aldaar moeten lichten en dan zitn zoo ze nog tot aan Yper kunnen varen. Deze opsomming is sprekend en men kan zich daardoor overtuigen dat, bij regelmatige waterhoogte, een scheepvaart beweging zou ontstaan die met den dag steeds belangrijker zou worden De opgedane ondervinding toont de drin gende noodzakelijkhtid van een regelmatige waterspijzing, en dit kan alleen geschieden met de wateren der Leie largs de vaart Komen-Yper aldus aan Nieuwpoort een regelmatige verbinding gevende met zijn hin terland het Kortrijksche, het Walenland en Noord- Frankrijk. Van die herleving zijn die heeren van Dix mude getuige en indien zij niet blind zijn dan zien zij dagelijks de schepen Dixmude voor bijtrekken, indien zij niet doof zijn dan hooren zij de reden waarom die scheepvaart dikwijls stop wordt gezet, en indien zij eenigszins van goeden wil zijn dan moeten zij eindelijk zien langs waar hunne echte, hunne mogelijke be langen liggen. Öp de vergadering van Januari werd ik be last bij de heeren Burgemeesters van Dixmude en Nieuwpoort stappen aan te wenden, ten einde hen te overtuigen samen te werken voor de eenige mogelijke oplossing van het vraag stuk der verbinding Yzer-Leie, 't is te zeggen langs Yper Komen. Als gevolg daaiop werd Maandag laatst te Dixmude een vergadering gehouden ten voor- deele der verbinding langs Rousselare. Ik moet de inrichters daarvan bedanken, want zij geven mij heden de gelegenheid den weini gen ernst van hunne redeneering te doen uitschijnen. De ondergrond tusschen Dixmude en Rous selare is dezelfde als tusschen" Yper en Komen. De zoogezegde natuurlijke spijzing is da&r niet méér mogelijk als hier ware het ^nders dan had de Yzer verleden Zomer haar peil moeten kunnen behouden met de waters komende van daar en dat is niet geschied. En terwijl de heeren Ingenieurs De Raedt en Maertens voor een kanaal Rousselare-Dix mude zes sassen voorzien, maakt de heer Dae- tyens er een met vier sassen, aldus met een pand van een tiental kilometersten volle in de

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1934 | | pagina 2