KOFFIES en CHICOREI met PREMIEN Christiaens S Devolder - KortrijK Te koop in alle goede winkels. - PremiedepotG. Laroye, 20, Boomgaardstiaet, Yper. EISCHT ALTIJD EN OVERAL DE 3 Ypersche k'ei, een sleuf van Hollebeke van tien kilometers.... En terwijl de heer F. Maertens, Kabinets Overste van den heer Minister van Openbare Werken, in zijn verslag over de binnenvaarten in West-Vlaanderen een sas gelijk stelt met een kilometer vaart, vermenigvuldigt de heer Daenens met vijf kilometers.... Er werd op de vergadering van Dixmude beweerd dat de Handelskamers van Doornijk en Bergen zich aan de zijde scharen van Dix mude. Deze Handelskamers houden zich ge heel en al onzijdig.... Een brief der Handelskamer van Doornijk, gedagteekend van 24 Februari 1934 en getee- kend door den heer Voorzitter L. Colmart en -den heer Secretaris L. Thys, eindigende als volgt nous ne demanderons pas mieux que de rouvrir notre dossier lorsque vous nous en fournirez l'occasion is daar een bewijs van. Er werd daar ook voorgesteld een kanaal te vragen voor schepen van 600 ton Wij, kleine Yperlingen, stellen ons tevreden met een ka naal passende op de Yzer en de Leie van 3oo ton En het is niet te verwonderen dat de heer Frans Brusselmans, misschien wel met een zeker humour, de opmerking deed dat het ont werp Dixmude Rousselare op een on voldoen de technische, fiaancieele en economische stu die van het vraagstuk berustte.... Terwijl de vaart Yper- Komen geen in de lucht gegrepen droom is, dat zij Destaat en slechts hoeft hersteld te worden. De heer Daenens kloeg over het feit dat Dixmude sedert eeuwen kwijnt. Had hij goed de geschiedenis gelezen, dan zou hij bestatigd hebben dat Dixmude en Nieuwpoort bloeiden wanneer Yper machtig was en dat hun bloei verdween met den val van Yper, en hij zou er de natuurlijke gevolgtrekking uitgemaakt heb ben dat Wanneer Yper opnieuw zal bloeien, Dixmude en Nieuwpoort ook herleven zullen. En nu nog een laatste woord over de IJze renwegbrug te Caeskerke en het Sas van Fintele. Deze voorloopige brug biedt slechts een vrije hoogte boven het waterpeil van 3 meters, terwijl 4 meters van doen zijn. Dit heeft voor gevolg dat ongeladen schepen er niet onder kunnen varen en over Fintele Sas langs de Loovaart en Veurne een omweg moeten doen. Daar het Fintele Sas maar 29 meters lang is, kunnen schepen van meer dan 100 ton hier niet varen, terwijl de Yzer en de vaart Yper Yzer voor schepen van 3oo ton gemaakt zijn. Er werd in het budget van 1934 een miljoen voorzien voor den herbouw der brug van Caeskerke. Ik bid de heeren Mandatarissen bij den bevoegden Minister te willen aandrin gen opdat de werken zonder verderen uitstel zouden uitgevoerd worden. In 1914 lagen de steenen gereed voor de verlenging van het sas van Fintele. In deze kwestie ook bid ik onze Vertegenwoordigers in Kamer en Senaat te willen tusschenkomen. Ik bedank de heeren voor hunne talrijke opkomst. Het vraagstuk, dat behandeld werd, is een levenskwestie voor geheel het Zuiden van Vlaanderen en ik druk de hoop uit dat onze bevolking weldra den gelukkigen dag moge beleven waarop, dank aan de krachtige tusschenkomst van onze Mandatarissen, aan de verbinding der Leie met de Yzer, langs Yper Komen, een aanvang zal gemaakt worden. Nadat de heer advokaat Butaye zeer be knopt de fransche vertaling van de bijzonder ste argumenten, in dit verslag bevat, heeft gegeven, neemt de heer Vermeulen nogmaals het woord om, door eenige voorbeelden, te doen uitschijnen hoe weinig gegrond de op werping is van het aantal sassen in de vaart Yper- Komen. Het kanaal van Bossuyt naar Kortrijk, eener lengte van i5 km., heeft tien sassen en een tunnel, wat niet belet dat er daar een trafiek is van 110.262 ton. De vaart Blaton-Ath heeft een lengte van 21 km. en bezit 2t sassen, en nochtans bedraagt het trafiek daar 757 000 ton 's jaars. In de vaart van Maubeuge naar Parijs zijn er niet minder dan 76 sassen. In de Ardennen bestaat er een vaart dat 54 sassen telt. In Bretagne is er een kanaal van 2i5 km lang met 219 sassen, en daar is men, om aan het groot trafiek te kun nen voldoen, bezig met de vaart en de sassen nog te verbreeden. Dit is dus wel een bewijs dat de sassen voor de scheepvaart geen be letsel zijn. In het ministerie vraagt men niets beter dan de herstellingswerken der vaart Yper-Komen te mogen uitvoeren, daar hare niet voltooiï ig nog steeds een smet is op de ervarenheid van ons bevoegd ingenieurskorps. Een vooraanstaand ingenieur, die over een paar maanden de vaart Yper-Komen kwam bezoeken, drukte zijn verwondering uit over de geringheid en de weinige belangrijkheid der nog uit te voeren werken. Hij haalde onder meer het voorbeeld aan der vaart van Charleroi naar Brussel, waar er insgelijks een sleuf bestaat van 2 km. lang waar zich grondinstortingen voordoen Daar wordt die geul jaar in jaar uit onderhouden en mag er niet meer dan een schip in eens doorvaren. Hetgeen daar mogelijk is, zou hier desnoods ook kunnen gedaan worden. Met een weinig goeden wil, ware het dus heel wel mogelijk de vaart Yper-Komen te herstellen. En daarop heeft onze streek recht. Tot r,u toe bestaat er hier slech's evenwicht in het betalen der be lastingen en het wordt tijd dat wij ook eens, zooals het overige van het land, van eenige voordeelen bedeeld worden. Voor den oorlog was er hier te Yper een bevolking van 35oo personen, het bataljon, de rijschool, enz., die leefde met geld van Brussel. Dat miek een inkomst van too.000 fr. daags ten voordeele van Yper. Wij zijn thans van dit alles beroofd geworden, zoodat het voor het land een plicht is ons, in vergelding, ten minste de vaart Yper Komen terug te geven. Op dit oogenblik is het waterpeil in de vaart Yper- Yzer reeds gezakt en binnen veertien dagen, zoo er geen nieuw water bijkomt, zal de scheepvaart er opnieuw volledig stil liggen. Onze handelaars zullen alsdan weerom hunne koopwaren te Rousselare moeten doen inko men, wat de vervoerkosten merkelijk zal ver- grooten, zoodat zij in de onmogelijkhe.id zijn met de andere handelaars van meer bevoor deeligde striken te concurreeren. In die voor waarden moeten de handelaars hier onver mijdelijk ten onder. Yper kan niet bloeien zoolang het water der Leie, langs Komen- Yper, het waterpeil in de vaart naar de Yzer niet regelt. Rousselare heeft ook zijn rijkdom te danken aan het water der Leie, en niet aan dit der Mandelbeek zooals het onlangs te Dixmude beweerd werd. Zoo ook moet het water der Leie hier te Yper den rijkdom en welstand brengen. Het herstel der verwoeste gewesten is, zoo vervolgt de heer Vermeulen, grootelijks te danken aan den heer Advokaat Butaye die onverpoosd voor de belangen der geteisterden geijverd heeft en nog steeds op de bres staat. In verscheidene omstandig heden hebben de Yperlingen de steden Dix mude en Nieuwpoort ondersteund en hunne belangen verdedigd. Over zes jaar nog, wan neer het herstel der haven van Nieuwpoort moest bekomen worden, hebben wij hen ter zijde gestaan en wel zoodanig dat de Han delskamer van Nieuwpoort ons, bij haren brief van 29 Juni ig28, onderteekend door den voorzitter Van Eynde en den secretaris Bittre mieux, daarvoor bedankte en verklaarde steeds tot wederkeerig dienstbetoon bereid te zijn Nu echter dat het er op aankomt onzen rechtvaardigen eisch te steunen, wer ken zij ons tegen. Dat is den dank voor het geen wij voor hen deden. De heer L. Geuten verklaart insgelijks dat de vaart Yper-Komen een oorlogsschade is die moet hersteld worden. Tegen de ontwer pen Rousselare Brugge of andere vaarten hebben wij niets in te brengen, dat men die vaarten maar maakt, doch eerst en vooral moet men hert tellen wat reeds bestond. En een bewijs dat onze vaart bestond, is dat al de kaarten den oorsprong der vaart te Komen aanduiden. Wat het ontwerp Rousselare- Dixmude betreft, wordt er aangevoerd als bijzonderste argument dat de afstand tusschen de Leie en de Yzer het kortst is langs Rousse-r lare Dit is nog niet bewezen, want men meg niet uit het oog verliezen dat Rousselare eên haven is zonder uitgang en dit zal blijven. De vaart Rousselare-Dixmude zou moeten aatF vangen boven Rousselare en rond deze laat ste stad een belangrijken omweg m iken. üe bevoorrading in water der ontworpen nieuwe vaart z m ook niet kunnen geschieden middel van het water der Mandeloeek, gezien* dit wegvloeit in een afleider die veel lager ligt dan de vaart. De vaart Yper Komen is ge roepen om de bedrijvigheid en het leven terug te schenken aan een doode streek. Yper wordt door Brussel als een soort proefveld aanziet*.* Wij hebben dit hier gezien met de baan naar Komen, en onlangs nog was de eerste trein die afgeschaft werd, deze van Yper naar Rous selare. Zooals wij het hsden hier nog bestati-' gen toonen onze volksvertegenwoordigers maar weinig ijver om onze belangen te ver dedigen. Daarom, Mijnheeren, z«e vervolgt de heer Geuten, rekent vooral en meest op uw eigen zelf. Doet zooals wij, geteisterden, steeds handelden en erin slaagden al onze eischen te doen zegevieren, buiten de kwestie der betaling in titels die voor het eogenbliic nog niet opgelost is. Gij ook zult, met té volharden, voldoening bekomen want de; vaart Yper Komen is de eenige mogelijke oplossing om de verbinding Leie-Yzer te ver-, wezenlijken. De heer Dujardin, burgemeester van K04 men, zegt dezelfde hoop te koesteren als Yper en steeds bereid te zijn om samen voor de verwezenlijking aller betrachting te ijveren; De gemeenteraad van Komen stemde zei s reeds een wensch, die aan de bevoegde minis ters werd overgemaakt, ten voordeele vatj het herstel der vaart. 4 De heer advokaat Lommez, bestendig af* gevaardigde, beaamt ten volle de uiteenzet ting van voorgaande sprekers en voegt er zclfs- nog aan toe dat hij bevestigen mag dat Rous* selare er volstrekt niet aan houdt de verbin ding Rousselare Dixmude te zien verwezen lijken. In het verslag der laatste vergadering van de Commissie der Binnenwateren van West-Vlaanderen, wordt er door den heef senator Van Coillie gezegd dat, volgens een onderzoek ter plaats, de goederen vervoerd» op de vaart Rousselare naar de Leie, voor, 80 °/o ten goede komen, niet aan de aldaar ge-, vestigde nijverheden, maar aan den handel en den landbouw van gansch de streek. Daar--1 in vindt men een argument te meer voor het herstel der vaart Yper Komen. Want zoo on: ze streek niet rijk is aan nijverheden, belet dit niet dat de vaart er toch noodig is, gezien de, vervoerde koopwaren in de nijverheidsstreken bij uitsu k reeds voor 80 ®/o aan handel en landbouw ten goede komen. De heer Lommez belooft verder in de aam staande vergadering dier Ccmmissie den toet- stand van Yper te verdedigen. De heer Vermeulen bedankt den heer Lom mez voor zijn goede woorden en vraagt hem tevens zich op het gepaste oogenblik bij dem Sasmeester van Boesinghe te willen inlichten, daar alles doet vreezen dat de toestand in de vaart Yper-Yzer nog slechter zal zijn dan nu» wanneer het Bestuur van de Commissie dér Binnenwateren opnieuw zal vergaderen. Nu reeds is het waterpeil in die vaart maar 1.82 meer, 't zij dus bijna 2 m. lager dan het nor maal moet zijn, en dit in den put van den winter. Indien daaraan niet dringend verhol-, pen wordt, moeten onze handelaars hier ge-' ruineerd worden. Verleden jaar, wanneer dqj scheepvaart bij watergebrek was stilgelegd, werd er aangedrongen om de vaart Yper-Yzer van water te voorzien, dcch er werd beweerd dat het water der Schelde de visschen in dé* Yzer zou dooden en de lioeibeesten in het Veurne Ambachtsche zou vergiftigen. Doch wanneer de suikerfabriek van Veuine stillag, dan bestond dit gevaar al meteens niet meer* en de Yzer werd met het watef uit de Schelde' gespijsd. Daaraan ziet men dat, wanneer het er op aankomt de belangen dér landbouwers en suikerbeetplanters te beschermen, er water* X. 1 -

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1934 | | pagina 3