IfORTBIJKSCHF ONDERLINGE Léon Jonckheere - Boulanger Tombola Raphael Coulier - Joockheere, Opvolger Brand - Leven Ongevallen EEN BUITENKANS Voor Bouwstoffen. Landbouwkalk, Vlakke en Gegolfde Platen, alle merken van Tegels en andere Bouwstoffen, alsook voor Kolen en Brandhout 9, Elverdingbestraat, IEPER - Tel. 384 Waar zijt gij het ZEKERST en VOORDEELIGST verzekerd NATUURLIJK bij de Naamlooze Maatschappij, de Voor alle inlichticgeo wende men zich tot het Bijkantoor te Vper Algemeen Opziener OMER ROBYN- der Ypersche Handelsfoor 1934 Nog af te halen prijzen Met Bloed bevlekt H. Kleed van O. H. Jesus-Christus te ARGENTEUIL. Aantal plaatsen beperkt Laat U aanstonds inschrijven bij KOSMOS - TOERISME Wet op de Openbare Dronkenschap Wendt U in volle vertrouwen tot het oud en best gekend Huis "Wat voor belang die vaart voor ons zou heb ben Voor den landbouw vooral zou die vaart van grooten dienst zijn. Op tien schepen zijn er acht die uitsluitelijk landbouwproducten, zooals granen en vetten, vervoeren. Yper en gansch het omliggende is vooral een land bouwstreek. Ik herinner mi] nog zeer goed dat over veertig jaar de vaart Vper naar de Yzer veel bedrijviger was dan nu. Toen werden er langs daar veel suikerbeeten en chicoreiën vervoerd langs de Loovaart naar Duinkerke en zelfs tot Rijsel. Ziet eens wel ken omtoer dan moest gedaan worden. Weke lijks werden hier 4 of 5 schepen chicoreiboo nen geladen. Thans ware dit met de bestaan de tolmuren onmogelijk, doch het is te hopen dat deze tolmuren niet zullen blijven bestaan. De vaart Komen Yper zou insgelijks zeer wel te pas komen voor het aanvoeren uit het Henegouwsche van meststoffen die nu langs Gent rond moeten verzonden worden. De voorstanders der vaart Rousselare Dixmude werpen op dat het aantal sassen, er zijn er zestien, te groot is voor de vaart Komen- Yper en zij beweren ook dat ieder sas een vertraging van vijf km. vertegenwoordigt. Dit laatste is geen waar, want overlaatst was ik te Boe- singhe alswanneer er een schip, geladen met io5 ton vetten en bestemd voor Yper, moest versast worden. Met mijn uurwerk in handen heb ik al de bewerkingen van het versassen gevolgd en gansch de verrichting duurde juist tien minuten. Dit is dus geen 5 km., want de schepen kunnen onmogelijk een weg van 5 km. afleggen in tien minuten, zelfs de stoom schepen doen dit niet. M. Missiaen. Het is den tijd niet van het, versassen alleen dien moet aangerekend, wor den, doch ook het blijven liggen en de ver traging van snelheid die uit het versussen voortspruit. M. Lemahieu. Wanneer er veel schepen zijn die moeten wachten om versast te wor den, zou dit misschien kunnen wkar zijn. t)och hier zal zulks voorzeker nooit het geval zijn en het is dus overdreven 5 km. jièr sas te rekenen. Een punt is hier zekeren 'tis dat de vaart Komen-Yper daar ligt, dat de onteige ningen gedaan zijnen dat, als men het wil, hiér seffens hand aan 't werk kan gelegd wór den. Het maken van een andere vaart zal ten minste tien jaar duren. Ik ben voorstaander van het herstellen der vaart Komen-Yper' omdat zij bestaat. Het staat vast dat, zoo wij die vaart terug bekomen, er geen ander vaart meer zal gemaakt worden. Dit zou te veel geld kosten en ware niet meer mogelijk, doch ik zie niet in waarom wij, om het bestaan van andere ontwerpen, van onze bestaande vaart zouden moeten afzien. Hoe men de vaart Komen-Yper zal spijzen, dat is een andere zaak. Het water zal uit de Leie moeten ge pompt worden tot aan het hoogste pand der vaart, en dit zal onbetwistbaar een groot Voor deel zijn voor de thans bestaande vaart naar de Yzer. Voor wat deze vaart betreft ben ik ten zeerste verwonderd dat er tot op heden in het pand tot Boesinghe nog nooit geen drup pel water van het Ypertje geloopen is. Dit Handelsregister Kortrijk g52 TE KORTRIJK Onderneming gemachtigd bij Koninklijk Besluit van 23 December iq32, in uitvoering van de wei van 25 Juni ig3o. Hare werking uitstrekkende over gansch het land, worden er nog ernstige Vertegenwoor digers gevraagd. 8, Mondatraat - Tel 109 ■Mil II III 1 I 'lil 1 I» U—i i iHH i II I zal echter weldra komen en zoo men nog steeds gewacht heeft dit te doen, was het uit vrees dat de boorden van de gemaakte door snede onder de strooming van het water zou den inzakken. Wij mogen dus verhopen dat er weldra meer water in de vaart zal zijn. Wat de dagorde betreft, die heb ik zelf opge steld en het schepencollege is ermede t'ak koord. Ik denk wel dat de overweging be trekkf lijk het gebruik van weikloozen mag behouden blijven, want het is slechts die vaart die seffens kan uitgevoerd worden tot nut van gansch de streek. M. Missiaen. Ik sta in bewondering voor het optimisme van den heer schepen Lema hieu die denkt dat het weik onmiddellijk zal kunnen uitgevoerd worden. Hij zegt dat het graven eener vaart van Rousselare naar Dix mude wel tien jaar zal duren. Ik ben daarmede t'akkoord, doch zal het werk rapper gedaan zijn als men de vaart Yper Komen herstelt Ik herinner hier nogmaals aan de verklaring van den heer Jaspar die verleden week zegde dat er een tekort was van y5o millioen en dat hij niet weet waar zoeken om dit tekort te dekken. Welke nieuwe peerdenmiddTs zullen er moeten gebruikt worden om aan het noo- dige geld te geraken En denkt gij waarlijk dat het op zoo een oogenblik is als nu dat men de herstellingswerken deï vaart zal beginnen? Steekt dat in uw hoofd niet. Dit zal eveneens in de eerste vijf jaar niet gedaan worden, er bestaat nog geen enkel plan om de werken te beginnen, de noodige studies zijn nog te doen. Wij zijn t'akkoord dat de verbinding Leie- Yzer er moet komen, doch met dit verschil dat gij volstrekt de vaart Yper-Komen wilt en dat het voor mij gelijk is welke vaart deze verbinding verwezenlijkt zoo het maar het beste ontwerp is. Wanneer gij nu zoo over tuigd zijt dat uw voorstel het beste is, waarom moet gij dat onderzoek vreezen Het beste dat dus kan gedaan worden is te doen onder zoeken en vaststellen langs waar de voor dee ligste en zekerste verbinding er kan komen. nat allep dus samen hun krachten vereenigen in plaats van zooals nu de een en rechts en de anderen links te trekken. Voor wat mij betreft, ik verzeker u dat, geljjk) \vglke beslissing er ook zal genomen worden, ikmij erbij zal dan neerleggen M. Lemahieu. f Het is nu meer dan 60 jaar dat de werken der vaa/t' 'begonnen werden. Toen wareh het döüf^éeri domme menschen die er zich mede^bezig iüeldenv en zij moeten wel hunnè redenen gehadJhebben om dan die vaart langs Rousselare niet te graven. M. Missiaen. Hef waren toch ook geen heele slimme, zooniet hadden zij een anderen weg gekozen. M. Vanderghote. Wij zullen die bespre kingen maar stopzetten, wij zijn hier immers nog in de Kamers niét. Is er iemand die de voorkeur vraagt voor de een of de andere voor gestelde motie M. Lemahieu.Ik vraag, namens het sche pencollege, de voorkeur voor de motie die door mij werd voorgesteld. M. Missiaen. In dit geval spijt het mij ze niet te kunnen stemmen. M. Biebuyzk. Ik stel voor dit punt voor verder onderzoek te verdagen. Al de raadsleden verklaren zich hiermede t' akkoord. 16. Mededeeling. M. Vanderghote. De Heer stadsbouw kundige heeft ons, betrekkelijk de laatste ver vergadering, ern brief geschreven die op het gemeentesecretariaat ter inzage der raadsle den ligt. De openbare zitting wordt vervolgens te 20 u. i5 opgeheven. Kr dar Prijzen Uitgek. Plaatsvervangend Nummer 2 réchaud a gaz F. B. 2838 8 coffret argenté Turmac 755 i3 cloche repasseuse 2038 27 menagedoos 3292 29 tafellaken 455 35 cloche repasseüse 201 41 bek^r veizilverd metaal 7095" 52 5 kg. pain d'épice 9691 5g I bon goed voor het kuischen van een kostuum 499^ 63 cloche repasseuse 4612; 73 I cendiier en 1 porte mines 585l 78 allume gaz Plenid 7161 84 1 bon goed voor 100 kgr. kolen 3321 88 1 p. toiletzeep Lux Tooi g* 91 cloche repasseuse 2995 95 tabakzak iyo5 98 sacoche 757 104 1 p. toiletzeep Lux 9955 110 gabardine 8068 rt3 vaas in gesmeed ijzer I25i 114 tapijt 4941 115 1 dz. toiletzeep Tank 1,1967 121 i d. toiletzeep 6788 133 kist cigaren Regal 11072 134 koffieservies 289^ l38 3 pochetten en 1 porte mines 2590 140 ladder i5 77" 141 tafellaken 2367" 147 1 p. kousen 8215- i56 sacoche verzilverd metaal 2584 161 klak 8556" 168 tafellaken $70 170 hoofdeind en 2 oorkussens De Schaar 8114. 173 réchaud coiffeur Le Mignon 7490 176 1 cendrier en I porte mines 1450 i85 cloche repasseuse 725o 188 5 d. cigarillos Gladiator 47^7 189 idem i3i34 igo idem 4^g» 2o3 5 bakken bier 6044 205 idem 3 24 De gelukkige winner? mogen hunne prijzen afhalen op Zondag 29 April, van 10. tqt 12 uur, ter herberg 'ïe Trompet bij Henri Faes.; Groofe Ma kt. Voor de personen echte r die te ver.van stad verwijderd zijnj zal een lid van het Gómiteit zich in voornoemde herberg ter beschikki^ houden op Zaterdag 28 April, vanaf 10.30 uur tot's middags. V Met KOSMOS per salon autocar naar- de Vereéring van het i Dit Heilig Kleed is sedert 1900 niet meei~ tentoongesteld geweest. AFREIS op 12 Mei. PRIJS 25o Fr. voor de tweedaagsche re;s- vervoer en hotelkosten inbegrepen. Groote Markt, 26, Yper - Tel. 515. Te koop ten bureele dezer Verzorgd werk. Spoedige bediening.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1934 | | pagina 11