IfORTBIJKSCHF
ONDERLINGE
Léon Jonckheere - Boulanger
Tombola
Raphael Coulier - Joockheere, Opvolger
Brand - Leven
Ongevallen
EEN BUITENKANS
Voor Bouwstoffen. Landbouwkalk, Vlakke
en Gegolfde Platen, alle merken van Tegels en andere
Bouwstoffen, alsook voor Kolen en Brandhout
9, Elverdingbestraat, IEPER - Tel. 384
Waar zijt gij het ZEKERST
en VOORDEELIGST verzekerd
NATUURLIJK bij de Naamlooze
Maatschappij, de
Voor alle inlichticgeo wende men zich tot het
Bijkantoor te Vper
Algemeen Opziener OMER ROBYN-
der Ypersche Handelsfoor 1934
Nog af te halen prijzen
Met Bloed bevlekt H. Kleed
van O. H. Jesus-Christus
te ARGENTEUIL.
Aantal plaatsen beperkt
Laat U aanstonds inschrijven bij
KOSMOS - TOERISME
Wet op de Openbare Dronkenschap
Wendt U in volle vertrouwen tot
het oud en best gekend Huis
"Wat voor belang die vaart voor ons zou heb
ben Voor den landbouw vooral zou die vaart
van grooten dienst zijn. Op tien schepen zijn
er acht die uitsluitelijk landbouwproducten,
zooals granen en vetten, vervoeren. Yper en
gansch het omliggende is vooral een land
bouwstreek. Ik herinner mi] nog zeer goed
dat over veertig jaar de vaart Vper naar
de Yzer veel bedrijviger was dan nu. Toen
werden er langs daar veel suikerbeeten en
chicoreiën vervoerd langs de Loovaart naar
Duinkerke en zelfs tot Rijsel. Ziet eens wel
ken omtoer dan moest gedaan worden. Weke
lijks werden hier 4 of 5 schepen chicoreiboo
nen geladen. Thans ware dit met de bestaan
de tolmuren onmogelijk, doch het is te hopen
dat deze tolmuren niet zullen blijven bestaan.
De vaart Komen Yper zou insgelijks zeer wel
te pas komen voor het aanvoeren uit het
Henegouwsche van meststoffen die nu langs
Gent rond moeten verzonden worden. De
voorstanders der vaart Rousselare Dixmude
werpen op dat het aantal sassen, er zijn er
zestien, te groot is voor de vaart Komen- Yper
en zij beweren ook dat ieder sas een vertraging
van vijf km. vertegenwoordigt. Dit laatste
is geen waar, want overlaatst was ik te Boe-
singhe alswanneer er een schip, geladen met
io5 ton vetten en bestemd voor Yper, moest
versast worden. Met mijn uurwerk in handen
heb ik al de bewerkingen van het versassen
gevolgd en gansch de verrichting duurde juist
tien minuten. Dit is dus geen 5 km., want de
schepen kunnen onmogelijk een weg van
5 km. afleggen in tien minuten, zelfs de stoom
schepen doen dit niet.
M. Missiaen. Het is den tijd niet van het,
versassen alleen dien moet aangerekend, wor
den, doch ook het blijven liggen en de ver
traging van snelheid die uit het versussen
voortspruit.
M. Lemahieu. Wanneer er veel schepen
zijn die moeten wachten om versast te wor
den, zou dit misschien kunnen wkar zijn.
t)och hier zal zulks voorzeker nooit het geval
zijn en het is dus overdreven 5 km. jièr sas te
rekenen. Een punt is hier zekeren 'tis dat de
vaart Komen-Yper daar ligt, dat de onteige
ningen gedaan zijnen dat, als men het wil,
hiér seffens hand aan 't werk kan gelegd wór
den. Het maken van een andere vaart zal ten
minste tien jaar duren. Ik ben voorstaander
van het herstellen der vaart Komen-Yper'
omdat zij bestaat. Het staat vast dat, zoo wij
die vaart terug bekomen, er geen ander vaart
meer zal gemaakt worden. Dit zou te veel geld
kosten en ware niet meer mogelijk, doch ik
zie niet in waarom wij, om het bestaan van
andere ontwerpen, van onze bestaande vaart
zouden moeten afzien. Hoe men de vaart
Komen-Yper zal spijzen, dat is een andere
zaak. Het water zal uit de Leie moeten ge
pompt worden tot aan het hoogste pand der
vaart, en dit zal onbetwistbaar een groot Voor
deel zijn voor de thans bestaande vaart naar
de Yzer. Voor wat deze vaart betreft ben ik
ten zeerste verwonderd dat er tot op heden in
het pand tot Boesinghe nog nooit geen drup
pel water van het Ypertje geloopen is. Dit
Handelsregister Kortrijk g52
TE KORTRIJK
Onderneming gemachtigd bij Koninklijk Besluit
van 23 December iq32, in uitvoering van de wei
van 25 Juni ig3o.
Hare werking uitstrekkende over gansch het
land, worden er nog ernstige Vertegenwoor
digers gevraagd.
8, Mondatraat - Tel 109
■Mil II III 1 I 'lil 1 I» U—i i iHH i II I
zal echter weldra komen en zoo men nog
steeds gewacht heeft dit te doen, was het uit
vrees dat de boorden van de gemaakte door
snede onder de strooming van het water zou
den inzakken. Wij mogen dus verhopen dat
er weldra meer water in de vaart zal zijn.
Wat de dagorde betreft, die heb ik zelf opge
steld en het schepencollege is ermede t'ak
koord. Ik denk wel dat de overweging be
trekkf lijk het gebruik van weikloozen mag
behouden blijven, want het is slechts die
vaart die seffens kan uitgevoerd worden tot
nut van gansch de streek.
M. Missiaen. Ik sta in bewondering voor
het optimisme van den heer schepen Lema
hieu die denkt dat het weik onmiddellijk zal
kunnen uitgevoerd worden. Hij zegt dat het
graven eener vaart van Rousselare naar Dix
mude wel tien jaar zal duren. Ik ben daarmede
t'akkoord, doch zal het werk rapper gedaan
zijn als men de vaart Yper Komen herstelt
Ik herinner hier nogmaals aan de verklaring
van den heer Jaspar die verleden week zegde
dat er een tekort was van y5o millioen en dat
hij niet weet waar zoeken om dit tekort te
dekken. Welke nieuwe peerdenmiddTs zullen
er moeten gebruikt worden om aan het noo-
dige geld te geraken En denkt gij waarlijk
dat het op zoo een oogenblik is als nu dat men
de herstellingswerken deï vaart zal beginnen?
Steekt dat in uw hoofd niet. Dit zal eveneens
in de eerste vijf jaar niet gedaan worden, er
bestaat nog geen enkel plan om de werken te
beginnen, de noodige studies zijn nog te doen.
Wij zijn t'akkoord dat de verbinding Leie-
Yzer er moet komen, doch met dit verschil
dat gij volstrekt de vaart Yper-Komen wilt
en dat het voor mij gelijk is welke vaart deze
verbinding verwezenlijkt zoo het maar het
beste ontwerp is. Wanneer gij nu zoo over
tuigd zijt dat uw voorstel het beste is, waarom
moet gij dat onderzoek vreezen Het beste
dat dus kan gedaan worden is te doen onder
zoeken en vaststellen langs waar de voor dee
ligste en zekerste verbinding er kan komen.
nat allep dus samen hun krachten vereenigen
in plaats van zooals nu de een en rechts en de
anderen links te trekken. Voor wat mij betreft,
ik verzeker u dat, geljjk) \vglke beslissing er
ook zal genomen worden, ikmij erbij zal dan
neerleggen
M. Lemahieu. f Het is nu meer dan 60 jaar
dat de werken der vaa/t' 'begonnen werden.
Toen wareh het döüf^éeri domme menschen
die er zich mede^bezig iüeldenv en zij moeten
wel hunnè redenen gehadJhebben om dan die
vaart langs Rousselare niet te graven.
M. Missiaen. Hef waren toch ook geen
heele slimme, zooniet hadden zij een anderen
weg gekozen.
M. Vanderghote. Wij zullen die bespre
kingen maar stopzetten, wij zijn hier immers
nog in de Kamers niét. Is er iemand die de
voorkeur vraagt voor de een of de andere voor
gestelde motie
M. Lemahieu.Ik vraag, namens het sche
pencollege, de voorkeur voor de motie die
door mij werd voorgesteld.
M. Missiaen. In dit geval spijt het mij ze
niet te kunnen stemmen.
M. Biebuyzk. Ik stel voor dit punt voor
verder onderzoek te verdagen.
Al de raadsleden verklaren zich hiermede
t' akkoord.
16. Mededeeling.
M. Vanderghote. De Heer stadsbouw
kundige heeft ons, betrekkelijk de laatste ver
vergadering, ern brief geschreven die op het
gemeentesecretariaat ter inzage der raadsle
den ligt.
De openbare zitting wordt vervolgens te 20
u. i5 opgeheven.
Kr dar Prijzen Uitgek. Plaatsvervangend Nummer
2 réchaud a gaz F. B. 2838
8 coffret argenté Turmac 755
i3 cloche repasseuse 2038
27 menagedoos 3292
29 tafellaken 455
35 cloche repasseüse 201
41 bek^r veizilverd metaal 7095"
52 5 kg. pain d'épice 9691
5g I bon goed voor het kuischen
van een kostuum 499^
63 cloche repasseuse 4612;
73 I cendiier en 1 porte mines 585l
78 allume gaz Plenid 7161
84 1 bon goed voor 100 kgr. kolen 3321
88 1 p. toiletzeep Lux Tooi g*
91 cloche repasseuse 2995
95 tabakzak iyo5
98 sacoche 757
104 1 p. toiletzeep Lux 9955
110 gabardine 8068
rt3 vaas in gesmeed ijzer I25i
114 tapijt 4941
115 1 dz. toiletzeep Tank 1,1967
121 i d. toiletzeep 6788
133 kist cigaren Regal 11072
134 koffieservies 289^
l38 3 pochetten en 1 porte mines 2590
140 ladder i5 77"
141 tafellaken 2367"
147 1 p. kousen 8215-
i56 sacoche verzilverd metaal 2584
161 klak 8556"
168 tafellaken $70
170 hoofdeind en 2 oorkussens De
Schaar 8114.
173 réchaud coiffeur Le Mignon 7490
176 1 cendrier en I porte mines 1450
i85 cloche repasseuse 725o
188 5 d. cigarillos Gladiator 47^7
189 idem i3i34
igo idem 4^g»
2o3 5 bakken bier 6044
205 idem 3 24
De gelukkige winner? mogen hunne prijzen
afhalen op Zondag 29 April, van 10. tqt
12 uur, ter herberg 'ïe Trompet bij
Henri Faes.; Groofe Ma kt.
Voor de personen echte r die te ver.van stad
verwijderd zijnj zal een lid van het Gómiteit
zich in voornoemde herberg ter beschikki^
houden op Zaterdag 28 April, vanaf
10.30 uur tot's middags.
V
Met KOSMOS per salon autocar naar-
de Vereéring van het
i
Dit Heilig Kleed is sedert 1900 niet meei~
tentoongesteld geweest.
AFREIS op 12 Mei.
PRIJS 25o Fr. voor de tweedaagsche re;s-
vervoer en hotelkosten inbegrepen.
Groote Markt, 26, Yper - Tel. 515.
Te koop ten bureele dezer
Verzorgd werk.
Spoedige bediening.