Kanten - Gordijnen - Stoors, en: Filiaal te Yper L. KNOCKAERT - JOOS 3 kwestie is de mogelijkheid van het weik, gezien niemand ook met juistheid de macht •van den grond te Hollebeke kent. Tegen de opwerping van het groot aantal sassen, wordt ingebracht dat er andere vaarten bestaan waar er nog meer sassen zijn. Dit is mogelijk, maar wat moet ingezien worden is te weten voor welk trafiek die vaart moet dienen. De ingenieurs zeggen, naar het schijnt, dat er voor die vaart niet te veel sassen zijn, terwijl, voor een ander vaart van Thielt naar Brugge, iet volgens de ingenieurs onzinnig is zes ^sassen te voorzien op een vaart van 20 km. JEn ik we< t niet zoo het niet dezelfde inge nieurs zijn die voor die twee verschillige ge vallen zulk tegenstrijdig advies uitbrengen. Wanneer men uit die vaart het nut zal trekken rzooals voorzien wordt, dan stelt zich nog de vraag zoo de uitvoering van dit wei k geen geldelijk verlies zal teweegbrengen. Daarom ts het beter de zaak objectief te beschouwen. Waarom moet die vaart gemaakt worden Om schepen door te varen, dit is duidelijk. Maar welke schepen Voor die naar Yper komen Dan vrees ik dat er maar zeer weinig schepen dien weg zullen ontleenen. Er zijn 16 sassen en bij ieder dezer moet er een /sasmeester zijn. Daarbij zijn er nog t6 brug gen, waarvan het meerendecl draai of ophaal bruggen zullen zijn. Daarvoor moet er dus ook iemand aangesteld zijn. Zal het mogelijk /«ijn daarvoor 16 personen aan te stellen en wat zal zulks niet kosten Verders hebben wij nog de kwestie van de waterspijzing der -vaart. Van waar zal het water komen Nu reeds is er hier waterschaarschte om de vaart naar de Yzer cp een voldoende peil te houden. De vaart zal gespijsd worden met water uit de Leie. Ik zeg niet dat zulks •onmogelijk is, maar nog eens wat zal dit kosten Hoeveel zal men moeten uitgeven -voor de waterleiding van de Leie naar het ihoogste sas der vaart en voor het pompen. De heer schepen van openbare weiken weet hoeveel het pompen van water kost. Daarbij moet nog rekening gehouden worden met het verlies van water bij het versassen en ver -volgens met de verdamping die ook een groote rol speelt. De heer schepen van openbare weiken weet daar insgelijks van te spreken. Indien dit allemaal moet betaald worden door de schepen die door dit kanaal zullen «aren, dan vrees ik dat de last te groot zal .-zijn voor het aantal schepen die langs daar zullen komen. Ik spreek mij niet uit, doch ik stel alleen de v;aag om te dopn uitschijnen dat de vaart Yper Komen waarlijk het ideaal niet is. Gij ziet dus dat ik absoluut niet tegen het herstel dezer vaart ben, doch ik beoog boven alles het algemeen belang en niet een persoonlijke voldoening, wat hier maar al te :zeer het geval is. Er bestaan thans twee strekkingen om de verbinding Leie-Yzer te verwezenlijken, de eene betracht ze langs Dixmude Rousselare en de andere door het het stel der vaart Yper- Komen. Deze laatste kwestie werd hier on middellijk uit de lucht gegrepen. De vaart Yper-Yzer was r,cg maar pas bevaarbaar, of men vroeg zoo maar aanstonds het herstel der andere vaart en allen die niet direct het ge dacht van den uitvinder ervan bijtraden, waren slecht. Hier werd er niets gedaan om de mandatarissen objectief in te lichten en in plaats van toenadering te zoeken werden zij integendeel uitgescholden omdat zij zoo maar niet aanstonds in bewondering stonden voor alles wat over die vaart gezegd of geschreven werd. Daarmee heeft de politiek nochtans niets te maken, ik heb immers nog nooit ge hoord dat er katholieke, liberale of socialis tische vaarten zijn. Het is uitsluitend en al leen het algemeen belang dat het uitvoeren van dergelijke werken eischt. Hetzelfde heeft niet gebeurd langs den anderen kant voor het - ontwerp Dixmude Rousselare, waarvoor allen nochtans ook niet seffens in bewondering «varen. Alwie eenigen invloed kon uitoefenen werd bezocht, hun gedachten werden inge wonnen, zoodat nu velen reeds er voor ge wonnen zijn en zeggen dat die vaart mag gemaakt worden op voorwaarde dat zij de beste oplossing is van de kwestie der verbin ding Leie Yzer. Hier ook had dit zoo moeten zijn, omdat een vaart uitsluitend en alleen voor het algemeen belang moet dienen. De naijver, die thans tusschen de voorstanders ■van beide ontwerpen heerscht, is eerder scha delijk, en niettegenstaande hetgeen men erover zegt, weet ik zeer goed dat een hooggeplaat ste persoon van Brugge meer voelt voor het ontwerp Rousselare Dixmude dan voor het herstel der vaart Yper-Komen. Daarbij gij weet voorzeker ook dat de heer Minister Jas- par verleden week nog verklaarde dat er voor 1934 een tekort is van 75o.ooo.ooo fr., zoodat worden met de meeste zorgen ia 't nieuw gewasschen en naar wensch gekleurd door de Firma Verwen en in 't nieuw kuischen~aller kleedingstukken. Op staal verwen van alle zijde en andere stoffen. Kuischen en HERVORMEN van alle feuterhoeden. Nieuwwasschen en GLACEEREN van kols, manchetten en ceremo niehemden. Fijne STRIJKWASCH (volg. tarief). K1LOWASCH (2 Fr. 75 de kilo). VRAAGT INLICHTINGEN. Het linnen blijft steeds HELDER WIT en ondergaat de MINSTE SLEET. Diksmudestraat, er thans voor het oogenblik hoegenaamd geen spraak kan zijn nog nieuwe millioenen uit te geven voor het maken van een vaart. Dit zal alleen gedaan worden, wanneer de openbare meening zulks algemeen eischt. Ziehier thans de motie die ik voorstel te stemmen. De gemeenteraad van Yper, vergaderd in zitting van 23 April 1934, Overwegende dat de verbinding, per wa terweg, van de Leie met de zeehaven van Nieuwpoort, een dringende noodzakelijkheid is voor de ontwikkeling en bloei van Handel, Nijverheid en Landbouwin West-Vlaanderen Overwegende dat verschillige voorstellen bestaan om dien waterweg te verwezenlijken dat de naijver, die bestaat onder de voorstan ders der verschillige voorstellen, van aard kan zijn om vertraging te brengen in de uitvoering van deze zoo noodzakelijke verbinding Besluit ten sterkste bij den heer Minister van Openbare werken aan te dringen, opdat hij zonder uitstel dit vraagstuk in al zijne vor men zou doen onderzoeken, en zijne keus zou vestigen op het voorstel dat terzelfdertijd de geldelijke belangen der Openbare Besturen en het belang der betrokken streek Waarborgt Wenscht dat, eens de keus gevestigd op dit beste ontwerp, ten spoedigste de onmis bare maatregelen zouden genomen worden om, in den kortst mogeiijken tijd, dit werk te kunnen uitvoeren Vestigt daarbij de aandacht van den heer Minister op de bestaande werken der vaart Yper Komen, die ontegensprekelijk reeds een groot deel der te doene werken en ui'gaven vertegenwoordigt om de nagestreefde ver binding tot stand te brengen En gaat over tot de dagorde Wie zou er iets tegen deze dagorde in te brengen hebben Gij ziet dat ik erin eveneens de aandacht van den heer Minister vestig op hetgeen reeds bestaat, en dat ik daartegen niet het minste bezwaar heb, gezien ik het zelf in mijn motie heb gezet. Vroeger meende ik dat de ons voorgestelde motie die was van de Handelskamer, doch thans verneem ik dat ze uitgaat van het schepencollege. Ik veront schuldig mij over deze vergissing, doch ik zou toch vragen de vierde alinea ervan, namelijk waarin gezegd wordt dat het herstel der vaart een gelegenheid zal zijn om veel werk loozen te gebruiken, weg telaten. Dat spreekt immers zoo klaar als den dag. Het is gelijk welk werk dat uitgevoerd wordt, of het zal weikloozen kunnen gebruiken, iedereen weet dat. Gij moet dus uwe dagorde met nutteloos verlangen met er overwegingenin te zetten die er volstrekt niet noodig zijn. Ik vrees zells dat het gevaarlijk is dit te doen. De schatting, die tot nu toe voor het herstel der vaart Yper- Komen gedaan werd, voorziet dat het werk ongeveer 3o tot 35 millioen fr. zal kosten. Doch iedereen weet en in het ministerie ook dat het minstens 5o millioen zal zijn. Wij kennen zulke schattingen. Hoeveel werk loozen zouden er aan de vaart kunnen gebe zigd worden 5 of 600 Dit ware voorzeker het grootste getal. Welnu hier in België zijn er 85.000 werkmanswoningen te kort. Met 5o millioen zou men onmiddellijk 20.000 werk manshuizen kunren bouwen, en deze zijn er ten minste zoo noodzakelijk als de vaart, want het is genoeg gekend hoe groot de woningnood hier nog is, bijzondei lijk in de groote steden. Met 20.000 huizen te bouwen zoo wat overal in geheel het land, ware dit al de werkloozen van België minstens voor een jaar werk ver schaffen. M. Seys%Dit is zeker wel 2000 in plaats van 20.000 werkmanswoningen, dat gij wilt zeggen M. Missiaen. 't Is mogelijk, doch dit komt er weinig op aan. Ik heb alleen willen doen uitschijnen dat men dit argument van het te werk stellen der weikloozen beter niet zou in brengen, want met 5o millioen zou men veel andere werken kunnen uitveeren die meer werkloozen aan het werk zouden stelles dan de vaart. Al wat ik vraag is dat de strijd, die nu bestaat tusschen de verschillige ontwerpen, zou opgelost worden, en't is daarom dat ik mijn motie verkies. M. Lemahieu. Ik zal aan den heer Mis siaen enkele woorden antwoorden en voor eerst op zijn laatste argument betreffende de werkloosheid. De heer Missiaen zegt dat de vermindering der werkloosheid ook door het bouwen van werkmanshuizen kan bekomen worden, t' Akkoord, maar dit is de verwezen lijking niet der vaart. Hier zijn de onteigenin gen reeds gedaan en de werkloozen kunnen er seffens aan 't werk gesteld worden. Wat nu betreft de vraag langs waar de vaart de ver binding Leie Yzer moet verzt keren, ik ben geen technieker en niet bevoegd om daarop te antwoorden. Wat die heer, over wien de heer Missiaen zooeven sprak, in den Senaat gezegd heeft is ook de waarheid niet. Het is immers geen waar dat de vertegenwoordigers van Yper nooit gesproken hebben ten voordeele van de vaart. Over enkele jaren, en dit zou men nog in de parlementaire annalen kunnen zien, heeft de heer Brutsaert daarvoor nog in de bres gesprongen en gezegd langs waar die vaart had moeten verwezenlijkt zijn. De heer Mullie in den Senaat heeft ook in dien zin op getreden. M. Missiaen. Ik herinner mij nog die tus- sehenkomst van den heer Brutsaert in de Kamers, want ik heb er zelfs op geantwoord. M. Lemahteu. De heer Missiaen zegde ook nog dat de vaart zeer veel zal kosten om bevaarbaar gemaakt te worden, en hij drukte de vrees uit dat de schippers om reden dezer groote kosten zouden afschrikken. Daarmede ben ik niet t'akkoord, want het vaartgeld wordt alzoo niet beoaald, maar wel per kilo meter. Die taks bedraagt, meen ik, twaalf cen tiemen en half per ton en per kilometer, eender wat het getal sassen mag zijn of hoeveel de kosten van onderhoud mogen bedragen. Indien het vaartgeld niet genoeg opbrengt, komen de overige uitgaven ten laste van den Staat. Het zal natuurlijk een grooten onkost zijn een vaart met 16 sassen en 16 bruggen ie hermaken. Doch ik laat zulks over aan dén technischen dienst en ik kom steeds op het zelfde terug, te weten dat die vaart bestaat, terwijl er voor het ontwerp Rousselare Dix mude nog niets gedaan is. Voor een vaart van Rousselare naar Yper is er ook nog niet de minste studie gedaan geweest. Wanneer zou dit werk kunnen verwezenlijkt worden Het zal, zoo het ontwerp er ooit doorkomt, nog meer dan tien jaar duren vooraleer de studies en de noodige onteigeningen gedaan zijn. Wat al moeilijkheden zal men tijdens die ont eigeningen niet tegenkomen, sommige eige naars kunnen soms koppig zijn en oorzaak zijn van groote vertraging. Het maken van vaarten is geen kleine zaak, dit ziet men ten andere genoeg aan de werken van het Albert- kanaal, dat van zoo groot belang is. Daar ook bestaan er trekkingen van verscheidene zijden om die vaart langs Brabant ofwel langs de Antwerpsche Kempen te graven. Wanneer zou een vaart van Rousselare naar Dixmude in die voorwaarden dan opgemaakt zijn, terwijl de vaart Komen- Yper reeds daar ligt.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1934 | | pagina 12