Kanten - Gordijnen - Stoors, en:
Filiaal te Yper L. KNOCKAERT - JOOS
3
kwestie is de mogelijkheid van het weik,
gezien niemand ook met juistheid de macht
•van den grond te Hollebeke kent. Tegen de
opwerping van het groot aantal sassen, wordt
ingebracht dat er andere vaarten bestaan
waar er nog meer sassen zijn. Dit is mogelijk,
maar wat moet ingezien worden is te weten
voor welk trafiek die vaart moet dienen. De
ingenieurs zeggen, naar het schijnt, dat er
voor die vaart niet te veel sassen zijn, terwijl,
voor een ander vaart van Thielt naar Brugge,
iet volgens de ingenieurs onzinnig is zes
^sassen te voorzien op een vaart van 20 km.
JEn ik we< t niet zoo het niet dezelfde inge
nieurs zijn die voor die twee verschillige ge
vallen zulk tegenstrijdig advies uitbrengen.
Wanneer men uit die vaart het nut zal trekken
rzooals voorzien wordt, dan stelt zich nog de
vraag zoo de uitvoering van dit wei k geen
geldelijk verlies zal teweegbrengen. Daarom
ts het beter de zaak objectief te beschouwen.
Waarom moet die vaart gemaakt worden
Om schepen door te varen, dit is duidelijk.
Maar welke schepen Voor die naar Yper
komen Dan vrees ik dat er maar zeer weinig
schepen dien weg zullen ontleenen. Er zijn
16 sassen en bij ieder dezer moet er een
/sasmeester zijn. Daarbij zijn er nog t6 brug
gen, waarvan het meerendecl draai of ophaal
bruggen zullen zijn. Daarvoor moet er dus
ook iemand aangesteld zijn. Zal het mogelijk
/«ijn daarvoor 16 personen aan te stellen en
wat zal zulks niet kosten Verders hebben
wij nog de kwestie van de waterspijzing der
-vaart. Van waar zal het water komen Nu
reeds is er hier waterschaarschte om de
vaart naar de Yzer cp een voldoende peil te
houden. De vaart zal gespijsd worden met
water uit de Leie. Ik zeg niet dat zulks
•onmogelijk is, maar nog eens wat zal dit
kosten Hoeveel zal men moeten uitgeven
-voor de waterleiding van de Leie naar het
ihoogste sas der vaart en voor het pompen.
De heer schepen van openbare weiken weet
hoeveel het pompen van water kost. Daarbij
moet nog rekening gehouden worden met het
verlies van water bij het versassen en ver
-volgens met de verdamping die ook een groote
rol speelt. De heer schepen van openbare
weiken weet daar insgelijks van te spreken.
Indien dit allemaal moet betaald worden
door de schepen die door dit kanaal zullen
«aren, dan vrees ik dat de last te groot zal
.-zijn voor het aantal schepen die langs daar
zullen komen. Ik spreek mij niet uit, doch ik
stel alleen de v;aag om te dopn uitschijnen
dat de vaart Yper Komen waarlijk het ideaal
niet is. Gij ziet dus dat ik absoluut niet tegen
het herstel dezer vaart ben, doch ik beoog
boven alles het algemeen belang en niet een
persoonlijke voldoening, wat hier maar al te
:zeer het geval is.
Er bestaan thans twee strekkingen om de
verbinding Leie-Yzer te verwezenlijken, de
eene betracht ze langs Dixmude Rousselare
en de andere door het het stel der vaart Yper-
Komen. Deze laatste kwestie werd hier on
middellijk uit de lucht gegrepen. De vaart
Yper-Yzer was r,cg maar pas bevaarbaar, of
men vroeg zoo maar aanstonds het herstel der
andere vaart en allen die niet direct het ge
dacht van den uitvinder ervan bijtraden,
waren slecht. Hier werd er niets gedaan om
de mandatarissen objectief in te lichten en in
plaats van toenadering te zoeken werden zij
integendeel uitgescholden omdat zij zoo maar
niet aanstonds in bewondering stonden voor
alles wat over die vaart gezegd of geschreven
werd. Daarmee heeft de politiek nochtans
niets te maken, ik heb immers nog nooit ge
hoord dat er katholieke, liberale of socialis
tische vaarten zijn. Het is uitsluitend en al
leen het algemeen belang dat het uitvoeren
van dergelijke werken eischt. Hetzelfde heeft
niet gebeurd langs den anderen kant voor het
- ontwerp Dixmude Rousselare, waarvoor allen
nochtans ook niet seffens in bewondering
«varen. Alwie eenigen invloed kon uitoefenen
werd bezocht, hun gedachten werden inge
wonnen, zoodat nu velen reeds er voor ge
wonnen zijn en zeggen dat die vaart mag
gemaakt worden op voorwaarde dat zij de
beste oplossing is van de kwestie der verbin
ding Leie Yzer. Hier ook had dit zoo moeten
zijn, omdat een vaart uitsluitend en alleen
voor het algemeen belang moet dienen. De
naijver, die thans tusschen de voorstanders
■van beide ontwerpen heerscht, is eerder scha
delijk, en niettegenstaande hetgeen men erover
zegt, weet ik zeer goed dat een hooggeplaat
ste persoon van Brugge meer voelt voor het
ontwerp Rousselare Dixmude dan voor het
herstel der vaart Yper-Komen. Daarbij gij
weet voorzeker ook dat de heer Minister Jas-
par verleden week nog verklaarde dat er voor
1934 een tekort is van 75o.ooo.ooo fr., zoodat
worden met de meeste zorgen ia 't nieuw gewasschen
en naar wensch gekleurd door de Firma
Verwen en in 't nieuw kuischen~aller
kleedingstukken.
Op staal verwen van alle zijde en
andere stoffen.
Kuischen en HERVORMEN van
alle feuterhoeden.
Nieuwwasschen en GLACEEREN
van kols, manchetten en ceremo
niehemden.
Fijne STRIJKWASCH (volg. tarief).
K1LOWASCH (2 Fr. 75 de kilo).
VRAAGT INLICHTINGEN.
Het linnen blijft steeds HELDER WIT en ondergaat de MINSTE SLEET.
Diksmudestraat,
er thans voor het oogenblik hoegenaamd geen
spraak kan zijn nog nieuwe millioenen uit te
geven voor het maken van een vaart. Dit zal
alleen gedaan worden, wanneer de openbare
meening zulks algemeen eischt. Ziehier thans
de motie die ik voorstel te stemmen.
De gemeenteraad van Yper, vergaderd
in zitting van 23 April 1934,
Overwegende dat de verbinding, per wa
terweg, van de Leie met de zeehaven van
Nieuwpoort, een dringende noodzakelijkheid
is voor de ontwikkeling en bloei van Handel,
Nijverheid en Landbouwin West-Vlaanderen
Overwegende dat verschillige voorstellen
bestaan om dien waterweg te verwezenlijken
dat de naijver, die bestaat onder de voorstan
ders der verschillige voorstellen, van aard kan
zijn om vertraging te brengen in de uitvoering
van deze zoo noodzakelijke verbinding
Besluit ten sterkste bij den heer Minister
van Openbare werken aan te dringen, opdat
hij zonder uitstel dit vraagstuk in al zijne vor
men zou doen onderzoeken, en zijne keus zou
vestigen op het voorstel dat terzelfdertijd de
geldelijke belangen der Openbare Besturen en
het belang der betrokken streek Waarborgt
Wenscht dat, eens de keus gevestigd op
dit beste ontwerp, ten spoedigste de onmis
bare maatregelen zouden genomen worden
om, in den kortst mogeiijken tijd, dit werk te
kunnen uitvoeren
Vestigt daarbij de aandacht van den heer
Minister op de bestaande werken der vaart
Yper Komen, die ontegensprekelijk reeds een
groot deel der te doene werken en ui'gaven
vertegenwoordigt om de nagestreefde ver
binding tot stand te brengen
En gaat over tot de dagorde
Wie zou er iets tegen deze dagorde in te
brengen hebben Gij ziet dat ik erin eveneens
de aandacht van den heer Minister vestig op
hetgeen reeds bestaat, en dat ik daartegen niet
het minste bezwaar heb, gezien ik het zelf in
mijn motie heb gezet. Vroeger meende ik dat
de ons voorgestelde motie die was van de
Handelskamer, doch thans verneem ik dat ze
uitgaat van het schepencollege. Ik veront
schuldig mij over deze vergissing, doch ik zou
toch vragen de vierde alinea ervan, namelijk
waarin gezegd wordt dat het herstel der
vaart een gelegenheid zal zijn om veel werk
loozen te gebruiken, weg telaten. Dat spreekt
immers zoo klaar als den dag. Het is gelijk
welk werk dat uitgevoerd wordt, of het zal
weikloozen kunnen gebruiken, iedereen weet
dat. Gij moet dus uwe dagorde met nutteloos
verlangen met er overwegingenin te zetten die
er volstrekt niet noodig zijn. Ik vrees zells dat
het gevaarlijk is dit te doen. De schatting, die
tot nu toe voor het herstel der vaart Yper-
Komen gedaan werd, voorziet dat het werk
ongeveer 3o tot 35 millioen fr. zal kosten.
Doch iedereen weet en in het ministerie
ook dat het minstens 5o millioen zal zijn.
Wij kennen zulke schattingen. Hoeveel werk
loozen zouden er aan de vaart kunnen gebe
zigd worden 5 of 600 Dit ware voorzeker
het grootste getal. Welnu hier in België zijn er
85.000 werkmanswoningen te kort. Met 5o
millioen zou men onmiddellijk 20.000 werk
manshuizen kunren bouwen, en deze zijn er
ten minste zoo noodzakelijk als de vaart, want
het is genoeg gekend hoe groot de woningnood
hier nog is, bijzondei lijk in de groote steden.
Met 20.000 huizen te bouwen zoo wat overal
in geheel het land, ware dit al de werkloozen
van België minstens voor een jaar werk ver
schaffen.
M. Seys%Dit is zeker wel 2000 in plaats
van 20.000 werkmanswoningen, dat gij wilt
zeggen
M. Missiaen. 't Is mogelijk, doch dit komt
er weinig op aan. Ik heb alleen willen doen
uitschijnen dat men dit argument van het te
werk stellen der weikloozen beter niet zou in
brengen, want met 5o millioen zou men veel
andere werken kunnen uitveeren die meer
werkloozen aan het werk zouden stelles dan
de vaart. Al wat ik vraag is dat de strijd, die
nu bestaat tusschen de verschillige ontwerpen,
zou opgelost worden, en't is daarom dat ik
mijn motie verkies.
M. Lemahieu. Ik zal aan den heer Mis
siaen enkele woorden antwoorden en voor
eerst op zijn laatste argument betreffende de
werkloosheid. De heer Missiaen zegt dat de
vermindering der werkloosheid ook door het
bouwen van werkmanshuizen kan bekomen
worden, t' Akkoord, maar dit is de verwezen
lijking niet der vaart. Hier zijn de onteigenin
gen reeds gedaan en de werkloozen kunnen
er seffens aan 't werk gesteld worden. Wat nu
betreft de vraag langs waar de vaart de ver
binding Leie Yzer moet verzt keren, ik ben
geen technieker en niet bevoegd om daarop te
antwoorden. Wat die heer, over wien de heer
Missiaen zooeven sprak, in den Senaat gezegd
heeft is ook de waarheid niet. Het is immers
geen waar dat de vertegenwoordigers van Yper
nooit gesproken hebben ten voordeele van de
vaart. Over enkele jaren, en dit zou men nog
in de parlementaire annalen kunnen zien,
heeft de heer Brutsaert daarvoor nog in de
bres gesprongen en gezegd langs waar die
vaart had moeten verwezenlijkt zijn. De heer
Mullie in den Senaat heeft ook in dien zin op
getreden.
M. Missiaen. Ik herinner mij nog die tus-
sehenkomst van den heer Brutsaert in de
Kamers, want ik heb er zelfs op geantwoord.
M. Lemahteu. De heer Missiaen zegde
ook nog dat de vaart zeer veel zal kosten om
bevaarbaar gemaakt te worden, en hij drukte
de vrees uit dat de schippers om reden dezer
groote kosten zouden afschrikken. Daarmede
ben ik niet t'akkoord, want het vaartgeld
wordt alzoo niet beoaald, maar wel per kilo
meter. Die taks bedraagt, meen ik, twaalf cen
tiemen en half per ton en per kilometer,
eender wat het getal sassen mag zijn of hoeveel
de kosten van onderhoud mogen bedragen.
Indien het vaartgeld niet genoeg opbrengt,
komen de overige uitgaven ten laste van den
Staat. Het zal natuurlijk een grooten onkost
zijn een vaart met 16 sassen en 16 bruggen ie
hermaken. Doch ik laat zulks over aan dén
technischen dienst en ik kom steeds op het
zelfde terug, te weten dat die vaart bestaat,
terwijl er voor het ontwerp Rousselare Dix
mude nog niets gedaan is. Voor een vaart van
Rousselare naar Yper is er ook nog niet de
minste studie gedaan geweest. Wanneer zou
dit werk kunnen verwezenlijkt worden Het
zal, zoo het ontwerp er ooit doorkomt, nog
meer dan tien jaar duren vooraleer de studies
en de noodige onteigeningen gedaan zijn.
Wat al moeilijkheden zal men tijdens die ont
eigeningen niet tegenkomen, sommige eige
naars kunnen soms koppig zijn en oorzaak
zijn van groote vertraging. Het maken van
vaarten is geen kleine zaak, dit ziet men ten
andere genoeg aan de werken van het Albert-
kanaal, dat van zoo groot belang is. Daar ook
bestaan er trekkingen van verscheidene zijden
om die vaart langs Brabant ofwel langs de
Antwerpsche Kempen te graven. Wanneer
zou een vaart van Rousselare naar Dixmude
in die voorwaarden dan opgemaakt zijn,
terwijl de vaart Komen- Yper reeds daar ligt.