2
deed, 't zij 26.5oo fr.
Al de raadsleden stemmen ja, uitgenomen
de heer Missiaen die zich als Ld der Commis
sie van Openbaren Onderstand onthoudt.
11. Openbare Onderstand, Begrooting
ig33 overdracht van kredieten.
M. Vanderghote. De Commissie van
Openbaren Onderstand vraagt de goedkeuring
van de overdracht van erkcle artikelen harer
begrooting voor het dienstjaar ig33. Ik denk
dat het nutteloos is hier deze beraadslaging te
lezen. In alle geval worden sommige kredieten
met een totaal bedrag van 17.000 fr. verhoogd
en andere met een gelijke som verminderd,
zoedat het slot der begrooting onveranderd
blijft.
De raad keurt dit voorstel goed. De heer
Missiaen alleen onthoudt zich nogmaals.
12. Openbare Onderstand Openbare ver-
kooptng van een perceel land en meersch.
M. Vanderghote. De Commissie van
Openbaren Onderstand vraagt de noodige
machtiging om een perceel land en meersch,
gelegen te Voormezeele, sectie A, nr 3o8 en
volgende, ter grootte van 1 ha. 73 aren, open
baar te mogen veikoopen op den instelprijs
van 53.000 fr. boven alle kosten.
Hierop wordt met zelfde stemming als zoo
even een gunstig advies uitgebracht.
13. a) Kerkfabriek van St Pieters Reke
ving over k t dienstjaar xg33.
M. Vanderghote. Het schepencollege
heeft de eer de rekening der Kerkfaoriek van
St. Pieters voor het dienstjaar ig33 aan het
advies van den gemeenteraad te onderwer
pen. Deze rekening sluit als volgtontvang
sten 43.245 fr. 43 en uitgaven 36 405 fr. 40,
zooda: er een batig slot is van 6 840 fr. o3.
Stemmen ja de heeren Lemahieu, Dela-
haye, Van der .vlersch, Pattyn, J vr. Cornillie,
de heeren Seys, Biebuyck, Verbeke en Van
derghote. Onthouden zich de heeren Mis
siaen, Bonnet, Coutelle en Vergracht.
b) Kerkfabriek van St Jacobs Rekening
over het dienstjaar ig33.
M. Vanderghote. Deze rekening bedraagt
de som van b5 016 fr- 5i in ontvangsten en
43.171 fr. 45 in uitgaven, wat een overschot
laat van 21.845 fr. c6.
Stemmen ja de heeren Delahaye, Van der
Mersch, Pattyn, Jvr. Cornillie, Seys, Verbeke
en Vanderghote Onthouden zich de heeren
Lemahieu en Biebuyck, als leden dezer kerk
fabriek, alsook de heeren Missiaen, Bonnet,
Coutelle en Vergracht.
c) Kerkfabriek van S' Georges Memorial Church
Rekening over het dienstjaar ig33
M. Vanderghote. De rekening dier kerk
fabriek sluit met de som van 38 154 fr, 5o in
ontvangsten en 33.8o3 fr. 04 in uitgaven, 't zij
dus met een overschot van 4 35X fr. 46.
Hierop wordt insgelijks een gunstig advies
uitgebracht. De heeren Missiaen, Bonnet,
Coutelle en Vergracht onthouden zich.
14. Nieuwe voorlanden - plannen be
stek rol van het aandeel der aanpalende
eigenaars.
M. Vanderghote. Dit betreft hier het leg
gen van nieuwe vooilanden op den Dixmude-
steenweg, den Bi uggesteenweg, Kaai West,
in de Slachthuisstraat en Elverdinghestraat.
Als aandeel der aanpalende eigenaars voorziet
de opgemaakte rol een gezamenlijk bedrag
van 35.6io fr. 32.
Dit wordt met eenpaiige stemmen goedge
keurd.
15. Motie over de vaart Komen Yper.
M. Vanderghote. Ik verleen het woord
aan den heer schepen Lemahieu, die lezing
zal willeH geven van de voorgestelde moiie
ten voordeele der vaart Komen-Yper.
M. Lemahieu. Aangaande de verbinding
van de Leie met de Yzer werden er reeds veel
vergaderingen belegd door de Federatie der
Geteisterden en de Handels- en Nijverheids
kamer van Yper, vergaderingen die ik meest
altijd heb bijgewoond. Tijdens de laatste zit
ting werd er aan den gemeenteraad voorge
steld een motie te stemmen voor het herstel
dezer vaart. Die motie, waarvan wij eenige
bepalingen hebben weggelaten, luidt als volgt:
De Gemeenteraad in zitting van a3 April
1934
Overwegende dat het herstel en de vol
tooiing der vaart Komen-Yper de kortste en
goedkoopste verbinding is, per water, tus-
schen de Leie en de Yzer, om langs daar
Diksmuide en Nieuwpoort te bereiken
Dat die verbinding Leie-Yzer, langs Yper
om, eene noodzakelijkheid is voor het ver
voer, per schip, van vele landbouw- en nijver
heidsproducten waarmede de handel in Yper
en in geheel de omliggende streek groot voor
deel zou hebben
Dat die verbinding, per water, de moge
lijkheid zou daarstellen om te Yper en
omliggende gemeenten de nijverheid te doen
ontstaan of te ontwikkelen
Dat daarenboven het voltooien der vaart
Komen Yper eene gelegenheid zou zijn om
aan een aanzienlijk geti.1 werklo. zen weik te
verschaffen
Drukt den wensch uit de voltooiing der
vaart Komen Yper ten spoedigste te zien
aanvangen en besluit dezen wensch over te
maken aan Z M. den Koning aan den heer
Eerste Minister aan den heer Minister van
Financiën en aan den heer Minister van
Landbouw en Openbare Werken
Ik denk dat die motie mag gestemd worden
en iedereens goedkeuring zal hebben, alhoe
wel wij een andere motie ontvangen hebben
die de zorg overlaat aan het Beheer van Brug
gen en Wegen te onderzoeken w.lk het beste
ontwerp zou zijn om de gevraagde verbinding
der Leie met de Yzer te verwezenlijken. In
tegenstelling met de andere ontwerpen bestaat
er hier een feit, en 't is dat de vaart Komen-
Yper bestaat en dat er geen onteigeningen
meer te doen zijn. Voor het bevaarbaar maken
dezer vaart, moeten er evenwel 16 bruggen
en 16 sassen komen. Indien er daaraan nu
wijzigingen moeten gebracht worden of niet,
daarover zal de bevoegde technische dienst
moeten oordeelen Het schepencollege is van
gedacht de uitwerking van het hei stellings
ontwerp.dier bestaande vaart volledig over te
laten aan den daarvoor aangestelden dienst,
doch volgens zijn oordeel zal de verbinding
Leie-Yzer langs Komen Yper de minste on
kosten vergen, gezien langs daar reeds alles
gedaan is en de vaart alleen hoeft hersteld te
worden. De uitvoering van dit werk zal tevens
de gelegenheid geven veel werkloozen te ge
bruiken, zoodat ik denk dat de voorges'elde
motie mag aanvaard worden. De andere
motie is, denk ik. van den heer Missiaen die
er zelf lezing van kan geven. (Gelach).
M. Missiaen. Het is van vandaag niet dat
de kwestie der vaart ter spraak is. Ik bestatig
zelfs dat die kwestie van de vaart wat te ver
gedreven wordt en dat, door toedoen van een
zeker organisme, voor een groot deel een
politieke kwestie ervan gemaakt wordt. Om
die reden zijn wij tot op heden nog nooit in
de gelegenheid geweest ons gedacht daarover
in 't openbaar te z gjen, en het is dan ook
na*uu-lijk dat wij de ons hier aangeboden
occasie waarnemen om te zeggen wat wij over
die kwestie denken. Vooreerst moet ik er mijn
verwondei ing over uitdrukken dat het op het
initiatief is van de Handelskamer of van dezes
voorzitter dat er aan den gemeenteraad ge
vraagd wordt een motie te stemmen.
M. Vanderghote. Geen persoonlijkheden
a. u. b. De heer Vermeulen is hier niet aan
wezig en het is best alle personen buiten de
bespreking te laten.
M. Missiaen. Ik wil niemand kwetsen,
doch men mag toch ook zoo fijngevoelig niet
zijn dat men hier niemand zou mogen noe
men. Het is juist de afwezigheid van den heer
Vermeulen die mij verwondert dat die vraag
van den voorzitter der Handelskamer uitgaat.
Vroeger heb ik reeds, ievers waar ik niet aan
wezig was, het verwijt opgeloopen niets van
de zaak te kennen en, niettegenstaande dat
hij wel wist dat hij op zijn beurt hier niet
aanwezig kon zijn, komt de voorzitter der
Handelskamer ons vragen de zaak te bespre
ken. Hij heeft mij vroeger dus reeds het ver
wijt toegestuurd dat ik onbekwaam was over
die zaak te oordeelen, omdat ik nooit een
vergadering bijwoonde die door hem belegd
werd. Indien dit werkelijk zoo is, dan vraag
ik mij af hoeveel leden van den gemeenteraad
dan zooals ik eveneens onbevoegd zijn, gezien
zeer weinigen ervan ooit de belegde vergade
ringen bijwoonden. Ik zeg dit enkel om te
doen uitschijnen dat het volstrekt niet noodig
is al die vergaderingen bij te wonen, noch op
uitnoodiging der Handelskamer of van haar
voorzitter met de officieele personaliteiten
die vaart te bezoeken, om zich over de kwestie
een gedacht te vormen. De politiek die ermee
gemoeid is, maakt een slechten indruk en be
rokkent meer kwaad dan goed aan die zaak.
Tijdens een interpellatie in den Senaat werd
er aan de mandatarissen van het arrondisse
ment het verwijt toegestuurd dat zij zich de
belangen der door hen vertegenwoordigde
streek niet aantrekken, zoodat hijdie slech's
gecoöpteerde senator is, dit in hun plaats
moest doen. Men weet dat er meer dan een
voorstel bestaat, dat iedereen niet t'akkoord
is. Wanneer nu niemand vaa de verte
genwoordigers van het arrondissement zelf
gemeend heeft die kwestie in het parlement
te moeten verdedigen, dan heeft die inter-
pellant de zaak een slechten dienst bewezen,
want dit is het bewijs dat Yper er zooveel
belang niet aan hecht. Het is nu sedert 10 of
12 jaar dat wij ons met de kwestie bezig hou
den, wij hebben kennis genomen van de
tegenwerpingen die door de meest bevoegde
vakmannen en zelfs in het ministerie tegen de
vaart Komen Yper gemaakt worden, in die
voorwaarden hebben wij dan gemeend dat het
onzen plicht was eerst het algemeen belang
te dienen en te zien zoo er geen ander middel
bestaat om de beoogde verbinding van de
Leie met de Yzer te bekomen. Er bestaat
meer can een gedacht, en onder meer ont
moet het ontwerp Rousselare Dixmude zeer
veel aanhangers. Hier wordt gezegd dat dit
niet uitvoerbaar is, dat 't slecht is, etz. Doch
als men nagaat wat er ginder over "onze vaart
gezegd wordt, dan bestatigt mei dat men
daar juist dezdfde argumenten bezigt als hier.
Volgens hen is de vaart Komen - Yper ook
onuitvoerbaar, en er wordt zelfs be
weerd dat, kilometrisch uitgerekend, de ver
binding Leie Yzer langs Komen Yper langer
is dan langs de Mandel. Ik zeg niet dat dit
echt is, evenmin als ik beweer dat de argu
menten, welke men hier aanvoert, waar zijn.
Daar hebben wij dus reeds twee verschillige
manieren om tot hetzelfde resultaat te komen.
Dan bestaat ook nog een andere groep wtar
gezegd wordt dat het niet mogelijk is dat
gansch een groot nijverheidsgewest als Rous
selare geen verbinding met een zeehaven zou
hebben. Het is reeds sedert lange jaren dat
Rousselare de verbinding met Nieuwpoort
z.ehaven vraagt langs Dixmude. Rousstlare
wenscht met de zee verbonden te worden,
terwijl Yper de verbinc ing met de Leie vraagt,
waarom dan Yper niet verbinden met Rousse
lare wat in eens voldoening zou geven aan
Rousselare, Dixmude en Yper, die alzocr
wederkeeiiglijk de gewenschte verbindingen
met de zee en de Leie zouden bikomen Er
zijn personen die dit gedacht spottend opne
men en verklaren dat het onuitvoerbaar is.
Wie weet dat, wie kan zulks van nu reeds
z ggen Werden er daarover reeds studies
gedaan Wat zal het getal sassen en bruggen
zijn Niemand weet hst en niemand heelt tot
hiertoe daarover een studie opgemaakt. Maar
wat ik wel weet, 't is dat dit gedacht meer en
meer ingang vindt in het ministerie, omdat het
niet mogelijk is de twee gevraagde vaarten
te graven, en ik mag van nu reeds zeggen dat
er binnen kort een technicus zal aangesteld
worden om de mogelijkheid der verbinding
van Rousselare met Yper te onderzoeken.
Voor wat de vaart Komen-Yper betreft, ben
ik afgeschilderd als een vijand ervan. Dit is
niet waar, ik ben van niets geen vijand maar
ook van niets voorstander Ik wil alleen eerst
de kwestie door de technici grondig laten
onderzoeken en welke dan ook hunne be
slissing zal wezen, ik zal mij er aan onder
werpen en alles betrachten opdat zij ver
volgens zoo rap mogelijk zou uitgevoerd
worden. Niettegenstaande al den lof die men
over de vaart Yper-Komen zegt, is die vaart
wel het ideaal Zooals de heer schepen
Lemahieu het daar straks zegde, moeten er
daar 16 sassen en 16 bruggen komen. Van al
hetgeen er van die kunstwerken nu nog be
staat, kan er niets meer gebruikt worden.
Men weet genoeg dat van al de werken, die
door den oorlog beschadigd werden, er niets
meer kan dienen. Wat nog overblijft van de
sassen moet gansch uitgebroken worden,
zoodat deze werken dus feitelijk nog meer
zullen kosten dan het maken van nieuwe
sassen. Wij hebben dit, ten andere, genoeg
gezien bij het herstellen der vaart naar de
Yzer. Ook de bruggen zullen gansch moeten
hernieuwd worden. De fundeeringen die
gansch gebarsten en uiteengeschokt zijn kun
nen ook niet meer hersteld worden. Wij
hebben daarvan het bewijs gehad bij het
heropbouwen van ons Belfort, waarvan de
grondvestingen zoovetl geld aan verstevi-
gingsweiken hebben gekost. Hetgeen van al
de vroegere kunstwerken der vaart nog over
blijft, is dus nog slechts van een zeer weinig
belangrijk voordeel. Er wordt ook nog be
weerd dat ik de werken aan de brug te Hol-
lebeke uitte voeren als onmogelijk beschouw.
Ik betwist niet dat de techniek veel vooruit
gang gedaan heeft, doch ik ben niet bevoegd
om mij over de mogelijkheid of niet van dit
werk uit te spreken. De ingenieurs, die deze
werken vóór den oorlog leidden, geloofden
ook aan de mogelijkheid van de uitvoering
der door hen opgemaakte plannen. Zij waren
ook overtuigd dat de brug niet zou invallen.
Er is dus niets dat zegt dat onze ingenieurs
bekwaam of onbekwaam zijn, maar de groote