2 deed, 't zij 26.5oo fr. Al de raadsleden stemmen ja, uitgenomen de heer Missiaen die zich als Ld der Commis sie van Openbaren Onderstand onthoudt. 11. Openbare Onderstand, Begrooting ig33 overdracht van kredieten. M. Vanderghote. De Commissie van Openbaren Onderstand vraagt de goedkeuring van de overdracht van erkcle artikelen harer begrooting voor het dienstjaar ig33. Ik denk dat het nutteloos is hier deze beraadslaging te lezen. In alle geval worden sommige kredieten met een totaal bedrag van 17.000 fr. verhoogd en andere met een gelijke som verminderd, zoedat het slot der begrooting onveranderd blijft. De raad keurt dit voorstel goed. De heer Missiaen alleen onthoudt zich nogmaals. 12. Openbare Onderstand Openbare ver- kooptng van een perceel land en meersch. M. Vanderghote. De Commissie van Openbaren Onderstand vraagt de noodige machtiging om een perceel land en meersch, gelegen te Voormezeele, sectie A, nr 3o8 en volgende, ter grootte van 1 ha. 73 aren, open baar te mogen veikoopen op den instelprijs van 53.000 fr. boven alle kosten. Hierop wordt met zelfde stemming als zoo even een gunstig advies uitgebracht. 13. a) Kerkfabriek van St Pieters Reke ving over k t dienstjaar xg33. M. Vanderghote. Het schepencollege heeft de eer de rekening der Kerkfaoriek van St. Pieters voor het dienstjaar ig33 aan het advies van den gemeenteraad te onderwer pen. Deze rekening sluit als volgtontvang sten 43.245 fr. 43 en uitgaven 36 405 fr. 40, zooda: er een batig slot is van 6 840 fr. o3. Stemmen ja de heeren Lemahieu, Dela- haye, Van der .vlersch, Pattyn, J vr. Cornillie, de heeren Seys, Biebuyck, Verbeke en Van derghote. Onthouden zich de heeren Mis siaen, Bonnet, Coutelle en Vergracht. b) Kerkfabriek van St Jacobs Rekening over het dienstjaar ig33. M. Vanderghote. Deze rekening bedraagt de som van b5 016 fr- 5i in ontvangsten en 43.171 fr. 45 in uitgaven, wat een overschot laat van 21.845 fr. c6. Stemmen ja de heeren Delahaye, Van der Mersch, Pattyn, Jvr. Cornillie, Seys, Verbeke en Vanderghote Onthouden zich de heeren Lemahieu en Biebuyck, als leden dezer kerk fabriek, alsook de heeren Missiaen, Bonnet, Coutelle en Vergracht. c) Kerkfabriek van S' Georges Memorial Church Rekening over het dienstjaar ig33 M. Vanderghote. De rekening dier kerk fabriek sluit met de som van 38 154 fr, 5o in ontvangsten en 33.8o3 fr. 04 in uitgaven, 't zij dus met een overschot van 4 35X fr. 46. Hierop wordt insgelijks een gunstig advies uitgebracht. De heeren Missiaen, Bonnet, Coutelle en Vergracht onthouden zich. 14. Nieuwe voorlanden - plannen be stek rol van het aandeel der aanpalende eigenaars. M. Vanderghote. Dit betreft hier het leg gen van nieuwe vooilanden op den Dixmude- steenweg, den Bi uggesteenweg, Kaai West, in de Slachthuisstraat en Elverdinghestraat. Als aandeel der aanpalende eigenaars voorziet de opgemaakte rol een gezamenlijk bedrag van 35.6io fr. 32. Dit wordt met eenpaiige stemmen goedge keurd. 15. Motie over de vaart Komen Yper. M. Vanderghote. Ik verleen het woord aan den heer schepen Lemahieu, die lezing zal willeH geven van de voorgestelde moiie ten voordeele der vaart Komen-Yper. M. Lemahieu. Aangaande de verbinding van de Leie met de Yzer werden er reeds veel vergaderingen belegd door de Federatie der Geteisterden en de Handels- en Nijverheids kamer van Yper, vergaderingen die ik meest altijd heb bijgewoond. Tijdens de laatste zit ting werd er aan den gemeenteraad voorge steld een motie te stemmen voor het herstel dezer vaart. Die motie, waarvan wij eenige bepalingen hebben weggelaten, luidt als volgt: De Gemeenteraad in zitting van a3 April 1934 Overwegende dat het herstel en de vol tooiing der vaart Komen-Yper de kortste en goedkoopste verbinding is, per water, tus- schen de Leie en de Yzer, om langs daar Diksmuide en Nieuwpoort te bereiken Dat die verbinding Leie-Yzer, langs Yper om, eene noodzakelijkheid is voor het ver voer, per schip, van vele landbouw- en nijver heidsproducten waarmede de handel in Yper en in geheel de omliggende streek groot voor deel zou hebben Dat die verbinding, per water, de moge lijkheid zou daarstellen om te Yper en omliggende gemeenten de nijverheid te doen ontstaan of te ontwikkelen Dat daarenboven het voltooien der vaart Komen Yper eene gelegenheid zou zijn om aan een aanzienlijk geti.1 werklo. zen weik te verschaffen Drukt den wensch uit de voltooiing der vaart Komen Yper ten spoedigste te zien aanvangen en besluit dezen wensch over te maken aan Z M. den Koning aan den heer Eerste Minister aan den heer Minister van Financiën en aan den heer Minister van Landbouw en Openbare Werken Ik denk dat die motie mag gestemd worden en iedereens goedkeuring zal hebben, alhoe wel wij een andere motie ontvangen hebben die de zorg overlaat aan het Beheer van Brug gen en Wegen te onderzoeken w.lk het beste ontwerp zou zijn om de gevraagde verbinding der Leie met de Yzer te verwezenlijken. In tegenstelling met de andere ontwerpen bestaat er hier een feit, en 't is dat de vaart Komen- Yper bestaat en dat er geen onteigeningen meer te doen zijn. Voor het bevaarbaar maken dezer vaart, moeten er evenwel 16 bruggen en 16 sassen komen. Indien er daaraan nu wijzigingen moeten gebracht worden of niet, daarover zal de bevoegde technische dienst moeten oordeelen Het schepencollege is van gedacht de uitwerking van het hei stellings ontwerp.dier bestaande vaart volledig over te laten aan den daarvoor aangestelden dienst, doch volgens zijn oordeel zal de verbinding Leie-Yzer langs Komen Yper de minste on kosten vergen, gezien langs daar reeds alles gedaan is en de vaart alleen hoeft hersteld te worden. De uitvoering van dit werk zal tevens de gelegenheid geven veel werkloozen te ge bruiken, zoodat ik denk dat de voorges'elde motie mag aanvaard worden. De andere motie is, denk ik. van den heer Missiaen die er zelf lezing van kan geven. (Gelach). M. Missiaen. Het is van vandaag niet dat de kwestie der vaart ter spraak is. Ik bestatig zelfs dat die kwestie van de vaart wat te ver gedreven wordt en dat, door toedoen van een zeker organisme, voor een groot deel een politieke kwestie ervan gemaakt wordt. Om die reden zijn wij tot op heden nog nooit in de gelegenheid geweest ons gedacht daarover in 't openbaar te z gjen, en het is dan ook na*uu-lijk dat wij de ons hier aangeboden occasie waarnemen om te zeggen wat wij over die kwestie denken. Vooreerst moet ik er mijn verwondei ing over uitdrukken dat het op het initiatief is van de Handelskamer of van dezes voorzitter dat er aan den gemeenteraad ge vraagd wordt een motie te stemmen. M. Vanderghote. Geen persoonlijkheden a. u. b. De heer Vermeulen is hier niet aan wezig en het is best alle personen buiten de bespreking te laten. M. Missiaen. Ik wil niemand kwetsen, doch men mag toch ook zoo fijngevoelig niet zijn dat men hier niemand zou mogen noe men. Het is juist de afwezigheid van den heer Vermeulen die mij verwondert dat die vraag van den voorzitter der Handelskamer uitgaat. Vroeger heb ik reeds, ievers waar ik niet aan wezig was, het verwijt opgeloopen niets van de zaak te kennen en, niettegenstaande dat hij wel wist dat hij op zijn beurt hier niet aanwezig kon zijn, komt de voorzitter der Handelskamer ons vragen de zaak te bespre ken. Hij heeft mij vroeger dus reeds het ver wijt toegestuurd dat ik onbekwaam was over die zaak te oordeelen, omdat ik nooit een vergadering bijwoonde die door hem belegd werd. Indien dit werkelijk zoo is, dan vraag ik mij af hoeveel leden van den gemeenteraad dan zooals ik eveneens onbevoegd zijn, gezien zeer weinigen ervan ooit de belegde vergade ringen bijwoonden. Ik zeg dit enkel om te doen uitschijnen dat het volstrekt niet noodig is al die vergaderingen bij te wonen, noch op uitnoodiging der Handelskamer of van haar voorzitter met de officieele personaliteiten die vaart te bezoeken, om zich over de kwestie een gedacht te vormen. De politiek die ermee gemoeid is, maakt een slechten indruk en be rokkent meer kwaad dan goed aan die zaak. Tijdens een interpellatie in den Senaat werd er aan de mandatarissen van het arrondisse ment het verwijt toegestuurd dat zij zich de belangen der door hen vertegenwoordigde streek niet aantrekken, zoodat hijdie slech's gecoöpteerde senator is, dit in hun plaats moest doen. Men weet dat er meer dan een voorstel bestaat, dat iedereen niet t'akkoord is. Wanneer nu niemand vaa de verte genwoordigers van het arrondissement zelf gemeend heeft die kwestie in het parlement te moeten verdedigen, dan heeft die inter- pellant de zaak een slechten dienst bewezen, want dit is het bewijs dat Yper er zooveel belang niet aan hecht. Het is nu sedert 10 of 12 jaar dat wij ons met de kwestie bezig hou den, wij hebben kennis genomen van de tegenwerpingen die door de meest bevoegde vakmannen en zelfs in het ministerie tegen de vaart Komen Yper gemaakt worden, in die voorwaarden hebben wij dan gemeend dat het onzen plicht was eerst het algemeen belang te dienen en te zien zoo er geen ander middel bestaat om de beoogde verbinding van de Leie met de Yzer te bekomen. Er bestaat meer can een gedacht, en onder meer ont moet het ontwerp Rousselare Dixmude zeer veel aanhangers. Hier wordt gezegd dat dit niet uitvoerbaar is, dat 't slecht is, etz. Doch als men nagaat wat er ginder over "onze vaart gezegd wordt, dan bestatigt mei dat men daar juist dezdfde argumenten bezigt als hier. Volgens hen is de vaart Komen - Yper ook onuitvoerbaar, en er wordt zelfs be weerd dat, kilometrisch uitgerekend, de ver binding Leie Yzer langs Komen Yper langer is dan langs de Mandel. Ik zeg niet dat dit echt is, evenmin als ik beweer dat de argu menten, welke men hier aanvoert, waar zijn. Daar hebben wij dus reeds twee verschillige manieren om tot hetzelfde resultaat te komen. Dan bestaat ook nog een andere groep wtar gezegd wordt dat het niet mogelijk is dat gansch een groot nijverheidsgewest als Rous selare geen verbinding met een zeehaven zou hebben. Het is reeds sedert lange jaren dat Rousselare de verbinding met Nieuwpoort z.ehaven vraagt langs Dixmude. Rousstlare wenscht met de zee verbonden te worden, terwijl Yper de verbinc ing met de Leie vraagt, waarom dan Yper niet verbinden met Rousse lare wat in eens voldoening zou geven aan Rousselare, Dixmude en Yper, die alzocr wederkeeiiglijk de gewenschte verbindingen met de zee en de Leie zouden bikomen Er zijn personen die dit gedacht spottend opne men en verklaren dat het onuitvoerbaar is. Wie weet dat, wie kan zulks van nu reeds z ggen Werden er daarover reeds studies gedaan Wat zal het getal sassen en bruggen zijn Niemand weet hst en niemand heelt tot hiertoe daarover een studie opgemaakt. Maar wat ik wel weet, 't is dat dit gedacht meer en meer ingang vindt in het ministerie, omdat het niet mogelijk is de twee gevraagde vaarten te graven, en ik mag van nu reeds zeggen dat er binnen kort een technicus zal aangesteld worden om de mogelijkheid der verbinding van Rousselare met Yper te onderzoeken. Voor wat de vaart Komen-Yper betreft, ben ik afgeschilderd als een vijand ervan. Dit is niet waar, ik ben van niets geen vijand maar ook van niets voorstander Ik wil alleen eerst de kwestie door de technici grondig laten onderzoeken en welke dan ook hunne be slissing zal wezen, ik zal mij er aan onder werpen en alles betrachten opdat zij ver volgens zoo rap mogelijk zou uitgevoerd worden. Niettegenstaande al den lof die men over de vaart Yper-Komen zegt, is die vaart wel het ideaal Zooals de heer schepen Lemahieu het daar straks zegde, moeten er daar 16 sassen en 16 bruggen komen. Van al hetgeen er van die kunstwerken nu nog be staat, kan er niets meer gebruikt worden. Men weet genoeg dat van al de werken, die door den oorlog beschadigd werden, er niets meer kan dienen. Wat nog overblijft van de sassen moet gansch uitgebroken worden, zoodat deze werken dus feitelijk nog meer zullen kosten dan het maken van nieuwe sassen. Wij hebben dit, ten andere, genoeg gezien bij het herstellen der vaart naar de Yzer. Ook de bruggen zullen gansch moeten hernieuwd worden. De fundeeringen die gansch gebarsten en uiteengeschokt zijn kun nen ook niet meer hersteld worden. Wij hebben daarvan het bewijs gehad bij het heropbouwen van ons Belfort, waarvan de grondvestingen zoovetl geld aan verstevi- gingsweiken hebben gekost. Hetgeen van al de vroegere kunstwerken der vaart nog over blijft, is dus nog slechts van een zeer weinig belangrijk voordeel. Er wordt ook nog be weerd dat ik de werken aan de brug te Hol- lebeke uitte voeren als onmogelijk beschouw. Ik betwist niet dat de techniek veel vooruit gang gedaan heeft, doch ik ben niet bevoegd om mij over de mogelijkheid of niet van dit werk uit te spreken. De ingenieurs, die deze werken vóór den oorlog leidden, geloofden ook aan de mogelijkheid van de uitvoering der door hen opgemaakte plannen. Zij waren ook overtuigd dat de brug niet zou invallen. Er is dus niets dat zegt dat onze ingenieurs bekwaam of onbekwaam zijn, maar de groote

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1934 | | pagina 13