-HET YPERSCHE- LA RÉOION D t ZIELMISSEN Zondagrnst - Repos dominical Bijvoegsel s===== Supplément Dë Plechtige Wijding van Sint Jacobskeik La Consecration de l'Eglise St-Jacques, 15' Jaargang, Nr 9 2 Juni 1934 16' Année, N" 9 - 2 Juin 1934 te YCEH Priesterlijke Benoemingen H. Sacramentsprocessie Bloemenhulde aan het H. Hert Necrologie Mademoiselle Zélie VTTYLSTEKE Monsieur NESTOR BENTIN «AttaHMftC»/. TMnrnmBAnmamaasMammamamBmanm» nriwi iwg—mem Maandag laatst, 28 Mei, hadden de groot sche pleciuighedcn der liturgische wijdirg van St Jacobskeik plaats in aanwezigheid van een overgroote menigte, waaronder zich tal rijke vooraanstaande personen bevonden. De parochianen van St Jacobs hadden er ook in groot getal aan gehouden hunne woningen te dezer gelegenheid te bevlaggen. Om 8 u. 3j 's morgens verliet Z D. H. Mgr Lamiroy, bisschop van Brugge, vergezeld van de Hoogweerdige Abten Dom De Saegher, van Maredsous. en Dom De Groote, van West Vleteren, van den Algemeenen Vicaris Kanunnik Mahieu, van Kanunnik Delaere, oud deken van Yper, en voorafgegaan van talrijke geestelijken in koorhemd, de pastorij om zich naar de kapel der Congreganisten van St Jacobs te begeven, waar de relikwieën, die straks in de tafelbladen der nieuw gewijde altaars zouden ingezet worden, aan de veree ring der geloovigen uitgesteld waren. De geestelijke stoet begaf zich vervolgens, na het zingen der psalmen, naar den gansch voltooiden en gemeurileerden Tempel Gods Mgr Lamiroy wijdde eerst de kerk langs bui ten en ging daarna over tot de wijding binnen de kerk, gevolgd van de zalving vanhetprach tig hoogaltaar dat onder een grootsch cibo- rium geplaatst staat. De twee gtmijterde Abten, die den bisschop bijstonden, gingen intusschen over tot de wijding der zijaltaren van het Allerheiligste Sacrament en van den Apostel St Jacob, zoodat aan de drie altaren dezelfde wijdingsplechtigheden tegelijkertijd plaats grepen. Die schoone en indrukwekkende ceremo nieën, die omtrent vier uren duurden, werden door een godvruchtige en ingetogen menigte gevolgd en besloten door een plechtige Hoog mis van dankzegging met pontificale assis ten tie. De Eerw. Heer Delanote, de gelukkige pastor der parochie, droeg het H Misoffer op, omringd der priesters officianten, allen gewezen parochianen van St Jacobs die er aan gehouden hadden van ver en van naar te komen om de plechtige wij iing hunner oude en thans zoo mooi herbouwde parochiekerk bij te wonen. Het vrouwenkoor van St Jacobs, onder lei ding van den Eerw. onderpastoor Faes, voer de op verdienstelijke wijze de kerkelijke ge zangen uit, terwijl het orgel door den heer Ernest Wenes meesterlijk bespeeld werd. Na afloop der H. Mis, diende Mgr Lamiroy, bijgestaan door den Z Eerw. Heer Deken Vermaut, van Yper, en door de Zeer Eerw. Oversten der Paters Carmelieten en Capucie nen van Yper, het Sacrament van het Heilig Vormsel toe aan de kinderen die daags te voren het geluk hadden gesmaakt hunne plechtige Communie in hun parochiekerk van St-Jacobs temogen doen. De peter der vor melingen was de heer Germain Berghman- Philippaert en de meter Mevrouw Felix Struye-de Bieberstein. Tijdens het feestmaal, dat ter gelegenheid der wijdiDg van St Jacobskerk in den Katho lieken Kring werd opgediend, overhandigde Mgr Lamiroy, te midden de toejuichingen van al de aanwezigen, het pauselijk kruis Pro Ecclesia et Pontifice aan den heer Henri Iweins d'Eeckhouttede Peellaert, voorzitter, en aan den heer Ernest Seys de Cooman, schrijver der Kerkfabriek van St Jacobs. Aan den braven en ijverigen pastor van St-Jacobs, aan zijne verkleefde onderpastors en kerkheeren sturen wij onze gemeende gelukwenschen voor den schoonen dag dien zij Maandag laatst beleefd hebben, en die de heerlijke bekroning is van het grootsche her stellingswerk der St-Jacobskerk, waarop zij fier mogen gaan. Bisdom Brugge. Zijn pastoor benoemd Te Komen, de E. H. Wyckaert, pastoor te Voormezeele. Te Voormezeele, de E. H. Pecceu, onder pastoor te Harelbeke. Te Hollebeke, de E. H. Remaut, onderpas toor te Eerneghem. Is tot bestuurder van het hospitaal te Wer- vick aangesteld, de E. H. Verhaeghe, onder pastoor te Lendelede. A V PRES Les solennités grandioses de la Consécra tion liturgiqae de l'église Stjacqurs ont eu lieu Lundi matin, 28 VIai 1934, au milieu d'une grande affluence parmi laqutlle de nom breuses notabilités. Les paroissiens de St Jac ques avaient pavoisé leurs denatures. A 8 1/2 h., S. E. Mgr Lamiroy, évêque de Bruges, assis'é dt s Ré-érendissimes Abbés Mittés Dom De Saegher de Maredsous et Dom De Groote de Westvleteren, du Vicaire Géréral Chanoine Mahieu, du Chanoine e laere, Do3'en-é rérite d'Ypres, quitte le pres- bytère, précé d'un long coriège de pré res en surplis, se rendant a la Chapelle des Con gréganis'es de St Jacques. La sont exposées a la vénération des fidèles les reliques des saints qui seront placées tantót dans la table des nouveaux autels consaorés. Après le chant des psaumes, le cortège religieux se ditige vers le vaste et bel édifice complètement reconstruit et meublé. Mr La miroy procédé a la bénédiction ex'érieure, puis a la consécration intérieure de l'église suivie de l'O. ction de l'Autel Majeur sous son monumental Ciborium. Entretemps, les Piéiats assistants consacrent les riches Autels latéraux du Saint Sacrement et de l'Apótre St Jacques. Les cé.émonies au sens rituel et profond se déroulent magnifiquement pendant pièi de quatre heures dans une atmosphère de piétgrave et attentive. Elles se terminent par la Grand' Messe d'Actions de graces, avec assistance pontificale, chantéa par le Rév. Monsieur Delanote, l'heureux Curé de la paroisse, entouré des piêtres officiants, tcus anciens paroissiens de St Jacques, venus des quatre coins de la 3elgique. La chorale paroissiale ditigée par M. le Vicaire Faes exécuta avec mérite les chants liturgiques. Les orgues étaient excellemment tenues par M. Ernest Wenes. A Tissue de la Messe, Mgr Lamiroy, assisté deT.Rév. Monsieur Vermaut, Doyen d'Ypres, et des T. R. Supérieurs des Cartnes et des Capucins d'Ypres, conféra le Sacrement de Confirmation aux jeunes paroissiens de St Jacques qui avaient fait la veille leur Com munion Solennelle. Le parrain était M. Ger main Berghman- Philippaert et la marraine Madame Félix Struye de Bieberstein. Au cours du banquet de circonstance servi au Cercle Catholique, Mgrl'évêquede Bruges remit aux acclamations de Tassistance la Croix papale Pro Ecclesia et Pontifice a M. Henri Iweins d'Eeckhoutte de Peellaert, pié- sident, et a M. Ernect Seys de Cooman, secrétaire de la fabrique d'Eglise de Saint- Jacques. Cette mémorable journée qui couronna dignement la grande oeuvre de restauration de l'église paroissiale de St-Jacques, marquera dans les annales religieuses de la Cité Yproise. Au bon et zélé Curé de St Jacques, a son clergé et a ses marguilliers dévoués, nos vives et cordiales félicitations. Y'PRIS. Op Zondag 3 Juni, te ro u. is 't de groote Processie van het H Sacrament. (Hoogmis in St Maartens om 9 u De klokken zullen luiden, de straten zullen weerklinken van heilige zangen geuren zal de lucht van wierookwalmen vlaggen zullen wapperen aan de huizen licht zal branden aan de vensters de knieën zullen huigen op den doortocht. Aan de volgende straten zal de eer te beurt vallen het plechtig bezoek te ontvangen van Onzen Lieven Heer in zijn aanbiddelijk Sacrament Boterstraat, de Stuersstraat, Beluikstraat, Elverdinghestraat, Boesinghestraat, Surmont straat, Cartonstraat, Lange en Korte Thou- routstraat, Groote Markt, St Jacobsstraat, St Jacobsnieuwweg, Hondstraat, Bukkerstraat, Pateelstraat, Rijselstraat, Neermarkt en Leet. Op Donderdag avond 7 Juni, zal nogmaals de grootst he bloemenhul Je gehouden worden door al de schoolkinderen beneden en van de Plechtige Communie. We weten hoe verlan gend zij uitzien naar hunne processie Naar hunne lieve bloemen precessie I Om 6 u s'ipt vertrekt de lange bonte stoet die gevormd wordt rechtover de St Piters- keik, en gaat al zingend het blijde H >san- na langs de Rjselstraat, Neermaikt en Leet. Dan zal, in St Maartenskerk al het lief lijkste en 't kleurigste aan het H. Hart van Jezus gecfLrd worden Kinderen en bloemen! Gand Oo nous piie d'annoncer la mort de née a Ypres, le 3 Avril 1804 et décédée a Gand, le 28 Mai 1934, munie des Secours de la Religion. L'enterrement a eu lieu Le p: ésent avis tient lieu de faire part. Rue Neuve des Thérésiemtes, 45 Rue St Liévin, 234. On annonce le décès de survenu a Ypres, le 3o Mai 1934. Le service funèbre, suivi de Tinhumation dans le caveau de familie, aura lieu en l'église St-Bertin a Poperinghe, le Lundi 4 Juin, a 10 heures. Réunion a la Chapelle de l'Hópital de Po peringhe, a 9 heures 45. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Zondag 3 Juni, om 8 1/2 uur, in St Jacobskeik tot zielelafenis van Heer Elie VANDERMEERSCH Gewezen kantoorklerk der Belastingen. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Zondag 3 Juni, om 9 uur, in St Niklaaskerk, tot zielelafenis van de overleden familieleden van Heer en Vrouw Albert Blootacker - Goetgheluck. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMISSEN bij te wonen die zullen gezongen worden op Zondag 3 Juni, om 9 uur, in de kerk der Eerw. Paters Carme lieten, vanwege de broederschap van Sint- Joseph, en op Zondag 10 Juni, om 8 uur, in de keikvan het Belle Godshuis, tot zielela fenis van Vrouw Virginie WERREBROUCK. De familie Werrebrouck. Vrienden enkennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen, die zal gelezen worden op Zondag 3 Juni, om 11 y« uur, in St Maartenskathedraal, tot zielela'ents van Heer Gaston DE GONINCK en Dochter Jeanne der Lange Thouroutstraat. Vrieuden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Zondag 10 Juni, om 8 Vi uur, in St Jacobskerk, tot zielelafenis van Vrouw Zulma BAELEN dochter van den Welkom. De Apotheek van La Pharmacie de M' VAN WALLEGHEM Statiestraat o— Rue de la Station is ALLEEN OPEN Op Zondag 3 Juni reste seule ou verte 1< Dimanche 3 Juin van 8 tot 12 ure en van 1 tot 7 ure. de 8 a 12 heures et de 1 k 7 heures.

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1934 | | pagina 11