SCHIETING Teiaardbsstellfng van Heer DELANNOY Pour Ie Tourisme Handboogmaatschappij YPER-HOEKJE COMBATSCHIETIN G Veldwachter te Voormezeele Iele uitgesproken door den Beer Cjriel Dekenver, FONDATIE M. G. LOUF Oppervogel100 Fr. 2e Oppervogel (niet te verloten) 50 Fr. 2 Zijdvogels, ieder 5o fr. 100 Fr. 2 Kallen, ieder 25 fr50 Fr. Alle vijl schutters een primé van 5 Fr. meer. INLEG 13.50 Fr. KLEINE VOGELS 10 Fr. Comines - Armentières Voor de Slachtoffers der MIJNRAMP van PATURAGE& H Y M N E Dans la Police Bruxelloise Onze Beiaard Etat Civil de Comines 8 ■HHBBHHHaaBaBHHBOHBi Op Zondag 20 Mei is, na eene kortstondige ziekte, in den ouderdom van 38 jaar, te Voor mezeele haastig overleden, de heer Pamphile Delantioy, veldwachter der gemeente. De jeugdige afgestorvene, oudstrijder en groot oorlogsinvalide, genoot de algemeene achting en genegenheid der bevolking. De plechtige lijkdienst had plaats te Voormezeele, op Donderdag 24 Mei, om 9 ure Eene overtal- rijke menigte, benevens eene afvaardiging van den Oudstrijdersbond der gemeente, en van den Invalidenbond van Yper, eene afvaardiging der Rijkswacht, en een vijf en twintigtal veldwachters en oud collega's uit het arrondissement Yper, hadden eraan ge houden in den lijkdienst aanwezig te zijn. Als uiterste blijk van hulde en erkentelijk heid, werden prachtige rouwkronen op het graf neergelegd, en beurtelings werd er eene lijkrede uitgesproken door den Veldbrigadier van het arrondissement en door den Voor zitter van den plaatselijken Oudstrijdersbond. Veldbrigadier voor het Arrondissement Yper. Geachte FamilieMevrouwen, Mijnheer en en Waarde Ambtgenooten, Vooraleer dezen doodenakker te verlaten, valt mij den droeven plicht ten deel, in naam der veldwachters van het arrondissement Yper, en in mijn persoonlijken naam, een pijnlijken afscheidsgroet, eene opperste hulde en een laatste vaarwel toe te sturen, aan on zen betreurden Collega en Vriend, zoo on voorziens uit ons midden, en aan de liefde der zijnen ontrukt. Deze plicht is des te pijnlij ker, daar de omstandigheden het ons niet hebben gegund, aan zijn stoffelijk overschot de eer te bewijzen, die hij ruimschoots ver diende. Pamphile-Maurice Delannoy werd hier te Voormezeele geboren den 7 April 1896. Na gedurende den veldtocht 1914 1918, zich tegenover den vijand, als moedig en heldhaf tig soldaat te hebben gedragen, werd hij in October 1919 gedemobiliseerd met den graad van kaporaal, met zich dragende de erkente lijkheid en de waardeering zijner Oversten. Helaas tengevolge der vijandelijkegiftgassen, had hij in de loopgrachten van den Yzer, de onverbiddelijke kwaal opgedaan, die hem langzaam, maar zeker, ten grave zou slepen. Op i3 December 1923 werd Pamphile Delannoy, hier in zijn geboortedorp tot veld wachter benoemd, en van dan af, kan zijn levenswandel samengevat worden in dit enkel woord Dienen. Zonder praal noch macht vertoon, ging hij, in alle nederigheid zijn weg rechtdoor, en gaf steeds blijk van offervaardige dienstwillig heid én van stipte plichtvervulling. Het was een gouden hart, bij wien die schoone bur gerdeugden van eerlijkheid, rechtvaardigheid en tucht, hoog in eere gehouden werden. Hoe dikwijls heb ik zijn grenzeloozen moed bewon derd, alswanneer zijn kranken toestand hem bij stonden zwaar en lastig viel, hij deson danks, zijne dagelijksche ambtsplichten toch wilde ten uitvoer brengen, zoodanig dat ik hem, altijd en ten allen tijde, als een toon beeld van bediende heb moeten bestempelen. Van hem mag gezegd worden Hij heeft den goeden strijd gestreden. Hoe gaarne hadden wij hem nog vele jaren, als onzen wapenbroe der willen begroeten. Helaas de Almogende heeft er anders over beschikt. Hij is gevallen op 38 jarigen leeftijd, neergeveld in den vol len bloei zijner jaren, als een Held die Hij was. »Allen waren wij terneer geslagen door dat zoo plots verscheiden. Doch, hoe treft deze beproeving niet zijne beminde echtgenoote en zijn aanbeden zoontje, die hun huiselijk geluk geschokt en gebroken zien, door hit zoo onverwacht verdwijnen van een door- braven echtgenoot en een teerbeminden vader. Met den geachten aflijvige verdwijnt een ODzer trouwste makkers, en een voorbeeld van beambte. Met eerbied groeten wij de nagedachtenis van onzen te vroeg verdwenen collega, van wien we steeds een waardig aan denken zullen blijven bewaren, en bieden aan de beproefde Familie, de uitdrukking onzer innigste deelneming. Betreurde Ambisbroeder en Vriend, rust vreedzaam en zacht in dezen gewijden grond, onder de schaduw van het Kruis. Wij, uwe collega's, brengen U den ontroerden afscheids groet, en wenschen U het eeuwig vaarwel in het ander leven. La taxe sur les transports en commun para- lysant de nombreuses initiatives et étant en outre d'un rapport minime quand il ne s'agit que des organismes s'occupant d'excursions et de tourisme, tous les groupements d'Ypres qui s'efforcent a favoriser le tourisme ont cru utile d'adresser a Monsieur le Ministre des Finan ces la lettre que nous reproduisons ci-des sous, afin d'attirer sur cette question toute 1'attention des autorités compétentes. Ypres, le 18 Mai 1934. Monsieur le Ministre, Les journaux francais du Nord de la France ayant attiié notre attention sur un point bien précis de la taxe sur les transports effectués en Belgique par des entreprises fran chises. nous nous permettons de vous deman- der d'envisager la modification d'une de ces taxes. II s'agit de la taxe sur le transport des personnes. Le transport est réputé en com mun lorsqu'il est effectué entre des lecalités ou endroits désignés par l'exploitant et que celui ci loue des places a quiconque se p sente pour les occuper. Exemple X organise le 10 juin un voyage Roubaix Ypres et retour. La location est ou verte a un prix de Z par place a partir du i juin. La taxe est düe. Nous vous prions instamment d'envisager la suppression de cette taxe pour les organi sations de tourisme ou d'excursion. Nous avons tout intérêt a donner le plus d'extension possible au carac'ère touristique de notre région, et pour cela neus devons faciliter et nen entraver le transport en commun de groupes de visiteurs. Les difficultés qui résul tent de l'application de cette taxe paralysent les organisateurs de ces excursions vers notre région et vers le littoral. Nous sommes persuadés que cette requête rencontrera toute votre attention, et nous trouvant au seuil de la période teuristique, nous insistons pour qu'une prompte décision intervienne. Nous ferons le nécessaire peur que cette décision étant inter venue, tous les hebdomadaires du Nord en soient aussitöt informés, et il est certain que cette décision aura le plus heureux effet. Veuillez agréer, Monsieur le Ministre, avec l'assurance de notre profond respect, nos vifs remerciements pour l'intérêt avec lequel vous voudrez bien examiner notre requête. Ch. van Renynghe de Voxvrie. Pour le Syndicat d'Initiative d' Ypres, (s.) Remy Bouquet. Le Comité du Last Post (s.) Vanden Braambussche. Le Vlaamsche Tour. Bond (Yper) et le Syndicat Vlaamsche Bergen, (s.) Buckinx. Pour le Syndicat des Hoteliers d'Ypres. (s.) Jean Neys. M le Ministre a promis un examen bien- veillant de la question, de sorte que nous p®u vons escompter qu'il sera donné a brève échéance une suite favorable a la requête ci-dessus. Zaterdag 9 Juni 1934 om 5 uur 's avonds voor de leden der Ypersche Maatschappijen Zondag IO Juni 1934 PRACHTIGE Zooveel vogels als schutters, oppervogels en primés inbegrepen. Aftrek 10 "/0 op de hoogvogels, 5 op de primés en o,25 op de kleine. Inschrijving in 't lokaal Yper Hoekje bij de We Maurice Dumortier, van 1 1/2 u. tot 2 1/4, om ten 2 1/2 uur stipt te beginnen schieten tot 6 1/2 uur. Een peloton blanc voor de latekomers. Het bestuur beslist bij slecht weder of onvoorziene gevallen. Le tror.<jon de chemin de fer Ypres Armen--- tières est exploité alternativement pendant- 5 ans par la Socié'é Nationale des Chemins^ de Fer Beiges et par le Nord Francais. Cette derniè e société a repris le réseau depuis le i'r mai et déja le i5 mai elle bou- leversait l'horaire de certains trains, sans,- paraitil, cmsulter le moins du monde l'admi- nistration B.-lge. En effet, 48 employés et ouvriers Yprois empruntent journellement cette ligne et par- tant le matin de bonne heure parvenaient a rentrer chez eux le soir a 18 h. 42 en prenant le train 1909 partant d'Armentières a 17 h. 18, passant a Pont-Rouge a 17 h 56, a Warnêtom a 18 h 01, et arrivant a Comines a 18 h. 07, oü ils avaient correspondance pour Ypres ar 18 h. 24. Actuellement. pour faire plaisir a 2 ou 3 personnes, nous assure-t on, le train 1909 ne part plus d'Arment;ères qu'a 18 h., passé au Pont Rouge a 18 h. 28, a Warnêton a 18 h. 33 et arrive a Comines a 18 li. 39,- oü les Yprois doivent attendre jusque 18 h. 5y pour rentrer a Ypres a 19 h. 25. Souvent le 1909 doit attendre au signal, pour rentrer en gare de Comines, que le train ouvrier de 18 h. 36 soit parti pour Ypres. II eut été si facile de faire partir le 1909 êt 17 h. 5o d'Armentières, et les Yprois pour- raient rentrer une demi heure plus tót dans leurs pénates. Et dire que l'Administration des Chemins de Fer voudrait parvenir a tuer la concurrence des autobus que d'autres souhaitent des relations plus suivies entre le Nord de la France et le Sud de la Flandre Comprenne qui pourra. De Liefdadigheidsmaatschappij De. Lustige Vrienden» van Yper, diep getroffen door de vreeselijke mijnramp te Paturages, welke zooveel menschenlevens kostte, heeft het schoon besluit genomen, op ZONDAG 3 JUNI, een omhaling te doen in Yper, ten voordeele dezer ongelukkige slachtoffers. Wij hopen een goed onthaal te genieten bij de Ypersche bevolking. Het Bestuur. Mardi dernier a été célébré, en l'église du Christ-Roi a Bruges, le mariage de Monsieur' Edgar VAN DE VLIEDT, Juge au Tribu nal de ire Instance d'Ypres, avec Mademoi selle Mathilde DE ZUTTERE. Nos bien sincè es félicitations. Par arrêté royal du 28 mai, Monsieur Charles Bouraeve a été nommé eommissaire de police de la ville de Bruxelles. Monsieur Charles Bouraeve, après avoir fait ses udes a l'éc.ole moyenne d'Ypres, s'engagea a l'armée et en octobre 1902 entra a la police de Bruxelles. II fut nommé eom missaire adjoint en 1911 et officier inspeceur en 1922. Nous présentons nos bien vives félicitations a ce dévoué fonctionnaire. Verleden Dinsdag en Woensdag is de ver maarde meester-beiaardier Jef Denyn, de fiches komen plaatsen in den trommel van onzen beiaard. Deze trommel, door een uur wei k-mecanism bewogen, brengt bij middel dezer fiches een serie stangen in beweging waaraan de klepels van de kl kken verbonden zijn. Aldus wordt alle kwart uur, een verschil- lig deuntje gemalen. Meester Jef Denyn, die er niettegenstaande zijn 73 jaar nog heel flink uitziet, bespeelt nog met genoegen het klavier en gaf ons Dinsdag avond eenige staaltjes van zijn kunst te aan- hooren, die alle toehoorders in verrukking brachten. du 25 au 3i Mai 1934 Naissances Collie Gerle, Omer, Schoonveld, n" 11. Charles Willy, Rue de Ten brielen, 18. Décès Ferret Germaine, 26 ans, épouse Bulckaen Paul,. Rue de la Victoire, n* 23. L'adjudicatlon des fournitures pour le besoin de l'Hospice- des Vieillards pendant le 2« semestre 1934, aura lieu Ie 11 Juiirs- a 2 heures.

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1934 | | pagina 8