TUINDRQ 1934
GEMEENTEFEESTEN
Waarheen met de Jeugd
2
Zondag 19 Oogst
Zaterdag 25 Oogst
Fien en Jef, en Mie en Kees,
n'ont une idéé exacte de la question qu'ils
traitent. Nous ne pouvous pour leur instruc
tion que les inviter a relire les brochures li
tées par la Chambre de Commerce d'Ypres.
Notons cependant que ces deux confrères
repoussent l'idée de la jonction des deux bas
sins pour cette seule consideration technique
qu'il faudrait doter ce canal de beaucoup
d'éclust s.
Soit 1 et ap'èi
Le canal de Bossuyt a Courtrai a 12 éclu
ses et un tunnel pour une longueur de 12 kilo-
mètres Le canal de Maubeugea Paris compte
aussi autant d'écluses que de kilomètres de
longueur. Le grand canal de Bretagne en a
218, trois fois autant que de kilomètres. Nous
pourrions multiplier ces exemples, et même
citer le cas d'un canal qui existe prés de la
frontière Hollando All mande et qui n'est
autre chose qu'une suite d'échelons, un véri-
table escalier aquatique. Toutes ces écluses
n'empêchent pas ces canaux de rendre d'é
normes services.
Quelles pertes de temps, s'écrient la Flan-
dre Maritime et le Bien Public I
Nóus avons fait a Bruges et Gand le
cadeau de deux magnifiques canaux sans
écluses, c'est vrai Mais ce n'est pas un motif
pour que maintenant ils nous refusent notre
canal, beaucoup moins magnifique que les
leurs, c'est vrai, mais dont nous nous con
tentons.
D'ailleurs, une écluse constitue t elle
vraiment une énorme perte de temps La
manoeuvre d'une écluse ne dure, grace aux
installations modernes, que dix minutes seule-
ment. Pour le trajet de Comines Ypres, cela
ferait un retard de moins de trois heures.
Qu'est ce, grands Dieux 1 ce petit retard, en
comparaison de l'énorne économie dans nos
frais de transports Actuellement les bateaux
sor.t tous munis d'un moteur, si bien que le
nombre des écluses d'un canal de jonction
entre les bassins de l'ï'ser et de la Lys est
sms impoitance aucune.
Et c'ts: cependant la le grand argument,
même le seul argument, que Gand et Bruges
invoquent contre Ypres et Nieuport
Espérons que nos deux grandes villes soeurs
reviendront de meilleurs sentiments de
familie
HARMOS1E YPÜIAMA
Op Zondag 26 Oogst, jaarlijksche uitstap
per tram naar De Panne.
Vertrek uit Yper om 7 uur aan de Tram
statie, Colaertplaats
Vertrek uit De Panne om 19 uur. Tram
statie, Dorp.
De personen, die de reis begeeren mede te
maken, worden vriendelijk verzocht, zich bij
den Voorzitter, heer Aimé Gruwt z, te laten
inschrijven.
Les personnes désireuses de prendre part
a l'excursion La Panne, organisée par
l'Harmonie Ypriana, le Dimanche 26 Aoüt,
sont priées de se faire inscrire chez le prési
dent, Mr Aimé Gruwez
Départ d'Ypres par tram a 7 h., Place de
la Gare.
Départ de La Panne 19 h., Tram l'en
trée de la Commune.
Hat Concert der Socialistische Harmonie,
voorzien voor 11 1/2 uur, is uitgesteld tot een
later te bepalen datum.
Om i5 u. Aan de MeenenpoortPrijs
kamp in 't Lijnvisschen door de Front
hengelaars.
Om 20 u. R. Colaertplaats, Concert door
de Harmonie Ypriana.
De scholen hebben wederom duizenden
jongens en meisjes van 14 jaar aan de samen
leving afgeleverd en laat ons gerust zeggen
bijna de helft zal het leger der werkeloozen
gaan vervoegen.
Wat moet er van hen geworden, die, vrij
van allen dwang, band, onderricht, leiding,
een leven van nietsdoen beginnen en hun ver
dere opleiding krijgen in een midden van mis-
tevedenheid, opstand en verkeerde begrippen?
Wat moet er van de maatschappij, van den
Staat geworden, zoo jaar in jaar uit zulke
contingenten het nieuw geslacht moeten vor
men
Het is voorwaar een brandend vraagstuk,
dat een oogenblikkelijke oplossing eischt In
Engeland houdt men er zich druk mee bezig
en is men zinnens de jeugd tot 15 ja tot 16
jaar vast te houden in de school H ;t ged cht
verdient goedkeuring de jonge elementen
worden alzoo het vadsig leven onttrokken, ze
laten opengevallen werkplaatsen aan oudere
weikloozen over, ma£r dan moeten ze ook, in
plaats van het tegenwoordig zielloos theore
tisch schoolonderwijs, een praktische oplei
ding, een sociale en politieke opvoeding bene
vens een aangepaste beroepsoplei ling krijgen.
Men zal onvermijdelijk moeten dien weg
opgaan wil men de maatschappij redden van
het communisme.
De wijze Duitsche pedagoog Dr Fr. W.
Foerster had daar reeds in 1908 een klareto
kijk over zijn zienersoog heeft onzen ellen
digen huidigen toestand doorpeild en zijn oor
deel kan nu ook tot wet dienen.
Wij willen even bij enkele zijner gedachten
stilstaan.
Wij moeten onze jeugd een staatsburgerlijke
opvoeding geven om, in plaats van de loutere
instinktieve boeimiddelen die tot hiertoe het
individueele handelen in overeenstemming
hielden met het gemeenschappelijk welzijn,
een diepere geestelijke verhouding van den
enkeling tot den Staat te zetten en om aan het
politiek stemrecht ook de politieke bekwaam
heid tot stemmen en het bewustzijn van de
burgerlijke verantwoordelijkheid te geven.
Nooit is in de school het begrip van den
echten staatsburger op grondige en concrete
wijze opgehelderd. Veel schrijvers zijn heel
en al partijmenschen gebleven en houden heel
naïef hun eigen politieke standshouding als de
eenige patriotischeer ontbreekt dit achtings-
volle laten gelden van het tegenovergestelde
zooals het bij den gevormden Brit voorkomt.
Politieke rijpheid begint in de maat waarin
met het bestaan van den anderen gerekend
wordt. De Staat kan maar gezond blijven
door ve: smelting van tegenstellingen, van het
oude en het nieuwe, van onveranderlijkheid
en vooruitgang, van gezag en vrijheid, van
binnen en buitenland.
De Duitsche afzonderirg in de wereld spruit
uit dat gebrek aan versmelting. Men gelooft
daar een goed staatsburger te zijn, wanneer
men zijn eigen opvatting van het welzijn van
den Staat met onverbiddelijke strijdkracht
zoekt door te voeren.
Tussehen louter sociale en politieke opvoe
ding is een hemelsbreed verschil de eerste
ontwikkelt slechts de algemeene collectieve
gevoelens in den jongen mensch, verdraag
zaamheid met eenstrevenden en eensgezinden.
Politieke cultuur is eenheid van tegenstellin
gen met betrekking tot vitale levensbelangen,
verdraagzaamheid' tegenover andersdenken
den en rangorde der sociale doeleinden.
Het is hoogst gewichtig den jongen mensch
er toe te interesseeren, dat hij zich als drager
van de politieke orde voele en toone b. v.
in het postbureel nauwkeurig zijn beurt af
wachten, zelfs dan wanneer het hem mogelijk
is een kleinen zesjarigen knaap ter zijde te
dringen, die dan door dit voorbeeld onder
vindt, dat men immer een anders recht moet
eerbiedigen evenzoo aan het stationswinket,
aan de schouwburgdeur de opwekking om
bij een reis de beenen op de zitplaatsen niet
uit te strekken, te spuwen, vuile praat te ver
tellen, kan voor jonge lieden, te midden hun
ner onbedachtzaamheid, een echte waarschu
wing zijn tot het eerbiedigen van den open
baren eigendom of andermans zienswijze, enz.
Het is door het geweten voor zulke kleinig
heden wakker te schudden, dat de moraal in
zake belastingen het best wordt voorbereid.
Verantwoordelijkheidsgevoel tegenover de
openbare toestanden, innerlijken aan geen
menschelijk opzicht gebonden eerbied voorde
wet, bevordert men door praktische oefening
in zelf beheersching.
Men moet de jeugd interesseeren aan leven
dige problemen en het verlangen naar zake
lijke inlichting prikkelen strafrecht en bur
gerlijk recht b. v. bieden een gansche reeks
van thema's, die zeer belangrijk kunnen zijn,
(doodstraf, beteekenis van de straf, toereke
ning, oneerlijke mededinging, boerenproces
sen, overeenkomst, vredesgerecht). In Ameri
ka bezoekt de Kinderrechter de volksschool
en houdt er voordrachten over wet en wet-
schennis uit zijn praktijk.
In het nieuw Duitsch politiek denken wordt
elke arbeid aan bovennationale gemeenschap
als een verloochening van het nationale be
schouwd en elk be vijs van wereldburgerlijke
overeenstemming en verplichting aar zien als
een verraad tegenover den zelfstandigen
Staat. Het is een ontzettende dwaling den bij-
zonderen Staat tot hoogste goed te verheffen
en zal onvermijdelijk tot de Duitsche ineenstor
ting leiden, want zulk grendelloos individualis
me van den Staat wederspreekt niet alleen de
behoefte aan eenheid in denken en handelen,
maar ook de rtèele voorwaarden van het
leven der volkeren.
Men kan geen wereldvolk zijn, men kan het
nationaal bestaan niet opbouwen op de we-
reldeconomische ruilingen tevens het politieke
recht van den sterkste als uiterste wijsheid
huldigen. Op een tijdstip waar elk volk vriend
en leverancier van het andere is en derhalve
aan het gedijen van dit ander volk belang
heeft, is de Dui sche Staa'sopvatting bloote
zelfzucht en miskenning van de werkelijkheid.
Tot wereldeconomie, wereldpolitiek en we
reldvrede behoort een wereldhart en een
wereldgeweten wie dit niet begrijpt, sterft
eenmaal reddeloos aan zedelijke, economische
en politiika arzonderiag.
Ons nieuw geslacht kan niet genoeg op het
hart gedrukt worden, dat ware politiek vol
strekt toegepaste liefde en vriendschap moet
zijn, en geenszins toegepast egoïsme. De ik
zucht is onpolitiek politiek is vereeniging
tussehen ik en «niet ik», is voorzorg voor
vreemde rechten en levensmogelijkheden.
Alleen deze soort van politiek en inwer
king op de andere volkeren kan het oerwoud
der vijandschap uitroeien en de sympathie
scheppen met het buitenland.
Dat ik bij mijne naburen belangstelling en
sympathie voor mijn leven en wasdom schep
pen kan, dat is de echte politiek der zelfver
dediging. De bloote, harde en gepantserde
zelfzucht echter, voert tot zelfafzondering en
daarmede tot de dood De hoofdopgave van de
toekomende Staatsburgerlijke opvoeding wel
ke men aan de jeugd van i5 a 16 jaar zal
geven moet zijn, den off'ervaar dig en arbeid voor
de gemeenschap der volkeren als hoogste politiek
der nationale verzekering te leeren erkennen.
Waarheen met onze jeugd
Niet naar de luiheid en zedelijken onder
gang, niet op straat of in de herberg. Liever
naar school waar men van onze jongens en
meisjes benevens een beroep, niet een
egoïstische of eng sociale opvoeding, maar
een degelijke en bewuste opleiding zal geven
als Staats- en wereldburger. M. HETT.
Fons en Pier en Jef en Trees,
Gij en ik en ik en gij
Drinken allen PACHA chicorei.