West-Nieuwkerke - Auto door trein verrast
Excursion d ld Braderie de Lille
De Herstellingswerken aan den
Kijselsteenweg
Waar de millioenen liggen
Koloniale Loterij.
Ypersche Voetbalkroniek
Zie voetbal pronostiekwedstrijd bladz. 6.
Leest en verspreidt Het Ypersche
Dinsdag laatst, gebeurde
hier op de baan Wulverghem
West-Nieuwkerke, aan den
onbewaakten overweg der
ijzerweglijn Waasten Zwijne-
bak, een erg ongeval. Deze
ijzerweglijn, tijdens den oor
log aangelegd, is thans voor
het personenvervoer afge
schaft en dient enkel en alleen
nog voor het verkeer van
eenige goederentreinen. Op
gemelden dag, rond 9 uur
's morgens, kwam de Heer
Gheeraert, 6o jaar oud, reizi
ger in lederartikels te Komen-
ten-Brielen, per auto langs
voornoemde baan gereden in
de richting van WestNieuw-
kerke, en stak den ijzer weg
over toen juist een goederen
trein kwam aangestoomd.
Naar alle waarschijnlijkheid
:zal de autovoerder den in aan
tocht zijnde trein niet bemerkt
hebben uit oorzaak der zware
haag die zich aan den linker
kant van den weg bevindt en
er grootelijks het zicht belem
mert. De auto werd te mid
den langs den linkerkant ge;
grepen en door de zware
locomotief een 85 tal meter ver meegesleurd,
zoodat er van het lichte rijtuig nog enkel en
alleen een hoop verwrongen ijzer overbleef.
De heer Gheeraert werd door den hevigen
schok uit zijn auto geslingerd en viel langs
het spoor op een afstand van 17 meter van de
plaats der botsing. Daar de naphtabak van
de auto ontplofte en hetgeen van het voertuig
nog overbleef weldra in lichtelaaie stond, was
de trein verplicht een eind achteruit te rijden
ten einde op zijn beurt niet geteisterd te
worden.
Dr Ostyn, van West Nieuwkeike, die dade
lijk verwittigd werd, kwam tpr plaats den
heer Gheeraert, die erg gekneus 1 en voorna
mtlijk aan de borst gek wetst was, de noodige
zorgen toedienen en bracht hem, gezien zijn
zorgwekkenden toestand, na een eerste ver
band op zijn wonden gelegd te hebben, naar
het hospitaal te Yper. Daar bestatigde men
dat de gekwetste verscheidene ribben gebro
ken was en ook nog een lich'e schedelorepk
had opgtloopen. Thans vernemen wij dat het
slachtoffer aan de beterhand is.
Men mag zeggen dat de heer Gheeraert
waarlijk de dood van dichtbij heeft gezien.
In antwoord op het artikel, ons verleden week
door een lezer van 't Ypersche ingezondenen on
der deze hoofding opgenomen, ontvangen wij van
den heer aannemer Beun, volgend schrijven
Een sportman, liefhebber van overdrevene
snelheid, beweert in voorgaande nummer van
Het Ypersche onder dezelfde rubriek, dat
de herstellingswerken der Staatsbaan buiten
de Rtjselpoort een wereldrekord van langen
duur uitmaken en schijnt ook bekommerd te
zijn met het toerisme, dat, volgens zijn schrij
ven, acht maanden sukkelt om eene schamele
kilometer te herkalsijden. Verder voorziet de
zelfde naamlooze schrijver dat buiten het te
betreuren ongeluk er nog zullen voorvallen
met de eerste regens.
Zulke onkundige beoordeeling vraagt te
recht gewezen te worden.
Vooral wat betreft den duur dezer werken,
moet worden opgemerkt dat eerst de oude
kasseien moeten uitgebroken worden dit om
werk te verschaffen aan eene brigade specia
listen steenkappers, die van de oude kasseien,
kleine steenen maken, moztï.ken genaamd.
Deze mozaïtken kunnen niet gelegd worden
in eene zuivere zandlaag, maar vergen voor
eerst eene fundeering van mager beton, zoo
dat het herkalsijden zooals de nuchtere
schrijver beweert, nietzoo gewoon weggedaan
wordt zooals vóóroorlogsche bestratingen.
Ter inlichting weze gezegd dat deze mager
beton fundeeringen, volgens voorschriften van
lastenboeken, ten minste 10 dagen motten
liggen vooraleer de werkelijke kassei werken
erop te mogen aanvangen.
Als men nu rekening maakt van den aan
vangsdatum dezer fundeeiingswerken, 't zij
den 28 Juni 1934, dit voor eene oppervlakte
van 8000rh2 en men reeds de voltooiing voor
ziet voor einde September zoowel van de
betonwerken dezer fundeering en de totale
herkasseiïng der zelfde oppervlakte, dan kan
men reeds oordeelen over de bedrijvigheid
dezer werven. Er is dus geen spraak van 8
maanden, zooals de s out moedige schrijver in
voiig nummer beweert en de bevotgde over
heid, wtlke de kritieker wil inroepen om een
einde te stellen aan dit waar misbruik
weet meer dan hij wat betreft we:ken en uit-
voeri. gsurmynen van dergelijke herstellings
werken.
Het droevig ongeval, waarbij een der weik-
lieden het slachtoffer is geweest eener voet
verbrijzeling, is niet de slechte toestand der
baan als oorzaak geweest maar wel de on
voorzichtigheid van ook een soort rrcorcl-
man die met eene duivelsche snelheid door
de werven heen vloog, zonder zich ooit te
bekommeren, ncch met de aanwezigheid der
werklieden, noch met de verwittiging van een
rood vaandel het gevaar aanduidende.
In geval de k'itirker dezer herstellingswer
ken ook wei kt lijk het gebeurde ongeluk ter
harte neemt, dan zou hij heilzamer inwerken
met scherper en puntiger kritiek te voeren
tegen de echte oorzaak der dagelijksche tal
rijke ongelukken, namelijk de overdreven
snelheid pn persoonlijke onvoorzichtigheid
van tal van geltiders
Mochte de kritieker eens voor'goed het
vlaamsche spreekwoord gedenken choen-
maker, blijft bij uwe lerst
Beun Daniel.
La Ligue des Poilus de France organise
pour le Lundi 3 Septembre une excursion
a la B aderie de Lille. Les personnes désirar.t
accompagnèr peuvent se faire inscrire a
l'Höitl du Nord, rue de la Gaie, i.° 65.
Prix aller et retour 10 fr.
Dépait a 6 h. 3o. Les places étant limitées
se presser.
Indien U onze vierde bladzijde met aan
dacht leest, zult U weten waar de mil
lioenen liggen en ook, dat ze in uw bereik
liggen bij de
De uitstap naar Vlissingen Tolland) is in
de beste voorwaarden van stapel geloopen.
Vooi ierst weru de r^is uoor een mooi weder
begunstigd en vervolgens was iedereen tevre
den over den uitslag en het spel door da
rood witten vertoond.
Supporters en spelers vertrokken te zamerj
in twee opgepropte autobussen, rond 7 uur
's morgens, uit Yper en langs B.ug„e, aluts,
Draaibrug, Oostourg, landde het reisgezel
schap te öreskens aan, juist tijdig genoeg om
de ovei zetboot aan de naven te nemen De
overvaart duurde omtrent z5 minuten en ge
schiedde op de boot Koni igin Wilhelmina
die 25oo passagiers kan inschepen, fclij onz;
aankomst ie «lissingen werUen wij opgewacht
door den Heer tfrysse, voorzitter, Vierhout,
secretaris, en enkele bestuursleden van V. C.
Vlissingen, die ons bereidwillig alle noodige
inlichtingen verschaften nopens eetgelegen
heid, match en uitstap. De ontmoeting ging
door om 2 u. 3o hollandsche tud, zoodat er
niet veel tijd overbleef om eens op het ge
mak het uitgestrekt grondgebied van de stad
te bezoeken.
Wat de match zelf betreft, bekennen wij
maar rechtuit dat orze tegenstrevers over een
welgedrild elftal beschikken dat bijzonder in
positie-spel uitmuntte. Men mag stoutmoedig
veiklaren dat er weinig ploegen in reeks A
het spelpeil bereiken dat onze Hollandsche'
gastheeren bezitten. Daarom ook is orze 2 1
nederlaag des te verdienstelijker, omdat ploe
gen zooals S. K. Roeselaere, Middelkerke,
en tal van andere Westvlaamsche clubs ginds
met meerdere dotlscoren verslagen werden.
Aan de rust was het enkel 1 o voor Vlissin-
gen, voorsprong die aangedikt werd na de
rust op mooien kopbal van den centervoor,
VI aar ons tegendoel, door Vanderbauwhede
aangeteekend, was er een van uit het bovenste
schof. DeGhièvre kwam opeens met het leder
naar voren aangerend en gaf rechtstreeks aan
de voorlijn over. Michel volgde den gang van
het leder en in volle vlucht met een mooi
prachtig welgericht schot (zooals een Hol
landsche oud speler uitriep) zat het tegenpuat
in het net. Er vielen alsdan nog er.kele minu
ten te sptleu, doch de stand veranderde niet
meer tot h.t einde. Na nog eenrge glazen
lekker bier of schiedamm kes gedronken te
hebben, was het uur van den terugkeer aan
gebroken. Voorzitter Hrysse (Belg van ge
boorte) beloofde ods de terugmatch voor toe
komende jaar op Sirxendag, en na een tweede'
overvaart werd de terugreis langs Sluis'1
Westcapelle, Heyst, Zeebru^ge, Biugge aan'
gevangen. Vandaar ging het Yperwaarts,
natuurlijk zonder de geDiuikelijke stilstanden
te vergeten en iedereen geraakte thuis tevre
den over den ingerichten uitstap.
Maar nu staan wij voor de nieuwe voetbal
competitie, om de hollandsche sportterm te
gebruiken. Tweede trekt te velde tegen Vyve.
St Baals die verleden seizoen van reeks B.
overkwam. Het Laatste Nieuws schrijft
C. S. Vper St-3aafs. De uitslag van deze ont
moeting lijdt voor niemand twijfel. De rood
witte /perlingen zullen gemakkelijk zegevie
ren. La Derrière Heure vermeldt h_t vol-
gende Le match Ypres St Bavon ne laisse de
doute pour personne, les rouge et blanc
locaux l'emporteront facilcmenc devant l.s
nouveaux promotionnaires. Ewel, wij zijn een
andere meer.ing toegedaan. Vooreerst, omdat
nieuwelingen altiid met een heilig vuur be
zield zijn en steeds willen toonen dat zij zoo
steik zijn als hooger geklasseerde ploegen, en
vervolgens omdat wij juist verleden jaar tegen
Bisseghem (die ook nieuweling was) met
moeite de punten behaald hebben. Het wtze
dus goed vei staan dat onze spelet s hunre taak
niet al te licht opnemen, maar van meet af aan-
doorgeven om zeker den inzet der rartij te
bemachtigen, 's Morgens kiijgen wij als voorr
gerecht de ontmoeting onzer scholieren tegen
de mannetjes van A. A. Moescroen. Iedereen
zal benieuwd zijn om die jonge gasten aan
't werk te zien, te meer dat het optreden van
de scholieren algemeene instemming genoten
heeft Te hopen dat onze kleine voetballers
hun eerste match met eene overwinning mogen
eindigen. Eindelijk hebben wij nog een niet
officieel gedeelte, namelijk Derde Speciaal die
naar Bizet trekt om er tegen de lokale ploeg
een oefeningsmatch te spelen. Verleden jaar
was het 7 t> zal het ditmaal ook zoo wezen.
Aan de specialers dat te verwezenlijken.
NEMO.