West-Nieuwkerke - Auto door trein verrast Excursion d ld Braderie de Lille De Herstellingswerken aan den Kijselsteenweg Waar de millioenen liggen Koloniale Loterij. Ypersche Voetbalkroniek Zie voetbal pronostiekwedstrijd bladz. 6. Leest en verspreidt Het Ypersche Dinsdag laatst, gebeurde hier op de baan Wulverghem West-Nieuwkerke, aan den onbewaakten overweg der ijzerweglijn Waasten Zwijne- bak, een erg ongeval. Deze ijzerweglijn, tijdens den oor log aangelegd, is thans voor het personenvervoer afge schaft en dient enkel en alleen nog voor het verkeer van eenige goederentreinen. Op gemelden dag, rond 9 uur 's morgens, kwam de Heer Gheeraert, 6o jaar oud, reizi ger in lederartikels te Komen- ten-Brielen, per auto langs voornoemde baan gereden in de richting van WestNieuw- kerke, en stak den ijzer weg over toen juist een goederen trein kwam aangestoomd. Naar alle waarschijnlijkheid :zal de autovoerder den in aan tocht zijnde trein niet bemerkt hebben uit oorzaak der zware haag die zich aan den linker kant van den weg bevindt en er grootelijks het zicht belem mert. De auto werd te mid den langs den linkerkant ge; grepen en door de zware locomotief een 85 tal meter ver meegesleurd, zoodat er van het lichte rijtuig nog enkel en alleen een hoop verwrongen ijzer overbleef. De heer Gheeraert werd door den hevigen schok uit zijn auto geslingerd en viel langs het spoor op een afstand van 17 meter van de plaats der botsing. Daar de naphtabak van de auto ontplofte en hetgeen van het voertuig nog overbleef weldra in lichtelaaie stond, was de trein verplicht een eind achteruit te rijden ten einde op zijn beurt niet geteisterd te worden. Dr Ostyn, van West Nieuwkeike, die dade lijk verwittigd werd, kwam tpr plaats den heer Gheeraert, die erg gekneus 1 en voorna mtlijk aan de borst gek wetst was, de noodige zorgen toedienen en bracht hem, gezien zijn zorgwekkenden toestand, na een eerste ver band op zijn wonden gelegd te hebben, naar het hospitaal te Yper. Daar bestatigde men dat de gekwetste verscheidene ribben gebro ken was en ook nog een lich'e schedelorepk had opgtloopen. Thans vernemen wij dat het slachtoffer aan de beterhand is. Men mag zeggen dat de heer Gheeraert waarlijk de dood van dichtbij heeft gezien. In antwoord op het artikel, ons verleden week door een lezer van 't Ypersche ingezondenen on der deze hoofding opgenomen, ontvangen wij van den heer aannemer Beun, volgend schrijven Een sportman, liefhebber van overdrevene snelheid, beweert in voorgaande nummer van Het Ypersche onder dezelfde rubriek, dat de herstellingswerken der Staatsbaan buiten de Rtjselpoort een wereldrekord van langen duur uitmaken en schijnt ook bekommerd te zijn met het toerisme, dat, volgens zijn schrij ven, acht maanden sukkelt om eene schamele kilometer te herkalsijden. Verder voorziet de zelfde naamlooze schrijver dat buiten het te betreuren ongeluk er nog zullen voorvallen met de eerste regens. Zulke onkundige beoordeeling vraagt te recht gewezen te worden. Vooral wat betreft den duur dezer werken, moet worden opgemerkt dat eerst de oude kasseien moeten uitgebroken worden dit om werk te verschaffen aan eene brigade specia listen steenkappers, die van de oude kasseien, kleine steenen maken, moztï.ken genaamd. Deze mozaïtken kunnen niet gelegd worden in eene zuivere zandlaag, maar vergen voor eerst eene fundeering van mager beton, zoo dat het herkalsijden zooals de nuchtere schrijver beweert, nietzoo gewoon weggedaan wordt zooals vóóroorlogsche bestratingen. Ter inlichting weze gezegd dat deze mager beton fundeeringen, volgens voorschriften van lastenboeken, ten minste 10 dagen motten liggen vooraleer de werkelijke kassei werken erop te mogen aanvangen. Als men nu rekening maakt van den aan vangsdatum dezer fundeeiingswerken, 't zij den 28 Juni 1934, dit voor eene oppervlakte van 8000rh2 en men reeds de voltooiing voor ziet voor einde September zoowel van de betonwerken dezer fundeering en de totale herkasseiïng der zelfde oppervlakte, dan kan men reeds oordeelen over de bedrijvigheid dezer werven. Er is dus geen spraak van 8 maanden, zooals de s out moedige schrijver in voiig nummer beweert en de bevotgde over heid, wtlke de kritieker wil inroepen om een einde te stellen aan dit waar misbruik weet meer dan hij wat betreft we:ken en uit- voeri. gsurmynen van dergelijke herstellings werken. Het droevig ongeval, waarbij een der weik- lieden het slachtoffer is geweest eener voet verbrijzeling, is niet de slechte toestand der baan als oorzaak geweest maar wel de on voorzichtigheid van ook een soort rrcorcl- man die met eene duivelsche snelheid door de werven heen vloog, zonder zich ooit te bekommeren, ncch met de aanwezigheid der werklieden, noch met de verwittiging van een rood vaandel het gevaar aanduidende. In geval de k'itirker dezer herstellingswer ken ook wei kt lijk het gebeurde ongeluk ter harte neemt, dan zou hij heilzamer inwerken met scherper en puntiger kritiek te voeren tegen de echte oorzaak der dagelijksche tal rijke ongelukken, namelijk de overdreven snelheid pn persoonlijke onvoorzichtigheid van tal van geltiders Mochte de kritieker eens voor'goed het vlaamsche spreekwoord gedenken choen- maker, blijft bij uwe lerst Beun Daniel. La Ligue des Poilus de France organise pour le Lundi 3 Septembre une excursion a la B aderie de Lille. Les personnes désirar.t accompagnèr peuvent se faire inscrire a l'Höitl du Nord, rue de la Gaie, i.° 65. Prix aller et retour 10 fr. Dépait a 6 h. 3o. Les places étant limitées se presser. Indien U onze vierde bladzijde met aan dacht leest, zult U weten waar de mil lioenen liggen en ook, dat ze in uw bereik liggen bij de De uitstap naar Vlissingen Tolland) is in de beste voorwaarden van stapel geloopen. Vooi ierst weru de r^is uoor een mooi weder begunstigd en vervolgens was iedereen tevre den over den uitslag en het spel door da rood witten vertoond. Supporters en spelers vertrokken te zamerj in twee opgepropte autobussen, rond 7 uur 's morgens, uit Yper en langs B.ug„e, aluts, Draaibrug, Oostourg, landde het reisgezel schap te öreskens aan, juist tijdig genoeg om de ovei zetboot aan de naven te nemen De overvaart duurde omtrent z5 minuten en ge schiedde op de boot Koni igin Wilhelmina die 25oo passagiers kan inschepen, fclij onz; aankomst ie «lissingen werUen wij opgewacht door den Heer tfrysse, voorzitter, Vierhout, secretaris, en enkele bestuursleden van V. C. Vlissingen, die ons bereidwillig alle noodige inlichtingen verschaften nopens eetgelegen heid, match en uitstap. De ontmoeting ging door om 2 u. 3o hollandsche tud, zoodat er niet veel tijd overbleef om eens op het ge mak het uitgestrekt grondgebied van de stad te bezoeken. Wat de match zelf betreft, bekennen wij maar rechtuit dat orze tegenstrevers over een welgedrild elftal beschikken dat bijzonder in positie-spel uitmuntte. Men mag stoutmoedig veiklaren dat er weinig ploegen in reeks A het spelpeil bereiken dat onze Hollandsche' gastheeren bezitten. Daarom ook is orze 2 1 nederlaag des te verdienstelijker, omdat ploe gen zooals S. K. Roeselaere, Middelkerke, en tal van andere Westvlaamsche clubs ginds met meerdere dotlscoren verslagen werden. Aan de rust was het enkel 1 o voor Vlissin- gen, voorsprong die aangedikt werd na de rust op mooien kopbal van den centervoor, VI aar ons tegendoel, door Vanderbauwhede aangeteekend, was er een van uit het bovenste schof. DeGhièvre kwam opeens met het leder naar voren aangerend en gaf rechtstreeks aan de voorlijn over. Michel volgde den gang van het leder en in volle vlucht met een mooi prachtig welgericht schot (zooals een Hol landsche oud speler uitriep) zat het tegenpuat in het net. Er vielen alsdan nog er.kele minu ten te sptleu, doch de stand veranderde niet meer tot h.t einde. Na nog eenrge glazen lekker bier of schiedamm kes gedronken te hebben, was het uur van den terugkeer aan gebroken. Voorzitter Hrysse (Belg van ge boorte) beloofde ods de terugmatch voor toe komende jaar op Sirxendag, en na een tweede' overvaart werd de terugreis langs Sluis'1 Westcapelle, Heyst, Zeebru^ge, Biugge aan' gevangen. Vandaar ging het Yperwaarts, natuurlijk zonder de geDiuikelijke stilstanden te vergeten en iedereen geraakte thuis tevre den over den ingerichten uitstap. Maar nu staan wij voor de nieuwe voetbal competitie, om de hollandsche sportterm te gebruiken. Tweede trekt te velde tegen Vyve. St Baals die verleden seizoen van reeks B. overkwam. Het Laatste Nieuws schrijft C. S. Vper St-3aafs. De uitslag van deze ont moeting lijdt voor niemand twijfel. De rood witte /perlingen zullen gemakkelijk zegevie ren. La Derrière Heure vermeldt h_t vol- gende Le match Ypres St Bavon ne laisse de doute pour personne, les rouge et blanc locaux l'emporteront facilcmenc devant l.s nouveaux promotionnaires. Ewel, wij zijn een andere meer.ing toegedaan. Vooreerst, omdat nieuwelingen altiid met een heilig vuur be zield zijn en steeds willen toonen dat zij zoo steik zijn als hooger geklasseerde ploegen, en vervolgens omdat wij juist verleden jaar tegen Bisseghem (die ook nieuweling was) met moeite de punten behaald hebben. Het wtze dus goed vei staan dat onze spelet s hunre taak niet al te licht opnemen, maar van meet af aan- doorgeven om zeker den inzet der rartij te bemachtigen, 's Morgens kiijgen wij als voorr gerecht de ontmoeting onzer scholieren tegen de mannetjes van A. A. Moescroen. Iedereen zal benieuwd zijn om die jonge gasten aan 't werk te zien, te meer dat het optreden van de scholieren algemeene instemming genoten heeft Te hopen dat onze kleine voetballers hun eerste match met eene overwinning mogen eindigen. Eindelijk hebben wij nog een niet officieel gedeelte, namelijk Derde Speciaal die naar Bizet trekt om er tegen de lokale ploeg een oefeningsmatch te spelen. Verleden jaar was het 7 t> zal het ditmaal ook zoo wezen. Aan de specialers dat te verwezenlijken. NEMO.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1934 | | pagina 3