Hebt Ge uw biljet Koloniale Loterij Algemeen Reglement op de Verkeerspolitie 2 een lengte van meer dan 53o m., zoodat ze thans merkelijk verminderd zijn niettegen staande het verkeer grooter geworden is. Vroeger ook kon de achterhaven nog gebruikt worden, terwijl gansch dit gedeelte nu, sinds de militaire genie erin 1918 een voorloopige brug bouwde die de haven doorsneed, voor de schepen niet meer toegankelijk is. Deze brug zou dus moeten verdwijnen en door een draai- of ophaalbrug dienen vervangen te worden. De haven van Nieuwpoort, die de eenige natuurlijke zeehaven der belgische kust is, heeft ook no* het voordeel het dichtst bij En geland te liggen. De schepen komen er noch tans niet binnen, omdat er tekort is aan aanleg plaats, er voor de handelsschepen gevaar van stranding bestaat, er voor de visschers gemis aan schuilplaats is. Ook de spoor en tramver bindingen met de kaaien zijn erbarmelijk, en de vloikom is aan 't verzanden en totaal on bruikbaar. De sprekers, die warm toegejuicht werden, bewezen verder dat, door de trapsgewijze uit voering der conventie van IQI4> door de verlenging van den kademuur en door de ver- vanging van de Langebrug, de haven van Nieuwpoort in de gelegenheid zou gesteld worden zich te ontwikkelen zooals het be hoort. Nadien werd onder bevoegde leiding een bcz"»"k gebracht aan de haven, waar de aan wezigen zich ter plaats van de noodzakeliik heid der uit te voeren verbeteringswerken konden overtuigen. Na dit bezoek aan de haveninstellingen werd een banket in het stadhuis opgediend, tijdens hetwelk de heer De Brabandere het woord voerde en de verzekering gat dat het Ministerie de noodzakelijkheid van de ver betering en uitbreiding der haven irziet en thans de weiken onderzoekt die moeten ge daan worden. Op de begrooting van 1935 staan voor vijf millioen kredieten ingeschre ven, zoodat de kaaimuren zullen kunnen ver lengd worden zooals noodig blijkt, op voor waarde nochtans dat deze kredieten door de Kamers goedgekeurd worden. Later zal men een tweede sluishoofd bouwen en de noodige werken uitvoeren om de vlotkom als handels dok te kunnen gebruiken. De aanwezige parlementsleden beloofden ten slotte de inschrijving dezer kredieten te steunen en alles te doen wat in hun macht is oplat Nieuwpoort eindelijk ook voldoening zou mogen bekomen. Wij, Ypcrlingen, cie steeds en in alle moge lijke omstandigheden de belangen van Nieuw poort ter harte hebben genomen, ervoor zelfs menigmaal in de bres zijn gesprongen, verheugen ons over de werking die thans te Nieuwpoort opnieuw zoo goed begonnen wordt en wenschen dat zij zoo spoedig moge lijk met den verwachten uitslag moge be kroond wezen. Aan dezen gunstigen uitslag is het thans niet meer toegelaten te twijfelen, immers de heer De Brabandere, die geen ijdele beloften doet en een man is op wien men rekenen mag, staat er borg voor. Zijne merkwaardige verklaring is dan ook ten zeerste verheugend en geruststellend, en geeft ons de verzekering dat, zoo de Kamers zich daartegen niet verzetten, de haven van Nieuwpoort weldra zal verkrijgen hetgeen haar met recht toekomt. Doch wij moeten hier tevens ook or zen spijt uitdrukken dat, in tegenstrijd met wat destijds tusschen den heer burgemeester van Nieuwpoort en overheden van Yper werd overeengekomen, geen enkel onzer afgevaar digden op die vergadering van Zondag laatst werd uitgenoodigd. Het is ook niet zonder eenige teleurstelling dat wij bestatigen dat er daar geen enkel woord gerept werd over de vaart van Yper naar Komen die, moest zij hersteld worden, nochtans de rechtstreeksche en kortste ver binding zou daarstellen van Nieuwpoort met zijn hinterland de nijverheidsstreken van België en Noord Frankrijk. Wel werd er op die vergadering, volgens het verslag dat wij ervan in La Libre Bel gique lezen, gewag gemaakt van het ont werp dat in sommige middens opgevat werd om Dixmude met Rousselare bij middel eener nieuwe vaart te verbinden, doch over Yper, over hetgeen hier bestaat, geen woord. Is het misschien om die reden, om het zoo geteis terd Yper te berooveH van het weinige dat hi' r nog overblijft en andere meer begunstig de steden te bevoordeeligen, dat Yper ge weerd werd Wij durven veronderstellen van neen, al hoewel alles erop schijnt te wijzen dat men te Nieuwpoort vergeet hetgeen hier vreeger, en bijzonderlijk in 1928, door ons in zijn voordeel gedaan werd. De belangen van Nieuwpoort zijn steeds nauw aan die van Yper verbonden geweest. De aardrijkskundige ligging, de ge schiedenis dezer twee steden, en ook nog sommige benamingen zooals Ypersas en Yper- vaart, die te Nieuwpoort in den volksmond ziin bewaard gebleven, bewijzen dit ten over vloede. 't Is dan ook in haar beider voordeel steeds voor die gemeenschappelijke belangen samen te werken. Zooals vroeger zijn wij nog steeds bereid Nieuwpoort in zijn rechtmatig streven te hel pen en bij te staan, maar dan ook moet het zich herinneren dat Yper nog eischen te stel len heeft en namelijk nog het herstel verwacht van de vaart Yper-Komen, die hier bloei en welstand moet brengen en aan Nieuwpoort de verbinding met het binnenland en met het nij verige Noorden van Frankrijk zal verzt keren. Door wederkeerigen steun, door goede ver standhouding en innige samenwerking moeten beide steden er in slagen haar rechtmatige eischen te doen zegevieren. van de 120 miljoen uitgedeeld in 222.440 loten, waarvan 20 van één miljoen elk. Bestel het vandaag nog bij eene bank, een wisselagent of bij het Bestuur der Koloniale Loterij. 56, Gullen vlieslaan, te Brussel, met 100 frank per biljet te storten op post- checkrekening 71.60 en er 2,5o fr. aan toe te voegen voor de aangeteekende verzending. Een enkel biljet kan verschillende loten winnen. Trekking 18 October. Volgens een ministerieel besluit van 5 Juni 1934 is het op Maandag Is October a. s dat de verschillige bepalingen, op enkele kleine uitzonderingen na, van het algemeen reglement op de verkeerspolitie, zooals dit bij koninklijk besluit van 1 Februari werd goedgekeurd, in voege treden. Vanaf den l" October 1934 dus zullen alle weggebru kers, en daardoor worden verstaan de bestuurders van gelijk welke voertuigen, van trek last- of rijdieren en van vee die den openbaren weg gebruiken, zich naar de schikkingen van dit algemeen reglement moe ten voegen, willen zij niet in overtreding ge nomen worden en zich vele moeilijkheden ontsparen. Daar dit algemeen reglement t<_ lang is om hier in zijn geheel overgenomen te worden, moeten wij ons vergenoegen met alleen de bijzonderste bepalingen ervan aan onze lezers mede te deelen. Zijn daarmee speciaal belast 1) De daartoe aangewezen ambtenaars en beambten van den Dienst van het wegverkeer; 2) De ingenieurs en conducteurs van Brug gen en Wegen 3) De ambtenaren en beambten der provin ciale wegdiensten, in werkelijken dienst, behalve de bureelbeambten 4) De kantonniers en andere bedienden aangesteld tot bewaking der openbare wegen 5) De agenten aangesteld tot het bewaken of bedienen der bruggen in een openbaren weg 6) De ambtenaren en beambten van de rechtstreeksche belastingen, douanen en ac- cynzen 7) De officieren, onderofficieren en soldaten der Rijkswacht 8) De ambtenaren en bedienden, belast met de gemeentepolitie. De weggebruikers moeten onmiddellijk ge volg geven aan de vorderingen vandebevoeg de agenten en zich voegen naar de aanwijzing van de verkeersteekens, door de overheid in voege gebracht. Zij moeten blijven stilstaan gedurende den tijd die noodig is am de politie en toezichts- maatregelen te vervullen die krachtens het algemeen reglement op de verkeerspolitie aan de «verheid zijn opgelegd. De weggebruikers die een ongeval veroor zaakt of daartoe aanleiding gegeven hebben, zijn verplicht hun medewerking te verleenen om aan de slachtoffers hulp te bieden, zelfs indien hun geen schuld kan geweten worden. Indien een agent van de overheid het ongeval niet heeft kunnen vaststellen, moet de bestuur der van het voertuig aan de naastbijzijnde politieoverheid of, uiterlijk binnen vier en twintig uren, aan de politieoverheid van zijn woonplaats da.*rvan aangifte doen. De vereischte minimum leeftijd is vastge steld op 1)21 jaar voor de bestuurders van motor voertuigen, dienend voor het vervoer van per sonen onder bezwarenden titel 2) 18 jaar voor de bestuurders van andere motorvoertuigen 3) 16 jaar voor de geleiders van bespannen voertuigen, vqj^trek- of lastdieren en van vee, die zich in d- ebouwde kommen of od een Rijksweg of o een provincialen weg bewe gen. (Deze ;tste bepaling vervat in nr 3 is echter nog iet toepasselijk op 1 October 1934, de daü-n van in voege treding zal eerst later vastg< eld worden) De wegf oruiker van meer dan t5jaar moet voorzien zijn van de identiteitskaart,ingesteld door het koninklijk besluit van 6 Februari 1919, en dezelve op iedere vordering van een bevoegden agent vertoonen. Daarbij moet iedere weggebruiker in staat zijn te besturen, de vereischte lichamelijke hoedanigheid hebben en de noodige kennis en bekwaamheid bezitten. Worden als vorderingen beschouwd 1) Wanneer de weggebruiker in beweging is a) Rechterarm recht opgestoken, beteekent: Opgelet stilhouden in alle richtingen b) Linkerarm horizontaal uitgestrekt, betee kent stilhouden van het verkeer in de rich ting haaks op den uitgestrekten arm c) Linkerarm horizontaal uitgestrekt en rechterarm rechthoekig gebogen, beteekent aanzetten van het verkeer in de open rich tingen d) Slingeren met den rechterarm, beteekent: sneller rijden v e) Rechterhand van boven naar onder be wogen, beteekent trager rijden f) Een enkele fluittoon heeft dezelfde betee- kenis als littera a hierboven. g) Een zeer korte fluittoon, verscheidene malen achter elkaar herhaald, beduidt aan de weggebruikers dat zij een reglementair voor schrift overschrijden. 2) Wanneer de weggebruiker stilstaat, de mondelinge bevelen door een bevoegden agent gegeven. De wegsignalisatie, die door het algemeen reglement op de verkeerspolitie voorzien wordt en overal zal aangebracht worden, be vat de waarschuwingsteekens voor gevaar, de verbods of verplichtingsteekens, de aandui- dingsteekens, de teekens betreffende in uit voering zijnde werken, afwisselende gekleurde seinen en lichtzuilen. 1) De waarschuwingsteekens voor gevaar zijn allen driehoekige platen, met de punt omhoog geplaatst, die met een rooden boord omzoomd zijn en in het middenvlak een of ander zwart geschilderd teeken bevatten dat dan ook, naar gelang het voorgestelde voor werp, een verschillige beteekenis heeft. Een teeken dat twee opeenvolgende heuvels verbeeldt, wil beduiden een uitholling over dwars een Z beteekenteen bocht een kruis beteekent een kruising van wegen een barreel een bewaakten spoorwegover gang een locomotief een onbewaakten spoorwegovergang een uitroepingsteeken een ander gevaar dan door voornoemde tee kens aangegeven. Een driehoek met de punt naar omlaag ge plaatst en zonder eenig opschrift of afbeel ding in het wit middenvlak wil zeggen dat de gevolgde weg secundair wordt en duidt den bestuurder aan dat hij den doorgang moet vrijlaten voor de voertuigen die den weg berijden waarop hij gaat aankomen. 2) De teekens die een verbodsbepaling be duiden zijn cirkelvormig en hebben de vol gende beteekenis a) witte plaat met rooden boord verboden voor alle rij en voertuigen b) roode plaat met in 't midden een hori zontalen witten band verboden toegang of inrij voor alle voertuigen c) roode boord met zwarte auto in het wit Vooreerst wie is er met de uitvoering van dit reglement belast Welke zijn de verplichtingen van de wegge bruikers Wat dient men door vorderingen van de be voegde agenten te verstaan Welke zijn de verkeersteekens en wat bedui den zij

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1934 | | pagina 2