Hebt Ge uw biljet
Koloniale Loterij
Algemeen Reglement
op de Verkeerspolitie
2
een lengte van meer dan 53o m., zoodat ze
thans merkelijk verminderd zijn niettegen
staande het verkeer grooter geworden is.
Vroeger ook kon de achterhaven nog gebruikt
worden, terwijl gansch dit gedeelte nu, sinds
de militaire genie erin 1918 een voorloopige
brug bouwde die de haven doorsneed, voor
de schepen niet meer toegankelijk is. Deze
brug zou dus moeten verdwijnen en door een
draai- of ophaalbrug dienen vervangen te
worden.
De haven van Nieuwpoort, die de eenige
natuurlijke zeehaven der belgische kust is,
heeft ook no* het voordeel het dichtst bij En
geland te liggen. De schepen komen er noch
tans niet binnen, omdat er tekort is aan aanleg
plaats, er voor de handelsschepen gevaar van
stranding bestaat, er voor de visschers gemis
aan schuilplaats is. Ook de spoor en tramver
bindingen met de kaaien zijn erbarmelijk, en
de vloikom is aan 't verzanden en totaal on
bruikbaar.
De sprekers, die warm toegejuicht werden,
bewezen verder dat, door de trapsgewijze uit
voering der conventie van IQI4> door de
verlenging van den kademuur en door de ver-
vanging van de Langebrug, de haven van
Nieuwpoort in de gelegenheid zou gesteld
worden zich te ontwikkelen zooals het be
hoort.
Nadien werd onder bevoegde leiding een
bcz"»"k gebracht aan de haven, waar de aan
wezigen zich ter plaats van de noodzakeliik
heid der uit te voeren verbeteringswerken
konden overtuigen.
Na dit bezoek aan de haveninstellingen
werd een banket in het stadhuis opgediend,
tijdens hetwelk de heer De Brabandere het
woord voerde en de verzekering gat dat het
Ministerie de noodzakelijkheid van de ver
betering en uitbreiding der haven irziet en
thans de weiken onderzoekt die moeten ge
daan worden. Op de begrooting van 1935
staan voor vijf millioen kredieten ingeschre
ven, zoodat de kaaimuren zullen kunnen ver
lengd worden zooals noodig blijkt, op voor
waarde nochtans dat deze kredieten door de
Kamers goedgekeurd worden. Later zal men
een tweede sluishoofd bouwen en de noodige
werken uitvoeren om de vlotkom als handels
dok te kunnen gebruiken.
De aanwezige parlementsleden beloofden
ten slotte de inschrijving dezer kredieten te
steunen en alles te doen wat in hun macht is
oplat Nieuwpoort eindelijk ook voldoening
zou mogen bekomen.
Wij, Ypcrlingen, cie steeds en in alle moge
lijke omstandigheden de belangen van Nieuw
poort ter harte hebben genomen, ervoor zelfs
menigmaal in de bres zijn gesprongen,
verheugen ons over de werking die thans te
Nieuwpoort opnieuw zoo goed begonnen
wordt en wenschen dat zij zoo spoedig moge
lijk met den verwachten uitslag moge be
kroond wezen. Aan dezen gunstigen uitslag is
het thans niet meer toegelaten te twijfelen,
immers de heer De Brabandere, die geen
ijdele beloften doet en een man is op wien
men rekenen mag, staat er borg voor. Zijne
merkwaardige verklaring is dan ook ten
zeerste verheugend en geruststellend, en geeft
ons de verzekering dat, zoo de Kamers zich
daartegen niet verzetten, de haven van
Nieuwpoort weldra zal verkrijgen hetgeen
haar met recht toekomt.
Doch wij moeten hier tevens ook or zen
spijt uitdrukken dat, in tegenstrijd met wat
destijds tusschen den heer burgemeester van
Nieuwpoort en overheden van Yper werd
overeengekomen, geen enkel onzer afgevaar
digden op die vergadering van Zondag laatst
werd uitgenoodigd.
Het is ook niet zonder eenige teleurstelling
dat wij bestatigen dat er daar geen enkel
woord gerept werd over de vaart van Yper
naar Komen die, moest zij hersteld worden,
nochtans de rechtstreeksche en kortste ver
binding zou daarstellen van Nieuwpoort met
zijn hinterland de nijverheidsstreken van
België en Noord Frankrijk.
Wel werd er op die vergadering, volgens
het verslag dat wij ervan in La Libre Bel
gique lezen, gewag gemaakt van het ont
werp dat in sommige middens opgevat werd
om Dixmude met Rousselare bij middel eener
nieuwe vaart te verbinden, doch over Yper,
over hetgeen hier bestaat, geen woord. Is het
misschien om die reden, om het zoo geteis
terd Yper te berooveH van het weinige dat
hi' r nog overblijft en andere meer begunstig
de steden te bevoordeeligen, dat Yper ge
weerd werd
Wij durven veronderstellen van neen, al
hoewel alles erop schijnt te wijzen dat men te
Nieuwpoort vergeet hetgeen hier vreeger, en
bijzonderlijk in 1928, door ons in zijn voordeel
gedaan werd. De belangen van Nieuwpoort
zijn steeds nauw aan die van Yper verbonden
geweest. De aardrijkskundige ligging, de ge
schiedenis dezer twee steden, en ook nog
sommige benamingen zooals Ypersas en Yper-
vaart, die te Nieuwpoort in den volksmond
ziin bewaard gebleven, bewijzen dit ten over
vloede. 't Is dan ook in haar beider voordeel
steeds voor die gemeenschappelijke belangen
samen te werken.
Zooals vroeger zijn wij nog steeds bereid
Nieuwpoort in zijn rechtmatig streven te hel
pen en bij te staan, maar dan ook moet het
zich herinneren dat Yper nog eischen te stel
len heeft en namelijk nog het herstel verwacht
van de vaart Yper-Komen, die hier bloei en
welstand moet brengen en aan Nieuwpoort de
verbinding met het binnenland en met het nij
verige Noorden van Frankrijk zal verzt keren.
Door wederkeerigen steun, door goede ver
standhouding en innige samenwerking moeten
beide steden er in slagen haar rechtmatige
eischen te doen zegevieren.
van de
120 miljoen uitgedeeld in 222.440 loten,
waarvan 20 van één miljoen elk.
Bestel het vandaag nog bij eene bank, een
wisselagent of bij het Bestuur der Koloniale
Loterij. 56, Gullen vlieslaan, te Brussel, met
100 frank per biljet te storten op post-
checkrekening 71.60 en er 2,5o fr. aan toe te
voegen voor de aangeteekende verzending.
Een enkel biljet kan verschillende
loten winnen.
Trekking 18 October.
Volgens een ministerieel besluit van 5 Juni
1934 is het op Maandag Is October a. s
dat de verschillige bepalingen, op enkele
kleine uitzonderingen na, van het algemeen
reglement op de verkeerspolitie, zooals dit
bij koninklijk besluit van 1 Februari werd
goedgekeurd, in voege treden.
Vanaf den l" October 1934 dus zullen alle
weggebru kers, en daardoor worden verstaan
de bestuurders van gelijk welke voertuigen,
van trek last- of rijdieren en van vee die
den openbaren weg gebruiken, zich naar de
schikkingen van dit algemeen reglement moe
ten voegen, willen zij niet in overtreding ge
nomen worden en zich vele moeilijkheden
ontsparen.
Daar dit algemeen reglement t<_ lang is om
hier in zijn geheel overgenomen te worden,
moeten wij ons vergenoegen met alleen de
bijzonderste bepalingen ervan aan onze lezers
mede te deelen.
Zijn daarmee speciaal belast
1) De daartoe aangewezen ambtenaars en
beambten van den Dienst van het wegverkeer;
2) De ingenieurs en conducteurs van Brug
gen en Wegen
3) De ambtenaren en beambten der provin
ciale wegdiensten, in werkelijken dienst,
behalve de bureelbeambten
4) De kantonniers en andere bedienden
aangesteld tot bewaking der openbare wegen
5) De agenten aangesteld tot het bewaken of
bedienen der bruggen in een openbaren weg
6) De ambtenaren en beambten van de
rechtstreeksche belastingen, douanen en ac-
cynzen
7) De officieren, onderofficieren en soldaten
der Rijkswacht
8) De ambtenaren en bedienden, belast met
de gemeentepolitie.
De weggebruikers moeten onmiddellijk ge
volg geven aan de vorderingen vandebevoeg
de agenten en zich voegen naar de aanwijzing
van de verkeersteekens, door de overheid in
voege gebracht.
Zij moeten blijven stilstaan gedurende den
tijd die noodig is am de politie en toezichts-
maatregelen te vervullen die krachtens het
algemeen reglement op de verkeerspolitie aan
de «verheid zijn opgelegd.
De weggebruikers die een ongeval veroor
zaakt of daartoe aanleiding gegeven hebben,
zijn verplicht hun medewerking te verleenen
om aan de slachtoffers hulp te bieden, zelfs
indien hun geen schuld kan geweten worden.
Indien een agent van de overheid het ongeval
niet heeft kunnen vaststellen, moet de bestuur
der van het voertuig aan de naastbijzijnde
politieoverheid of, uiterlijk binnen vier en
twintig uren, aan de politieoverheid van zijn
woonplaats da.*rvan aangifte doen.
De vereischte minimum leeftijd is vastge
steld op
1)21 jaar voor de bestuurders van motor
voertuigen, dienend voor het vervoer van per
sonen onder bezwarenden titel
2) 18 jaar voor de bestuurders van andere
motorvoertuigen
3) 16 jaar voor de geleiders van bespannen
voertuigen, vqj^trek- of lastdieren en van vee,
die zich in d- ebouwde kommen of od een
Rijksweg of o een provincialen weg bewe
gen. (Deze ;tste bepaling vervat in nr 3 is
echter nog iet toepasselijk op 1 October
1934, de daü-n van in voege treding zal eerst
later vastg< eld worden)
De wegf oruiker van meer dan t5jaar moet
voorzien zijn van de identiteitskaart,ingesteld
door het koninklijk besluit van 6 Februari
1919, en dezelve op iedere vordering van
een bevoegden agent vertoonen.
Daarbij moet iedere weggebruiker in staat
zijn te besturen, de vereischte lichamelijke
hoedanigheid hebben en de noodige kennis en
bekwaamheid bezitten.
Worden als vorderingen beschouwd
1) Wanneer de weggebruiker in beweging
is
a) Rechterarm recht opgestoken, beteekent:
Opgelet stilhouden in alle richtingen
b) Linkerarm horizontaal uitgestrekt, betee
kent stilhouden van het verkeer in de rich
ting haaks op den uitgestrekten arm
c) Linkerarm horizontaal uitgestrekt en
rechterarm rechthoekig gebogen, beteekent
aanzetten van het verkeer in de open rich
tingen
d) Slingeren met den rechterarm, beteekent:
sneller rijden v
e) Rechterhand van boven naar onder be
wogen, beteekent trager rijden
f) Een enkele fluittoon heeft dezelfde betee-
kenis als littera a hierboven.
g) Een zeer korte fluittoon, verscheidene
malen achter elkaar herhaald, beduidt aan de
weggebruikers dat zij een reglementair voor
schrift overschrijden.
2) Wanneer de weggebruiker stilstaat, de
mondelinge bevelen door een bevoegden agent
gegeven.
De wegsignalisatie, die door het algemeen
reglement op de verkeerspolitie voorzien
wordt en overal zal aangebracht worden, be
vat de waarschuwingsteekens voor gevaar, de
verbods of verplichtingsteekens, de aandui-
dingsteekens, de teekens betreffende in uit
voering zijnde werken, afwisselende gekleurde
seinen en lichtzuilen.
1) De waarschuwingsteekens voor gevaar
zijn allen driehoekige platen, met de punt
omhoog geplaatst, die met een rooden boord
omzoomd zijn en in het middenvlak een of
ander zwart geschilderd teeken bevatten dat
dan ook, naar gelang het voorgestelde voor
werp, een verschillige beteekenis heeft.
Een teeken dat twee opeenvolgende heuvels
verbeeldt, wil beduiden een uitholling over
dwars een Z beteekenteen bocht een
kruis beteekent een kruising van wegen
een barreel een bewaakten spoorwegover
gang een locomotief een onbewaakten
spoorwegovergang een uitroepingsteeken
een ander gevaar dan door voornoemde tee
kens aangegeven.
Een driehoek met de punt naar omlaag ge
plaatst en zonder eenig opschrift of afbeel
ding in het wit middenvlak wil zeggen dat de
gevolgde weg secundair wordt en duidt den
bestuurder aan dat hij den doorgang moet
vrijlaten voor de voertuigen die den weg
berijden waarop hij gaat aankomen.
2) De teekens die een verbodsbepaling be
duiden zijn cirkelvormig en hebben de vol
gende beteekenis
a) witte plaat met rooden boord verboden
voor alle rij en voertuigen
b) roode plaat met in 't midden een hori
zontalen witten band verboden toegang of
inrij voor alle voertuigen
c) roode boord met zwarte auto in het wit
Vooreerst wie is er met de uitvoering van dit
reglement belast
Welke zijn de verplichtingen van de wegge
bruikers
Wat dient men door vorderingen van de be
voegde agenten te verstaan
Welke zijn de verkeersteekens en wat bedui
den zij