3
Verordening op het Verkeer
Waartoe dienen onze Velobanen
A MITIÉS FliA NC AIS ES
middenvlak verboden voor automobielen
d) zelfde plaat met een moto in 't midden
verboden voor motorrijwielen
e) zelfde plaat in 't midden door een roode
hjn gescheiden, met langs boven een auto en
langs onder een moto verboden doorgang
voor alle motorrijtuigen
f) roode boord met een of ander cijfer,
zooals bv 5 in het wit middenvlak ver
boden voor voertuigen boven een bepaald
gewicht
g) zelfde plaat met cijfer in 't midden doch
met het opschrift non suspendus niet op
veeren in den rooien rand verboden door
garg voor niet opgehangen voertuigen boven
een bepaald aantal ton
h) nogmaals zelfde plaat met het opschrift
excepté autocars uitgezonderd in den
rooden boord verboden voor motorvoertui
gen boven een bepaald gewicht, autocars uit
gezonderd
J) roode rand met zwarte autp en cijfers in
t wit middenvlak verboden voor automo
bleien boven een bepaald aantal ton
j) plaat met rooden boord en een cijfer ge
volgd van km., bv. 3o km., in 't wit midden-
vlak maximum snelheid
k) roode boord met in 't midden twee autos
een roode en een zwarte, nevens elkaar ge
plaatst voorsteken verboden
1) roode boord en een zwart rijwiel in 't wit
middenvlak verboden doorgang voor rijwie
len zonder motor
m) roode boord en het zwart opschrift
excepté circulation locale uitgezonderd
plaatselijk verkeerin 't wit middenvlak
verboden voor alle voertuigen, plaatselijk ver
keer uitgezonderd
roode rand en een bereden paard in
t midden verboden doorgang voor ruiters
o) roode rand en blauw middenvlak met een
schuinsche roode lijn doorstreept station-
neeren verboden
p) zelfde plaat met een opschrift taxis
excepté taxi's uitgezonderd stationneeren
verboden, taxi's uitgezonderd
q) roode rand en een witte S in het blauw
middenvlak beurtelings stationneeren, d w
z. stationneeren toegelaten op de even dagen
aan de zijde der gebouwen met even huisnum
mers en op de oneven dagen aan de zijde van
de gebouwen met oneven npmmers
r) roode rand met de letter P in 't wit mid
denvlik dat door een schuinsche roode lijn
doorstreept is parkeeren verboden
s) roode rand met in 't wit middenvlak een
zwarte lijn de woorden tol-douane schei
dende nadering van een douanepost en des
voorkomend tevens verbod van doorgang zon
der vooraf aan dien post stil te houden
t) roode rand met de letter D in 't wit mid
denvlak dooibarreelen gesloten
3) Ttekens houdende een verplichting tot
uitvoeren
a) cirkelvormige blauwe plaat met kleinen
witten boord en een witte pijl in 't midden
beduidt de verplichte richting aan
b) kleine cirkelvormige blauwe plaat met
een naar links wijzende witte pijl in 't mid
den verplichte richting links langs een vlucht
heuvel
c) dezelfde blauwe en wit omlijste plaat als
onder littera a doch met een rijwiel in 't mid
den verplicht gebruik van het rijwielpad.
De waarschuwingsteekens voor gevaar als
ook de verbods of verplichtingsteekens moe
ten, in de bebouwde kommen, bij het vallen
van den avond verlicht worden.
4) De aanduidingsteekens zijn blauwe recht
hoekige paneelen die dienen om de bestuur
ders van voertuigen alle nuttige aanduidingen
te geven. Zij bete» kenen volgens het opschrift
dat er op vermeld staat rijwielpad, moeilijke
doorgang, de richting naar de een of andere
stad, baan waar slipgevaar bestaat, nabijge
legen hulppost, wegwijzer, plaatsnaam, enz.
Een dubbele pijl links en rechts wijzende
wil zeggen dat de richting in de nabijheid van
een vluchtheuvel facultatief is.
De borden met de opschriften school
hospitaal erz. beduiden voorzichtig
rijden.
5) Wanneer de uitvoering van werken het
wegverkeer belemmert of omleidt, dan wordt
dit aangeduid door de reglementaire cirkel
vormige signalen (witte plaat met rooden
boord of roode plaat met witten band in
't midden) die het verbod van doorgang be
teekenen, en door blauwe borden om de
richting aan te toonen langswaar het verkeer
omgeleid wordt.
6) De gekleurde seinen, al dan niet met
licht, gebruikt om het verkeer afwisselend te
regelen, omvatten de volgende kleuren
1) Rood ter aanduiding van het verplicht
stilhouden
2) Groen ter aanduiding van den vrijen
doorgang.
Het gelijktijdig gebruik van de twee kleu
ren, rood en groen, duidt aan dat de richting
van het verkeer gaat gewijzigd worden en
brengt de verplichting mee om voor de stop-
lijn stil te houden.
Bij gebruik nochtans van naaldseinen, wijst
de naald aan dat de doorgang gesloten of
open is naar gelang zij zich op het rood of op
het groen bevindt.
7) De op de vluchtheuvels aan te brengen
lichtzuilen dragen op den top een oranjegeel
licht. De verlichting van die zuilen moet der
wijze opgevat zijn dat de basis ervan volko
men zichtbaar is voor de gebiuikers.
Om een bijzonder gevaarlijke plaats aan te
wijzen wordt gebruik gemaakt van een oranje
geel flikkerlicht, zichtbaar bij dag als bij
nacht en waarvan het lichtsein om de seconde
herhaald wordt volgens een scherp rhythme
('t Vervolgt).
Benevens het algemeen reglement op het
verkeer, waarvan wij heden beginnen eenige
uittrekse's te geven en dat met t" October
1934, dus Maandag a. s., heel het land door
van kracht wordt, komt er hier te Yper deze
week neg een nieuw gemeentereglement op
het verkeer in voege gebracht te worden,
waarvan wij hieronder insgelijks de verschil
lige artikels overdtukken
Artikel 1. Het is verboden aan alle gerij
toegang te nemen
a) van uit de Kauwekijn en Bollingstraten
tot de Meenenstraat.
tvan uit de Lange Meerschstraat tot de
Boterstraat.
c) van uit de Dixmuidestraat en van uit de
Vandenpeereboomplaats door de Klooster
poort tot de Janseniusstraat.
d) van uit de Janseniusstraat tot de Dix
muidestraat en door de Kloosterpoort tot de
Vandenpeereboomplaats.
e) van uit den Oostkant der R. Colaert
plaats tot de Maloulaan.
f) van uit de Maloulaan tot den Oostkant
der R. Colaertplaats.
Art. 2. Het inrijden van de Rijselstraat
en Neermaikt is van uit de Groote Markt
slechts aan het gerij toegelaten na de ver
plichte draaibeweging rechts van de opge
hoopte schuilplaats gevolgd te hebben.
Art. 3. Het verkeer in- en uit de Boom
gaardstraat is aan het gerij slechts toegelaten
volgens de volgende draaibeweging Boom
gaardstraat, Casselstraat, Rijselstraat en
Neermarkt.
Art. 4 Zijn in verplichte eenige richting:
a) Oost-West (Statiewaarts) ,G. de Stuers
straat. Noordkant der R. Colaertplaats en de
Grachts'raat.
b) West-Oost de Statiestraat.
c) Zuid Noord de Tempelstraat.
d) Noord-Zuid de Blauwe Leliestraat.
Art 5. Het stationneeren der voertuigen
is verboden
a) op min dan 20 meters van kruisingen.
I. Tempel-, Boter» en G. de Stuersstraat.
2 G. de Stuersstraat, Colaertplaats en
Maloulaan.
b) langs de voorlanden der Groote Markt,
Neermarkt en Hallestraat.
c) in de Tempelstraat langs den kant der
pare huisnummers.
d) op de R. Colaertplaats langs de voor
landen aan de zijde der gebouwen.
Art. 6. Het beurtelings stationneeren is
toegelaten inde Meenen- Boter- G. de Stuers-
Dixmuide St Jacobs Lange Thourout- en
Hondstraten, in de Rijselstraat tusschen
Markt en Lombaardstraat en inde Maloulaan.
Art. 7. Het is aan de wielrijders verboden
a) van uit de Bellewaardestraat toegang te
nemen tot de Meenenstraat.
b) fiets te rijden op de binnenwandeling
gelegen
1. tusschen de Statie de Rijselpoort en
de Kalfvaart.
2. lans de Hoog en Laag Wieltje gracht.
Art. 8 De artikels 1, 2, 3 en 4 van de
Politieverordening op het vervoer en het ver
keer van 18 Maart 1922 z jn afgeschaft.
Deze gemeentelijke politieverordening werd
Maandag laatst in stad aangeplakt en treedt
in voege vijf dagen na hare bekendmaking,
't zij dus op Vrijdag 28 September 1934, zoo
dat ze reeds van toepassing is op het oogen-
blik dat ons blad verschjnt.
In princiep zijn wij met dit regit mint
t'akkoord. Het was meer dan noodig dat er,
voor het steeds dtukker wordend vei keer,
hipr in stad iets gedaan wor.de en dit regle-
m mt, alhoewel het nog ver van volmaakt is,
zil er toch machtig toe bijdragen om het ver
keer op talrijke plaatsen veel gemakkelijker
en alleszins minder gevaarlijk te maken. De
ondervinding zal de leemten en gebreken aan-
toonen van die verordening die dan later nog
altij d kan volledigd en verbeterd worden.
Maar hoe wil men dat de menschen dit
reglement naleven zoo er geen signalen ge
plaatst zijn om hen aan het een of ander ver
bod of verplichting, aan deze of gene straat
toepasselijk, te herinneren Niemand kan
zich dit reglement zoo maar in eens in zijn
hoofd prenten, en de zoo verscheidene als
verschillende bepalingen ervan zullen maar
mettertijd, door de gewoonte, bij het volk
indringen. En hier spreken wij nog maar
alleen van de Yperlingen, die het reglement
op de stadsmuren hebben kunnen zien en
ervan dus kennis hebben doch van de vreem
delingen, die hier slechts bij toeval door de
stad rijden, zal men ook van hen de stipte
toepassing van dit reglement eischen zoolang
de noodige seinen niet geplaatst zijn
Indien de politie werkelijk last ontvangen
hetft, en wij vragen het ons benieuwd af, dit
reglement stipt te doen naleven en tegen de
overtreders ervan proces verbaal op te stellen,
dan zijn de verkeersagenten waarlijk te be
klagen en zullen meer dan hun werk hebben
zoolang de reglementaire signalen er riet zija
om de weggebiuikers in te lichten.
Hopen wij dat wij ons omtrent de nadeelige
gevolgen dezer verordening bedriegen, en
vooral dat onverwijld al de noodige verkeers-
signalen zullen geplaatst worden. Dit laatste
alleen is het beste middel om alle moeilijk
heden te vermijden.
Zondag namiddag, rond 4 uur, had een bot
sing plaats tusschen twee auto's op de b--eede
baan van Yper naar Meenen, aan den Zan 1
berg. Men zal zich afvragen hoe zulks mogelijk
is. Een auto reed in de richting van Meenen
en de andere naar Yper. Maar de eene auto
voerder zoowel als de andere moest plaats
daten aan wielrijders, die aan beide kanten der
autobaan twee en twee, zijde aan zijde reden.
Dit ongeval kon 't leven kosten aan de in
gezetenen der auto's. De eene kwam al over
de gracht terecht in de velden. De velorijders,
zonder zich met hunne slachtoffers te bekom
meren, verdwenen al rap klaar bewijs dat
ze zich plichtig bevonden. Inderdaad, daar
ligt van X per tot Meenen een schoone breede
velobaan aan de wielrijders voorbehouden.
Maar neen, deze verkiezende autobaan ge
vaarlijk te maken. Dit is vooral waar tusschen
Gheluwe en Meenen, waar gansche rijen flit
sers den weg versperren.
Mogen wij aan de Rijkswacht vragen een
oog in 't zeil te houden
Dit zal grootelijks medehelpen tot de veilig
heid zoowel van de velorijders als van de
autovoerders.
Le Comité a le plaisir d'annoncer aux mem
bres que les soirées reprendront a vee le mois
d'octobre
Voici le programme pour les premières
fêtes.
10 Octobre Projections et Causerie
sur Ypres par notre Piésident M. Arthur
Butaye.
24 Octobre Soiree de Gala LaTour-
née André Gobert viendra nous donner
Le Locataire du 3"" sur Cour de
S. K. jéröme.
lCk Novembre Bal de 1'Armistice.
PIER, JEF en JAN kunnen gelijk welk
merk op een pak chicorei zetten. Dit is niet
voldoende men moet den naam kennen
van den fabricant. PACHA en haar fabriek
te Halle zijn voor U een waarborg van
hoedanigheid en zuiverheid. 109 Jaren on
dervinding van vader tot zoon.