3 Verordening op het Verkeer Waartoe dienen onze Velobanen A MITIÉS FliA NC AIS ES middenvlak verboden voor automobielen d) zelfde plaat met een moto in 't midden verboden voor motorrijwielen e) zelfde plaat in 't midden door een roode hjn gescheiden, met langs boven een auto en langs onder een moto verboden doorgang voor alle motorrijtuigen f) roode boord met een of ander cijfer, zooals bv 5 in het wit middenvlak ver boden voor voertuigen boven een bepaald gewicht g) zelfde plaat met cijfer in 't midden doch met het opschrift non suspendus niet op veeren in den rooien rand verboden door garg voor niet opgehangen voertuigen boven een bepaald aantal ton h) nogmaals zelfde plaat met het opschrift excepté autocars uitgezonderd in den rooden boord verboden voor motorvoertui gen boven een bepaald gewicht, autocars uit gezonderd J) roode rand met zwarte autp en cijfers in t wit middenvlak verboden voor automo bleien boven een bepaald aantal ton j) plaat met rooden boord en een cijfer ge volgd van km., bv. 3o km., in 't wit midden- vlak maximum snelheid k) roode boord met in 't midden twee autos een roode en een zwarte, nevens elkaar ge plaatst voorsteken verboden 1) roode boord en een zwart rijwiel in 't wit middenvlak verboden doorgang voor rijwie len zonder motor m) roode boord en het zwart opschrift excepté circulation locale uitgezonderd plaatselijk verkeerin 't wit middenvlak verboden voor alle voertuigen, plaatselijk ver keer uitgezonderd roode rand en een bereden paard in t midden verboden doorgang voor ruiters o) roode rand en blauw middenvlak met een schuinsche roode lijn doorstreept station- neeren verboden p) zelfde plaat met een opschrift taxis excepté taxi's uitgezonderd stationneeren verboden, taxi's uitgezonderd q) roode rand en een witte S in het blauw middenvlak beurtelings stationneeren, d w z. stationneeren toegelaten op de even dagen aan de zijde der gebouwen met even huisnum mers en op de oneven dagen aan de zijde van de gebouwen met oneven npmmers r) roode rand met de letter P in 't wit mid denvlik dat door een schuinsche roode lijn doorstreept is parkeeren verboden s) roode rand met in 't wit middenvlak een zwarte lijn de woorden tol-douane schei dende nadering van een douanepost en des voorkomend tevens verbod van doorgang zon der vooraf aan dien post stil te houden t) roode rand met de letter D in 't wit mid denvlak dooibarreelen gesloten 3) Ttekens houdende een verplichting tot uitvoeren a) cirkelvormige blauwe plaat met kleinen witten boord en een witte pijl in 't midden beduidt de verplichte richting aan b) kleine cirkelvormige blauwe plaat met een naar links wijzende witte pijl in 't mid den verplichte richting links langs een vlucht heuvel c) dezelfde blauwe en wit omlijste plaat als onder littera a doch met een rijwiel in 't mid den verplicht gebruik van het rijwielpad. De waarschuwingsteekens voor gevaar als ook de verbods of verplichtingsteekens moe ten, in de bebouwde kommen, bij het vallen van den avond verlicht worden. 4) De aanduidingsteekens zijn blauwe recht hoekige paneelen die dienen om de bestuur ders van voertuigen alle nuttige aanduidingen te geven. Zij bete» kenen volgens het opschrift dat er op vermeld staat rijwielpad, moeilijke doorgang, de richting naar de een of andere stad, baan waar slipgevaar bestaat, nabijge legen hulppost, wegwijzer, plaatsnaam, enz. Een dubbele pijl links en rechts wijzende wil zeggen dat de richting in de nabijheid van een vluchtheuvel facultatief is. De borden met de opschriften school hospitaal erz. beduiden voorzichtig rijden. 5) Wanneer de uitvoering van werken het wegverkeer belemmert of omleidt, dan wordt dit aangeduid door de reglementaire cirkel vormige signalen (witte plaat met rooden boord of roode plaat met witten band in 't midden) die het verbod van doorgang be teekenen, en door blauwe borden om de richting aan te toonen langswaar het verkeer omgeleid wordt. 6) De gekleurde seinen, al dan niet met licht, gebruikt om het verkeer afwisselend te regelen, omvatten de volgende kleuren 1) Rood ter aanduiding van het verplicht stilhouden 2) Groen ter aanduiding van den vrijen doorgang. Het gelijktijdig gebruik van de twee kleu ren, rood en groen, duidt aan dat de richting van het verkeer gaat gewijzigd worden en brengt de verplichting mee om voor de stop- lijn stil te houden. Bij gebruik nochtans van naaldseinen, wijst de naald aan dat de doorgang gesloten of open is naar gelang zij zich op het rood of op het groen bevindt. 7) De op de vluchtheuvels aan te brengen lichtzuilen dragen op den top een oranjegeel licht. De verlichting van die zuilen moet der wijze opgevat zijn dat de basis ervan volko men zichtbaar is voor de gebiuikers. Om een bijzonder gevaarlijke plaats aan te wijzen wordt gebruik gemaakt van een oranje geel flikkerlicht, zichtbaar bij dag als bij nacht en waarvan het lichtsein om de seconde herhaald wordt volgens een scherp rhythme ('t Vervolgt). Benevens het algemeen reglement op het verkeer, waarvan wij heden beginnen eenige uittrekse's te geven en dat met t" October 1934, dus Maandag a. s., heel het land door van kracht wordt, komt er hier te Yper deze week neg een nieuw gemeentereglement op het verkeer in voege gebracht te worden, waarvan wij hieronder insgelijks de verschil lige artikels overdtukken Artikel 1. Het is verboden aan alle gerij toegang te nemen a) van uit de Kauwekijn en Bollingstraten tot de Meenenstraat. tvan uit de Lange Meerschstraat tot de Boterstraat. c) van uit de Dixmuidestraat en van uit de Vandenpeereboomplaats door de Klooster poort tot de Janseniusstraat. d) van uit de Janseniusstraat tot de Dix muidestraat en door de Kloosterpoort tot de Vandenpeereboomplaats. e) van uit den Oostkant der R. Colaert plaats tot de Maloulaan. f) van uit de Maloulaan tot den Oostkant der R. Colaertplaats. Art. 2. Het inrijden van de Rijselstraat en Neermaikt is van uit de Groote Markt slechts aan het gerij toegelaten na de ver plichte draaibeweging rechts van de opge hoopte schuilplaats gevolgd te hebben. Art. 3. Het verkeer in- en uit de Boom gaardstraat is aan het gerij slechts toegelaten volgens de volgende draaibeweging Boom gaardstraat, Casselstraat, Rijselstraat en Neermarkt. Art. 4 Zijn in verplichte eenige richting: a) Oost-West (Statiewaarts) ,G. de Stuers straat. Noordkant der R. Colaertplaats en de Grachts'raat. b) West-Oost de Statiestraat. c) Zuid Noord de Tempelstraat. d) Noord-Zuid de Blauwe Leliestraat. Art 5. Het stationneeren der voertuigen is verboden a) op min dan 20 meters van kruisingen. I. Tempel-, Boter» en G. de Stuersstraat. 2 G. de Stuersstraat, Colaertplaats en Maloulaan. b) langs de voorlanden der Groote Markt, Neermarkt en Hallestraat. c) in de Tempelstraat langs den kant der pare huisnummers. d) op de R. Colaertplaats langs de voor landen aan de zijde der gebouwen. Art. 6. Het beurtelings stationneeren is toegelaten inde Meenen- Boter- G. de Stuers- Dixmuide St Jacobs Lange Thourout- en Hondstraten, in de Rijselstraat tusschen Markt en Lombaardstraat en inde Maloulaan. Art. 7. Het is aan de wielrijders verboden a) van uit de Bellewaardestraat toegang te nemen tot de Meenenstraat. b) fiets te rijden op de binnenwandeling gelegen 1. tusschen de Statie de Rijselpoort en de Kalfvaart. 2. lans de Hoog en Laag Wieltje gracht. Art. 8 De artikels 1, 2, 3 en 4 van de Politieverordening op het vervoer en het ver keer van 18 Maart 1922 z jn afgeschaft. Deze gemeentelijke politieverordening werd Maandag laatst in stad aangeplakt en treedt in voege vijf dagen na hare bekendmaking, 't zij dus op Vrijdag 28 September 1934, zoo dat ze reeds van toepassing is op het oogen- blik dat ons blad verschjnt. In princiep zijn wij met dit regit mint t'akkoord. Het was meer dan noodig dat er, voor het steeds dtukker wordend vei keer, hipr in stad iets gedaan wor.de en dit regle- m mt, alhoewel het nog ver van volmaakt is, zil er toch machtig toe bijdragen om het ver keer op talrijke plaatsen veel gemakkelijker en alleszins minder gevaarlijk te maken. De ondervinding zal de leemten en gebreken aan- toonen van die verordening die dan later nog altij d kan volledigd en verbeterd worden. Maar hoe wil men dat de menschen dit reglement naleven zoo er geen signalen ge plaatst zijn om hen aan het een of ander ver bod of verplichting, aan deze of gene straat toepasselijk, te herinneren Niemand kan zich dit reglement zoo maar in eens in zijn hoofd prenten, en de zoo verscheidene als verschillende bepalingen ervan zullen maar mettertijd, door de gewoonte, bij het volk indringen. En hier spreken wij nog maar alleen van de Yperlingen, die het reglement op de stadsmuren hebben kunnen zien en ervan dus kennis hebben doch van de vreem delingen, die hier slechts bij toeval door de stad rijden, zal men ook van hen de stipte toepassing van dit reglement eischen zoolang de noodige seinen niet geplaatst zijn Indien de politie werkelijk last ontvangen hetft, en wij vragen het ons benieuwd af, dit reglement stipt te doen naleven en tegen de overtreders ervan proces verbaal op te stellen, dan zijn de verkeersagenten waarlijk te be klagen en zullen meer dan hun werk hebben zoolang de reglementaire signalen er riet zija om de weggebiuikers in te lichten. Hopen wij dat wij ons omtrent de nadeelige gevolgen dezer verordening bedriegen, en vooral dat onverwijld al de noodige verkeers- signalen zullen geplaatst worden. Dit laatste alleen is het beste middel om alle moeilijk heden te vermijden. Zondag namiddag, rond 4 uur, had een bot sing plaats tusschen twee auto's op de b--eede baan van Yper naar Meenen, aan den Zan 1 berg. Men zal zich afvragen hoe zulks mogelijk is. Een auto reed in de richting van Meenen en de andere naar Yper. Maar de eene auto voerder zoowel als de andere moest plaats daten aan wielrijders, die aan beide kanten der autobaan twee en twee, zijde aan zijde reden. Dit ongeval kon 't leven kosten aan de in gezetenen der auto's. De eene kwam al over de gracht terecht in de velden. De velorijders, zonder zich met hunne slachtoffers te bekom meren, verdwenen al rap klaar bewijs dat ze zich plichtig bevonden. Inderdaad, daar ligt van X per tot Meenen een schoone breede velobaan aan de wielrijders voorbehouden. Maar neen, deze verkiezende autobaan ge vaarlijk te maken. Dit is vooral waar tusschen Gheluwe en Meenen, waar gansche rijen flit sers den weg versperren. Mogen wij aan de Rijkswacht vragen een oog in 't zeil te houden Dit zal grootelijks medehelpen tot de veilig heid zoowel van de velorijders als van de autovoerders. Le Comité a le plaisir d'annoncer aux mem bres que les soirées reprendront a vee le mois d'octobre Voici le programme pour les premières fêtes. 10 Octobre Projections et Causerie sur Ypres par notre Piésident M. Arthur Butaye. 24 Octobre Soiree de Gala LaTour- née André Gobert viendra nous donner Le Locataire du 3"" sur Cour de S. K. jéröme. lCk Novembre Bal de 1'Armistice. PIER, JEF en JAN kunnen gelijk welk merk op een pak chicorei zetten. Dit is niet voldoende men moet den naam kennen van den fabricant. PACHA en haar fabriek te Halle zijn voor U een waarborg van hoedanigheid en zuiverheid. 109 Jaren on dervinding van vader tot zoon.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1934 | | pagina 3