HET NIEUW UURWERK VAN ONS BELFORT
Inhuldiging dei Kazarne Masschelein
Algemeen Reglement
op de Verkeerspolitie
Eervolle Belooning
Belles Distinctions
Voertuigen (Vervolg)
6) Richtings en snelheidsteekens
Verleden Dinsdag kwam de blijde mare ter
stad dat de Fransche Regeering een onzer
verdienstvolle Vperlingen, den volksvriend
heer Aimé Gruwez, had vereerd met les
palmes d'officier d'académie Dit verheugend
nieuws werd door een afvaardiging van Les
Poilus de France medegedeeld en door de
muzikanten der Harmonie Ypriana, in hunne
herhaling, door een dreunende Marseillaise,
gevolgd van het Nationaal Lied, begroet.
Sedert den oorlog heeft die kranige burger
zich in 't bijzonder ten dienste gesteld der
fransche muzieken en maatschappijen, voor
wat betreft het regelen hunner bezoeken naar
de streek en het verstrekken van allerlei nut
tige inlichtingen. Dank aan zijn toedoen wist
de Harmonie Ypriana menig feest in Noord
Frarkrijk op te luisteren, en het hoog bereikt
peil der beoefende kunst werd er telkens zeer
gewaardeerd. De toegekende onderscheiding
verdient hij dus ten volle en terecht mogen
wij hem een hartelijk en welgemeend proficiat
toesturen.
De Harmonie Ypriana kan deze gelegenheid
niet laten voorbijgaan zonder hem openbaar
te huldigen, en Zondag a. s., om n uur
's morgens, zal zij haren leider, aan zijne
woonst, als bliik van erkentelijkheid, een
serenade aanbieden.
Een afvaardiging der Poilus de France
met vaandel, zal dit feest weten op te luiste
ren. Wij koesteren de hoop dat deze openbare
hulde de vervulling van den wensch van alle
rechtschapene Yperlingen zal wezen.
Yprianist.
Sur la proposition de M. Ie Consul de
France a Ostende, les Palmes d'Officier d'Aca
démie ont été décerr.ées a M. Aimé Gruwez,
président de 1'Harmonie Ypriana.
Nos bien vives félicitations.
A cette occasion 1'Harmonie Ypriana don
nera une Aubade, devant la maison de son
président, demain Dimanche, a li heures du
matin.
Aux concouis de la «Jeune Académie»,
de Paris, plus de i3oo oeuvres ont été soumi
ses a l'app éciation du Jury. Celui ci a décer-
né 355 récompenses aux plus méritants. Notre
concitoyen, M. Alfred Gaimant a pris part
ce concours et s'en est tiré avec beaucoup
de succès. Qu'on en juge
II y avait 5 sections pour la Poésie le
meilleur recueil de poèmes, le meilleur pcème
(sujet libre), le meilleur sonnet, la meilleure
chanson (sans musicjue) et le meilleur poème
a la mémoire du Roi Albert I.
Dans chacune de ces sections, M. Gaimant
a obtenu une mention honorable. II avait
soumis les oeuvres suivantes Caprices (recueil
manuscrii) Carillon^poème), Conseils(sonnet),
Chanson Printantère et Ode au Roi
Nos chaleureuses iélicitations au poète
Yprois
Het is op Zondag 21 October a. s., en niet
op 28* October zooals wij het vroeger bij
misslag schreven, dat de plechtigheid der
inhuldiging van de Kazerne Masschelein te
Antwerpen zal plaats hebben.
£iehier het programma der feestelijkheden
Om lo u Vereeniging der oudstrijders en
hunne families in de Kazerne van het 6*
Linieregiment te Berchem-Antwerpen, Gene
raal Leman straat.
Om io u. 3o Wapenschouwing der troe
pen van het Regiment.
Toewijding der Kazerne aan de nagedach
tenis van Adjudant Massehelein.
Bloemenhulde door de Verbroederingen.
Om io u 45 Plechtige uitreiking van het
Vuurkruis aan de Oudstrijders der 6*, 16* en
26' Linieregimenten.
Bezoek der Kazerne.
Om l3 u. In het Billard Palace Statie
plein te Antwerpen, algemeene vergadering
voor de leden der Verbroedering van het 6e en
2Óe Linieregiment.
Om 14 u. Democratisch banket, waaraan
de ou Jstrijders, hun families en vrienden ver
zocht zijn deel te nemen.
Het nieuw uurwerk, vervaardigd in het
werkhuis van onze stadgenooten, de heeren
Donche vader en zoons, specialisten in kerk
horlogen, is volledig afgewerkt en voor enkele
dagen nog in hun winkel, Dixmu lestraat, ten
toongesteld, waar het door iedereen kosteloos
te bezichiigen is.
Thans is men bezig zijn plaats in het Belfort
voor te bereiden en toekomende week, van
zoodra het voorloopig uurwerk weggenomen
is, zal de nituwe horloge stuk voor stuk naar
boven getrokken worden om er, eens weer in
eengezet, de uurwijzers in beweging te bren
gen en den beiaard te doen spelen.
De nieuwe horloge, die zonder het gewicht
800 kgr. weegt, is een mooi en fijn afgewrocht
stuk dat zijn vervaardigers ter eere strekt. Zij
bevat 3 atzonderlijke raderwerken, namelijk
het uurraderweik of mouvement het uur en
het halfuur slagi aderwerk.
De wielen zijn van bronskoper, de pignons
of tandraderen en de radassen zijn in staal en
alle uit ééi stuk vervaardigd de tanden der
wielen en pignons zijn machinaal gesneden
(fraisées) en hebben een speciale vorm
Het echappement genaamd met rust is
een anker-sys eem het regleer-systeem ervan
is op 1/20 mm. bepaald. De wijzers kunnen
per minuut of halve minuut verspringen.
Binnen het uurwerk is een kleine wijzerplaat
aangebracht die het juiste uur met de buiten
wijzerplaten aangeeft.
De slagwerken zijn a rateau indrrégable
t. t. z. zoodanig geregeld dat de hoi loge, zelfs
al zou zij wegens een niet te voorzien voorval
of breuk verscheidene uren voorts gegaan
hebben zonder het uur te slaan, nooit uit slag
kan geraken.
Het uurwerk bezit eene automatische op
winding a force constante »met electrischen
motoren, zoo er zich geen stroomonderbreking
voordoet die langer dan 12 u. duurt, zal
het nooit moeten opgewonden worden. Im
mers een zeltwe-kendelectrisch apparaat trekt
het gewicht telkens naar boven wanneer het
op een zeker punt gedaald is. In geval van
onderbreking van den electrischen stroom,
kan het uurwerk op eigen kracht nog 12 uren
gaan zonder opgewonden te worden.
Zoo komt ons Belfort volledig in orde.
(Slot)
5) Stuurinrichtingen.
Het s'uurtoestel der motorvoertuigen moet
stevig en te allen tijde in goeden staat van
werking zijn.
De bestuurder van een voertuig, die zijn
richting wijzigen, zijn snelheid verminderen
of stilhouden wil, moet zulks aan de andere
weggebruikers kenbaar maken door een tee-
ken dat meet ophouden zoodra de beweging
uitgevoerd is. Het gebruik van het teeken kan
nochtans in geenen deele de rechten en ver
plichtineen krenken die wettelijk voor de
gebruikers voortvloeien onder meer uit hun
respectievcn stand of uit hun snelheid.
Het richtingsteeken kan overdag gegeven
worden met de hand of door middel van een
geschikt, al dan niet lichtend toestel van
oranjegele kleur op bei e vlakken.
Tusschen het vallen van den avond en het
aanbreken van den dag, wanneer het andere
motorvoertuigen geldt dan motorrijwielen en
rijwielen met hulpmotor, moet gebruik ge
maakt worden van lichtgevende richtingsaan
wijzers, van oranjegele kleur op beide vlak
ken, aangebracht op de voorste helft van het
voertuig. Indien de lengte van het motorvoer
tuig 6 meter overtreft, moet de richtingsaan
wijzing ook aan de achterzijde vau het voer
tuig aangebracht worden.
Het veitragings of stilhoudingsteeken kan
overdag gegeven worden met de hand, met de
zweep, door middel van twee schijven die op
beide vkakken oranjegeel zijn of, zooals voor
de motorvoertuigen, andere dan motorrijwie
len en rijwielen met hulpmotor, van een of
twee oranjegele lichten, aangebracht op het
achtervlak van het voertuig, het eene links,
het andere rechts. In geval er slechts één
licht is, moet het aangebracht worden links op
het achtervlak van het voertuig.
7) Drijfinrichtingen, lawaairook, enz.
De werking der drijfinrichtingen mag geen
oorzaak zijn van gevaar of hinder.
De motorvoertuigen moeten zoo ingericht
zijn dat zij op geen abnormale wijze olie of
brandstofafval laten vallen, het publiek niet
hinderen, de dieren niet verschrikken door
lawaai, en geen rook laten ontsnappen tenzij
op het oogenblik van het in gang zetten van
den motor.
De voertuigen, gedreven door ontploffiags-
motoren. moeten voorzien zijn van een ge-
ruischlooze uitlaatinrichting.
8) Rimmen.
De motorvoertuigen op twee of meer wie
len moeten voorzien zijn of van twee van
elkander onafhankelijke remtoestellen, of van
een remtoestel bewogen door twee van elkaar
onafhankelijke hefboomen in elk geval moet
het een of ander stelsel voldoende doelmatig
en snelwerkend zijn.
De eenige rem of een der remmen moet,
zonder tasschenkomst van den bestuurder,
aangezet kunnen blijven, behalve bij motor--
rijwielen.
Ieder niet z.lfbewegend voertuig op twee
of meer wielen, behalve de kinder-, zieken
en invalidenwagens bewogen door hun be
stuurder. door een anderen persoon of door
een hbr.d, moet voorzien zijn van een rem.
Met de rem moet de bestuurder snel ten min
ste een der wielen kunnen stilleggen bij een
motoiloos rijwiel, ten minste twee wielen,
van voren of van achter, bij de andere voer
tuigen.
De rem is echter bij bespannen voertuigen
of stootwagens niet vereischt in de volgende
gevallen
a) Het voertuig rijdt op een weg zonder
hard wegdek
b) Het voertuig bevindt zich op een wegge
deelte waar de lengtehelling geen drie per
honderd overschrijdt
c) Het bespannen voertuig is tweewielig en
zijn totaal gewicht, lading inbegrepen, be
draagt niet meer dan i.3oo kgr. daarenboven
is het gespan zoo ingericht dat het voertuig
noodzakelijk stilvalt bij het stilhouden van het
trekdier.
De bespannen voertuigen, die wegen berij
den waarvan zij de hellingen niet zonder stil
stand kunnen beklimmen, moeten voorzien
zijn van twee spieblokken die gemakkelijk.