HET YPERSCHE- LA RÉOION D' Zondagrast - Repos domioica' Bijvoegsel Wekeiijkscli Overzicht Amitiés Frangaises 15e Jaargang, N' 30 - 27 October 1934 15e ^nnée, N° 30 - 27 Octobre 1934 Supplément In St- Maar tens Sterfgeval Vrouw Leonie-Eugenie Willekens ZIELMISSEN Les Fourrures Vandevoorde De dramatische gebeurtenissen te Marseille, waar koning Alexander en de heer Barthou de dood bij vonden, en daarop het overlijden van den heer Poincaré, deden eenigszins uit het oog verliezen dat er nog andere zeer bloedige gebeur tenissen aan den gang waren. In Spanje namelijk brak er weer een revolutie uit, waarbij de af schuwelijkste wreedheden gepleegd werden. Niet alleen was het een zeer erge zaak omdat er kwistig omgegaan werd met groot geschut, bom men en mitrailleuzen, maar ook omdat het de partij der hevigste wanorde was die ditmaal op het punt stond te zegevieren, en omdat te dier gelegenheid moord en brand, vergezeld van af schuwelijke martelingen met de grootste on- menschelijkheid gepleegd wierden. De regeering heeft nochtans de bovenhand kunnen halen. Maar er zijn uit dezen toestand nieuwe verwikkelingen ontstaan, die weer an dere beroerende gevolgen kunnen verwekken. De toestand is in dit rumoerig land bijlange niet opgeklaard. Een ander land waar er politieke verwikkelin gen ontstaan, van een anderen aard weliswaar, maar die ook gewichtige gevolgen kunnen na zich slepen, is DuitschlandDat zal misschien verwondering baren Maar 't is heel gewichtig. Over 't algemeen is men overal nu genoeg op de hoogte van al de aanmatigingen die Hitier doet. Alles moet in zijne handen geconcentreerd wor den hij wil baas en meester zijn in alles en over alles. Zelfs op godsdienstig gebied moet en wil hij de opperheer zijn. Zoo heeft hij de pro- testantsche Kerk, die de meerderheid uitmaakt in het Reich, willen nationaliseeren en hij heeft een opperbisschop der nationale Kerk, den heer Müller, doen aanstellen. Maar die heer Müller, heeft het zoover gedreven in den zin hem door Hitier aangeduid, dat hij alle vrijheid uit den weg ruimt. Helaasdat is hem tegengevallen. Eerst heeft hij langs alle kanten protestantsche bisschoppen en dominees moeten afzetten, om dat die menschen de zaak van den godsdienst niet konden laten behandelen als oefeningen van eene gewone maatschappij. En aangezien er geene éénheid bestaat in de protestantsche kerk, ontstond er dan ook scheuring onder de geloovigen, die hun herder wilden volgen. Zoo ver is het thans gekomen dat degenen die tegen M. Müller zijn, talrijker worden dan deze die met hem zijn. Het wordt er waarlijk een gevaar lijke warboel. Thans verklaart men dat Hitier, die zich eerst van kant wilde houden, het gevaar inziet en eene algemeene vergadering zal beleg gen, waar hij eene gewichtige redevoering zal uitspreken en de zaak klaar trekken. Wij zullen wachten In Frankrijk heeft de heer Doumergue besta- tigd dat hij zijne taak niet tot een goed einde kan brengen zonder doorslaande hervormingen aan te brengen in de grondwet. Eene grondige hervorming is er daar werkelijk noodig. Maar de politiek speelt in Frankrijk zulke geweldige rol, dat vele der bestaande partijen er maar niet over kunnen, dat men aan hun oude gewoonten en voorrechten zou raken. En diensvolgens ste ken degenen, die vreezen gekrenkt te worden in de hun toevertrouwde macht, de koppen bij een en maken een hevigen opstand tegen der gelijke veranderingen. De heer Doumergue is echter een zeer ver standig en zeer behendig man, hij is daaren boven omringd van zekere vooraanstaande man nen, die evenals hij de belangen van het land weten hooger te stellen dan de politieke belan gen, en wellicht krijgt hij er alzoo zijn plan door. RIK. Nous voici revenus a la saison des spec tacles. lis sont malheureusement assez rares en ncrtre ville, mais ne les goütons nous pas d'autant mieux ainsi La scciété des A. F. d' Ypres n'a que trois soirées théatrales a pié senter chaque année a ses membres elle sacrifie ainsi dans toute la mesure de ses moyens. C'est déja trop fort beau, et son public, qui accourt toujours nombreux au Vieil Ypres semble apprécier ses efforts. C'est en effet devant une salie comble que la troupe du Théatre Royal du Pare est venue interpréter mercredi soir la distrayante comé die de J-K. Jeióme Le Locataire du 3me sur la Cour Cette pièce, dont la structure est réussie, nous a paru cependant présenter un có ian taisiste assez éionnant, m is qui ne laisse pas toutefois d'êire ingénieux par ia fagon dont le héros est présenté Celui ci s'y distingue par toutes sorlt s de choses extraordinaires II semble doué u'une puissance surnaturelle qui lui permet de transtotmer en un tournemain Ls iniLidus peu reluisants qui l'entourent ceux ci vort jusqu'a Le reconnaitre par sa voix notamment. sans l'avoir jamais vu ni entendu On se demande si, pour être d'ac cord avec la pensée de l'auteur, il faut consi dérer que le personnage est simplement humain, ou voir plutót en lui le Christ réin- carné nous ne cachons pas qu'une telle fic tion, qui présenterait quelque chose de trop fabuleux, ne nous séduirait point. Pourtant, si nous considérons ce mysté ieux intervenant comme homme, nous ne pouvons admettre facilement que l'oeuvre de bien accomplie par lui sera durable. Bien vite hélas 1 croyons nous, après une si courte fascination, les per sonnages it fluencés doivent retomber dans leur imperfection 1 II y a cependant une chose que l'auteur semble avoir voulu nous suggérer c'est de rtchercher dans le prochain comme l'a fait l'énigmatique locataire de Miss Sharpe les qualités qu'il a toujours a coté de ses défauts. Le jour oü nous aurons acquis la vertu de juger notre entourage moins souvent par ceux ci, mais plutót par celles la, le monde sera déja devenu beaucoup meilleur 1 L'oeuvre de J -K. Jeróme présente done un có utile en même temps qu'une action fort agréable, qui paraissent d'ailleurs avoir bien plu aux spectateurs de mercredi. A ce sujet il convient de dire que son interprétation n'eüt pu supporter la médiocrité elle a heureuse- ment été jouée chez nous par une troupe d'ar tistes consommés. Malgré sa curieuse origi nalité et son adaptation plus particulière peut être k la mentalité du spectateur anglais qu'a la nötre, cette pièce traduite est sans doute appelée a obtenir de beaux succès eet hiver avec la troupe du Théatre Royal du Pare, si celle ci reste composée comme elle l'a été pour notre scène. R. D. Les membres des Amitiés Frangaises sont priésde prendre part en grand nombre au pieux cortège qui honorera rios défenseurs tombés au Front, jeudi prochain, i novembre, le jour de la Toussaint. Réunion a io.3o h au Régina, rassemble- ment sur la Grand'Place auteur du drapeau a 10.45 h., dans le cortège. Au retour ducimetière, halte au local, Hotel Ypriana. Le Président, Arth. Eutaye, avocat. Het feest van Christus'Koningschap zal plechtig gevierd worden, op Zondag 28" Octoberin St-Maartenskerk te 10 u. plech tige hoogmis met feestpredicatie. Op Allerheiligen wordt de Hoogmis gece lebreerd omgy. u., te 4 u. 's namiddags Sol. Vespers en Lof. 's Avonds, te 6 u. plechtig officie der overledenen. Op Allerzielendag, te 9 u. Sol. jaargetijde voor de overledenen der Parochie. Aan de Offerande zullen gedachtenissen uitgedeeld worden.'s Avonds, te 6y» u. plechtig Lof en oefening van den H. Kruisweg. De Apotheek van Mr SNOECK, Groote Markt, is open op Zoodag 28 October, en deze van Mr HOUTEKIER, Meenenstraat, op Donderdag 1 November, Allerheiligen Heer Telesphore Pottillius Vrouw Weduwe Henri Willekens-Hosten Vrouw Weduwe Charles-Louis Pottillius-Everaert De familiën Willekens, Pottillius, Hosten en Everaert, melden het afsterven van hunne teergeliefde echtgenoote, dochter, schoondochter, overschoondochteren bloedverwante Echtgenoote van Heer Telesphore POTTILLIUS geboren te Alveringhetn, den 1 Juli 1896 en godvruchtig overleden in O. L.Vr. Hospitaal teYper.den 14 October 1934. De vrienden en kennissen die, bij vergetelheid, geen doods bericht zouden ontvangen hebben, worden verzocht het hier- bovengaande als dusdanig te aanzien. Vlamertinghe, Statieplaats. Vrienden en kennissen worden ui'genoodigd de ZIEL vi IS bij te wonen die zal gezongen worden op Zondag 28 Octorber, om 8 v. u., in St Maaitei.s kerk, tot zielelafenis van Heer en Vrouw Auguste NOTEBAERT. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELM'S bij te wonen die zal gezongen worden op Zondag 28 October, om 8 1/2 uur, in St Pieterskerk, tot zielelatenis vau Heer Gustaaf WENES zoon van Hr Joseph en Vw Julia Debrouwer. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gelezen worden op Zondag 28 October, om u y. u., in St Maartens Kathedraal, tot zielelafenis van Heer Isidore SPILLEBOUDT. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bii te wonen die zal gezongen worden op Donderdag 1 November (Aller heiligen), om 7 1/2 u., in St Jacooskerk, tot zielelafenis van Hr en Vw Gustave BAILLIEVIER en kinders Oscar en Ida. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS Dij te wonen die zal gezongen worden op Donderdag 1 November, om 8 uur, in St Niklaaskerk, tot zielelafenis van Hr en Vw Alphonse LATOUR-BAEYEN en Zoon Jules. Vrieuden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gelezen worden op Donderdag 1 November, om 8y»u., in St-Maartenskerk, tot zielelafenis van Heer Jules PLATTE AU Kloosterpoort, 1. Les amis et connaissances sont priés d'as- sister a la MESSE DE RFQUIEM qui sera célébiée le Jeudi 1 Novembre, a 8 y. h en l'église St-Martin, pour le repos de l'ame de Monsieur Jules PLATTE AU Cloitre St-Martin, 1. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Donderdag 1 November, om 9 u in de kerk der EE. PP. Carmelieten, Mondstraat, tot zielelafenis van Mijnheer en Mevrouw VAN WINSEN en Zoon Alfred. Vous ètes priés a'assister a l'OBIT qui sera célébié, le Jour de la Toussaint, en l'église de Saint Nicolas, a 9 heures, pour le repos de l'ame de Monsieur Jean GOUSSAERT Époux de Dame Sylvie Vallaeys. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Vrydag 2 November, om 8y»u., in St Pieterskerk, tot zielelafenis van Vrouw Ludovica BENOOT Echtgenoote van Heer Jules Vanraes. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de SOLEMNEELE ZIELMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Zondag 4 No vember, om 8 1/2 uur, in St Jacobskerk, tot zielelafenis van Madame DEVOS - DEWANCKEL Vriendenen kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Zondag 4 November, om 8 1/2 uur, in St-Maartenskerk, tot zielelatenis van Heer Hector LAMMERS Bruggesteen weg. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gelezen worden op Zondag 4 November, om 11 1/2 uur, in St Maartenskerk, tot zielelafenis der Overleden Leden van den Beenhouwersbond Yper en Omliggende. sont reconnues pour Ia qualité Elles sont les plus économiques 11

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1934 | | pagina 11