Onze Scheepvaart
Vandevoorde's Pelsen
Mijnheer de Minister Forthomme,
dwingt dit eene gebaar niet noodzake
lijker wijze ook het andere te doen
Toeristische Kroniek
Begrooticg Toeristische Propaganda
Manifestation Mass (heltin
Een ontzaglijke Verheffing van schilden
Er werd ons gezegd dat er voor het oogen-
blik geen middel is kredieten te bekomen
voor het herstel der vaait Yper-Komen,
drch zonder twijfel vernemen wij een dezer
dagen dat men er wel dadelijk heeft kun
nen vinden voor het volgende werk
De Brabantsche Nationale Vaart
Men herinnert zich dat, op het initiatief
en onder het voorzitterschap van den heer
senator Huisman van den Nest, voorzitter
van de Maatschappij van het Kanaal en der
instellingen voor Brussel Zeehaven, de sena
toren en volksvertegenwoordigers van Bra
bant, Henegouw en Limburg, zonder onder
scheid van partij, dringende stappen hadden
aangewend om van de regeering de verwezen
lijking te bekomen van het Brabantsch kanaal,
dat het zeevaartkanaal van Brussel met het
Albertkanaal moet verbinden.
Deze pogingen komen met een goeden
uitslag bekroond te worden. De heer For
thomme, minister van Openbare Werken,
heeft de oplichting besloten van een tech
nische commissie, gelast met de stuiie der
menigvuldige vraagstukken die met de ver
wezenlijking van dit belangrijk werk in ver
band staan.
Werden als leden dezer commissie be
noemd MM de Brabandere, algtmeene
bestuurder der Waterwegen bij het ministerie
van Openbare Werken Lens Marcel, inge
nieur bestuurder der werken van de stad
Leuven Prévost, ingenieur en hoofdbestuur
der van den technischen dienst der provincie
Brabant Wu th, hoofdingenieur der stad
Brussel Zone, algemeene bestuurder der
Naamlooze Vennootschap der Vaart en der
instellingen voor Brussel-Zeehaven
Ziedaar, vrienden lezers, hoe Brussel zich
gereed maakt zich de kredieten van de be
grooting der groote werken toe te eigenen
van zoodra er beschikbaar zullen worden.
Nationaal Natuurlijk, van zoodra het
Brussel, de bevoorrechte, geldt is alles natio
naai Maar onze stad, onze streek, onze
vaarten, onze Yzer, dit alles wordt maar
nationaal den dag dat het er op aan komt
voor het heil vas het vaderland geslachtofferd
te worden.
En de brave menschen onz< r streek, die
maargoed is om op nationale wijze ver
woest te worden, zullen kunnen bestatigen
dat de moeilijkheden der natuur ginder, op
deze Brabantsche nationale vaart, zooals te
Eygenbilsen en elders, voor de techniek on
zer ingenieu' s en onzer aannemers niet zullen
bestaan.
In die sombere dagen van einde October en
begin November, komen de namen van de
Yzer en van Yper op de lippen van velen
terug. Welke groote namen toen 1 Maar
welke armzalige, kleine werkdvjkheden nu 1
En in die dagen hne pijnlijk drukt op ons
het onverdiend verval niet waaronder onze
stad te Inden heeft 1
Ook, zullen allen die de dood van Yper, zijn
verbanning en zijn heropbouw beleefd heb
ben, tot het einde toe voorts werken en strij
den opdat hunne arme stad de plaats zou mo
gen bekomen waardig van haar grooten naam.
Dit is een plicht aan denwelken het hen ver
boden is zich te onttrekken, het is een taak
die zij onmogelijk onvoltooid kunnen laten.
Zonderling samentreflen het is de minister
Albert Devèze. een Ypersch kind die
aan de bevolking onzer grensstreken van het
Oosten de middelen geeft om zich tegen al de
gruwelijkheden van een dreigenden inval te
verdedigen en die haar de zekerheid ver
schaft.
En het is de heer Forthomme een inwo
ner der stad Verviers, een kind van dit
uiterste Oosten, die voor het oogenblik.als
minister, dezen is van wien de terugkeer te
Yper en in de verwoeste streek afhangt van
den bloei die hier door den laatsten
inval verloren werd.
uit alle andere kennelijk
aan de kwaliteit
Men koopt ze voor 't PROFIJT
Door plaatsgebrek hebben wij deze rubriek
verscheidene weken moeten verschuiven. Thans
geven wij de beweging der scheepvaart te Yper
vanaf 10 Oogst tot heden. En dit overzicht van
onze scheepvaart, loopende over een termijn
van nagenoeg drie maanden, is er te welspreken
der om.
Zoo ziet men dat de scheepvaart gedurende de
maanden Oogst en September, tengevolge van
de schaarschheid aan water in het benedenpand
der vaart Yper-Yzer en in de Yzer zelf, omtrent
gansch heeft stilgelegen. Slechts schepen met
ladingen van 30 tot hoogstens 50 ton konden
ten prijze van welke moeilijkhedenonze
kaai bereiken. Het spreekt van zelf dat het
vervoer per water van dergelijke ladingen noch
voor de schippers noch voor de bevrachters
winstgevend is.
Van zoodra echter het waterpeil gestegen is
einde September werd de Yzer langs het
kanaal van Plasschendaele met water gevoed
neemt ook de scheepvaart op de vaart Yper-Yzer
terug toe. Dit is het beste bewijs dat de scheep
vaart zich hier- kan ontwikkelen en daadwerke
lijk ontwikkelt van zoodra de omstandigheden
het toelaten en dit niettegenstaande al de
moeilijkheden en de onzekerheid waarmede de
bevrachters af te rekenen hebben.
Hoe oneindig gunstiger zou de toestand voor
deze ontwikkeling onzer scheepvaart niet zijn,
moest het waterpeil jaar in jaar uit, zooals op
de vaart Ooighem-Roeselaere en de vaart van
Bossuyt, op een normale hoogte kunnen gehou
den worden
De eenige mogelijke en voldoende oplossing
aan dit vraagstuk ligt in de verbinding van Yper
met de Leie, die met haar overvloedige waters
het waterpeil in gansch het vaarten complex
van de Yzer kom zou kunnen regelen.
Beweging der Scheepvaart te Yper
Binnengevaren
Vrijdag 10 Oogst, de André (schipper
De Bceuf) met 20 ton beurtgoed voor verschei-
denen.
Maandag 13, de Deux Frères (schipper La
Haye) met 50 ton hout voor M. Ver gracht te
Yper.
Donderdag 16, de Victor (schipper Clarys)
met 50 ton hout voor M. Schmidt te Yper.
Vrijdag 17, de André (schipper De Bceuf)
met 10 ton beurtgoed voor verscheidenen.
Vrijdag 24, de «André», (schipper De Bceuf)
mét 15 ton beurtgoed voor verscheidenen.
Zaterdag 1 September, de André (schipper
De Boeuf) met 10 ton beurtgoed voor verschei
denen.
Vrijdag 7, idem met 35 ton beurtgoed voor
verscheidenen.
Woensdag 12, de Jeune Frangois (schipper
Pelleman) met 60 ton hout voor M. René
Schmidt te Yper.
Vrijdag 14, de André (schipper De Boeuf)
met 20 ton beurtgoed voor verscheidenen.
Vrijdag 21, de André (schipper De Boeuf)
met 25 ton beurtgoed voor verscheidenen.
Donderdag 27, de Jonge Charles (schipper
Cassier) met 58 ton kolen voor M. Degeest te
Yper.
Vrijdag 28, de André (schipper De Bceuf)
met 20 ton beurtgoed voor verscheidenen.
Dinsdag 2 October, de Gilbert(schipper
De Mey) met 80 ton kolen voor M. De Geest
te Yper.
Donderdag 4, de Marie-Jeanne(schipper
Bormans) met 100 ton graan voor M. Vandeputte
te Yper.
Vrijdag 5 October, de André (schipper De
Boeuf) met 25 ton beurtgoed voor verscheidenen.
Dinsdag 9, de Marie(schipper Tas) met
125 ton maïs voor M. Vandeputte te Yper.
Woensdag 10, de Louise(schipper Troch)
met 90 ton graan voor M. Vandevelde te Yper.
Maandag 15, de Julia (schipper De Dobbe-
laere) met 115 ton graan voor M. Vandeputte
te Yper de Mathilde(schipper Hoogman)
met 105 ton graan voor MM. Blootacker en Ver-
meersch te Yper de Marie-Elise(schipper
Vandewalle) met 100 ton maïs voor M. Vande
putte te Yper de P.E.M. (schipper De Bock)
met 100 ton graan voor M. Hollebeke te Yper.
Woensdag 17, de «Perle», (schipper Osselaere)
met 100 ton maïs voor M. Vandeputte te Yper.
Vrijdag 19, de «André», (schipper De Boeuf)
met 32 ton beurtgoed voor verscheidenen.
Maandag 22, de Maria(schipper Vanhe
melrijk) met 100 ton graan voor M. Vandeputte
te Yper.
Dinsdag 23, de Gulden Vlies (schipper
Vannieuwenhuize) met 125 ton kolen voor M.
Degeest te Yper.
Vrijdag 26, de André (schipper De Bceuf)
met 7 ton beurtgoed voor verscheidenen.
Zaterdag 27, de Esperenza I(schipper
Bouvaer) met 100 ton maïs voor MM. Blootacker
en Vermeersch te Yper.
Maandag 29, de «Jeannette», (schipper Bijl),
tot Boesinghe, met 100 ton vetten voor M. De-
craemer te Boesinghe.
Dinsdag 30, de Adèle(schipper Vanden
Abeele) met 103 ton kolen voor M. Vanover-
berghe te Langemarck.
Weggevaren
Zaterdag 11 Oogst, de André (schipper De
Boeuf) met 8 ton beurtgoed.
Zaterdag 17, de André (schipper De Bceuf)
met 10 ton beurtgoed.
Vrijdag 24, de Victor(schipper Clarys)
bevracht met 44 ton baksteen door de Brique-
teries Yproises
Woensdag 12 September, de Victor (schip
per Clarys) bevracht met 34 ton baksteen door
de Briqueteries Yproises
Zaterdag 15, de André (schipper De Bceuf)
met 15 ton beurtgoed.
Dinsdag 25, de Victor(schipper Clarys)
bevracht met 46 ton baksteen door de Brique
teries Yproises
Donderdag 27, de Active(schipper Vande
Berghe) met 42 ton baksteen van de Briquete
ries Yproises
Zaterdag 6 October, de André(schipper
De Boeuf) met 20 ton beurtgoed de Active
(schipper Vande Berghe) met 80 ton baksteen
van de Briqueteries Yproises
Woensdag 10 October, de Marie - Jeanne
(schipper Bormans) bevracht met 67 ton oud
ijzer door de We Vandamme van Yper.
Zaterdag 20 October, de André(schipper
De Boeuf) met 20 ton beurtgoed.
VEHBLIJPTAK8
Naar wij in Het Laatste Nieuws lezen,
zal te Brussel, ter gelegenheid van de tentoon
stelling van g35, de verblijftaks worden afge-
tchaft. Het blad voegt er bij dat dezelfde
maatregel aan de kust worcii overwogen in
enkele plaatsen waar nog geen beslissing
werd getroffen. Te Blankenberge r.l is zij
reeds afgeschaft. Te Oostende en te Km kke
is de strijd hevig lusschen voor en tegenstan
ders. Uit de b< s'e bron vernemen wij dat ze
te leper, met ingang van i Januari ig35, oc k
zal worden afgeschaft. Wij juichen dez^n
maatregel toe
Iedereen te leper is het eens over het feit
dat onze stad ecu ïuim aandeel heeft in de
toeris'ische bezoeken in België onze hande
laars wettn dit best en zullen dan ook elke
beslissing waardeeren welke de toeristische
propaganda ten goede komt. Wat doet het
staos jesluur echter in dezen Aan de Vereeni-
ging voor Vreemdi lingenverkeer van leper
geeft zij iooo fr. 's jaars en aan de Vereeni-
ging De Westvlaamsche Bergen dezelfde
som. Wij willen hier een lans brtken voor de
werking dezer propaganda cornité's tn uitroe
pen dat dit beslist te weinig is opdat zij
hunne taak goed zou len volbrengen. De
vereenigingen tot bevordering van het vreem-
delirgen'oezoek hebben doorgaans een lastige
taak, die zij daarbij met nauwgezetheid en
zonder welkdanige vergoeding ook, vervullen.
Aan de gemeentebesturen ernstig te onder
zoeken hoe en in welke mate zij het werk
dier comité's financieel beter kunnen steunen.
Nous devons a l'obligeance de Monsieur
le Colonel Mory, du 6* de ligne, et du lieute
nant porte drapeau, M. Libert, du même régi
ment, d'avoir pu tenseigner nos concitoyens
sur h s cérémonies qui se sont cïéroulées a
An veis, a la Caserne Masschelein, en l'hon
neur de notre jeune concitoyen feu Monsieur
Charles Masschelein, adjudant- patrouilleur 4
ce régiment, un de nos plus purs héros de la
grande guerre.
La Région d'Vpres tient a re-mercier
tout particulièrement M. le Colonel Mory
et M. le lieutenant Libert de leur si bien-
veillante intervention.
dit was het schouwspel wanneer de Minister
van Binnenlandsche Zaken, in ig33, een ont
werp opmiek opdat de dwaze wet op de
chicorei aan de fabrikanten niet meer zou toe
laten water te verkoopen voor chicorei.
PACHA, kampioen der droge chicorei, was
de eenige die dit nieuw ontwerp verdedigde»