Onze Scheepvaart Vandevoorde's Pelsen Mijnheer de Minister Forthomme, dwingt dit eene gebaar niet noodzake lijker wijze ook het andere te doen Toeristische Kroniek Begrooticg Toeristische Propaganda Manifestation Mass (heltin Een ontzaglijke Verheffing van schilden Er werd ons gezegd dat er voor het oogen- blik geen middel is kredieten te bekomen voor het herstel der vaait Yper-Komen, drch zonder twijfel vernemen wij een dezer dagen dat men er wel dadelijk heeft kun nen vinden voor het volgende werk De Brabantsche Nationale Vaart Men herinnert zich dat, op het initiatief en onder het voorzitterschap van den heer senator Huisman van den Nest, voorzitter van de Maatschappij van het Kanaal en der instellingen voor Brussel Zeehaven, de sena toren en volksvertegenwoordigers van Bra bant, Henegouw en Limburg, zonder onder scheid van partij, dringende stappen hadden aangewend om van de regeering de verwezen lijking te bekomen van het Brabantsch kanaal, dat het zeevaartkanaal van Brussel met het Albertkanaal moet verbinden. Deze pogingen komen met een goeden uitslag bekroond te worden. De heer For thomme, minister van Openbare Werken, heeft de oplichting besloten van een tech nische commissie, gelast met de stuiie der menigvuldige vraagstukken die met de ver wezenlijking van dit belangrijk werk in ver band staan. Werden als leden dezer commissie be noemd MM de Brabandere, algtmeene bestuurder der Waterwegen bij het ministerie van Openbare Werken Lens Marcel, inge nieur bestuurder der werken van de stad Leuven Prévost, ingenieur en hoofdbestuur der van den technischen dienst der provincie Brabant Wu th, hoofdingenieur der stad Brussel Zone, algemeene bestuurder der Naamlooze Vennootschap der Vaart en der instellingen voor Brussel-Zeehaven Ziedaar, vrienden lezers, hoe Brussel zich gereed maakt zich de kredieten van de be grooting der groote werken toe te eigenen van zoodra er beschikbaar zullen worden. Nationaal Natuurlijk, van zoodra het Brussel, de bevoorrechte, geldt is alles natio naai Maar onze stad, onze streek, onze vaarten, onze Yzer, dit alles wordt maar nationaal den dag dat het er op aan komt voor het heil vas het vaderland geslachtofferd te worden. En de brave menschen onz< r streek, die maargoed is om op nationale wijze ver woest te worden, zullen kunnen bestatigen dat de moeilijkheden der natuur ginder, op deze Brabantsche nationale vaart, zooals te Eygenbilsen en elders, voor de techniek on zer ingenieu' s en onzer aannemers niet zullen bestaan. In die sombere dagen van einde October en begin November, komen de namen van de Yzer en van Yper op de lippen van velen terug. Welke groote namen toen 1 Maar welke armzalige, kleine werkdvjkheden nu 1 En in die dagen hne pijnlijk drukt op ons het onverdiend verval niet waaronder onze stad te Inden heeft 1 Ook, zullen allen die de dood van Yper, zijn verbanning en zijn heropbouw beleefd heb ben, tot het einde toe voorts werken en strij den opdat hunne arme stad de plaats zou mo gen bekomen waardig van haar grooten naam. Dit is een plicht aan denwelken het hen ver boden is zich te onttrekken, het is een taak die zij onmogelijk onvoltooid kunnen laten. Zonderling samentreflen het is de minister Albert Devèze. een Ypersch kind die aan de bevolking onzer grensstreken van het Oosten de middelen geeft om zich tegen al de gruwelijkheden van een dreigenden inval te verdedigen en die haar de zekerheid ver schaft. En het is de heer Forthomme een inwo ner der stad Verviers, een kind van dit uiterste Oosten, die voor het oogenblik.als minister, dezen is van wien de terugkeer te Yper en in de verwoeste streek afhangt van den bloei die hier door den laatsten inval verloren werd. uit alle andere kennelijk aan de kwaliteit Men koopt ze voor 't PROFIJT Door plaatsgebrek hebben wij deze rubriek verscheidene weken moeten verschuiven. Thans geven wij de beweging der scheepvaart te Yper vanaf 10 Oogst tot heden. En dit overzicht van onze scheepvaart, loopende over een termijn van nagenoeg drie maanden, is er te welspreken der om. Zoo ziet men dat de scheepvaart gedurende de maanden Oogst en September, tengevolge van de schaarschheid aan water in het benedenpand der vaart Yper-Yzer en in de Yzer zelf, omtrent gansch heeft stilgelegen. Slechts schepen met ladingen van 30 tot hoogstens 50 ton konden ten prijze van welke moeilijkhedenonze kaai bereiken. Het spreekt van zelf dat het vervoer per water van dergelijke ladingen noch voor de schippers noch voor de bevrachters winstgevend is. Van zoodra echter het waterpeil gestegen is einde September werd de Yzer langs het kanaal van Plasschendaele met water gevoed neemt ook de scheepvaart op de vaart Yper-Yzer terug toe. Dit is het beste bewijs dat de scheep vaart zich hier- kan ontwikkelen en daadwerke lijk ontwikkelt van zoodra de omstandigheden het toelaten en dit niettegenstaande al de moeilijkheden en de onzekerheid waarmede de bevrachters af te rekenen hebben. Hoe oneindig gunstiger zou de toestand voor deze ontwikkeling onzer scheepvaart niet zijn, moest het waterpeil jaar in jaar uit, zooals op de vaart Ooighem-Roeselaere en de vaart van Bossuyt, op een normale hoogte kunnen gehou den worden De eenige mogelijke en voldoende oplossing aan dit vraagstuk ligt in de verbinding van Yper met de Leie, die met haar overvloedige waters het waterpeil in gansch het vaarten complex van de Yzer kom zou kunnen regelen. Beweging der Scheepvaart te Yper Binnengevaren Vrijdag 10 Oogst, de André (schipper De Bceuf) met 20 ton beurtgoed voor verschei- denen. Maandag 13, de Deux Frères (schipper La Haye) met 50 ton hout voor M. Ver gracht te Yper. Donderdag 16, de Victor (schipper Clarys) met 50 ton hout voor M. Schmidt te Yper. Vrijdag 17, de André (schipper De Bceuf) met 10 ton beurtgoed voor verscheidenen. Vrijdag 24, de «André», (schipper De Bceuf) mét 15 ton beurtgoed voor verscheidenen. Zaterdag 1 September, de André (schipper De Boeuf) met 10 ton beurtgoed voor verschei denen. Vrijdag 7, idem met 35 ton beurtgoed voor verscheidenen. Woensdag 12, de Jeune Frangois (schipper Pelleman) met 60 ton hout voor M. René Schmidt te Yper. Vrijdag 14, de André (schipper De Boeuf) met 20 ton beurtgoed voor verscheidenen. Vrijdag 21, de André (schipper De Boeuf) met 25 ton beurtgoed voor verscheidenen. Donderdag 27, de Jonge Charles (schipper Cassier) met 58 ton kolen voor M. Degeest te Yper. Vrijdag 28, de André (schipper De Bceuf) met 20 ton beurtgoed voor verscheidenen. Dinsdag 2 October, de Gilbert(schipper De Mey) met 80 ton kolen voor M. De Geest te Yper. Donderdag 4, de Marie-Jeanne(schipper Bormans) met 100 ton graan voor M. Vandeputte te Yper. Vrijdag 5 October, de André (schipper De Boeuf) met 25 ton beurtgoed voor verscheidenen. Dinsdag 9, de Marie(schipper Tas) met 125 ton maïs voor M. Vandeputte te Yper. Woensdag 10, de Louise(schipper Troch) met 90 ton graan voor M. Vandevelde te Yper. Maandag 15, de Julia (schipper De Dobbe- laere) met 115 ton graan voor M. Vandeputte te Yper de Mathilde(schipper Hoogman) met 105 ton graan voor MM. Blootacker en Ver- meersch te Yper de Marie-Elise(schipper Vandewalle) met 100 ton maïs voor M. Vande putte te Yper de P.E.M. (schipper De Bock) met 100 ton graan voor M. Hollebeke te Yper. Woensdag 17, de «Perle», (schipper Osselaere) met 100 ton maïs voor M. Vandeputte te Yper. Vrijdag 19, de «André», (schipper De Boeuf) met 32 ton beurtgoed voor verscheidenen. Maandag 22, de Maria(schipper Vanhe melrijk) met 100 ton graan voor M. Vandeputte te Yper. Dinsdag 23, de Gulden Vlies (schipper Vannieuwenhuize) met 125 ton kolen voor M. Degeest te Yper. Vrijdag 26, de André (schipper De Bceuf) met 7 ton beurtgoed voor verscheidenen. Zaterdag 27, de Esperenza I(schipper Bouvaer) met 100 ton maïs voor MM. Blootacker en Vermeersch te Yper. Maandag 29, de «Jeannette», (schipper Bijl), tot Boesinghe, met 100 ton vetten voor M. De- craemer te Boesinghe. Dinsdag 30, de Adèle(schipper Vanden Abeele) met 103 ton kolen voor M. Vanover- berghe te Langemarck. Weggevaren Zaterdag 11 Oogst, de André (schipper De Boeuf) met 8 ton beurtgoed. Zaterdag 17, de André (schipper De Bceuf) met 10 ton beurtgoed. Vrijdag 24, de Victor(schipper Clarys) bevracht met 44 ton baksteen door de Brique- teries Yproises Woensdag 12 September, de Victor (schip per Clarys) bevracht met 34 ton baksteen door de Briqueteries Yproises Zaterdag 15, de André (schipper De Bceuf) met 15 ton beurtgoed. Dinsdag 25, de Victor(schipper Clarys) bevracht met 46 ton baksteen door de Brique teries Yproises Donderdag 27, de Active(schipper Vande Berghe) met 42 ton baksteen van de Briquete ries Yproises Zaterdag 6 October, de André(schipper De Boeuf) met 20 ton beurtgoed de Active (schipper Vande Berghe) met 80 ton baksteen van de Briqueteries Yproises Woensdag 10 October, de Marie - Jeanne (schipper Bormans) bevracht met 67 ton oud ijzer door de We Vandamme van Yper. Zaterdag 20 October, de André(schipper De Boeuf) met 20 ton beurtgoed. VEHBLIJPTAK8 Naar wij in Het Laatste Nieuws lezen, zal te Brussel, ter gelegenheid van de tentoon stelling van g35, de verblijftaks worden afge- tchaft. Het blad voegt er bij dat dezelfde maatregel aan de kust worcii overwogen in enkele plaatsen waar nog geen beslissing werd getroffen. Te Blankenberge r.l is zij reeds afgeschaft. Te Oostende en te Km kke is de strijd hevig lusschen voor en tegenstan ders. Uit de b< s'e bron vernemen wij dat ze te leper, met ingang van i Januari ig35, oc k zal worden afgeschaft. Wij juichen dez^n maatregel toe Iedereen te leper is het eens over het feit dat onze stad ecu ïuim aandeel heeft in de toeris'ische bezoeken in België onze hande laars wettn dit best en zullen dan ook elke beslissing waardeeren welke de toeristische propaganda ten goede komt. Wat doet het staos jesluur echter in dezen Aan de Vereeni- ging voor Vreemdi lingenverkeer van leper geeft zij iooo fr. 's jaars en aan de Vereeni- ging De Westvlaamsche Bergen dezelfde som. Wij willen hier een lans brtken voor de werking dezer propaganda cornité's tn uitroe pen dat dit beslist te weinig is opdat zij hunne taak goed zou len volbrengen. De vereenigingen tot bevordering van het vreem- delirgen'oezoek hebben doorgaans een lastige taak, die zij daarbij met nauwgezetheid en zonder welkdanige vergoeding ook, vervullen. Aan de gemeentebesturen ernstig te onder zoeken hoe en in welke mate zij het werk dier comité's financieel beter kunnen steunen. Nous devons a l'obligeance de Monsieur le Colonel Mory, du 6* de ligne, et du lieute nant porte drapeau, M. Libert, du même régi ment, d'avoir pu tenseigner nos concitoyens sur h s cérémonies qui se sont cïéroulées a An veis, a la Caserne Masschelein, en l'hon neur de notre jeune concitoyen feu Monsieur Charles Masschelein, adjudant- patrouilleur 4 ce régiment, un de nos plus purs héros de la grande guerre. La Région d'Vpres tient a re-mercier tout particulièrement M. le Colonel Mory et M. le lieutenant Libert de leur si bien- veillante intervention. dit was het schouwspel wanneer de Minister van Binnenlandsche Zaken, in ig33, een ont werp opmiek opdat de dwaze wet op de chicorei aan de fabrikanten niet meer zou toe laten water te verkoopen voor chicorei. PACHA, kampioen der droge chicorei, was de eenige die dit nieuw ontwerp verdedigde»

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1934 | | pagina 2