BANK van BRUSSEL
Le Last Post et les Cimetières
AlmaDachs Hachette
Vermot et de Liège
Comiteit tot Verdediging
der Scheepvaart in de Yzerkom
poort de droevige eer te beurt vallen de eenige
stad in België te zijn waar geen reizigerstreinen
meer toekomen. Dit ware echter een nieuwe
rechtsmiskenning tegenover onze reeds zoozeer
geteisterde streek begaan en in dien nieuwen
strijd, dien de stad Nieuwpoort voor de verde
diging barer belangen op dat gebied zal moeten
aangaan, mag zij ten volle op onze medewerking
en steun rekenen, want wij kennen, jammer ge
noeg, bij Ondervinding reeds maar al te goed
al de nadeelen die met de volledige afschaffing
der reizigerstreinen gepaard gaan en weten daar
bij dat de uitbating van den autobusdienst even
goed als den spoorweg met verlies sluit.
De Heer Steyaërt zegde vervolgens nog dat
een grciötë oorzaak van de moeilijke betrekkin
gen met Yper bestaat in de diepte der vaart
Dixmude op Yjter, die in den zomer doorgaans
aan waterschaarschte lijdt. De Heer Vermeulen
antwoordde hierop dat zulks te wijten is aan de
Broucken, daar het peil van de Yzer moet laag
gehouden worden om het aflossen der waters van
de Broucken te verzekeren. Dit kan verholpen
worden door de spijzing met water uit de Leie
langs de te herstellen vaart Yper-Komen, en zoo
noodig ook door het overtollig water der Brou
cken in de Yzer te pompen. Op die manier zou
het water der Broucklanden in plaats van nadee-
lig te zijn voor de bevaarbaarheid van de Yzer,
er integendeel toe helpen haar noodig waterpeil
te behouden.
Op de vraag hoever het thans staat met de
kwestie der vaart Yper-Komen, antwoordde de
Heer Vermeulen dat de toenmalige minister van
Openbare Werken, de Heer Sap, beloofd heeft
de'herstellingswerken ervan na de voltooiing van
het Albertkanaal aan te vangen. Voor het oogen-
blik dienen al de beschikbare kredieten voor de
verwezenlijking van dit groot nationaal werk.
De Heer' Steyaert zegde dan ook nog- dat de
Heer Gouverneur der provincie dringend aanbe
volen had de vaart van Yper naar Komép te
ondersteunen, hierbij voegende dat later ook
misschien het ontwerp Dixmude-Roeselaeré zou j
kunnen uitgevoerd worden. En hier, voegde de
Heer Steyaert er aan tóe, moet ik een terecht
wijzing doen, want nooit zijn wij tegen de vaart
Yper-Komen geweest, doch in al onze vergade
ringen hebben wij altijd gezegd te onderzoeken
en te zien welke verbinding de beste is.
De Heer Vermeulen deed hierop terecht op
merken dat de vaart Yper-Komen bestaat en dat
dezelfde redenen, waarom die verbinding vroe
ger verkozen werd, thans nog evenzeer 'in 'hét
voordeel harer herstelling pleiten. Al de sassen
dier vaart zijn gemaakt voor schepen van 300 ton,
1 zij dezelfde maat van de Leie en van de Yzer.
Èr is hier slechts een kwestie van hét pompen
van water, zooals dit ten andere ook voor de
vaart- van Bossuyt moet gedaan worden. Daar
kost het pompen slechts 100.000 fr. 's jaars, het
geen dus èeh betrekkelijk geringe som Is ten
aanzien van het groot nut dat de Vaart oplevert.
De vaart Yper-Komen heeft ook maar twee slui
zen fneer dan de vaart van Bossuyt, zoodat niets
belet te Veronderstellen dat de vaart Yper-
Komen mettertijd niet dezelfde bedrijvigheid
als de vaart van Bossuyt zal kennen. Over de
mogelijkheid de-vaart Yper-Komen met welsla
gen bevaarbaar te maken, twijfelt thans niemand
meer. De He'er Steyaert bekende dat zulks waar
i§ en zegde, dat de technische moeilijkheden die
men vroeger, daar tegengekomen heeft op die
vaart, die hij uitermate goed kent, thans niet
meer bestaan'.'
Na deze bespreking, die menige verkeerde
meening uit den weg nam en de volledige eens
gezindheid van zienswijze deed uitschijnen, werd
overgegaan tot het tweede deel van het bezoek
door de Yperlingen aan Nieuwpoort gebracht,
namelijk het bezoek der haven.
Dit geschiedde onder de bevoegde leiding van
de Heeren Somerling en Demeyer, ingenieur en
conducteur van Bruggen en Wegen, en in gezel
schap van de Heeren Deeren, burgemeester
Steyaert, Voorzitter der Handelskamer; Filliaert,
reeder, en talrijke andere bevrachters en hande
laars. die allen met de meeste bereidwilligheid
den huidigen toestand cjer Nieuwpoortsche haven
uiteenzetten. Het bezoek begon op de Witte brug,
vanwaar men een eenig en prachtig zicht geniet
op de wereldberoemde sluizen van Nieuwpoort,
die in 1914 de overstrooming van de Yzerstreek
verzekerden en meteen ons land van de algeheele
Duitsche bezetting vrijwaarden. Daar bevinden
zich zes sluizen waardoor de vaart van Vladsloo,
de vaart van Plasschendaele-Oostende-Brugge,
de Yzer, de Noordvaart, de vaart naar Veurne en
ook nog de kreek van Nieuwendamme in de
haven van Nieuwpoort uitgeven en aldoor de
havengeul een uitweg naar de zee verleenen.
Die Witte brug is echter nog steeds de vobrloo-
pige houten brug die na den oorlog door de genie
gebouwd werd en moet nog door een steenen of
betonnen kunstwerk vervangen worden, dat toe
laten moet het achtergedeelte der haven van
Nieuwpoort, dat thans onbruikbaar is, als aan
legplaats voor_de talrijke visscherssloepen en
desnoods, in geval van groote scheepbeweging,
ook voor de handelsbooten te doen dienen. Al
langs de kaaimuren werd de wandeling voort
gezet en onderweg kon men de ingang zijnde
verbreedingswe^ken van een gedeelte der haven
zien, die aan de groote schepen toelaten moeten
in de haven te draaien in plaats van achteruit
terug naar de zee te moeten varen. Alhoewel het
laag water was kon men zich nochtans een Schoon
denkbeeld geven over die prachtige haven, de
eenige natuurlijke zeehaven van België, en over
die onmetelijke watervlakte 'die zij bij springtij
moet vertoonen. Hoe jammer dat er voor de uit
breiding dier haven door de Regeering niet meer
gedaan wordt. In normale tijdsomstandigheden
moeten de schepen er, bij gebrek aan een vol
doende lengte kaaimuren, óp rijen van vijf tot
zes liggen en zelfs zijn reeds veel der vóoroor-
logsche visscherssloepen, bij gebrek aan lan
dingsplaats, elders gaan aanleggen.
Een ander bedroevend schouwspel is de ver
latenheid der prachtige ylotkom, die slechts
over een drietal jaren hersteld werd, alswanneer
al de bevrachtingsmaatschappijen zich reeds de
een op de andere langs de kaaien hadden ge
vestigd, alwaar zij zich thans bij gebrek aan
plaats niet meer kunnen uitbreiden. De vlotkom
wordt thans door een maatschappij gebruikt als
oesterkweekerij die tof hiertoe veel aftrek vond
maar tegenwoordig veel verliezen ondergaat ten
gevolge eener ziekte op <Je oesters die men er
nog niet in gelukt is,tegen te gaan.
Wij hebben hier vroeger reeds meermalen den
erbarmelijken en verlaten toestand der haven
van Nieuwpoort aan onze lezers uiteengezet,
doch nu dat het ons gegeven werd dit èens ter
plaats zelf te gaan bezichtigen en dat wij ons
ervan hebben kunnen overtuigen dat er daar nog
veel verbeterjngswerken dienen uitgevoerd te
worden, zijn wij meer en meer beslist onze vrien
den van Nieuwpoort in hunne rechtmatige
eischen te steunen en deze, met al de middelen
waarover we beschikken, te helpen verwezen
lijken.
Het is met dié stellige belofte en met de ver
wachting van eén tegenbezoek dat de Ypersche
afvaardiging,, tevreden en voldaan. van de zoo
gedienstige Nieuwpoortsche overheden en vrien-
delijke handelaars afscheid nam, om na een auto
tocht van'een uur behouden te Yper om 5 u. 30
terug aan te landen.
Die eerste toenadering tusschen Yper en Nieuw
poort heeft den besten indruk nagelaten en wij
zijn ervan overtuigd dat die samenwerking die
besloten werd de besté vruchten voor de belan
gen van beide steden en gansch de streek zal
afwerpen.
In overeenstemming met de Heeren Deeren,
burgemeester Steyaert, Voorzitter der Handels
kamer, en Somerling, Ingenieur van Bruggen en
Wegen, allen van Nieuwpoort, wordt er door het
Comiteit tot verdediging der scheepvaart in de
Yzerkom, van Yper, den derden Zondag van aan
staande maand, zijnde den 20 Januari 1935, een
vergadering te Nieuwpoort belegd met het doel
den toestand der scheepvaart in de Yzerkom te
onderzoeken.
Alle belanghebbenden zijn er welkom.
i mum in
VELEN vragen zich af hoe zij best him
BESCHIKBAAR GELD zouden plaatsen.
De zekerste en meest rentgevende geldplaat-
sing is een spaarboekje te nemen bij de
NETTO INTREST 3.10
Zelfs voor bedragen boven de 20.000 frank
TERUGBETALING OP EERSTE AANVRAAG,
iiiiiwiiiiiii'niiii iiin ii iniiimr— ui'
Un hebdomadaire anglais, le «Sunday Express»,
vient de publier un singulier article au sujet de
notre Last Post et des cimetières britanniques.
Ilya toujours eu et il y aura toujours des grin-
cheux dans tous les pays du monde, il y en a
done aussi en Angleterre. Mais qu'un journal
londonnien sérieux insère un article aussi rempli
de grincheuses stupidités que celui dont nous
allons parler, alors qu'il lui était si facile d'abord
de se renseigner a Londres même sur la réalité
des choses, voila ce qui est de nature a nous
surprendre.
Et ne voila-t-il pas que la Dernière Heure, de
BruxelleS, a marché aussi avec ce grincheux
Parlpns done de eet article pour flempêcher de
faire le tour de Ia Presse Beige.
Voici ce, qu'on y ditII est faux que le Last
Post soit un hommage spontané rendu par les
beiges aux soldats britanniques, eet hommage
est payé par les anciens ëömbattants anglais qui
ont versé 400 livres dans ce but. En outre, con-
trairement aux conventions intervenues, les clai-
rons sonnent parfois le Last Post sans mettre
leur umfiimc. et un soir une 'veuve de guerre"a
constaté qu'il n'y avait qu'un seul darton au
lieu de quatré. Quant aux cimetières britan
niques, ils sont mal entretenus et cela proviént
de ce que les beiges ne veulent y travailler qüe
pour autant qu'on leur donne beaucoup de
Shillings
De pareilles bourdes trouveront toujours dés
lecteurs qui les avalent. Mais nos concitoyens et
tous ceux qui ont visité le front des Flandr'é's,
qu'ils soient beiges, francais ou anglais, serbtit
surpris de lire de semblables énormités dans 'des
journaux qui se donnent pour sérieux. Chacüft
sait a Ypres et les pèlerins anglais le sa vent
aussi, que les frais du Last Post sont Supportés
par des souscriptions volontaires recueillies par-
mi la population Yproise, que les clairons du
Last Post n'ont aucun uniforme spécial, qu'ils
sont 3 én été et 2 en hiver pour donner la son-
nerie, et que jamais aucune convention n'ést
intervenue entre.le comité du Last Post et n'im-'
porte qui. Ce comité fait ce qu'il peut dans la
mesure de ses ressources, et agit pour le mieux
afin de garder au Last Post sa signification de
reconnaissance enVfers les héroïques défenseurs
de notre'ville. II est cèrtes réconfortant de con-
stater que parfois des assistants anglais, touchés
par cette cérémonie, tiennent a offrir des dons
a Ce comité, mais cette aide toujours regue
avec une grande reconnaissance n'est en somme
qu'un trés léger appoint. Si les clairons jouent
en leur tenue de travail journalier, c'est sur le
désir formel des visiteurs anglais. Avec beaucoup
de raison, dans eethommagéïsi simplement ren
du tous les soirs par nos travaillèurs Yprois
avant de rentrer prendre leur repos chez eux,
les anciens combattants anglais trouvent une
expression toüchante et une signification sym-
bolique. Ce caractère serait perdu si le Last Post
n'était plus qu'un geste purement officiel ét
froid, effectué par des fonctiönnaires bien asti-
quës dans leur uniforme.
Quant aux 400 livres qui ont servi jusqu'iei-a
payer le Last Post, ils arriveront... l'an prochain
seulement, et nous dirons un mot plus loin au
sujet de cette future et généreuse participation
des anciens combattants anglais.
Aussi le comité du Last Post a-t-il protesté
auprès de l'ambassade britanniqüe, et il a réquis
la Dernière Heure d'insérer une rectification:*
II ést probable que l'Imperial War Graves
Commission protestera de son cöté, en ce qui
concerne l'entretieh des cimetières britanniques.
Les gouvernements beige, frangais, anglais et
alïémand, éntretiennent, chacun comme il l'en-
tend, les tombes de leurs ressortissants, et les
beiges n'ont jamais eu a s'occuper de l'entretien
des 'cimetières britanniques. Aujourd'hui, tous
les cimetières militaires dans notre région sont
trés décemment entretenus, mais il n'en fut pas
toujours ainsi. Cependant, il est juste de récon-
naitfe, en l'honneur des Anglais, que, de tout
temps et dès la fin de la guerre, ce sont leiirs
cimetières qui ont été, et de trés loin,, entretenus
avec le plus de soins. Aujourd'hui, les champs de
repos des héros britanniques sont tout bónne-
mént admirables, même luxueux. Quel diable a
piqué le grinchéux du «Sunday Express»?'
La Dernière Heure a publié une rectification
dans son numéro d'hier.
A propos du Last Post, nous pouvons annoncer
que son comité a été tout récemment informé
de ce que, désireux de participer aux frais, les
anciens combattants de la British Legion appar-
tenant au district du Surrey, ont spontanément
ouvert chez etix une souscription, laquelle a
produit la belle somme de 400 livres.
Une délégation de plusieurs centaines de mem
bres de la British Legion viendra remettre offi-
ciellement cette somme au comité le jour de
Paques 1935. II y aura en outre une grande récep-
tion officielle a l'Hótel de ville, et notre popula
tion fraternisera une fois de plus avec nos hótes
anglais. Inutile de dire en effet que ce beau geste
britanniqüe a fait plaisir a la population d'Ypres.
II prouve que l'initiative privée de nos habitants
a été appréciée par nos amis d'Outre-Manche,
et il contribuera pour une part a assurer la per-
pétuité du Last Post, ce cri de reconnaissance
pour les tommies qui ont su tenir jusqu'au bout
le saillant d'Ypres, avec le même esprit de sacrir
fice patriotique que nos jass, qui ont su tenir
l'Yser, et les poilus, qui ont défendu Verdun.
en vente au bureau de ce journal
34, Rue au Beurre, 34, Ypres.