BANK van BRUSSEL Le Last Post et les Cimetières AlmaDachs Hachette Vermot et de Liège Comiteit tot Verdediging der Scheepvaart in de Yzerkom poort de droevige eer te beurt vallen de eenige stad in België te zijn waar geen reizigerstreinen meer toekomen. Dit ware echter een nieuwe rechtsmiskenning tegenover onze reeds zoozeer geteisterde streek begaan en in dien nieuwen strijd, dien de stad Nieuwpoort voor de verde diging barer belangen op dat gebied zal moeten aangaan, mag zij ten volle op onze medewerking en steun rekenen, want wij kennen, jammer ge noeg, bij Ondervinding reeds maar al te goed al de nadeelen die met de volledige afschaffing der reizigerstreinen gepaard gaan en weten daar bij dat de uitbating van den autobusdienst even goed als den spoorweg met verlies sluit. De Heer Steyaërt zegde vervolgens nog dat een grciötë oorzaak van de moeilijke betrekkin gen met Yper bestaat in de diepte der vaart Dixmude op Yjter, die in den zomer doorgaans aan waterschaarschte lijdt. De Heer Vermeulen antwoordde hierop dat zulks te wijten is aan de Broucken, daar het peil van de Yzer moet laag gehouden worden om het aflossen der waters van de Broucken te verzekeren. Dit kan verholpen worden door de spijzing met water uit de Leie langs de te herstellen vaart Yper-Komen, en zoo noodig ook door het overtollig water der Brou cken in de Yzer te pompen. Op die manier zou het water der Broucklanden in plaats van nadee- lig te zijn voor de bevaarbaarheid van de Yzer, er integendeel toe helpen haar noodig waterpeil te behouden. Op de vraag hoever het thans staat met de kwestie der vaart Yper-Komen, antwoordde de Heer Vermeulen dat de toenmalige minister van Openbare Werken, de Heer Sap, beloofd heeft de'herstellingswerken ervan na de voltooiing van het Albertkanaal aan te vangen. Voor het oogen- blik dienen al de beschikbare kredieten voor de verwezenlijking van dit groot nationaal werk. De Heer' Steyaert zegde dan ook nog- dat de Heer Gouverneur der provincie dringend aanbe volen had de vaart van Yper naar Komép te ondersteunen, hierbij voegende dat later ook misschien het ontwerp Dixmude-Roeselaeré zou j kunnen uitgevoerd worden. En hier, voegde de Heer Steyaert er aan tóe, moet ik een terecht wijzing doen, want nooit zijn wij tegen de vaart Yper-Komen geweest, doch in al onze vergade ringen hebben wij altijd gezegd te onderzoeken en te zien welke verbinding de beste is. De Heer Vermeulen deed hierop terecht op merken dat de vaart Yper-Komen bestaat en dat dezelfde redenen, waarom die verbinding vroe ger verkozen werd, thans nog evenzeer 'in 'hét voordeel harer herstelling pleiten. Al de sassen dier vaart zijn gemaakt voor schepen van 300 ton, 1 zij dezelfde maat van de Leie en van de Yzer. Èr is hier slechts een kwestie van hét pompen van water, zooals dit ten andere ook voor de vaart- van Bossuyt moet gedaan worden. Daar kost het pompen slechts 100.000 fr. 's jaars, het geen dus èeh betrekkelijk geringe som Is ten aanzien van het groot nut dat de Vaart oplevert. De vaart Yper-Komen heeft ook maar twee slui zen fneer dan de vaart van Bossuyt, zoodat niets belet te Veronderstellen dat de vaart Yper- Komen mettertijd niet dezelfde bedrijvigheid als de vaart van Bossuyt zal kennen. Over de mogelijkheid de-vaart Yper-Komen met welsla gen bevaarbaar te maken, twijfelt thans niemand meer. De He'er Steyaert bekende dat zulks waar i§ en zegde, dat de technische moeilijkheden die men vroeger, daar tegengekomen heeft op die vaart, die hij uitermate goed kent, thans niet meer bestaan'.' Na deze bespreking, die menige verkeerde meening uit den weg nam en de volledige eens gezindheid van zienswijze deed uitschijnen, werd overgegaan tot het tweede deel van het bezoek door de Yperlingen aan Nieuwpoort gebracht, namelijk het bezoek der haven. Dit geschiedde onder de bevoegde leiding van de Heeren Somerling en Demeyer, ingenieur en conducteur van Bruggen en Wegen, en in gezel schap van de Heeren Deeren, burgemeester Steyaert, Voorzitter der Handelskamer; Filliaert, reeder, en talrijke andere bevrachters en hande laars. die allen met de meeste bereidwilligheid den huidigen toestand cjer Nieuwpoortsche haven uiteenzetten. Het bezoek begon op de Witte brug, vanwaar men een eenig en prachtig zicht geniet op de wereldberoemde sluizen van Nieuwpoort, die in 1914 de overstrooming van de Yzerstreek verzekerden en meteen ons land van de algeheele Duitsche bezetting vrijwaarden. Daar bevinden zich zes sluizen waardoor de vaart van Vladsloo, de vaart van Plasschendaele-Oostende-Brugge, de Yzer, de Noordvaart, de vaart naar Veurne en ook nog de kreek van Nieuwendamme in de haven van Nieuwpoort uitgeven en aldoor de havengeul een uitweg naar de zee verleenen. Die Witte brug is echter nog steeds de vobrloo- pige houten brug die na den oorlog door de genie gebouwd werd en moet nog door een steenen of betonnen kunstwerk vervangen worden, dat toe laten moet het achtergedeelte der haven van Nieuwpoort, dat thans onbruikbaar is, als aan legplaats voor_de talrijke visscherssloepen en desnoods, in geval van groote scheepbeweging, ook voor de handelsbooten te doen dienen. Al langs de kaaimuren werd de wandeling voort gezet en onderweg kon men de ingang zijnde verbreedingswe^ken van een gedeelte der haven zien, die aan de groote schepen toelaten moeten in de haven te draaien in plaats van achteruit terug naar de zee te moeten varen. Alhoewel het laag water was kon men zich nochtans een Schoon denkbeeld geven over die prachtige haven, de eenige natuurlijke zeehaven van België, en over die onmetelijke watervlakte 'die zij bij springtij moet vertoonen. Hoe jammer dat er voor de uit breiding dier haven door de Regeering niet meer gedaan wordt. In normale tijdsomstandigheden moeten de schepen er, bij gebrek aan een vol doende lengte kaaimuren, óp rijen van vijf tot zes liggen en zelfs zijn reeds veel der vóoroor- logsche visscherssloepen, bij gebrek aan lan dingsplaats, elders gaan aanleggen. Een ander bedroevend schouwspel is de ver latenheid der prachtige ylotkom, die slechts over een drietal jaren hersteld werd, alswanneer al de bevrachtingsmaatschappijen zich reeds de een op de andere langs de kaaien hadden ge vestigd, alwaar zij zich thans bij gebrek aan plaats niet meer kunnen uitbreiden. De vlotkom wordt thans door een maatschappij gebruikt als oesterkweekerij die tof hiertoe veel aftrek vond maar tegenwoordig veel verliezen ondergaat ten gevolge eener ziekte op <Je oesters die men er nog niet in gelukt is,tegen te gaan. Wij hebben hier vroeger reeds meermalen den erbarmelijken en verlaten toestand der haven van Nieuwpoort aan onze lezers uiteengezet, doch nu dat het ons gegeven werd dit èens ter plaats zelf te gaan bezichtigen en dat wij ons ervan hebben kunnen overtuigen dat er daar nog veel verbeterjngswerken dienen uitgevoerd te worden, zijn wij meer en meer beslist onze vrien den van Nieuwpoort in hunne rechtmatige eischen te steunen en deze, met al de middelen waarover we beschikken, te helpen verwezen lijken. Het is met dié stellige belofte en met de ver wachting van eén tegenbezoek dat de Ypersche afvaardiging,, tevreden en voldaan. van de zoo gedienstige Nieuwpoortsche overheden en vrien- delijke handelaars afscheid nam, om na een auto tocht van'een uur behouden te Yper om 5 u. 30 terug aan te landen. Die eerste toenadering tusschen Yper en Nieuw poort heeft den besten indruk nagelaten en wij zijn ervan overtuigd dat die samenwerking die besloten werd de besté vruchten voor de belan gen van beide steden en gansch de streek zal afwerpen. In overeenstemming met de Heeren Deeren, burgemeester Steyaert, Voorzitter der Handels kamer, en Somerling, Ingenieur van Bruggen en Wegen, allen van Nieuwpoort, wordt er door het Comiteit tot verdediging der scheepvaart in de Yzerkom, van Yper, den derden Zondag van aan staande maand, zijnde den 20 Januari 1935, een vergadering te Nieuwpoort belegd met het doel den toestand der scheepvaart in de Yzerkom te onderzoeken. Alle belanghebbenden zijn er welkom. i mum in VELEN vragen zich af hoe zij best him BESCHIKBAAR GELD zouden plaatsen. De zekerste en meest rentgevende geldplaat- sing is een spaarboekje te nemen bij de NETTO INTREST 3.10 Zelfs voor bedragen boven de 20.000 frank TERUGBETALING OP EERSTE AANVRAAG, iiiiiwiiiiiii'niiii iiin ii iniiimr— ui' Un hebdomadaire anglais, le «Sunday Express», vient de publier un singulier article au sujet de notre Last Post et des cimetières britanniques. Ilya toujours eu et il y aura toujours des grin- cheux dans tous les pays du monde, il y en a done aussi en Angleterre. Mais qu'un journal londonnien sérieux insère un article aussi rempli de grincheuses stupidités que celui dont nous allons parler, alors qu'il lui était si facile d'abord de se renseigner a Londres même sur la réalité des choses, voila ce qui est de nature a nous surprendre. Et ne voila-t-il pas que la Dernière Heure, de BruxelleS, a marché aussi avec ce grincheux Parlpns done de eet article pour flempêcher de faire le tour de Ia Presse Beige. Voici ce, qu'on y ditII est faux que le Last Post soit un hommage spontané rendu par les beiges aux soldats britanniques, eet hommage est payé par les anciens ëömbattants anglais qui ont versé 400 livres dans ce but. En outre, con- trairement aux conventions intervenues, les clai- rons sonnent parfois le Last Post sans mettre leur umfiimc. et un soir une 'veuve de guerre"a constaté qu'il n'y avait qu'un seul darton au lieu de quatré. Quant aux cimetières britan niques, ils sont mal entretenus et cela proviént de ce que les beiges ne veulent y travailler qüe pour autant qu'on leur donne beaucoup de Shillings De pareilles bourdes trouveront toujours dés lecteurs qui les avalent. Mais nos concitoyens et tous ceux qui ont visité le front des Flandr'é's, qu'ils soient beiges, francais ou anglais, serbtit surpris de lire de semblables énormités dans 'des journaux qui se donnent pour sérieux. Chacüft sait a Ypres et les pèlerins anglais le sa vent aussi, que les frais du Last Post sont Supportés par des souscriptions volontaires recueillies par- mi la population Yproise, que les clairons du Last Post n'ont aucun uniforme spécial, qu'ils sont 3 én été et 2 en hiver pour donner la son- nerie, et que jamais aucune convention n'ést intervenue entre.le comité du Last Post et n'im-' porte qui. Ce comité fait ce qu'il peut dans la mesure de ses ressources, et agit pour le mieux afin de garder au Last Post sa signification de reconnaissance enVfers les héroïques défenseurs de notre'ville. II est cèrtes réconfortant de con- stater que parfois des assistants anglais, touchés par cette cérémonie, tiennent a offrir des dons a Ce comité, mais cette aide toujours regue avec une grande reconnaissance n'est en somme qu'un trés léger appoint. Si les clairons jouent en leur tenue de travail journalier, c'est sur le désir formel des visiteurs anglais. Avec beaucoup de raison, dans eethommagéïsi simplement ren du tous les soirs par nos travaillèurs Yprois avant de rentrer prendre leur repos chez eux, les anciens combattants anglais trouvent une expression toüchante et une signification sym- bolique. Ce caractère serait perdu si le Last Post n'était plus qu'un geste purement officiel ét froid, effectué par des fonctiönnaires bien asti- quës dans leur uniforme. Quant aux 400 livres qui ont servi jusqu'iei-a payer le Last Post, ils arriveront... l'an prochain seulement, et nous dirons un mot plus loin au sujet de cette future et généreuse participation des anciens combattants anglais. Aussi le comité du Last Post a-t-il protesté auprès de l'ambassade britanniqüe, et il a réquis la Dernière Heure d'insérer une rectification:* II ést probable que l'Imperial War Graves Commission protestera de son cöté, en ce qui concerne l'entretieh des cimetières britanniques. Les gouvernements beige, frangais, anglais et alïémand, éntretiennent, chacun comme il l'en- tend, les tombes de leurs ressortissants, et les beiges n'ont jamais eu a s'occuper de l'entretien des 'cimetières britanniques. Aujourd'hui, tous les cimetières militaires dans notre région sont trés décemment entretenus, mais il n'en fut pas toujours ainsi. Cependant, il est juste de récon- naitfe, en l'honneur des Anglais, que, de tout temps et dès la fin de la guerre, ce sont leiirs cimetières qui ont été, et de trés loin,, entretenus avec le plus de soins. Aujourd'hui, les champs de repos des héros britanniques sont tout bónne- mént admirables, même luxueux. Quel diable a piqué le grinchéux du «Sunday Express»?' La Dernière Heure a publié une rectification dans son numéro d'hier. A propos du Last Post, nous pouvons annoncer que son comité a été tout récemment informé de ce que, désireux de participer aux frais, les anciens combattants de la British Legion appar- tenant au district du Surrey, ont spontanément ouvert chez etix une souscription, laquelle a produit la belle somme de 400 livres. Une délégation de plusieurs centaines de mem bres de la British Legion viendra remettre offi- ciellement cette somme au comité le jour de Paques 1935. II y aura en outre une grande récep- tion officielle a l'Hótel de ville, et notre popula tion fraternisera une fois de plus avec nos hótes anglais. Inutile de dire en effet que ce beau geste britanniqüe a fait plaisir a la population d'Ypres. II prouve que l'initiative privée de nos habitants a été appréciée par nos amis d'Outre-Manche, et il contribuera pour une part a assurer la per- pétuité du Last Post, ce cri de reconnaissance pour les tommies qui ont su tenir jusqu'au bout le saillant d'Ypres, avec le même esprit de sacrir fice patriotique que nos jass, qui ont su tenir l'Yser, et les poilus, qui ont défendu Verdun. en vente au bureau de ce journal 34, Rue au Beurre, 34, Ypres.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1934 | | pagina 3